کد خبر: ۴۶۰۷۵۴
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲ 16 July 2017

همزمان با انتشار خبر درگذشت «پروفسور مریم میرزاخانی» نابغه ریاضی ایرانی بسیاری از چهره‌های برجسته واکنش نشان دادند.

 نام «مریم میرزاخانی» ریاضی‌دان برجسته ایرانی که ساعتی پیش خبر درگذشتش در ایالات متحده آمریکا در اثر بیماری سرطان اعلام شد، بلافاصله به یکی از ترندهای اصلی شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده و همزمان با واکنش عمومی کاربران به این خبر ناگوار، بسیاری از چهره‌های برجسته سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نیز نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند.


پرفسور فیروز نادری دانشمند برجسته ایرانی ساکن آمریکا که ازجمله کارکنان ارشد ناسا است، نخستین فردی بود که این خبر را منتشر کرد و با انتشار یک تصویر و نوشته‌ای شاعرانه و کوتاه ضمن تایید این خبر ناگوار، ناراحتی و اندوه خود را در این رابطه نشان داد. نادری در اینستاگرام خود نوشت: امروز یک چراغ خاموش شد. این قلبم را به درد می‌آورد، خیلی زود رفت.


17-7-15-121238میرزاخانی


 


پیام تسلیت دکتر روحانی به مناسبت درگذشت مریم میرزا خانی نابغه نامدار ریاضی ایران و جهان


متن پیام تسلیت حجت الاسلام حسن روحانی به این شرح است:


بسم‌الله الرحمن الرحیم


انالله و انا الیه راجعون


درگذشت اندوه‏بار مریم میرزاخانی، نابغه نامدار ریاضی ایران و جهان موجب تألم و تأثر فراوان شد.


درخشش بی‌نظیر این دانشمند خلاق و انسان متواضع که نام ایران را در مجامع علمی جهانی طنین‏ انداز کرد، نقطه عطفی در معرفی همت والای زنان و جوانان ایرانی در مسیر کسب قله های افتخار و عرصه های گوناگون بین المللی بود.


این‏جانب ضمن ارج نهادن به خدمات علمی و آثار ماندگار این فرزند فرهیخته ایران، مصیبت وارده را به جامعه علمی کشور و خانواده محترم آن عزیز از دست رفته، صمیمانه تسلیت می‏ گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان رحمت الهی و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.


 حسن روحانی


رییس جمهوری اسلامی ایران


ظریف درگذشت مریم میرزاخانی را تسلیت گفت


محمدجواد ظریف در اینستاگرام خود نوشت: خبر درگذشت نابغه جوان ایرانی و استاد ریاضیات دکتر مریم میرزاخانی موجب تاسف شدید اینجانب و همه ایرانیانی که به مفاخر برجسته کشورشان می‌بالند، گردید. اینجانب درگذشت این بانوی دانشمند را به همه ایرانیان در سراسر جهان، خانواده محترم و داغدار ایشان و جامعه علمی کشور صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم.


علی‌اکبر صالحی درگذشت مریم میرزاخانی را تسلیت گفت


متن پیام تسلیت علی اکبر صالحی به شرح زیر است:


اِنّا لِلّهِ وَ اِنّا إِلَیهِ راجِعون


با دریغ و افسوس بسیار اطلاع یافتم که چهره درخشان جامعه علمی و دانشگاهی کشور و نماد و نماینده شایسته فرهنگ و تمدّن ایرانی – اسلامی در مجامع و محافل بین‌المللی، سرکار خانم دکتر مریم میرزاخانی، جامه از این خاکدان برگرفته و به جاودانگی پیوسته است.


آن نادره دوران و فرزند برومندِ ایران، یکی از پرورش‌یافتگان مکتبِ علمی دانشگاه صنعتی شریف بود که به واسطه بهره‌مندی از توانمندی‌های ذاتی خویش و در پرتو مجاهدتی خستگی‌ناپذیر، بر فلکِ سروری عروج نمود و به عنوان ریاضیدان و پژوهشگری ژرف‌اندیش، نشان جهانی فیلدز را به خود اختصاص داد.


اینجانب به نمایندگی از سوی خانواده بزرگ و افتخارآفرینِ صنعت هسته‌ای کشور، درگذشتِ نابهنگام و تألم‌بار آن عزیز را به پیشگاه ملّت شریف ایران به ویژه خانواده معزّز و مکرّم ایشان و تمام دانش‌پژوهان و فرهیختگان ایرانی در سر تا سر جهان تسلیت عرض نموده و از درگاه یگانه هستی‌بخش برای آن بانوی بزرگوار غفران و رضوان الهی مسئلت می‌نمایم.


اگرچه فائق آمدن بر غمِ فقدان و هجران چنین گوهری جهان تاب و بی‌مثال، به سادگی امکانپذیر نخواهد بود امّا باید به حکم تقدیر ایزدی گردن نهاد و آتش سینه را به آب لطف و عنایت الهی و تسلیم مؤمنانه در برابر حکمت و مشیّت آسمانی فرونشاند. باشد تا ذاتِ اقدس خداوندی بر بندگان خویش رحمت آورد و به فیض و کَرََمش به داغداران و دلسوختگانِ این ضایعۀ جانکاه، آرامش بخشد.


نشاید پاره کردن جامه و روی           که مردم تحتِ امرِ کردگارند


ولیکن با چنین داغِ جگرسوز             نمی‌شاید که فریادی ندارند


علی اکبر صالحی 


پیام تسلیت حزب اعتماد ملی به مناسبت درگذشت مریم میرزاخانی


متن این پیام به شرح زیر است:


بسم الله الرحمن الرحیم

انّا لله و انّا الیه راجعون

خبر درگذشت نخبه جوان ریاضی ایران و جهان، بانو مریم میرزاخانی همه ما را در غمی عمیق فرو برد. او یک افتخار ملی بود و غم فقدان او برای تمامی ملت شریف ایران غمی جانکاه است. روابط عمومی حزب اعتماد ملی درگذشت این بانوی افتخار آفرین ایرانی را به ملت شریف ایران بالخصوص جامعه علمی تسلیت عرض می نماید و ضمن آرزوی آرامش و مغفرت برای روح بلند او، از خداوند منّان برای خانواده و بازماندگان ایشان صبر جزیل مسألت دارد.

روابط عمومی حزب اعتماد ملی


پیام تسلیت محمدرضا عارف


محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید و شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اقدام به صدور یک پیام تسلیت کرد و نوشت: مطلع شدم سرکار خانم مریم میرزاخانی بعد از تحمل کردن یک دوره بیماری سخت جان به جان آفرین تسلیم کردند.


خبر درگذشت این نخبه ایرانی برای من بسیار سخت و متاثر کننده بود.


سرکار خانم میرزاخانی با دانش و نبوغ بالای خود باعث سرافرازی ملت ایران در مجامع بین‌المللی شدند و مطمئنا جبران ضایعه درگذشت ایشان بسیار سخت خواهد بود.


مطمئنا آثار علمی برجای مانده از این استاد برجسته دانشگاه می‌تواند برای جهان و نسل جوان ما میراثی گرانبها باشد.


اینجانب فقدان این چهره برجسته علمی را که بی‌تردید برای جامعه علمی ایران و جهان ضایعه جبران‌ناپذیری است به دانشگاهیان و پژوهشگران کشور و بستگان آن فقیده سعیده بویژه جامعه علمی کشور و دانشگاه صنعتی شریف تسلیت عرض کرده و برای ایشان رضوان الهی و برای بازماندگان محترم صبر و اجر مسالت می‌کنم.


پیام تسلیت بانوان کمیسیون فرهنگی مجلس


بانوان کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در پیامی درگذشت مریم میرزاخانی را تسلیت گفتند.


در پیام تسلیت پروانه سلحشوری، سیده فاطمه ذوالقدر و طیبه سیاوشی آمده است:


«از شمار دو چشم، یک تن کم


وز شمار خرد، هزاران بیش


خبر فوت دختر نابغه ایرانی، مریم میرزاخانی برای تمام مردم دنیا و برای جامعه ایران و ایرانی، دردناک و ناگهانی بود. گرچه این دختر سختکوش در پس سالیان سکوت، نجیبانه با بیماری سرطان مبارزه کرد و در نهایت تنها در موعد واپسین ما را با خبر بیماری خویش شریک ساخت، چرا که سیمای استوار او بری از تمایل به ترحم و دلسوزی بود.


بانوان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ایران ضایعه از دست دادن چنین گوهری را به مردم ایران و تمام ایرانیان در هر کجای دنیا، تسلیت می گویند. ستاره ای که ظاهرا در آسمان علم دنیا به خاموشی گرایید ولی انوار دستاوردها، تلاش‌ها و نبوغ او همچنان پرتلالو خواهد ماند.»


سخنگوی وزارت خارجه: آماده هر نوع مساعدت برای بازگشت سلامتی مریم میرزاخانی هستیم


این درحالی بود که بهرام قاسمی نیز پیش از اعلام خبر درگذشت این نابغه ایرانی، ضمن ابراز امیدواری نسبت به بهبودی کامل و هرچه سریع‌تر مریم میرزاخانی از برجسته‌ترین نوابغ ریاضیات جهان معاصر، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای هر نوع مساعدت به ایشان تا بازیابی کامل سلامتی‌شان اعلام کرد و افزود: جهان علم و بشریت به این‌ نابغه بی‌نظیر ایرانی نیازمند است و ما و همه ایرانیان در سراسر جهان ضمن دعا و نیایش برای تندرستی ایشان به وجود او افتخار می‌کنیم و می‌دانیم جهان علم و دانش، بی‌صبرانه منتطر سلامتی و بازگشت او به عرصه تحقیق و تدریس و مباحث اکادمیک خواهند بود.


تسلیت نماینده اصلاح‌طلب تهران


فاطمه سعیدی نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و ازجمله اعضای هیات رییسه فراکسیون امید نیز به این خبر واکنش نشان داد و در تلگرام خود نوشت:


هوالحی


از شمار دو چشم یک تن کم


وز شمار خرد هزاران بیش


فقدان نابغه ریاضیدان مریم میرزاخانى نه فقط ایرانیان که جامعه علمى جهان را در بهت و اندوه فرو برد.


جهان از داشتن دانشمندى کم نظیر محروم شد و چه تلخ که عمر او این اندازه کوتاه و بهره جهانیان از دریاى نبوغش کم بود.


مریم میرزاخانى تا همیشه در قلب ملت ایران مى ماند و امید که زنان و دختران دیگرى از مهد علم و تمدن جهان یعنى ایران پرافتخار ما جاى خالى او را پر کنند.


به سهم خویش این غم بزرگ را به خانواده او، دوستانش، جامعه علمی کشور و مردم عزیزمان که خالصانه براى سلامتى او دست به آسمان برده بودند تسلیت عرض مى کنم و از خداوند متعال رحمت و مغفرت مسالت دارم.


همچنین محمدجواد حق‌شناس عضو منتخب شورای شهر تهران نیز در توییتر نوشت: مرگ بعضی آدم‌ها، یک خسران بزرگ اجتماعی است. فوت زودهنگام دختر محبوب و الهام‌بخش ایرانی از جملهٔ همین اتفاق‌ها است.


علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی روز گذشته در خصوص دکتر میرزاخانی پیامی صادر کرده بود.


photo_۲۰۱۷-۰۷-۱۵_۱۴-۲۸-۴۵


انتشار تصاویر مریم میرزاخانی در شبکه‌های اجتماعی


همزمان با واکنش چهره‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تصاویر و ویدئوهایی از زندگی این نابغه ریاضی نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.


مریم456789y


مریمصسیسی


میریم


مریمy


343543_503


 


dnqmozyl35bqlzvcr6c8


1217-2


22


6494075_111


تصویر بالا مربوط به برگزیدگان المپیاد ریاضی در دوره ریاست‌جمهوری آیت‌الله هاشمی است که نفر سوم از سمت راست مریم میرزاخانی است.


مصاحبه مریم میرزاخانی با گاردین


همچنین بخشی از مصاحبه میرزاخانی با روزنامه گاردین که با روزنامه انگلیسی «گاردین» در سال ۲۰۱۵ انجام شده بود نیز بارها دست به دست شد. در بخشی از این مصاحبه آمده است:


«بچه که بودم می‌خواستم نویسنده شوم. خواندن کتاب‌های داستان هیجان‌انگیزترین کار من بود. در واقع هر چیزی را که می‌توانستم پیدا کنم، می‌خواندم. تا قبل از سال آخر دبیرستان، هرگز فکرش را هم نمی‌کردم که تحصیلاتم را در رشته ریاضی ادامه دهم.


خانواده من سه‌فرزند داشتند. پدر و مادرم حامی و مشوق‌های خوبی برای ما بودند. برایشان مهم بود که ما مشاغل خوب و رضایت‌بخشی داشته باشیم ولی آنقدر که این موضوع برایشان مهم بود، کسب موفقیت و پیروزی برایشان اهمیت نداشت. محیط زندگی من، از بسیاری جهات محیط فوق‌العاده‌ای بود، گرچه در آن دوران سخت، جنگ ایران و عراق در جریان بود.


کسی که مرا به طور کلی به علم علاقه‌مند کرد، برادر بزرگترم بود. اولین خاطره من از ریاضیات، مربوط به وقتی است که او راجع به مساله‌ای برایم گفت که چگونه می‌توان اعداد ۱ تا ۱۰۰ را باهم جمع کرد. فکر می‌کنم که او این مطلب را که چگونه «گوس» این مساله را حل کرد، در یک مجله علمی خوانده بود. این راه‌حل برایم بسیار جالب بود. این اولین‌باری بود که از یک راه‌حل زیبا لذت می‌بردم، گرچه خودم نتوانسته بودم این راه‌حل را پیدا کنم.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار