نگاهی منصفانه به گزینه نخست وزارت کشور برای استانداری گیلان ؛
تابناک / با شروع به کار دولت دوازدهم ، موضوع مهم دیگر پس از تعیین کابینه، کلیدخوردن تغییرات در حوزه استانداری‌ها است.
کد خبر: ۴۹۴۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۲ 15 September 2017
تابناک / با شروع به کار دولت دوازدهم ، موضوع مهم دیگر پس از تعیین کابینه، کلیدخوردن تغییرات در حوزه استانداری‌ها است.

رحمانی فضلی که با بار دیگر به عنوان وزیر کشور در دولت دوازدهم حضور یافته ، پیشتر اعلام کرده بود که تا پایان شهریور پرونده استانداری‌ها بسته می شود.

بر همین اساس گمانه‌زنی رسانه‌ای درباره گزینه های استانداری در سراسر کشور داغ شده است.
 
این روزها گمانه حضور مصطفی سالاری استاندار فعلی بوشهر به عنوان استاندار گیلان قوت زیادی گرفته است ؛ رسانه های جنوب کشور درحالی سالاری را گزینه استانداری گیلان مطرح کرده اند که چندی پیش مهرداد لاهوتی از تلاش نمایندگان گیلان برای ابقای دکتر نجقی خبرداده بود و نجفی درنهایت راهی استان البرز شد.
 
 
 
 نگاهی به آخرین گزینه های تصدی استانداری گیلان
 
 
کیوان محمدی

یکی از بزرگترین خسارت هایی که در چهار سال دولت یازدهم به گیلان وارد شد، رقابت در تیم اقتصادی دولت در گیلان بود.
 

 
تیم اکبر ترکان، مشاور رییس جمهور و تیم محمد باقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه. هر کدام از این دو شیفت کلیدی دولت تلاش می کردند که تیم خود را در گیلان مستقر کنند.
 
در مورد استانداری گیلان زور ترکان به نوبخت چربید و نجفی که زمانی در منطقه آزاد کیش سمت داشت به استانداری گیلان رسید و خواهرزاده اش را هم، به عنوان رییس سازمان منطقه آزاد انزلی منصوب کرد و در مقابل نوبخت نیز توانست کیوان محمدی را که از نیروهای امین او محسوب می شود به عنوان رییس برنامه و بودجه گیلان منصوب کند. 
 
 
هادی حق شناس
 

 

نماینده ی سابق انزلی و مدیر اسبق اداره بناد رو کشتیرانی استان گیلان نیز می تواند یکی از گزینه های احتمالی پست استانداری گیلان باشد.

او در آغاز به کار دولت یازدهم، پست استانداری تهران را نپذیرفت و مدت کوتاهی مسوولیت یکی از معاونت های سازمان بنادر و کشتیرانی را بر عهده داشت، حق شناس که در انتخابات مجلس دهم رد صلاحیت شد، از معدود اصلاح طلبانی است که دولت روحانی برای پست های مدیریتی استان به او روی خوش نشان داده است.

 
سید احمد حسینی
 


 

رییس ستاد روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری علی القاعده باید از گزینه های صاحب حق برای پست عالی ترین مقام اجرایی استان باشد.

اگر چه سابقه ی سیاسی حسینی و مواضع سیاسی تند او، شانس او را برای رسیدن به این پست به حداقل می رساند. چون روحانی نشان داده که حاضر نیست برای چنین پست هایی هزینه ی سیاسی پرداخت کند.

 
 
 مصطفی سالاری
 

 

مصطفی سالاری متولد سال 1355 در روستای دشت گور شهر شبانکاره از توابع دشتستان استان بوشهر است . وی تحصیلکرده لیسانس رشته حقوق، فوق‌لیسانس حقوق عمومی از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ، دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری مدیریت اجرایی دانشگاه بوردو فرانسه است و هم‌اکنون در رشته حقوق در مقطع دکتری در دانشکده حقوق دانشگاه تهران دانشگاه تهران تحصیل می‌کند

سالاری پیش از این در دولت یازدهم  استاندار بوشهر بود که جوانترین استاندار دولت یازدهم نیز محسوب میشود

او همچنین عضو کارگروه تدوین الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران میباشد و قبل از این، رئیس پژوهشکده حقوق و توسعه پایدار مؤسسه مطالعاتی بین‌المللی وزارت نفت بوده است

مصطفی سالاری در جریان انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، از اعضای ستاد مرکزی انتخابات روحانی و مسئول هماهنگ‌کننده ستادهای انتخاباتی در مناطق جنوب کشور بود.


نگاهی به جدی ترین گزینه وزارت کشور
 
 
یک منبع آگاه از رسیدن سمت استانداری گیلان به مصطفی سالاری خبر داد و گفت: سالاری گزینه قطعی استانداری گیلان است و خبر آن به زودی اعلام خواهد شد.

مصطفی سالاری در جریان انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، از اعضای ستاد مرکزی انتخابات روحانی و مسئول هماهنگ‌کننده ستادهای انتخاباتی در مناطق جنوب کشور بود.

استاندار سابق بوشهر طبق اعلام یک منبع آگاه گزینه قطعی رحمانی فضلی برای تصدی پست استانداری گیلان است.

سالاری را به عنوان جوانترین استاندار دولت تدبیر و امید می شناسند.

وی متولد سال ۱۳۵۵  در روستای گلدشت بخش شبانکاره شهرستان دشتستان در استان بوشهر می باشد که پس از جذب در آموزش و پرورش در سال ۸۱  به  وزارت نفت پیوست.

سالاری فارغ التحصیل دانشکده حقوق دانشگاه تهران بوده و  مسئولیت‌های  متعددی در نفت و گاز و پارس جنوبی و شمالی در زمان مدیر عاملی کرباسیان و رضوی  داشته است.

گزینه جدی وزیر کشوور برای استانداری گیلان  در سال ۸۸ بورس وزارت نفت شده و فوق لیسانس و دکترای مدیریت اجرایی از دانشگاه بردو فرانسه  را اخذ کرده و در سال ۲۰۱۳ از رسانه دکتری خود در پاریس دفاع کرد.

 
 تمام آنچه درباره سالاری طی یک ماه گذشته گفته شد
 
 
*رئيس مجمع اصلاح طلبان دير:
سالاري بهترين استانداري بوده كه بوشهر به خود ديده است*

دكتر سالاري واقعا در عين جواناني پخته ترين، در عين بي تجربگي در مديريت سياسي با تجربه ترين، در عين موانع بسيار و مشكلات فراوان بهترين عملكرد داشته است ، بنده نه همشهري جناب دكتر سالاري هستم كه حس ناسيوناليستي داشته باشم ، نه پستي دارم كه نگران از دست دادنش باشم ولي منصفانه قضاوت ميكنم و به جد اعتقاد دارم كه دكتر سالاري بعد از انقلاب حتي در دوران اصلاحات بهترين استانداري بوده كه بوشهر به خود ديده است و واقعا حيف است كه استان بوشهر در ادامه از خدمات ايشان بي نصيب باشد ، ما بوشهريها بايد به جوان خوشفكر، خلاق و پرتلاش خود بباليم و از ايشان حمايت كنيم.


 
*شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان بوشهر، خواهان ماندگاری دکتر سالاری استاندار بوشهر، در این استان شد*

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان بوشهر، طی بیانیه ای، خواهان ماندگاری دکتر سالاری استاندار بوشهر، در این استان شد متن این بیانیه بدین شرح است:

محضر مبارک معاون اول محترم ریاست جمهوری
جناب آقای دکتر اسحاق جهانگیری

با عرض سلام و تحیات وافر

احتراما همانگونه که مستحضرید شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در سطح کشور و به تبع آن در استان بوشهر، بار اصلی رای معنادار ملت به ریاست محترم جمهوری در انتخابات بیست و نهم اردیبهشت ماه سال جاری را بر دوش داشت. که این مهم را حضرتعالی در سفر انتخاباتی خود به استان بوشهر به وضوح ملاحظه نمودید. نقش تعیین کننده و یا حتی تمام کننده ی جبهه اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری چه در سال نود و دو و چه در نود و شش به حدی پررنگ است که با هیچ ابزاری قابل کتمان نیست. همچنین تاثیر شگرف ایثار جنابعالی به عنوان نوک پیکان جبهه اصلاحات در انتخاب مسرت بخش جناب آقای دکتر روحانی نیز در تاریخ این مرز و بوم بحمدالله ماندگار شد تا درسی باشد برای نسل های بعد.حال با عنایت به اوصاف پیش گفته لحاظ نظر این شوری در واگذاری سکان استان بدست فردی شایسته، مومن، متقی، با تجربه و در راس همه این صفات نیک، پاکدست و توانمند، توقعی خارج از عرف و تدبیر نیست.
لذا شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان بوشهر، ضمن تقدیر از زحمات چهار ساله جناب آقای دکتر مصطفی سالاری استاندار محترم بوشهر، پیشنهادات خود را به شرح زیر تقدیم می دارد.
۱_ شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان بوشهر درخواست ابقا دکتر سالاری در موقعیت فعلی در استان را دارد.
۲- در صورت تمایل دولت خدمتگذار به استفاده از جناب آقای دکتر سالاری در سطوح مدیریتی بالاتر، گزینه های پیشنهادی این شورا بدون ذکر اولویت به شرح پیوست، تقدیم می گردد.
الف) گزینه های بومی:
۱ – بهرام نکیسا با سوابق،
مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری بوشهر و با سابقه مدیرکلی کارو امور اجتماعی استان ،مدیرکلی آموزش فنی و حرفه ای استان ، مدیرکلی دخانیات استان و بخشداری مرکزی بوشهر
۲ – جوانشیر کدخدا پور با سوابق، معاون سیاسی استانداری استان های فارس و هرمزگان
۳- محمد باقر عباسی سملی با سوابق، فرماندهی در یگان دریایی ستاد کربلا در دوران دفاع مقدس در سنین نوجوانی، بخشداری دلوار و مدیر کلی میراث فرهنگی استان بوشهر در دولت اصلاحات، دبیر فعلی انجمن اسلامی مهندسان استان و رئیس فعلی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان بوشهر
ب) گزینه های غیر بومی
۱- عبدالکریم گراوند با سوابق، معاون سیاسی فعلی استانداری بوشهر
۲- دکتر سید سعید جلالی با سوابق، مدیرکل فعلی تقسیمات کشوری و معاون مرکز پژوهش های راهبردی وزارت کشور، معاون مدیرکل سیاسی وزارت کشور در دوره اصلاحات
توفیق روزافزون حضرتعالی و دولت جناب آقای دکتر روحانی را از ایزد منان مسئلت داریم.

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان بوشهر
شهریور ماه ۱۳۹۶ هجری شمسی



*سالاری نهاد گرا ترین استاندار تاریخ بوشهر*

دكتر خسرو دهقانی

از عملکرد استاندار بوشهر در حوزه های مختلف با رجوع به شاخص های مختلف توسعه می توان با قاطعیت دفاع کرد ولی به نظر می رسد یکی از نقاط برجسته کارنامه  مصطفی سالاری توجه ویژه به امر نهادسازی و مهمتر از آن ایجاد زمینه برای مشارکت این نهاد ها در توسعه متوازن در حوزه های گوناگون اجتماعی بوده است؛ به طوری که بدون ذره ای تردید می توان سالاری را نهادگرا ترین استاندار تاریخ استان بوشهر لقب داد. وقتی یک  کارگزار ارشد در استوانه ذهنی خود به اهمیت نهادمندی در توسعه به درجه ای از باور نایل می آید که پیشرفت همه جانبه را بدون بارورشدن نهادهای مدنی مشکل می پندارد؛ چراغ امید  در دل هر آنکس که دل درگرو پیشرفت و تعالی استان دارد روشن می شود. بدون اندکی تردید می توان ادعا نمود که اهمیت ویژه به نهادسازی و مشارکت مدنی سمن ها در دوره صدارت سالاری حتی با دوره ی اصلاحات که  گفتمان محوری آن توسعه سیاسی و جامعه مدنی بود، قابل قیاس نیست.
افزایش بیش از ۱۰۰۰ درصدی نهادهای مدنی و درگیر کردن نهادها در طرح های توسعه اجتماعی، مهمترین سند باور عمیق سالاری به اهمیت نهادمندی در توسعه است. مخالفان و موافقان سالاری کتمان نمی کنند در هیچ دوره ای این همه نشست و هم اندیشی با گروه های مختلف اجتماعی و سمن ها در حوزه های مختلف با استاندار برگزار نشده است.
ایجاد زمینه مناسب برای شکل گیری نهادها و احزاب سیاسی و  تکریم عملی به آزادی بیان نشانه بارز دیگری است از باورمندی استاندار توسعه گرا به تحول همه جانبه استان بوده است. ایشان چند بار اذعان نمودند که " به احترام  ۹۸ درصد از رسانه هایی که دل در گرو تعالی استان دارند و صادقانه نقد و  اطلاع رسانی می کنند؛ از احقاق حق طبیعی و قانونی خودم در مورد  آن ۲ درصدی که با دروغ ها و توهین های ناروا به من اهانت کرده اند، تنها به خاطر تضمین آزادی آن ۹۸ درصد می گذرم".
رواداری استاندار جوان در زمانه ای که بازیگران متعدد غیر دولتی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی گاه تیز ترین نقدها را متوجه او کردند، گواه دیگری است بر صداقت او به اهمیت آزادی بیان و نهادمندی های سیاسی و اجتماعی. دوره صدارت سالاری به لحاظ همزمانی با پیدایی رسانه های نوظهور و ورود یکباره هزاران کنشگر در شبکه ها و رسانه های اجتماعی اصلا نقطه آغاز تاریخ جدیدی بوده است که با هیچ یک از ادوار استانداران سابق قابل قیاس نیست. اگر در زمان استانداران دهه ۷۰ و  ۸۰ چند هفته نامه قادر بودند تا پروپاگاندای ملایمی را در تقابل با برخی سیاست های استانداران سامان دهی کنند، در دوره ی سالاری صدها رسانه و فعال سیاسی و اجتماعی  رفتارهای سیاسی و عملکرد استاندار جوان را موشکافانه نقد کردند.
از همین روی  درجه بالای حجب و رواداری سالاری در برابر منتقدین و مخالفین با توجه به تحولات چند ساله اخیر در رسانه ها، چیزی نیست که قابل انکار باشد.




*سالاری استاندار كارهاي بزرگ و گره گشای مشکلات چندین دهه استان بوشهر*

با پخش خبر احتمال انتصاب دکتر سالاری استاندار کنونی بوشهر به عنوان استاندار گیلان، فرصت مناسبی است که نگاهی گذرا به عملکرد ۳ سال و ۹ ماه وی و تیم مدیریتی همراهش در استان بوشهر بیاندازیم:

سالاری را باید گره گشای مشکلات حل نشدنی چندین دهه استان بوشهر دانست.
۱ - دکتر سالاری توانست با پیگیری های خود، رویای چندین دهه مردم بوشهر را برای داشتن منطقه آزاد، عملی سازد و با تهیه طرح کارشناسی و جاه نمائی دقیق، دولت را به دادن امتیاز منطقه آزاد به استان بوشهر مجاب نماید، بطوریکه برای اولین بار هیات دولت امتیاز منطقه آزاد بوشهر را تصویب نمود و آنرا در قالب لایحه ای به مجلس تقدیم نمود و چنانچه گفته می شود این لایحه مهرماه در مجلس طرح و با توجه به استدلال های کارشناسی قوی که در آن وجود دارد، به احتمال زیاد تصویب گردد و استان بوشهر بعد از گذشت چندین دهه، از مزیت منطقه آزاد بهره مند میگردد.

 ۲ - دکتر سالاری توانست گره ۴ دهه مشکل مناطق مسکونی نیروگاه اتمی بوشهر را بگشاید و بعد از گذشت نزدیک به ۴۰ سال از بلاتکلیفی مناطق پیرامون نیروگاه اتمی بوشهر، با طرح حقوقی و ابتکاری خود، وضعیت زندگی این مردم را از بلاتکلیفی درآورده و امید را به آنها برگرداند و باعث احقاق حق آنها در سکونت در آن مناطق گردد.

۳ - دکتر سالاری توانست برای اولین بار پس از گذشت چندین دهه، مسئله ته لنجی را که به معیشت صدهها هزار نفر از ساکنان مرزنشین خلیج فارس، ارتباط پیدا کرده است، بطور کارشناسی با یک پیگیری و هماهنگی دو ساله با وزرا و مدیران مربوطه کشوری، از بلاتکلیفی و برخورد سلیقه ای نجات دهد و طرح ساماندهی ته لنجی و کالای همراه ملوان توسط دولت این فرصت اقتصادی را برای رونق دوباره بنادر تجاری استان های جنوبی کشور فراهم آورد، ضمن اینکه زمینه ایجاد ۱۲ هزار فرصت شغلی مستقیم برای ملوانان، ناخدا و مالکان شناورها و ۳۲ هزار فرصت شغلی غیر مستقیم را نیز فراهم آورد.

۴ - دکتر سالاری توانست مشکل چندین دهه شیوه آبیاری سنتی نخیلات موجود را که به دلیل کم آبی، غیر اقتصادی شده و در معرض نابودی قرار گرفته بودند، با پیگیری ها و ارائه طرح کارشناسی رفع نماید بطوریکه با تغییر شیوه آبیاری سنتی به روشهای نوین، ضمن اصلاح و نوسازی نخیلات موجود، حذف و جایگزینی نخیلات کم بازده با واریته ها و ارقام اقتصادی، تثبیت و ایجاد اشتغـال پایدار در منطـقه، تثبیت ۸ هزار نفرشغل کنونی به ۲۱هزارشغل جدید، شاهد افزایش درآمد حاصل از فروش محصولات از ۱۴۱ میلیار تومان کنونی با ۷۸۵ درصد افزایش به ۱۲۵۵ میلیارد تومان خواهیم بود که تحول فوق العاده در رفاه و معیشت نخلداران خواهد بود.

۵ - در دوره استانداری دکتر سالاری با برنامه ریزی های انجام گرفته شده، شاهد افزایش فوق العاده اعتبارات عمرانی بودیم بطوریکه در حالیکه تا قبل از آن اعتبارات عمرانی استان با وضعیت نامشخصی روبرو بود، وی توانست وضعیت اعتبارات عمرانی استان را سر و سامان دهد و اعتبارات عمرانی را از ۴۲۵ میلیارد تومانی که در سال ۹۲ تحویل گرفته بود به ۱۹۰۰ میلیارد تومان در پایان سال ۹۵ برساند و در همین مدت که کشور به شدت با کمبود اعتبارات عمرانی دست و پنجه نرم میکرد، توانست از  ۵۳۶۷ طرح عمرانی در استان بهره برداری نماید و زمینه توسعه زیر ساخت های استان را فراهم آورد.

۶ - توجه به میراث فرهنگی استان از جمله دیگر دست آوردهای دکتر سالاری است بطوریکه وی توانست در همین مدت  پروژه های مهم میراث فرهنگی را که سالها مورد بی توجهی قرار گرفته بودند، همانند مرمت مدرسه تاریخی سعادت و یا ساخت آرامگاه شیخ حسین چاهکوتاهی و منوچهر آتشی به سرانجام رسانده و آنها را تبدیل به فرهنگسراها برای استفاده عمومی نماید. علاوه بر این کاروانسرای مشیرالملک، قلعه های کلات، شبانکاره و محمد خان دشتی نیز دردست بازسازی و احیاست.

۷ - در بخش احداث بزرگراه ها تا قبل از آمدن دکتر سالاری، شاهد توقف چندین ساله احداث بزرگراهها در بوشهر بودیم که با پیگیری های وی، بدهی های قبلی به این طرح ها پرداخت و اعتبارات جدید به آنها تزریق شد و بار دیگر شاهد ادامه بکار ساخت بزرگراه بودیم، بطوریکه در طی دوره استانداری دکتر سالاری ۱۵۰ کیلومتر بزرگراه با ۲۲۶ میلیارد تومان اعتبار در این استان ساخته شد و ۲۷۹ کیلومتر بزرگراه دیگر نیز با پیشرفت فیزیکی بین ۳۳ تا ۸۰ درصد در این استان در دست ساخت است که با بهره برداری از آنها استان بوشهر از نظر بزرگراه جزو سه استان برتر کشور خواهد شد و بزرگراههای استان از  ۵۶۵ کیلومتر قبل از سال ۹۲ به ۱۰۷۰ کیلومتر خواهد رسید که این رشد در طول تاریخ بوشهر بی سابقه بوده است.

۸ - طرح های بزرگ نیمه تمام ملی و استانی که سالها در بلاتکلیفی رها شده بودند، با استانداری دکتر سالاری بار دیگر نه تنها با پرداخت بدهی قبلی به چرخه ادامه بکار بازگشتند که با تزریق اعتبارات جدید شاهد اتمام و افتتاح آنها در همین مدت نیز بودیم. اتمام و افتتاح ورزشگاه ۱۵ هزار نفری بوشهر و دانشکده معماری بوشهر از جمله این طرح های بر زمین مانده بودند.

۹ - پس از گذشت سالها بار دیگر در دوره استانداری دکتر سالاری زمینه سرمایه گذاری کلان در توسعه تاسیسات بندری بوشهر فراهم شد بطوریکه با احداث مجتمع بندری نگین بوشهر، مشکل محدودیت دسترسی به پسکرانه بندر رفع خواهد شد و افق جدیدی را در گسترش خدمات بندری به سمت دیگری از بندر بوشهر فراهم آورده و همچنین ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر بوشهر به دو برابر افزایش می یابد و از ۷ میلیون تن کالا به ۱۵ میلیون تن و از ۴۳۰ هزار تی یو کانتینر به ۱.۵ میلیون تی یو کانتینر افزایش می یابد که در طول تاریخ بندر بوشهر بی سابقه بوده و همچنین این توسعه بالغ بر یکهزار فرصت شغلی جدید را بوجود خواهد آورد.

۱۰- در دوره استانداری دکتر سالاری، برای مبارزه با کمبود آب آشامیدنی اقدامات بی نظیری شروع شد. برای اولین بار پس از انقلاب با برنامه و پیگیری های انجام شده ساخت آب شیرین کن با سرمایه گذاری ۳۲۰ میلیارد تومان در استان آغاز شد بطوریکه مقرر شده پنج ایستگاه آب شیرین کن در مجموع با طرفیت تولید ۱۰۰ هزار مترمکعب آب در این استان راه اندازی شود که مشکل آب آشامیدنی استان را از بحران خارج می کند، در همین مدت ۲۷ هزارو ۵۰۰ متر مکعب از ظرفیت های آب شیرین کن های کنگان، بوشهر و دلوار به بهره برداری رسیده است.  این درحالی است که تا پیش از دولت تدبیر و امید، استان بوشهر هیچ ایستگاه آب شیرین کن فعال نداشت.

۱۱- در دوره استانداری دکتر سالاری برای اولین بار به آموزش عمومی شهروندی در سطح استان توجه جدی و با برنامه صورت گرفت، بطوریکه در قالب برنامه طرح امید اجتماعی، بالغ بر یک هزار کارگاه آموزشی با حضور بیش از ۶۲ هزار نفر در شهرها و روستاهای استان بوشهر برگزار گردید و موفقیت این طرح ابتکاری باعث شد تا اجرای این طرح از سوی وزارت کشور به استانداری های سراسر کشور ابلاغ گردد. همچین توجه به فعالیت سازمان های مردم نهاد باعث افزایش آنها از ۱۶ سمن در سال ۹۲ به ۱۴۱ سمن در پایان دولت یازدهم شد.

۱۲- در دوره استانداری دکتر سالاری برای اولین بار پس از گذشت سالها، شاهد اجرای برنامه مدون و ابتکاری در عمران و توسعه شهرها و روستاها بودیم بطوریکه مجموعه طرح های ۱۵گانه امید شامل احداث ۱۳۷زمین چمن مصنوعی برای مناطق روستایی با هدف ارتقای سرانه ورزشی از ۲۴ به ۶۵ سانتی متر، احداث ۱۱۸زمین چمن در محله های شهری، ۴۴۱ بوستان امید روستایی و بوستانهای شهری با هدف افزایش سرانه از ۲.۶ به ۶ متر، احداث ۴۰۰ زمین والیبال در بوستانهای شهری و روستایی، ساماندهی ۲۱۱گلزار شهدا، اجرای طرح روستای پاک با هدف جمع آوری بهداشتی پسماند، احداث مخازن آب برای عشایر، ساخت سینماهای روباز روستایی، اجرای طرح سلامت دهان و دندان در همه شهرستانها، اجرای طرح قلب سالم با هدف پایش، آموزش و ترویج تغییر سبک زندگی بیماران قلبی و عروقی، و تجهیز سرمایشی همه مدارس استان، نگاه مثبت دولتمردان به استان بوشهر را نشان می دهد. اقدامات وی در حوزه توسعه روستائی باعث شد تا وی به عنوان استاندار برگزیده در این حوزه از سوی هیات دولت مورد تقدیر قرار گیرد.

۱۳- توجه جدی به بحث گردشگری در استان بوشهر از جمله دست آوردهای دکتر سالاری در این مدت است. طراحی، مطالعه و آغاز عملیات اجرایی ۱۱دهکده گردشگری در سراسر استان که هم اکنون دهکده های گردشگری بوشهر و کنگان - دیر به بهره برداری رسیده، دیلم در مرحله ایجاد زیر ساخت است، طرح عسلویه در مرحله گرفتن موافقت محیط زیست و گناوه، دلارآم، کوه نمک و شبانکاره در مرحله طراحی، برازجان خرید زمین و آبپخش و سعدآباد در مرحله جانمایی قرار دارند.

۱۴- توجه جدی استاندار بوشهر به فعالیت آزادانه سیاسی احزاب باعث شد تا در چهار سال دولت یازدهم، حتی یک تجمع سیاسی و حزبی در استان بوشهر لغو نشود. اعتقاد استاندار به آزادی بیان و رسانه ها نیز باعث شد تا حتی یک شکایت علیه نشریات و رسانه ها در چهارسال اخیر در استان بوشهر صورت نگیرد.

۱۵- حمایت از آزادی های فرهنگی و هنرمندان و برگزاری برنامه های فرهنگی هنری از جمله موسیقی از برنامه های دکتر سالاری در استانداری بوشهر بود به نحوی که برای ۴۱۲کنسرت مجوز برگزاری صادر و همگی اجرا شدند.

۱۶- دکتر سالاری به عنوان جوانترین استاندار کشور، توجه خاصی به بکارگیری مدیران جوان داشت بطوریکه انتصاب ۸۸ درصد بخشداران استان از بین جوانان، بکارگیری ۲۳۰نفر از مدیران جوان در سطوح عالی، میانی و پایه در سطح استان، تشکیل کانون مدیران جوان، بکارگیری ۳۰ تن از بانون در سطح های مدیریتی، عالی، میانی و پایه در سطح استان بوشهر، باعث پرورش نسل جدید از مدیران در استان شده است. اقدامات وی در حوزه جوانان باعث شد تا وی به عنوان استاندار برگزیده در حوزه جوانان از سوی هیات دولت مورد تقدیر قرار گیرد.

۱۷- توجه خاص دکتر سالاری به بخش درمان و بهداشت باعث رخ دادن تحولات بی سابقه ای در این زمینه شد بطوریکه درحوزه سلامت علاوه بر اجرای دقیق طرح تحول سلامت، چند اقدام ابتکاری از جمله 'طرح سلامت دهان و دندان'، 'طرح سلامت قلب و عروق'، احداث ۲۸ مرکز جامع سلامت، تعمیر، نوسازی و تجهیز و توسعه کامل همه درمانگاهها و خانه های بهداشت موجود در استان انجام شده است. همچنین توسعه و تجهیز ۹ بیمارستان، آغاز مقدمات احداث سه بیمارستان جدید دراستان بوشهر شامل فوق تخصصی ۱۸۰ تختخوابی، قلب بوشهر و ۱۷شهریور برازجان فراهم شده است.  اجرای طرح بهداشت دهان و دندان برای ۷۵ هزار دانش آموز، اجرای طرح قلب سالم برای ۱۸هزار نفر، احداث چهار بیمارستان جدید با ظرفیت ۷۰۰ تخت، ساخت ۱۷۶مرکز بهداشتی و درمانی با ۸۰ میلیارد تومان اعتبار،  افزایش تخت های بیمارستانی از ۷۹۸ تخت در ۱۳۹۲ به ۱۶۰۰ تخت در سال ۱۳۹۶، افزایش تخت های ویژه درمانی استان بوشهر از ۹۲ تخت در سال ۱۳۹۲به ۲۲۴تخت در سال ۹۶،افزایش تعداد پزشکان متخصص از ۲۳۵نفر در سال ۱۳۹۲به ۴۲۸نفر در سال ۹۶، - تقویت سیستم اورژانس استان با تامین ۳۳دستگاه آمبولانس آی سی یو و هفت دستگاه آمبولانس ان آی سی یو و ۳۰ دستگاه آمبولانس معمولی از جمله موفقیت های بخش درمان و بهداشت است.

علاوه بر این بطور خلاصه میتوان به برخی دست آوردهای زیر در زمان استانداری دکتر سالاری در استان بوشهر اشاره نمود:

- فعال سازی ۴۰۵ واحد تولیدی نیمه فعال و غیر فعال، با ایجاد و تثبیت چهار هزارو ۳۷۲ شغل.
- اجرایی شدن منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر که به صورت رسمی، به همراه کلنگ زنی واحد پتروشیمی رجالی در نیمه نخست امسال آغاز شد.
- احیای شرکت صدرا و افزایش تعداد نیروهای شاغل آن از ۵۰۰ به ۲۵۰۰ نفر.
- در بخش برق نیز تلفات به حدود ۱۲درصد کاهش یافته و خاموشی ها به طور تقریبی به کمترین میزان ممکن رسیده است و از ۷۰۰ دقیقه در سال برای هر مشترک به ۲۳۰ دقیقه کاهش یافته است.
- در زمینه گازرسانی بیش از ۹۸درصد از جمعیت شهری و ۹۰ درصد از جمعیت روستایی استان بوشهر از شبکه گاز برخوردار هستند، این درحالی است که پیش دولت یازدهم و در مجموع دولت های گذشته ۷۷درصد جمعیت شهری و ۳۴درصد جمعیت روستایی استان بوشهر از شبکه گاز برخوردار بوده اند.
- مدت گازرسانی به شهرها با اجرای  ۲۸۶۳ کیلومتر و هزینه ۲۴۶ میلیارد تومان اعتبار در ۳۶ شهر افزایش شمار مشترکان شهری گاز از ۴۳هزار مشترک در سال ۹۲ به ۱۱۶هزار اشتراک.
- گازرسانی به روستاها با اجرای ۲۶۱۲ کیلومتر و هزینه ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار در ۳۲۴ روستا و افزایش شمار مشترکان روستایی گاز از ۲۳هزار مشترک در سال ۹۲ به ۶۹هزار.
- ایجاد مسیر پشتیبان شبکه دیتای استان بوشهر در بخش ارتباطات در فناوری اطلاعات ، افزایش سه برابری ظرفیت اینترنت استان از ۱.۳گیگا بایت به  ۳.۸گیگا بایت، ارتقای پهنای باند ۶.۱به ۶۷ گیگا بایت، ایجاد آمادگی برای برخورداری ۳۰۶روستای ۲۰خانوار به بالای استان از اینترنت.
- افزایش تعداد کاربران اینترنت استان از ۱۲۵هزار نفر به ۵۲۵هزار نفر (افزایش ۴.۲برابری).
-  تکمیل و تحویل ۹هزار و ۲۵۸واحد مسکن مهر در دولت یازدهم.
- پتروشیمی متانول کاوه دیر با اشتغال زایی یکهزار نفر، کارخانه سیمان دشتی با ۲۲۰نفر اشتغال در آستانه بهره برداری و آغاز عملیات اجرائی پتروشیمی رجالی دیلم با ۹۵۰نفر اشتغال.
- رونق و توسعه تجارت و صادرات و افزایش درآمدهای گمرکی استان از ۳۹ هزار و ۹۱۰ میلیارد ریال در پایان دولت دهم به ۶۵ هزار و ۸۹۹میلیارد ریال در دولت یازدهم.
- رکورد بالاترین خرید گندم از کشاورزان با با خرید ۱۱۵هزار تن گندم در در سال زراعی ۹۴-۹۵.
- افزایش صادرات گوجه فرنگی استان به ۵۶۸ میلیون دلار.
- تجهیز ۶ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان به سیستم آبیاری تحت فشار.
- پیگیری برای احداث ۶ سد دالکی با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومان، خائیز ۶۰ میلیارد تومان، باغان ۲۵۱  میلیارد تومان، دشت پلنگ ۱۹۴ میلیارد تومان، تنگ ارم ۲۰ میلیارد تومان و باهوش ۶۴ میلیارد تومان که هم اکنون عملیات اجرایی این سدها آغاز شده است.

-  توجه به عمران شهری و روستایی با افزایش درآمد حاصل از مالیات برارزش افزوده و حق آلایندگی صنایع استان، افزایش اعتبارهای تملک دارایی های سرمایه ای استان و جذب اعتبارهای ملی، بطوریکه که مجموع اعتبارات تملک دارایی استان از ۳۱۰ میلیارد تومان در سال پایانی دولت دهم به ۱۹۰۰ میلیارد تومان رسید.
- طرح پرورش ماهی در قفس سد رئیسعلی دلواری با ۳۰۰ نفر اشتغال در آستانه بهره برداری، ماهی در قفس بخش دلوار با اشتغال زایی یکهزار نفر در مرحله آغاز عملیات اجرایی.
- تفاهم نامه مشترک استانداری بوشهر، وزارت نفت و سازمان فنی و حرفه ای برای مهارت آموزی به ۱۲هزار نفر از جوانان تحصیل کرده جویای کار در استان.
- مهارت آموزی جوانان از طریق تفاهم

مشترک استانداری بوشهر، سازمان های انرژی اتمی و فنی و حرفه ای برای آموزش ۸ هزار نفر در استان بوشهر.
- تفاهم نامه مشترک استانداری بوشهر، کمیته امداد و فنی حرفه ای برای مهارت آموزی به ۱۴۵۵نفر جوانان .
- افزایش تعداد رشته های موجود در مقاطع عالی در دانشگاه های استان بوشهر از۱۱۳ رشته در پایان دولت دهم، به ۲۴۱ رشته.
- اجرای طرح تقویت بنیه علمی دانش آموزان و ارتقای جایگاه استان بوشهر درقبولی مراکز آموزش عالی درکنکور از رتبه ۲۲ در سال ۹۲ به رتبه ۱۸ در سال ۹۵.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار