کد خبر: ۴۵۹۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴ 14 July 2017
بخش اول سخنان رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت به آزادی موصل اختصاص داشت. روحانی گفت: هیچ‌کس آن روزی را که تروریست‌ها موصل را اشغال کردند و در فکر اشغال شهرهای دیگر عراق از جمله اربیل و حتی بغداد بودند، فراموش نکرده است. در آن روز اولین کشوری که به کمک مردم عراق شتافت و در مقابل تروریست‌ها در کنار دولت عراق قرار گرفت، جمهوری اسلامی ایران بود و این در تاریخ ثبت شده و برای مردم منطقه تا همیشه باقی خواهد ماند.

وی اظهار کرد: آن کشورهای بزرگی که در حدود ۱۶ سال اخیر، منطقه را با مداخله نظامی و با اشغال افغانستان و عراق به ناامنی کشیدند، به‌رغم درست کردن پایگاه‌های نظامی و استقرار ناوها و هواپیماهایشان در منطقه، نه تنها اقدامی در برابر تروریست‌ها در عراق انجام ندادند بلکه شاید از اینکه منطقه دچار مشکلات جدید شده، خوشحال هم بودند چرا که این موضوع به فعال‌تر شدن کارخانجات اسلحه‌سازی آنها و ایجاد بهانه‌ برای مداخله بیشتر در منطقه کمک می‌کرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه برخی از کشورهای منطقه هم متاسفانه از این اتفاقات ناخوشایند اظهار خوشحالی کردند، تصریح کرد: اینها در رسانه‌ها و گفتارهایشان به‌عنوان اینکه این تقصیر خود نخست‌وزیر و دولت عراق بوده، مساله را به جنگ شیعه و سنی تعبیر کردند و گفتند که در عراق به مردم سنی ظلم شده و به این دلیل این تروریست‌ها به‌وجود آمدند و موصل اشغال شده است!

روحانی تاکید کرد: این مسائل نشان داد آن کشورها هم تا حدی پشت این داستان بودند و فکر می‌کردند با ابزار تروریسم، می‌توانند به اهداف منطقه‌ای خودشان دست پیدا کنند. رئیس‌جمهور گفت: برای مردم ایران اما امروز بسیار مبارک است، چرا که نشان می‌دهد دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران از آغاز تصمیم درستی گرفت و امروز همه جهانیان در واقع به نحوی به درستی مسیری که ایران انتخاب کرده بود، اعتراف می‌کنند.

 

آینده‌نگری ایران در مورد منطقه

رئیس‌جمهور با بیان اینکه این موضع جمهوری اسلامی نشان داد که بینش، دیدگاه و آینده‌نگری ایران، دقیق و درست است، اظهار کرد: بسیاری از سران کشورهای اروپایی که در سال ۹۲ در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با آنها درباره مسائل منطقه صحبت می‌کردم و برای آنها سخت بود که آن حرف‌ها را قبول کنند، در سال‌های بعد در همان دیدارهای حاشیه سازمان ملل به من می‌گفتند که امروز اعتراف می‌کنیم حرف‌های شما در سال‌های گذشته درست بوده است.

 

شباهت جنایات داعش و منافقین

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جنایات داعش در منطقه گفت: البته ما شبیه این جلادی‌ها را در سال‌های ۵۹ و ۶۰ در ایران مشاهده کردیم. تروریست‌هایی در ایران بودند که متاسفانه اکنون برخی‌ از آنها در اروپا حضور دارند، پوست بدن یک پاسدار کمیته را جدا کردند و درآوردند. ما این جنایت‌های بزرگی را که منافقین در کشور ما انجام دادند، یادمان نرفته است. مردم ما با این‌گونه جنایات ناآشنا نبودند، اما مردم جهان شاید کمتر با این اقدامات وحشیانه آشنا بودند که تروریست‌ها تا این حد می‌توانند خطرناک باشند.

 

داعش اقلیتی کوچک است

روحانی با تاکید براینکه همه مردم بدانند که اقلیتی کوچک نمی‌تواند نسبت به یک ملت تصمیم بگیرد، اظهار کرد: داعش چه بود؟ داعش اقلیت کوچکی بود که می‌خواست برای یک ملت و حتی دو ملت در این منطقه یا ملت‌های دیگر تصمیم بگیرد. داعش گروهی بود که حرف صاحب‌نظران را قبول نداشت. از اسلام و قرآن خودش یک تفسیر من در آوردی کرده بود و بعد هم به آن عمل می‌کرد. ماهیت اصلی این تفکر این است که یک گروهی، متخصصان، اندیشمندان و صاحب‌نظران را قبول ندارند و در برابر آنها لجاجت می‌کنند. تحجر و جمود فکری دارند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: این افراد یک چیزی به ذهن‌شان آمده و آن را بحق می‌دانند و نسبت به آن جزمیت پیدا کرده و بر مبنای آن عمل می‌کنند. روحانی خاطرنشان کرد: برخی از کشورهای منطقه، به‌خاطر بی‌تجربگی در امر حکومت و منطقه، تازه‌کار و جوان هستند و به دنبال اخلال در منطقه و بلندپروازی‌هایی هستند. آنها مشکلاتی برای منطقه درست کردند. امیدواریم آنها هم به مسیر درست برگردند و بدانند این منطقه، منطقه بزرگ و پیچیده‌ای است.

 

برجام جناحی و حزبی نیست

رئیس‌جمهوری در ادامه به حل موضوع هسته‌ای پرداخت و گفت: امروز مردم ما هم باید از نعمت ثبات نسبی و امنیت در منطقه و هم از اجرای برجام بتوانند به خوبی استفاده کنند. یک فرصتی را همه با کمک هم ایجاد کردیم؛ این مساله جناح و حزب نیست، این مساله حتی مختص یک قوه نیست، همه مردم ایران در کنار هم قرار گرفتند و یک معضل را حل، خطری را رفع و گره‌ای را باز کرده و یک فضای جدیدی به‌وجود آوردند.

 

سخت‌ترین روز برای آمریکا

روحانی همچنین با بیان اینکه امروز سخت‌ترین روز برای آمریکا در مساله هسته‌ای ایران است، گفت: هیچ زمانی مثل امروز برای آمریکایی‌ها تصمیم‌گیری سخت نبوده است. آمریکایی‌ها وقتی تصمیم گرفتند پرونده ما را دچار مشکل کنند، این کار را کردند، وقتی خواستند پرونده را به شورای امنیت ببرند، بردند، وقتی خواستند قطعنامه علیه ما صادر کنند، صادر کردند، وقتی خواستند ما را تحریم کنند، تحریم کردند و وقتی خواستند قانون‌شان را فرامرزی کنند، فرامرزی کردند اما امروز سخت‌ترین روز را دارند و مرتب تکرار می‌کنند که این برجام توافق خوبی برای آمریکا نبوده است. برخی از مسوولان آمریکایی می‌گویند سر آمریکا کلاه رفته، اما در عین حال دست و پایشان بسته است.

 

سال تولید و اشتغال

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مسائل انتخابات گفت: رئیس‌جمهور وقتی می‌خواهد انتخاب شود برنامه ۴ ساله خودش را به مردم ارائه می‌دهد و مردم در واقع علاوه بر اینکه به فرد رای می‌دهند، به برنامه و راهکارها و رویکردها رای می‌دهند. به همین دلیل کاندیداها با هم مناظره می‌کنند و نظرات خودشان را می‌گویند و با مردم صحبت می‌کنند. دیدارهای مختلف چهره به چهره با مردم دارند و برای آنها توضیح می‌دهند که ما می‌خواهیم چه کار کنیم. مردم بر مبنای قول آنها است که پای صندوق آرا می‌آیند والا به این نیست که بین (الف) و (ب) از الف خوشمان بیاید یا از ب خوشمان بیاید! بحث در این است که (الف) ما را به کجا می‌رساند، یا (ب) ما را به کجا می‌رساند و برنامه‌ها و آینده‌شان چیست؟ روحانی تاکید کرد: امروز، روزی است که ما باید از فضاهای به‌وجود آمده استفاده کنیم.

او همچنین تاکید کرد: امروز، روزی است که مردم ما باید بیش از هر زمان دیگر در پی انسجام و وحدت و اهداف بلند ملی‌شان باشند. یادمان نرود که امسال، سال تولید و اشتغال است. همه فکرمان را باید برای اشتغال جوان‌ها و رونق تولید در بخش‌های مختلف متمرکز کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار