گزارش اجتماعی ؛
تابناک / مدیر مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) جهاددانشگاهی گیلان گفت: گیلان جزء استان های پر طلاق کشور محسوب می شود که رتبه طلاق در استان نسبت به کشور قابل تامل و نگران کننده است.
کد خبر: ۴۹۶۱۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۹ 19 September 2017
تابناک / مدیر مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) جهاددانشگاهی گیلان گفت: گیلان جزء استان های پر طلاق کشور محسوب می شود که رتبه طلاق در استان نسبت به کشور قابل تامل و نگران کننده است.

لیلا شعبانی، با بیان اینکه تزلزل و سستی بنیاد خانواده و کاهش عاطفه و محبت در میان خانواده ها از جمله پیامدهای جامعه مدرن و صنعتی امروز است، اظهار کرد: از آنجایی که خانواده سنگ بنای اجتماع محسوب می شود، به دنبال آن پدیده «طلاق» به عنوان مساله ای  اجتماعی، مستلزم تبدیل شدن از یک «گرفتاری خصوصی» به مساله «عام ساخت اجتماعی» است.

مدیر مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) جهاددانشگاهی گیلان افزود: طلاق در گذشته به طور کلی ننگ آور تلقی می شد اما اکنون دیگر نه تنها یک رسوایی خانوادگی نیست، بلکه به عنوان یک پدیده عادی و روز مره پذیرفته شده و در مواردی زوجین به عنوان یک امر تجاری به آن می نگرند.

وی گفت: پدیده طلاق، در جامعه امروز به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی مطرح می شود و ریشه در تغییر و تحولات گوناگون فرهنگی، اجتماعی، زیستی و… دارد که با پیچیده تر شدن زندگی امروز، سطح آن نیز شدت یافته است.

شعبانی با بیان اینکه نسل امروز ما نسبت به گذشته از پدیده طلاق، وحشت و استرسی به خود راه نمی دهد و این امر خیلی راحت در حال جا افتادن در جامعه است و به عبارتی قبح این مسئله ریخته شده است، تصریح کرد: طلاق پدیده ای اجتماعی است و همانند سایر پدیده های اجتماعی متاثر از یک عامل نیست بلکه مجموعه ای از عوامل در آن دخالت دارند.

این پژوهشگر اجتماعی به بررسی جامعه شناختی رابطه بین رسانه ها و افزایش طلاق پرداخت و گفت: طلاق می تواند دلایل فراوانی داشته باشد و شناخت عوامل موثر در طلاق نقش بسزایی در کاهش آن دارد، اما یکی از این عوامل مهم که امروزه گریبانگیر خانواده های ایرانی شده است، رسانه ها، فضای مجازی و تاثیرات آن است که مصرف رسانه ای و سبک زندگی جامعه ایرانی به خصوص زنان را تحت الشعاع خود قرار داده است.

مدیر مرکز ایسپای گیلان بیان کرد: امروزه نقش و جایگاه رسانه ها به حدی است که نمی توان زندگی را بی حضور آنها قابل تصور دانست. رسانه ها فقط وسیله سرگرمی نیستند بلکه در بسیاری از جنبه های فعالیت اجتماعی و فردی ما دخالت و نقش دارند. انسان ها امروزه در معرض نهادهای رسانه ای متولد می شوند، می اندیشند، دنیا را در این رهگذر می شناسند و رفتارهای خود را بر اساس الگوهای برگرفته از کتاب، مجله، ماهواره، اینترنت(شبکه های اجتماعی مجازی) و... سامان می دهند.

وی اضافه کرد: در واقع امروزه ما در یک دنیای رسانه ای زندگی می کنیم و تحت نفوذ امواج مختلف رسانه ای قرار داریم. باید توجه کرد که رسانه ها در قالب برنامه های تهیه شده، پیام های متنوعی را به مخاطبان ارائه می نمایند و هر پیامی، ارزش ها و اهداف و سبک های زندگی مورد نظر خود را به نمایش می گذارند بنابراین با این تفاسیر، کشف رابطه بین رسانه ها، فضای مجازی و گرایش به طلاق از سوی زنان قابل تأمل و مهم تلقی می گردد.

شعبانی به نقش خانواده ها اشاره کرد و افزود: خانواده نخستین نهادی است که برای پاسخگویی به نیازهای فطری بشر به ویژه نیاز به زندگی اجتماعی شکل گرفته است و نزدیک ترین و عمیق ترین تعامل بشر در بستر خانواده تحقق می یابد، اما امروزه خانواده ایرانی با چالش هایی روبروست، مهم ترین دلیل این وضعیت، تحولات و دگرگونی هاست که به مرور زمان در تمامی ابعاد و زوایای ساختی-کارکردی خانواده و به خصوص در سرمایه اجتماعی خانواده ایرانی ایجاد کرده است.

مدیر ایسپا در جهاددانشگاهی گیلان با بیان اینکه نرخ فزآینده طلاق در اکثر جوامع بشری آن را در کانون توجه قرار داده و طلاق را مانند مسئله ای اجتماعی جلوه گر ساخته است، ادامه داد: در واقع نگاه دولت ها به افزایش نرخ طلاق و تغییر شکل زندگی خانوادگی در غالب موارد نگاهی آسیب شناسانه است چراکه این پدیده هزینه های گزافی را به جوامع تحمیل کرده است.

وی با بیان اینکه گیلان جزء استان های پر طلاق کشور محسوب می شود که رتبه طلاق در استان نسبت به کشور قابل تامل و نگران کننده است، ادامه داد: طبق آمارهای رسمی و غیررسمی و اظهاراتی که توسط مسئولین دادگاه خانواده ارائه شده از هر چهار یا پنج ازدواجی که صورت گرفته یک مورد آن به طلاق می انجامد و بر همین اساس کشور ما جزء کشورهای پرطلاق دنیا محسوب می شود.

این پژوهشگر اجتماعی اضافه کرد: یکی از نکات قابل توجه در این باره آمار بالای طلاق زوج های جوان بین 20 تا 29 ساله است که در این سال ها تکرار شده است. حدود سه چهارم از طلاق ها مربوط به زوج هایی بوده است که کمتر از 10 سال از زندگی زناشویی آن ها می گذرد.

شعبانی اضافه کرد: برخی از زمینه های جامعه شناختی طلاق عبارتند از خانواده، گروه مرجع و همسالان، تغییر ارزش ها و هنجارها، تاثیر جامعه به عنوان یک کل، قشربندی اجتماعی، تفاوت های قومی و نژادی، ناهنجاری های اجتماعی، وسایل ارتباط جمعی و تکنولوژی های ارتباطی (شبکه های اجتماعی مجازی و ماهواره)، سن زوجین، تحصیلات، محکومیت های درازمدت، استقلال مالی زن، وجود یا فقدان فرزند، تعدد زوجات، ویژگی های شخصیتی زوجین، مشکلات اقتصادی و معیشتی و... می باشند که امروزه از این میان نقش عوامل ارتباطی و شبکه های ماهواره ای در افزایش این پدیده رو به فزونی است.

وی با تاکید بر اینکه مرکز ایسپا در گیلان آمادگی تعامل با سازمان ها و ادارات استان در زمینه های مختلف پژوهشی، علمی و نظرسنجی را دارد، تصریح کرد: مرکز ایسپا جهاددانشگاهی شعبه گیلان آمادگی دارد به بررسی علل طلاق در استان بپردازد و همچنین راهکار مناسب جهت پیشگیری از افزایش این معضل اجتماعی را ارائه دهد.

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) شعبه گیلان که در سال 1381 در جهاد دانشگاهی گیلان تشکیل شده تاکنون 128 طرح پژوهشی و نظرسنجی در عرصه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و تحقیقات بازار انجام داده است؛ آخرین طرح نظرسنجی این مرکز در شهریور ماه سالجاری انجام گرفت که به بررسی دیدگاه شهر رشت در خصوص عملکرد شورای شهر پرداخت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار