کد خبر: ۴۹۶۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۱ 19 September 2017
خبر حادثه در تله‌کابین رامسر دیروز صبح روی خروجی رسانه‌های مختلف قرار گرفت که هرچه زمان از این حادثه می‌گذشت، روایت جدیدتری مخابره می‌شد. حادثه‌ای که خروج سیم بوکسل کابین‌ها از روی ریل علت آن اعلام شده است.

رامسر از جمله شهرهای توریستی در کشور است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند، تله‌کابین رامسر هم مانند خود رامسر در بین گردشگران شهرت دارد، یکی از تفریحات کسانی که به این منطقه سفر می‌کنند تله‌کابین سواری است که از ارتفاع بالا امکان مشاهده طبیعت بکر را برای گردشگران فراهم کرده است. ظهر یک شنبه، اتفاقی در منطقه رامسر افتاد که توجه‌ها را بیشتر از قبل به خود جلب کرد، اتفاقی معمول در همه‌جای دنیا اما نادر در این منطقه که باعث شد تا خبرهای ضد و نقیض در رسانه‌ها و فضای مجازی داغ شود.دیروزحادثه‌ای برای تله‌کابین‌های رامسر رخ داد که مسوولان علت آن را نقص در ریل کابین و کابل دانستند اما روایت‌هایی از این حادثه از صبح روز یک شنبه نقل شد که این اتفاق را به معمایی تبدیل کرد که پایانش معلوم نیست.

روایت نخست: حادثه‌ای با دو کشته

ساعات ابتدایی امروز و بلافاصله بعد از وقوع حادثه‌ای در تله کابین رامسر، اخباری منتشر شد که نشان می‌داد در اثر وقوع این حادثه که از آن به‌عنوان سقوط و پرتاب کابین تله‌کابین یاد شده دو نفر از هموطنانمان که در آن کابین مزبور بودند در دم فوت کرده‌اند و تعداد سرنشینان هم مشخص نیست!  «بر اثر سقوط و پرتاب کابین تله‌کابین در رامسر دو تن از سرنشینان فوت و تعدادی مجروح شدند. آقای علی محمد آزاد فرماندار رامسر خبر سقوط تله‌کابین و کشته شدن 2 نفر بر اثر آن را تایید و ارائه اطلاعات تکمیلی را به زمان دیگری موکول کرد. مدیر تله‌کابین رامسر نیز ضمن خاموش کردن تلفن همراه خود از ارائه پاسخ به خبرنگاران سرپیچی کرد.» این متن خبر اولیه‌ای‌است که چند ساعت بیشتر دوام نیاورد و جای خود را با روایت کاملاً متفاوتی عوض کرد.

روایت دوم: سقوط و برخورد با صخره

اینکه در حوادث نمی‌توان به روایت‌های دهان به دهان اعتماد کرد درست است چراکه در حادثه تله‌کابین رامسر روایت‌ها، ساعت به ساعت در بیان رسانه‌ها از زبان مسوولان محلی دچار تغییرات عجیب و غریبی شد. تغییراتی که نه تنها اطلاعات قبلی را نقض می‌کرد بلکه نوع رخداد حادثه و جزئیات آن را هم به کلی تغییر می‌داد. این اتفاق نخستین‌بار نیست که در بیان شرح حوادث رخ می‌دهد اما اینکه در یک حادثه این همه روایت با جزئیات و کلیات کاملاً متفاوت به گوش می‌رسد کاملاً تازگی دارد. روایت دوم ضمن رد همه موارد مطروحه در روایت نخست به جز بخش سقوط، مطالب تازه‌تری بیان می‌کند که جای تأمل دارد، روایتی که نشان می‌دهد کابین تله‌کابین ضمن سقوط با صخره نیز برخورد کرده است! 

در این روایت می‌خوانیم: «سقوط دو کابین در تله‌کابین رامسر هفت مصدوم برجای گذاشت. آقای زکریا اشکپور سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان مازندران گفته است: حوالی ساعت 12:24 ظهر خبر حادثه سقوط 2 کابین در تله کابین رامسر به مرکز پیام غرب استان مازندران اعلام شد و این حادثه براثر سقوط کابین در ضلع شمالی و برخورد کابین با صخره در ضلع جنوبی در تله‌کابین رامسر اتفاق افتاد. وی با بیان اینکه بر اثر این حادثه هفت نفر مصدوم شدند افزود: آمبولانس‌های پایگاه‌های اورژانس رامسر، کتالم، چابکسر و پایگاه‌های هلال‌احمر چابکسر و رضی‌محله به محل‌ حادثه اعزام شدند. به گفته اشکپور، مصدومان که چهار نفر مرد و سه زن بودند که پس از انجام اقدامات درمانی اولیه به بیمارستان امام سجاد (؟ع؟) رامسر منتقل شدند.» بسیار واضح است که این متن روایت نخست این حادثه را نقض می‌کند.

روایت سوم: جزئیات دقیق از حادثه رامسر

در این روایت قصد داریم شما را با پدیده آب رفتن آمار آشنا کنیم، هر چه از زمان وقوع حادثه تله‌کابین رامسر گذشت روایت‌ها هم آبکی‌تر شد، هر کسی خود را راوی این حادثه دانست و داستانی متفاوت با جزئیات تکان‌دهنده دیگری تعریف کرد که ربطی به داستان‌های قبل خود ندارد. روایتی که می‌خوانید ساعتی بعد از روایت دوم اعلام شده و قابل تأمل است.

این داستان با تیتر «جزئیات دقیق از حادثه تله‌کابین رامسر» مطرح شده که نه تنها دقیق نیست بلکه کاملاً با بی‌دقتی تنظیم و در اختیار مخاطبان قرار داده شده و با اخبار پیش از خود نیز متفاوت است. در این روایت می‌خوانیم: «سرهنگ ساجدی گفته است: «دقایقی پیش به‌علت نقص فنی در کابل و سیم ارتباطی تله‌کابین رامسر، یکی از کابین‌ها با 4 سرنشین دچار سانحه شد و پس از خروج از ریل به سمت پایین خم شد و در پی آن سرنشینان آن دچار مصدومیت شدند. با وقوع این حادثه 4 سرنشین این کابین که دچار جراحت شده بودند با حضور به موقع عوامل امداد و نجات و اورژانس در صحنه سریعاً به مرکز درمانی منتقل شدند. سرهنگ ساجدی در پایان ضمن تکذیب خبر مرگ دو سرنشین در این حادثه از رسانه‌های مجازی و کاربران شبکه‌های اجتماعی خواست قبل از انتشار هر گونه خبر نسبت به بررسی صحت و سقم خبر اقدام کنند.» در این روایت اگر دقت کنید هم خبر فوت تکذیب شد هم تعداد مصدومان از هفت نفر در روایت دوم به چهار نفر در این روایت رسید.

روایت چهارم: کابین تله‌کابین سقوط نکرده است

خارج شدن ریل کابین از کابل، علت به‌وجود آمدن حادثه تله‌کابین بود که در اکثر روایات این موضوع تصدیق شده است اما چیزی که کاملاً مشخص است موضوع اظهارنظر با عدم آگاهی ای ا‌ست که در بیان واقعیت این حادثه اتفاق افتاده و باعث شده هر کسی به طریقی راوی شود.  راوی روایت آخر آقای آزاد فرماندار رامسر است که با اعلام این خبر گفته است: «پس از خارج شدن ریل کابین از کابل و توقف آن، کابین بعدی به‌شدت به کابین متوقف‌شده برخورد می‌کند. در این حادثه، کابین‌ها سقوط نکردند بلکه در ارتفاع با هم برخورد داشتند.» آخر داستان جالب است، با اینکه این روایت همه موارد مطروحه درباره نحوه وقوع حادثه را نقض می‌کند، باز هم مشخص نیست چند کابین برخورد داشته‌اند و چند مصدوم به جای ماندند! در این بین فوتی‌ها هم که گم شدند، تعداد مصدومان آب رفت و روایت وقوع حادثه دست به دست تغییر کرد اما مسلماً معمای حادثه رامسر همچنان باقی است./صبح نو
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار