کد خبر: ۴۶۱۲۳۹
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹ 17 July 2017
با مجموعه عریض و طویلی از دست آوردها و ظرفیت ها در دانشگاه آزاد روبرو هستیم که اهمیت دانشگاه آزاد را صد چندان میکند. این اهمیت باعث شده است که همیشه بر سر شخصی که قرار است سکان این کشتی معظم را به دست بگیرد حساسیت های خاصی اعمال شود.

دو سال پس از انقلاب فرهنگی ایران در روز 31 اردیبهشت ماه سال 1361 مرحوم هاشمی رفسنجانی در خطبه نماز جمعه تهران برای اولین بار از طرحی به نام دانشگاه آزاد اسلامی سخن گفت. در آذر ماه همان سال اساسنامه دانشگاه نوشته شد که بر اساس آن دانشگاه مؤسسه عام المنفعه ای معرفی گرید که همه هزینه های آن صرف امور مربوط به دانشگاه می شود .

اولین قلم کمک مالی به دانشگاه آزاد اسلامی و سرمایه اولیه این دانشگاه مبلغ یک میلیون تومان کمک امام خمینی (ره) بود.

چهار ماه بعد هاشمی رفسنجانی به‌عنوان رئیس شورای موقت دانشگاه و طی حکمی با سربرگ مجلس، عبدالله جاسبی را به ریاست موقت دانشگاه منصوب نمود. هیئت مؤسس دانشگاه شامل آیت الله خامنه ای (رئیس جمهور وقت)، مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی (رئیس مجلس وقت)، میرحسین موسوی (نخست وزیر وقت)، مرحوم احمد خمینی (رئیس دفتر حضرت امام) و عبدالله جاسبی تشکیل جلسه داده و جاسبی را به ریاست دانشگاه منصوب کرد.

 

اولین واحد دانشگاهی، واحد تهران مركزى با نام پيشين واحد تهران با كد ١٠١ بود و بعد از آن واحد تبريز با كد ١٠٢ بود که دکترکریم زارع آن را تأسیس کرد و در سال‌های ۶۱ تا ۶۳ به عنوان نخستین رئیس واحد دانشگاه آزاد اسلامی، ریاست آن را به عهده داشت. اولین آزمون ورودی دانشگاه در اسفند ۶۱ با شرکت ۳۲ هزار داوطلب در شاهرود، اهواز، تبریز، تهران، رشت، زاهدان، کرمان، مشهد و یزد برگزار شد و حدود ۳ هزار نفر در رشته‌های راه و ساختمان، برق، مکانیک، فیزیک، ریاضی، شیمی، صنایع فلزی، نساجی و حسابداری پذیرفته شدند.

دانشگاه آزاد اسلامی همانند دیگر مؤسسات آموزش عالی در ایران، زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می‌کند. نوع مدرک اعطایی به فارغ‌التحصیلان این دانشگاه، به صورت مستقل و از طرف دانشگاه آزاد اسلامی اعطا می‌گردد.

 

ساختار اداری دانشگاه آزاد

اعضای هیئت مؤسس دانشگاه مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی، عبدالله جاسبی، عبدالکریم موسوی اردبیلی، میرحسین موسوی و مرحوم حاج احمد خمینی بودند. پس از وفات یادگار امام خمینی، حسن خمینی جانشین وی در هیئت مؤسس شد.

در سال ۱۳۸۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی با تغییر اساسنامه دانشگاه، تعداد اعضاء هیئت مؤسس را به ۹ نفر افزایش داد. مطابق با این مصوبه، آقایان حسن حبیبی، علی‌اکبر ولایتی، محسن قمی و حمید میرزاده به اعضای هیئت مؤسس افزوده شدند که بعد از درگذشت مرحوم حسن حبیبی و تصویب هیئت مؤسس و شورای عالی انقلاب فرهنگی علی اکبر ناطق نوری جایگزین وی شد.

در اسفندماه ۱۳۹۳ مرحوم هاشمی رفسنجانی با عنوان رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی، علی محمد نوریان را به سمت دبیرکل هیئت مؤسس انتخاب کرد. پس از فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی، علی‌اکبر ولایتی با حکم رهبر ایران به ریاست هیئت مؤسس دانشگاه انتخاب شد.

 

***هیئت امناء که عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در مورد این دانشگاه است چه کسانی هستند؟

سه نفر از اعضای هیئت مؤسس که حتماً یک نفر از آنها باید روحانی باشد ، رئیس دانشگاه، وزیر بهداشت و وزیر علوم، رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، و سه نفر از اعضای هیئت علمی تمام ‌وقت دانشگاه‌ها در مرتبه دانشیاری و یا بالاتر که هیچ‌گونه سمت مدیریتی و حکومتی غیر از تدریس و پژوهش نداشته باشند به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی

 

 

دانشگاه آزاد افتخاراتی دارد که برای بهتر شناختن آن مفید به نظر می رسد:

سومین دانشگاه جهان از نظر تعداد دانشجو

پنج میلیون فارغ التحصیل در دوره های مختلف

10 میلیون متر مربع فضای آموزشی مسقف

هفتاد هزار عضو هیات علمی و مدرس تمام وقت و نیمه وقت

بزرگترین دانشگاه حضوری جهان صرفه جویی ارزی برای کشور بومی کردن نیروهای تخصصی پرورش نیروهای سرآمد متخصص و علمی تأسیس بیش از هزار خوابگاه دانشجویی گسترش خدمات مشاوره دانشجوئی با بیش از 250 مرکز مشاوره فعال در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی اهتمام در فراهم کردن خدمات رفاهی برای دانشجویان

*دیگر آمارها از دانشگاه آزاد

تاکنون ۲٬۴۰۰٬۰۰۰ نفر از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده و ۱٬۳۵۰٬۰۰۰ دانشجو در آن مشغول تحصیل هستند و حدود ۳۴٬۰۰۰ عضو هیئت علمی و ۳۱٬۰۰۰ نفر پرسنل در آن مشغول کار هستند. این افراد در ۳۵۷ واحد و مرکز دانشگاهی و در فضایی حدود ۱۴٬۰۰۰٬۰۰۰ متر مربع فضای آموزشی و رفاهی مشغول به تحصیل یا کار هستند. دانشگاه همچنین دارای ۶۰۰ مدرسه با حدود ۶۰٬۰۰۰ دانش آموز است در حال حاضر ۱۰ مجمتع بیمارستانی این دانشگاه در حال فعالیت هستند و ۱۰ مجتمع بیمارستانی دیگر نیز به زودی به این مجموعه اضافه خواهند شد. این دانشگاه عهده‌دار ۶۰ درصد بار آموزش عالی در حوزه‌های مختلف و بیش از ۴۰ درصد بار آموزش پزشکی کشور است. حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی دارای ۸۶ واحد دانشگاهی، هزار و ۸۰۶ عضو هیئت علمی، ۶۱ هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی، ۵۱ رشته دانشگاهی، هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستانی در ۱۰ بیمارستان کشور و ۱۳ مجله علوم پزشکی است. دانشگاه آزاد دارای بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه، ۲۰ میلیون متر مربع فضای آموزشی و صدها آزمایشگاه و کارگاه و بیش از ۴۰۰ واحد و مرکز آموزشی است.

در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی دارای یک پژوهشکده (مصوب شورای گسترش آموزش عالی: پژوهشکده محیط‌های خشک (واحد مشهد)) و ۲۸ مرکز تحقیقاتی می‌باشد. برخی از مراکز مهم تحقیقاتی عبارتند از: مرکز تحقیقات مکاترونیک MRL[۲۱] (واحد قزوین)، مرکز تحقیقات مواد پیشرفته AMRC[۲۲] (واحد نجف آباد)، مرکز تحقیقات مهندسی مکانیک و خودرو (واحد قزوین)، مرکز تحقیقات صنعت ساختمان و بتن (واحد قزوین)، مرکز تحقیق و توسعه علوم کامپیوتر CSRDL(واحد قزوین)، مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما، مرکز عالی بین‌المللی تحقیقات بین رشته‌ای (CEIS)، مرکز مطالعات استراتژیک، مرکز تحقیقات گیاهان دارویی اردبیل، مرکز مطالعات و تحقیقات محیط زیست و انرژی (CEEVS)، مرکز تحقیقات مهندسی پزشکی (RCBME واحد مشهد)، مرکز تحقیقات باستان‌شناسی (واحد ابهر)، مرکز تحقیقات تهران پزشکی، مرکز تحقیقات شیر و فراورده‌های آن (واحد کرج)، مجتمع آزمایشگاهی و مزارع تحقیقاتی (واحد بروجرد)، مرکز تحقیقات کشاورزی (واحد دامغان) مزارع آموزش تحقیقاتی و گلخانه‌ای (واحد جیرفت)، مزارع آموزشی و تحقیقاتی (واحد رودهن).

طبق آخرین آمار دریافت شده از پایگاه Scopus، در پنج ماه اول سال ۲۰۰۹ دانشگاه آزاد با ۱۰۷۹ مقاله در سطح کشور موفق به کسب رتبه اول در تولید مقالات علمی شده است. به طور کلی توسط این دانشگاه تاکنون ۱۴۵۵ کتاب تألیف، ۳۹۱ کتاب ترجمه، ۳۳۶۷ مقاله در نشریات ISI و ۴۹۸۲ مقاله در نشریات علمی-پژوهشی منتشر شده است.

طبق آمار سال ۱۳۸۴ تعداد ۹۷۰ مقاله ISI و ۱۹۲۰ مقاله علمی-پژوهشی و ۲۳۰۰ مقاله نیز در کنفرانس‌های خارجی، توسط این دانشگاه منتشر شده است. ۳۲۱۲ طرح تحقیقاتی اجرا شده و ۳۰۹۸ طرح تحقیقاتی نیز در حال اجرا بوده است. تعداد ۳۳۲ عنوان اختراعات و ابداعات دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نیز به ثبت رسیده‌اند که که برخی از آنان موفق به دریافت جوایز بین‌المللی گردیده‌اند.

طبق آمار بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا، تاکنون ۸۵ هزار و ۱۷۵ عنوان مقاله در کنفرانسها و ژورنالهای داخلی توسط مراکز مختلف دانشگاه آزاد ارائه شده است و در بین واحدهای دانشگاه آزاد هم واحد علوم و تحقیقات با سه هزار و ۵۳۸ مقاله، اهواز با سه هزار و ۴۷ مقاله و تبریز با دو هزار و ۴۶۹ مقاله از سایر واحدها پیشی گرفته‌اند.

در بخش مسابقات داخلی دانشگاه با انجام مسابقات گوناگون ورزشی در ۲۷ رشته فعالیت داشته که ۴۰۰٬۰۰۰ دانشجو دانشجو در آن شرکت داشته‌اند. لازم است ذکر شود علی‌رغم موانع متعددی که بر سر راه حضور تیم‌های ورزشی این دانشگاه در مسابقات جهانی وجود داشته است، دانشجویان این دانشگاه توانسته‌اند هر سال در مسابقات جهانی دانشجویان (FISU) مقام‌های متعددی کسب نمایند. بیش از ۷۰ درصد تیم‌های اعزامی ایران به مسابقات مذکور از این دانشگاه بوده است و بیشترین سهم را در کسب مدال‌های مختلف جهانی برای کشور داشته‌اند.

دانشگاه آزاد با در اختیار داشتن ۲٬۵۰۰٬۰۰۰ مترمربع امکانات ورزشی دارای سرانه فضای ورزشی ۲ مترمربع است. بسیاری از قهرمانان کشور که در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند، توانسته‌اند ۲۸۸ مدال طلا، ۱۸۷ مدال نقره و ۲۳۶ مدال برنز در مسابقات ورزشی بین‌المللی کشور کسب نمایند. دانشگاه آزاد اسلامی در مسابقات بین دانشجویی جهانی (IFISU) -به عنوان تنها نماینده آسیا- شرکت کرد و در میان ۷۰ تیم عنوان نخست را از آن خود کرد.

 

 

*** همانطور که دیدیم با مجموعه عریض و طویلی از دست آوردها و ظرفیت ها در دانشگاه آزاد روبرو هستیم که اهمیت دانشگاه آزاد را صد چندان میکند. این اهمیت باعث شده است که همیشه بر سر شخصی که قرار است سکان این کشتی معظم را به دست بگیرد حساسیت های خاصی اعمال شود.

این حساسیت طبیعی است و سنگینی کار محوله به ریاست دانشگاه موجب میشود که اعضای تصمیمی گیرنده همیشه بهترین تصمیم را در مورد ریاست دانشگاه بگیرند. انتخاب فرهاد رهبر به ریاست دانشگاه آزاد اسلامی هم یک انتخاب قانونی و فکر شده است که حتما به صلاح آینده دانشگاه آزاد خواهد بود. به هر حال ریاست دانشگاه تهران تجربه بسیار خوبی است که فرهاد رهبر را از دیگر گزینه های ریاست دانشگاه آزاد مناسب تر نشان میداد. در شرایطی که رئیس قبلی دانشگاه آزاد با کیفیت خاصی عزل شد، حساسیت تعیین رئیس جدید به مراتب بیشتر شده بود. ظرفیت های قانونی درون اساسنامه دانشگاه آزاد نیز به سخت شدن یک انتخاب بدون نقص اضافه کرده بود.

بر اساس تبصره 2 ماده 13 اساسنامه دانشگاه آزاد، "پس از استعفا و یا عزل رئیس دانشگاه هیأت امناء موظف است ضمن تعیین سرپرست برای دانشگاه، طی یک مهلت سه‌ماهه نسبت به معرفی گزینه پیشنهادی برای احراز ریاست دانشگاه به شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام نماید." بر این اساس، با توجه به برکناری حمید میرزاده رئیس پیشین دانشگاه آزاد توسط هیئت امنای این دانشگاه در تاریخ 3 اردیبهشت 96، هیئت امنا تا سوم مرداد امسال فرصت داشت تا گزینه خود برای تصدی ریاست دانشگاه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کند. طی این بازه زمانی نزدیک به سه‌ماهه، علی‌محمد نوریان به‌عنوان سرپرست، وظیفه‌ تمشیت امور دانشگاه را به‌عهده داشت.

اعضای هیئت امنا در این جلسه به‌اتفاق آرا تصویب کردند که فرهاد رهبر به‌عنوان رئیس دانشگاه آزاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شود، بر این اساس،  موضوع ریاست او بر دانشگاه آزاد در اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح خواهد شد و پس از تصویب در این شورا، رسماً به‌عنوان رئیس دانشگاه آزاد منصوب می‌شود.

 

روسای دانشگاه آزاد از ابتدا تا کنون

۱- عبدالله جاسبی (از تابستان ۱۳۶۱ تا اسفند ۱۳۹۰)

۲- فرهاد دانشجو (از اسفند ۱۳۹۰ تا شهریور ۱۳۹۲)

۳- حمید میرزاده (از شهریور ۱۳۹۲ تا اردیبهشت ۱۳۹۶)

۴- علی محمد نوریان (از اردیبهشت ۱۳۹۶ تا ۲۵ تیر ۱۳۹۶)

۵- فرهاد رهبر (از ۲۵ تیر ۱۳۹۶ تا کنون)

 

"فرهاد رهبر" را بیشتر بشناسید

فرهاد رهبر اول مرداد ماه ۱۳۳۸ در سمنان چشم به جهان گشود، پس از گذراندن مقاطع درسی ابتدایی و متوسطه، از سال ۱۳۵۶ به تهران آمد. او پس از سپری کردن مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه تهران، از سال ۱۳۷۳ به عضویت هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در آمد.

فرهاد رهبر دارای مدرک دکترای اقتصاد نظری از دانشگاه تهران و پدید آورنده رساله دکتری با موضوع «نحوه مصرف درآمدهای نفتی» است و اصلی‌ترین زمینه تدریس این استاد دانشگاه تهران، در زمینه اقتصاد خرد است.

مقاله‌های زیادی از رهبر در زمینه تحصلی اش در پورتال های رسمی قابل بازیابی است.

  این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران 5 سال پس از عضویت هیئت علمی دانشگاه تهران، با دعوت حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی به صورت مأمور به خدمت در وزارت اطلاعات مشغول شد و پس از اتمام دوره ماموریت، به پیشنهاد وزیر اطلاعات وقت، عهده‎دار ریاست دانشکده وزارت اطلاعات شده و قریب یک سال در این سمت فعالیت کرد.

به طور کلی سوابق کاری فرهاد رهبر را به صورت تیتر وار میتوانید در زیر ببینید:

- جهاد سازندگی (۵۹- ۵۸)

- بنیاد مسکن انقلاب اسلامی (۶۲- ۵۹)

- وزارت بازرگانی (۶۳ - ۶۲)

- کارشناس اقتصادی نخست‌وزیری (۶۸- ۶۳)

- مدیرکل بررسی‌های اقتصادی مرکز بررسی‌های استراتژیک (۷۳ - ۶۸)

- معاون اقتصادی وزارت اطلاعات (۸۱ - ۷۸)

- عضو هیأت علمی دانشگاه تهران (از ۷۳ تا کنون)

- رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی (85 - 84)

- رئیس دانشگاه تهران (29 بهمن 1392 - ۱۷ بهمن ۱۳۸۶)

- رئیس کنسرسیوم محتوای ملی (92 - 90)

 

او از بهمن ماه 1386 از سوی محمدمهدی زاهدی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  به ریاست دانشگاه تهران منصوب و جایگزین آیت‌الله دکتر عباسعلی عمید زنجانی شد. سپس حکم او به تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و عنوان سی‌ویکمین رئیس دانشگاه تهران را از آن خود کرد. 

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران که تا 29 بهمن 1392 عهده‌دار ریاست دانشگاه تهران بود و پس از شش سال ریاست به عنوان رکورددار ثبات مدیریت در دانشگاه تهران شناخته شد و در نهایت با تصمیم رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم، از این سمت برکنار شد.

در ۱۸ فروردین ۱۳۹۳، علی طیب نیا، وزیر اقتصاد دولت یازدهم طی حکمی رهبر را به عنوان عضو و نایب رئیس شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور منصوب نمود.

فرهاد رهبر در تير ماه 96 از سوي علي اكبر ولايتي رئيس هيئت موسس و هيئت امناي دانشگاه آزاد اسلامي به عنوان گزينه پيشنهادي عضويت در هيئت امناي اين دانشگاه به شوراي عالي انقلاب فرهنگي معرفي شد. وي در روز سه‌شنبه 20 تير ماه در صحن اين شورا مورد اعتماد اعضا قرار گرفت و به عضويت هيئت امناي دانشگاه آزاد درآمد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار