کد خبر: ۴۶۱۳۳۴
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶ 17 July 2017
صالحی ‌امیری گفت: در زمینه انتشار کتاب، باید چارچوب‌های هنجاری، ارزشی و اخلاقی نظام رعایت شود.

 سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حاشیه همایش چشم‌انداز تئاتر استان‌ها در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص فروش و انتشار کتاب‌های ممنوعه گفت: به اعتقاد من، ما در بهترین وضعیت نشر و تولید کتاب قرار داریم. من امروز این نکته را می‌توانم بگویم که ما به ۸۳ هزار کتاب مجوز نشر دادیم. خوشبختانه ناشران ما به خطوط قرمز کاملاً واقف هستند تا یک شرایط  همگرای فکری و ذهنی شکل بگیرد. ضمن اینکه باور داریم آزادی قلم و آزادی نشر و بیان وجود دارد؛ ولی حتما باید چارچوب‌های هنجاری، ارزشی و اخلاقی نظام رعایت شود و در این خصوص با کسی تعارف نداریم.

وی افزود: شما هم به ما حق بدهید که در میان ۸۳ هزار مجوزی که صادر می‌کنیم، چند مورد اشکال داشته باشد که البته آن‌ها را هم رفع خواهیم کرد. اما انتشار و پخش کتاب‌های ممنوعه غیر قانونی است و ما با هماهنگی قوه قضاییه و نیروی انتظامی این تخلفات را به سرعت پیگیری خواهیم کرد.

صدای مظلومیت آتنا و ستایش کوتاه است
صالحی‌امیری درباره تاثیر کتاب و ادبیات در کنترل آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد: من معتقدم کتاب ما، ادبیات ما، شعر ما، رمان ما باید وارد حوزه اجتماعی شود و در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی قدم بردارد. ما در وزارتخانه برای نظارت بر انتشار کتاب‌ها ستادی را تعریف کرده‌ایم که بنده به عنوان عضو عالی شورای سیاست‌گذاری کشور مسئولیت دارم از منظر فرهنگی آسیب‌ها را بررسی کنم. خوشبختانه همکاران من در تمام مکان‌ها فعال شده‌اند تا اقدامات جدی انجام دهند. من پنجشنبه مدیران سراسر کشور را در یک جلسه ملاقات کردم تا درباره این مسائل با هم صحبت کنیم.

وی افزود: من دیروز به این بحث پرداختم که صدای مظلومیت آتنا و ستایش کوتاه است و این پیام تلخی در جامعه‌ اسلامی است. یکی از نکاتی که به اعتقاد من بسیار اهمیت دارد، بحث مدارا و سازگاری اجتماعی است اما متاسفانه امروز خشونت را در گوشه و کنار خیابان‌ها می‌بینیم.

وزیر ارشاد درباره تئاتر و نقش آن در انسجام اجتماعی اظهار داشت: تئاتر ما باید گفتمان جدیدی پیدا کند. تئاتر امروز باید جوابگوی مطالبات اجتماعی ایران باشد. من مسائل اجتماعی تئاتر ایران را در حدود ده محور بر شمرد‌ه‌ام که مهمترین آنها اخلاق اجتماعی، امنیت اجتماعی، سبک زندگی اجتماعی، انسجام اجتماعی است. در مجموع جهت‌گیری تئاتر باید در جهت پاسخ به سوالات اجتماعی باشد.

چیزی به نام «توقیف» در ادبیات سینمایی نداریم
وزیر ارشاد در ادامه درباره تعیین تکلیف فیلم‌های توقیفی اظهار داشت: ما در مجموع در طول سال، به حدود ۱۰۰ فیلم کوتاه و بلند مجوز می‌دهیم که این طبیعت کارمان است. بعضی فیلم‌ها مجوز اکران نمی‌گیرند و به طور طبیعی دچار چالش هستند. سیاست سازمان سینماییاست که اصلاحات مورد نظر فیلم‌ها را به تهیه‌کنندگان اعلام می‌کند. در صورتی که این اصلاحات اعمال شود، فیلم مجوز اکران می‌گیرد.
وی افزود: ما می‌خواستیم یک بار برای همیشه این کلمه «توقیف» را از ذهن‌ها پاک کنیم و دیگر اثری با عنوان « فیلم توقیفی» نداشته باشیم. از نظر ما فیلم‌ها یا مجوز می‌گیرند یا نمی‌گیرند. ما دیگر چیزی به نام توقیف در ادبیات سینمایی نداریم. اگر فیلم منطبق با سیاست سازمان سینمایی تولید شد که مجوز می‌گیرد و اکران می‌شود؛ اما اگر منطبق با سیاست‌ها نباشد اکران نخواهد شد.

صالحی امیری در پایان تصریح کرد: نظام سینمایی ما از یک استاندارد خاصی برخوردار است. به همه ملاحظات فرهنگی و اجتماعی توجه می‌کند و اگر چالشی در میان باشد، گزارش می‌کند. در فرایند مجوز فیلم‌ها نه وزیر و نه رئیس سازمان سینمایی و نه هیچ مقام دیگر مداخله ندارد؛ بلکه این مسائل در روند قانونی خود شکل می‌گیرد. ما در دولت یازدهم نقدها را می‌شنویم و به آن‌ها پاسخ می‌دهیم. همچنین حساسیت‌های لازم دینی و مذهبی را در نظر داریم و در جلسه ای که با کارگردانان و تولیدکنندگان فیلم داشتیم، تقاضا کردیم که مروج مسائل دینی و مذهبی باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار