کد خبر: ۴۸۰۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۲ 20 August 2017
نمایندگان مخالف و موافق انتصاب آقای بیطرف به عنوان وزیر پشنهادی نیرو دیدگاه های خود را بیان کردند.
 
محورهای سخنان مخالفان و موافقان:
 
 
سخنان مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی نیرو 
جلیل مختار: مخالف وزیر پیشنهادی نیرو: بیطرف از دیپلماسی حیاتی آب چیزی نمی‌داند

نماینده مردم آبادان در مجلس گفت: در ایران فقط شش درصد آب مرزی داریم که ساماندهی آنها کار واجبی است. وقتی می‌گویید مهار آبهای مرزی را انجام می‌دهید، معلوم است از دیپلماسی حیاتی آب چیزی نمی‌دانید. افغانستان با احداث سدهای متعدد، آب را بر مردم سیستان و بلوچستان بسته است. با چه زبانی با کشورهای افغانستان و ترکیه سخن خواهید گفت.
 
 جلیل مختار در جلسه علنی امروز بعدازظهر (شنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو، گفت: میزان سنجش وزرای پیشنهادی بر اساس عملکرد و سوابق، برنامه‌های پیشنهادی، تطبیق برنامه ها با برنامه ششم و اقتصاد مقاومتی انجام می‌شود. آقای بیطرف در تحقیقات مهندسی، طرح‌های سدسازی و انتقال آب‌ها به عنوان مسئول بلندپایه در دولت‌های پنجم و ششم در اجرای طرح‌های مطالعاتی، در دولت هفتم و هشتم نیز حضور داشتید که این حضور موجب اجرای پروژه‌های منجر به تخریب زیست محیطی شد.
 
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس مدعی شد: در استان فارس، سد زرینه، سد مرند و سد زنوز با تصمیمات نادرست شما تخریب شده است. پروژه قمرود محرومیت مردم الیگودرز را شامل شده است. سد کوه‌های نمکی جزو فاجعه‌های جهانی است. آقای بیطرف شما در دیدار با اعضای فراکسیون امید نیز صادق نبودید و فاجعه سد گتوند را به گردن رئیس‌جمهور قبل انداختید. البته در این مسئله شکی نیست اما اجرای سد چند مرحله دارد. مراحل مطالعه، اجرا و آبگیری است. شما در مرحله اول و دوم وزیر نیرو بودید سد گتوند یک اشکال دارد و آن جانمایی اشتباه است.
 
نماینده مردم آبادان در مجلس خاطرنشان کرد: وزیر پیشنهادی بحران خشک شدن ارومیه، زاینده رود، هامون، گاوخونی و بحران‌های فراآب را  مسبب شد. ریزگردها در ۱۴ استان گسترش یافته و باعث آن مهندس بیطرف است. چرا در برنامه پیشنهادی خبری از حل ریزگردها نیست؟ چون تصمیمات غیرعلمی بیطرف علت ایجاد این چالش‌هاست.
 
مختار با بیان اینکه انتقال آب از مناطق مستعد به مناطق کم آب بیانگر سیاست‌های غیر آمایشی و بی‌توجهی به مناطق جغرافیایی کشور است، گفت: این مسئله موجب تخریب اکولوژیک و زمین‌های ورزشی شد که مبنای آن در دوره مدیریتی آقای بیطرف بنیان گذاشته شد.
 
مسئولان حق ندارند فقط استان خود را آباد کنند. آیا شما در سال ۹۱ در مصاحبه‌ای با روزنامه آفتاب یزد با انتقال آب‌های گسترده امکان ایجاد کارخانه‌های فولاد و سرامیک سازی یزد را فراهم نکردید؟ آیا اعتراف نکردید که موضوع انتقال آب را به عنوان یک دغدغه شخصی دنبال کردید؟ نتیجه این انتقال چه بود؟ غیر این بود که استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری از آب سالم محروم نشدند؟ وی تاکید کرد: اگر آقای بیطرف در دوره مدیریتی‌اش به صورت علمی رفتار کرده بود امروز گرفتار ریزگردها و کمبود آب نبودیم. 
 
سخنان مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی نیرو 
قاضی پور: مخالف وزیر پیشنهادی نیرو:
 
 نادر قاضي پور در نشست علني نوبت عصر امروز (شنبه، 28 مرداد) مجلس شوراي اسلامي در بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي دولت دوازدهم در مخالفت با وزير پيشنهادي نيرو، اظهار داشت: جنگ آينده، جنگ آب است، نه جنگ نفت. وضع موجود كشور و به تبع آن شرايط زيست محيطي محصول دوره مديريتي وزير پيشنهادي نيرو بوده است.

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي با طرح پرسشي درباره نقش آقاي بيطرف به عنوان وزير پيشنهادي نيرو در كمبود منابع آب كشاورزي، گفت: 14 استان كشور در حال مبارزه با ريزگردها هستند، جيره بندي آب در روستاها و حمل آب با تانكر براي ما خجالت آور است؛ آيا مشكلات آبي كشور كه در منطقه خشك و نيمه خشك قرار دارد به دليل كمبود بازندگي است يا مديريت ناكارآمد.

وي خطاب به بيطرف با توجه به وضعيت بيماري و مديريت شركت‌هاي مختلف، آيا مي توانيد در وزارت عريض و طويل نيرو موفق عمل كنيد، تصريح كرد: فردا با تخلف نيروگاه ها كه شما مسئول مديريت آنها هستيد، مي توانيد برخورد كنيد، اگر كارفرما و پيمانكار يكي باشد، رانت به وجود مي آيد.

قاضي‌پور با تاكيد بر اينكه در بستن حقابه رودخانه هيرمند ازجانب افغانستان در آن زمان هيچ اقدامي انجام نداديد، بيان كرد: در برابر قطع حقابه ايران از رودخانه ساري‌سو چه اقدامي انجام داده ايد، و براي مهار كردن آب‌هاي مرزي چه برنامه اي داريد، آيا مديريت شما حمايت از ايران اسلامي خواهد بود يا به نفع ديگران عمل مي كنيد؟

وي در ادامه افزود: آيا اعتقادي به جمع آوري آب هاي سطحي داريد يا خير؟ نمايندگان استان‌هاي گلستان، گيلان و مازندران در مجلس شوراي اسلامي يك بار با همت خود توانستند از اجراي طرح انتقال آب درياي خزر در برنامه ششم را منتفي كنند، آقاي بيطرف؛ شما قصد درگير شدن با آنها را داريد؟

اين نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به احياي دائم جريان رودخانه زاينده رود كه خواست تمام مردم ايران است، گفت: آيا توان مديريت انجام آن را داريد؟ استان خوزستان هم اكنون با مشكلات عديده زيست محيطي دست و پنجه نرم مي‌كند كه اين وضعيت شايسته مردم استان خوزستان و جنوب كشور نيست، نيامده برق شهر اهواز قطع شده است، آيا سزاوار است تهراني با دماي 20 درجه كمتر برق داشته باشد، اما مردم شهرهاي جنوبي برق نداشته باشند؟

قاضي پور با بيان اينكه در زمان مديريت بيطرف در وزارت نيرو، چندين درياچه و تالاب خشك شد و برخي ديگر از اين مناطق در حال خشك شدن است، تصريح كرد: دومين درياچه نمكي جهان كه با جان ميليون ها نفر ارتباط مستقيم دارد، در زمان مديريت بيطرف ارتفاع آب آن 4 متر كاهش پيدا كرد. در زمان آقاي احمدي‌نژاد سطح آب درياچه 3 متر كاهش داشت، اين نشان مي دهد سهم شما در خشك شدن درياچه اروميه حداكثري بوده است.

وي ادامه داد: ستاد نجات درياچه اروميه امروز فاضلاب ها و پساب هاي شهرك هاي صنعتي و نيروگاه‌ها را بدون تصفيه به داخل درياچه اروميه سرازير مي‌كند، ستاد نجات درياچه اروميه به ستاد مرگ آذربايجان تبديل شده است؛ آقاي بيطرف به جاي آنكه ايران را گلستان كنيد، گورستان كرده ايد.

عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس با تاكيد بر اينكه قنات بهترين روش براي انتقال آب است، خاطرنشان كرد: به جاي احياي فناوري قنات، اكثر قنات هاي كشور را خشك كرديد آيا اپراتورهاي برق تعيين وضعيت خواهند شد يا خير؟
 
 
 سخنان مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی نیرو
فیضی موافق وزیر پیشنهادی نیرو: بیشتر سدسازی در زمان آقای بیطرف انجام شد.

محمد فيضي در نشست علني عصر امروز (شنبه، 28 مرداد) مجلس شوراي اسلامي، در بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي دولت دوازدهم در موافقت با وزير پيشنهادي نيرو افزود: مهار كردن آب‌هاي مرزي با اذن مقام معظم رهبري و با برداشت از صندوق توسعه ملي در حال اجراست و در برخي از مناطق به سرانجام رسيده و يا در حال عملياتي شدن است.

نماينده مردم اردبيل در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: بايد توجه داشت 85 درصد منشأ ريزگردها مربوط به عوامل خارجي است و در اين راستا نبايد به اقدامات آقاي بيطرف در ساخت سد در گذشته بي‌توجه بود.

وي افزود: در زمان تصدي بيطرف در وزارت نيرو، نيروگاه‌هاي آبي و نيروگاه سيكل تركيبي ساخته شد و نبايد فراموش كرد منشأ بحران آب به يك نفر ارتباط ندارد بلكه به گرم شدن كره زمين ارتباط دارد و بايد در اين راستا راهكاري انديشيد.

عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي گفت: بيطرف از شخصيت سياسي مناسب برخوردار است به دليل اينكه يك سياستمدار متعهد و ثابت قدم است و همچنين يك مدير كاري و شناخته شده محسوب مي‌شود و در بعد علمي نيز به عنوان يك عضو هيئت علمي آموزشي و پژوهشي توانسته عملكرد موفقي داشته باشد.

فيضي ادامه داد: بيطرف مدرك كارشناسي ارشد خود را از دانشكده فني دانشگاه تهران اخذ كرده و از تجربيات ارزشمند سياسي، اجرايي و آموزشي و پژوهشي برخوردار بوده، بيانگر استعداد مديريتي وي است. همچنين بيطرف يكي از بيانگذاران مركز تحقيقات آب جهاد كشاورزي در كشور شناخته مي‌شود و از اقدامات مهم وي در زمان تصدي‌گري در وزارت مي‌توان به تدوين نظام و برنامه بلندمدت تحقيقات آب، ساماندهي سامانه پايش منابع آب و مطالعات پايه، تشكيل موسسه تحقيقات آب و كادرسازي و توسعه ظرفيت نيروي انساني اشاره كرد.

نماينده مردم اردبيل در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه بيطرف در تدوين برنامه‌هاي بلندمدت حوزه آب نقش داشته است، گفت: اميدوارم اهداف و برنامه‌هاي بيطرف براي رفع چالش‌ها در وزارت نيرو عملياتي شود و از لحاظ شاخص‌هاي كمي در بخش آب و آبفا و برق و انرژي به نتيجه مطلوب دست يابيم.

وي ادامه داد: علاوه بر تأمين پايدار آب شرب شهرها و روستاها و تأمين انرژي پاك و سازماندهي فضاي اقتصادي در بخش آب و برق و بهبود فضاي كسب و كار خواسته‌هاي ديگري از وزير پيشنهادي نيرو ازجانب نمايندگان وجود دارد و تقاضا داريم به اين اولويت‌ها توجه شود، يكي از اولويت‌هاي مهم رياست جمهور در سخنراني‌ها و برنامه ها توجه به مسائل مربوط به بخش فاضلاب است و بايد حاشيه شهرها، شهرك‌هاي جديد و بسياري از مناطق از ظرفيت فاضلاب برخوردار شوند به دليل اينكه در حال حاضر دسترسي به شبكه فاضلاب وجود ندارد البته در برنامه آقاي بيطرف به اين موضوعات توجه شده است.

فيضي گفت: مخالفان وزير پيشنهادي نيرو اشاره داشتند كه در برنامه هاي بيطرف به برنامه ششم توسعه توجه نشده اين در حالي است كه اينگونه نيست و همپوشاني در برنامه‌ها وجود دارد، همچنين با اسناد بالادستي نيز همخواني وجود دارد و فقط 13 درصد از برنامه ها همسو نيست البته در برنامه ششم نيز نگفته است كه مغايرتي در برنامه‌ها وجود دارد. 
 
سخنان مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی نیرو 
بی‌مقدار موافق وزیر پیشنهادی نیرو: 87 درصد برنامه ارائه شده بیطرف، با اسناد بالادستی تطابق دارد.

موافق وزیر پیشنهادی نیرو گفت: توجه ویژه به صادرات خدمات فنی و مهندسی، از برنامه‌های بیطرف است.

وی افزود: مهار آب‌های خروجی از کشور مطابق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، استفاده از تسهیلات مالی خارجی، محترم شمردن حقوق مالکیت و ثروت آفرینی از راه‌های قانونی و شرعی؛ از دیگر برنامه‌های وزیر پیشنهادی است.
 
مسعود پزشكيان زنگ پايان نشست علني عصر امروز (شنبه، 28 مرداد) مجلس شوراي اسلامي را رأس ساعت 19 و 42 دقيقه به صدا درآورد.

به گفته نايب رئيس مجلس، جلسه بعدي يكشنبه (29 مرداد) رأس ساعت 8 صبح با ادامه دستور كار بررسي صلاحيت وزرا برگزار مي شود
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار