رییس جمهور در همایش سراسری قوه قضائیه ؛
تابناک گیلان / حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح یکشنبه در همایش سراسری قوه قضائیه که در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد، افزود:هفته قوه قضائیه را به مسئولان عالی رتبه این قوه، همه قضات و کارکنان شریف این قوه مهم و ریاست محترم قوه قضائیه تبریک و تهنیت عرض می کنم.
کد خبر: ۴۵۱۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶ 02 July 2017
تابناک گیلان / حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح یکشنبه در همایش سراسری قوه قضائیه که در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد، افزود:هفته قوه قضائیه را به مسئولان عالی رتبه این قوه، همه قضات و کارکنان شریف این قوه مهم و ریاست محترم قوه قضائیه تبریک و تهنیت عرض می کنم.


وی ادامه داد: یاد می کنیم از معمار بزرگ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قوه قضائیه اسلامی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی یعنی شهید آیت الله دکتر بهشتی و همه یاران با وفایی که در کنار ایشان جان به جان آفرین تسلیم کردند.

 
 

رئیس جمهوری اضافه کرد: بی تردید شهید بهشتی جزو چهره های استثنایی حوزه علمیه قم، علما و اندیشمندان و مدیران بزرگ کشور بودند. ویژگی های خاص به خود داشتند. من حدود 21 سال از نزدیک با ایشان آشنا بودم. از سال 1340 تا پایان زندگی مبارکشان.


روحانی با بیان این که همواره همه جلسات و ملاقات ها سخنان، تدبیر و مدیریت ایشان به حق درس آموز بود، اظهار کرد: در سال 58 جلسات مستمر هفتگی داشتیم که آیت الله بهشتی، مقام معظم رهبری،مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، شهید باهنر و تعدادی از بزرگان نظام در آن جلسه هفتگی شرکت می کردند.


وی یادآور شد: معمولا مسایل هفته در آن جلسه مورد بررسی قرار می گرفت، جزو سال های سخت بعد از پیروزی انقلاب بود، تا تشکیل مجلس شورای اسلامی یعنی خرداد سال 59 این جلسات ادامه داشت و بعد هم به جلسه ای تبدیل شد که با نمایندگان مجلس، برخی از وزرا و مسئولان کشور در محل حزب جمهوری اسلامی تشکیل می شد.


رئیس جمهوری گفت: مرحوم شهید بهشتی از آغاز فعالیتی که من شاهد آن بودم در آغاز دهه 40، هم به فکر تربیت دانش آموزان به ویژه در دبیرستان دین و دانش قم بود و هم در فکر تاسیس مدرسه دینی با ویژگی هایی که او آن را برای طلاب آن عصر و زمان لازم می دانست.


روحانی افزود: ایشان مسئولیت مدرسه ای به نام مدرسه علوی را در سال 40 و41 بر عهده داشت که در آن جا علاوه بر دروس حوزوی، دروس دیگری هم تدریس می شد از جمله ریاضیات، تاریخ، محاوره زبان عربی و بسیاری از دروسی که در آن مدرسه توسط اساتید تدریس می شد و خود ایشان هم درسی را متکفل بود بنام سیره النبی و تاریخ زندگی پیامبر عظیم الشان(ص) که صبح های پنجشنبه در جلسه طولانی 2 الی 3 ساعته توضیح می داد.


وی ادامه داد: گاهی هم برخی از درس های مدرسه را به دلایلی برعهده می گرفت. کتاب حاشیه ملا عبدالله اولین کتاب منطقی که طلاب می خوانند؛ بنده در محضر ایشان تحصیل کردم البته ایشان همزمان مکاسب را هم تدریس می کرد.
رئیس جمهوری اظهارداشت: شهید بهشتی فردی بسیار دقیق در زمینه تربیت جوان ها برای مدیریت آینده کشور و طلاب جوان برای توانمندی در برابر نیازهای زمان بود؛ از وقتی هم که نهضت اسلامی شروع شد، همواره ایشان به عنوان یکی از فضلای بنام حوزه علمیه قم در کنار امام راحل بود.


روحانی گفت: بعد از پیروزی انقلاب هم بار بسیار سنگینی را بردوش گرفت و واقعا صبر ایشان به گونه ای بود که دیگر صبر خسته شده بود و خود ایشان خسته نمی شد؛ آن هم اتهاماتی که در آن روزگار در سال 58 و59 تا روز شهادتش واقعا کمتر مظلومی را در تاریخ بعد از انقلاب اسلامی مشاهده می کنیم.


وی خاطر نشان کرد: حالا تا زمان حیات ایشان؛ البته به قول مرحوم بزرگواری که از ایشان نقل کرد آسیاب به نوبت؛ نوبت دیگران هم فرارسید ولی آن زمان یعنی سال 58 و59 (شهید بهشتی) مظلومترین شخصیت بنام انقلاب اسلامی بود.


رئیس جمهوری افزود: من آخرین باری که از نزدیک ایشان را زیارت کردم، چهارشنبه هفته قبل از شهادتشان بود. یعنی سوم تیر ملاقات مفصلی داشتم، نماز خواندیم ونهار خوردیم و باز هم جلسه داشتیم و یادم هست چه بحث هایی در محضر ایشان مطرح شد.


روحانی اظهار کرد: شهید بهشتی در آن جلسه به من فرمود چند ماه پیش رفته بودم خدمت امام وقصد من این بود که استعفایم را تقدیم ایشان کنم. رفتم نشستم؛ داشتیم صحبت می کردیم و جمعیت زیادی در حسینیه جمع شده بودند و برای امام شعار می دادند درود برخمینی یا هر شعار دیگری که صدای مردم بلند بود و به گوش می رسید. قبل از اینکه مساله استعفا را من مطرح کنم ایشان به مناسبتی به من گفت آقای بهشتی می بینی مردم چه می گویند؟ گفتم بله؛ گفت اگر همه مردم ایران شعارشان این باشد مثلا درود برخمینی یا شعارشان برعکس آن باشد؛ برایم فرقی نمی کند.


وی اضافه کرد: مرحوم بهشتی گفت وقتی این جمله را شنیدم خجالت کشیدم مساله استعفای خودم را مطرح کنم. آن روح بلند امام اینچنین شاگردانی را هم در محضر خودش پرورش می دهد.


رئیس جمهوری گفت: در جلسات هفتگی سال 58 حوادث زیادی مطرح می شد از توهین هایی که به خود ایشان می شد. یکبار یادم هست توهینی که به رهبری شده بود، کم کم تبدیل شده بود به جریان طبیعی که بزرگان نظام در کوچه وخیابان و حتی در اجتماعات بزرگ گاهی در دانشگاهها و گاهی در مساجد مورد توهین قرار بگیرند.


روحانی افزود: اما شهید بهشتی صبر کرد و سعه صدر از خود نشان داد و به ما آموخت که هرچیزی را برای انقلاب و استحکام نظاممان به راحتی تحمل کنیم و بدانیم اگر کسی اخلاص داشت و برای خدا تلاش کرد،هرچه مشکل تر باشد خداوند اجر و مزد بیشتر را به ما عنایت خواهد کرد.
وی ادامه داد: انقلاب و نظام اسلامی ما، روزهای بسیار سختی را پشت سر گذرانده است. از آن سال های اول انقلاب که گروهک ها تلاش می کردند نگذارند انقلاب استقرار پیدا کند البته قدرتهای بزرگ هم حامی آنها بودند اما مردم در کنار رهبری و امام ایستادند و از آن روزهای سخت عبور کردیم؛ البته قربانی های فراوانی هم از شهید مطهری گرفته تا شهید بهشتی و مفتح و دیگر شهیدان دادیم .


رئیس جمهوری گفت: اما راه را ادامه دادیم ومردم ما هم پشت سر انقلاب ونظام و رهبری ایستادگی کردند.


روحانی دومین معضل در آغاز انقلاب اسلامی را جنگ تحمیلی برشمرد و گفت: جنگی تحمیل شد از طرف بیگانگان؛ البته به ظاهر یک کشور همسایه به ما حمله کرد ولی پشت قصه بسیاری از قدرت ها و ابرقدرتها بودند.


وی افزود: هشت سال، سخت ترین روزها را گذراندیم. روزهایی که حتی برای یک دانه سلاح سبک ساده کلاشینکف یادم نمی رود در هفته های اول جنگ از کشوری یک هواپیما کلاش آوردیم و چقدر خوشحال بودیم .


رئیس جمهوری اضافه کرد: چون تنفگ معمولی که در اختیار سربازان مابود ژ3 بود، تفنگ سنگینی بود و کار کردن با آن سخت بود. کلاشینکف نسبت به آن سبکتر بود و راحتتر می شد با آن در میدان جنگ تحرک داشت.


روحانی ادامه داد: من از مهر و آبان همراه تعدادی از مسئولین نظامی و عده ای از نمایندگان مجلس مسئول بررسی همه انبارهای نیروهای مسلح و زاغه های مهماتی بودم، می خواهم شرایط سخت آن روز را بگویم. ما همه زاغه های مهماتی و همه انبارها را بررسی و بازدید کردیم و آمارها را دیدیم.


منتخب مردم در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: سپاه پاسداران آن روز در میدان جنگ بود، کمیته های انقلاب اسلامی در میدان بودند، نیاز داشتند به یک سلاح سبک و معمولی ولی خوب نبود، مثلا خمپاره 60 خیلی داوطلب داشت به راحتی می شد روی دوش گرفت حتی بدون پایه از آن استفاده کرد؛ البته برد آن کوتاه بود همه آمار می گفت ما در انبار خمپاره 60 نداریم.


روحانی اضافه کرد: وقتی در شرایط در زاغه ای خمپاره 60پیدا کردیم تلفنی با آقای هاشمی صحبت کردیم گفتیم خمپاره پیدا کردیم باور نمی کنید همه مسئولین و رزمنده ها چقدر خشحال شده بودند. خمپاره 60 پیدا کردیم، شرایط این گونه بود.


وی افزود: از آن طرف مدرن ترین سلاح ها را در اختیار دشمنان ما قرار دادند؛ میرآژ اف1 وسط جنگ تحویل عراق دادند میگ 25، سوپر استاندارد را وسط جنگ تحویل عراق دارند؛ موشک های برد بلند و سلاح های شیمیایی را البته اول جنگ هم عراق مقداری داشت. سلاح های خطرناک شیمیایی را وسط جنگ به عراق دادند.


رئیس جمهوری با بیان اینکه ما با مظلومیت ایستادگی کردیم و جنگیدیم، اظهار داشت: این مرحله دوم مشکل دوران انقلاب ما بود. مشکل سوم دوران انقلاب ما طراحی برای فشار و تحریم کشور ما بود. جنگ هشت ساله تمام شد البته هنوز آثار جنگ وجود دارد هنوز از لحاظ حقوقی همه مسائل جنگ حل نشده است.


روحانی ادامه داد: هنوز بعد از حدود 30 سال برخی از حقوقی که باید عملیاتی و اجرایی شود، نشده است. هنوز دفتر سی. بی سی. تشکیل نشده، اروند رود لایروبی نشده، قرارداد 1975همه ابعادش اجرا نشده است.


وی گفت: البته طبیعی است. جنگ هشت ساله ممکن است آثارش 30 الی40 سال باقی بماند تا آثارش از بین برود. جنگ ها و معضلات بین اللملی این چنین است، یک روزه حل نمی شود. تا رفتیم برای استقرار نظام کار را به پایان برسانیم، جنگ بر ما تحمیل شد و تا رفتیم آثار جنگ را بزداییم و کشور آرامش پیدا کند، تحریم را بر ما تحمیل کردند.


رئیس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: البته احتمال اینکه جنگ را هم می خواستند بر ما تحمیل کنند احتمالش بالا بود. در سال 82 داشتند ما را به شورای امنیت سازمان ملل می بردند. همان زمانی که آمریکایی ها می خواستند به ایران یا عراق حمله کنند و در تردید بودند حالا به تاریخ کار نداریم به حمدالله از آن عبور کردیم؛ بالاخره و در نهایت تحریم را بر ما تحمیل کردند.


روحانی گفت: تحریم هم سختی های خودش را دارد همچون دوران جنگ، ایستادگی و مقاومت می خواهد. در همه این مراحل مردم بودند که ایستادند و پشت نظام را خالی نکردند.


وی خاطرنشان کرد: جنگ و تحریم آثاری دارد. این آثار سال ها طول می کشد تا برطرف شود. امروز در یک شرایطی هستیم که می توانیم بگویم اگر همه دست به دست هم بدهیم و اگر نگذاریم توطئه دیگران کارگر بیفتد، ان شاءالله به حول و قوه الهی می توانیم تا پایان قرن و ورود به قرن جدید تا حد زیادی مشکلات گذشته را جبران و حل و فصل کنیم.


رئیس جمهوری اضافه کرد: حل برخی از مشکلات مورد خواست بد خواهان دشمنان انقلاب نیست آنها هر روز داستانی را برای ما می سازند و برای اینکه ذهن و فکر ما از مسائل اصلی جدا شود و ما به مسائل فرعی مشغول شویم، از هر داستانی سریالی برای ما تولید می کنند؛ سریالی پشت سریالی دیگر.


روحانی با اشاره به اینکه ما امروز بعد از سالها از شرایط بیکاری سخت که حدود هشت سال شغل خالص در ایران صفر بوده تقریبا عبور کردیم یا در حال عبور هستیم، گفت: دارد به تدریج یادمان می رود از 1385 تا 92 اشتغال خالص ما تقریبا صفر بوده و شرایطی که بیشترین بیکار را داشتیم؛ یادمان می رود که آغاز دولت یازدهم و اوایل سال 92 ما با رکود بی نظیر در تاریخ کشور روبرو بودیم یعنی رشد اقتصادی منهای حدود 8/6 درصد، وضع رشد اقتصادی ما این گونه بوده است.


وی افزود: امروز بعضی ها از رکود حرف می زنند اشکال ندارد، آن روز کجا بودند؟ سال 91 که رشد منفی 8/6 داشتیم چطور از بیان شریفشان، از روزنامه ها، از سایت ها و از رسانه ملی کمتر کلمه رکود می شنیدیم.


رئیس جمهوری گفت: حالا که از رکود عبور کردیم، حال که رشد اقتصادی سال 95 ما طبق اعلام مرکز آمار به اضافه 3/8 و بر اساس اعلام بانک مرکزی به اضافه 5/12 شده است، تازه عده ای کلمه رکود را یاد گرفته اند که ادا بفرمایند.


روحانی افزود: اگر همین سه شاخص را درنظر بگیریم بیکاری، رشد اقتصادی و تورم؛ تورم بالای 40 درصد بود اواسط 92 آغاز دولت یازدهم از همه اینها ما یک قدم فاصله گرفتیم هنوز شرایط ما شرایط خوبی نیست. هنوز رونق اقتصادی به اندازه کافی نداریم و اشتغال ما از آنچه که نیاز هست خیلی فاصله دارد.


وی ادامه داد: اشتغال ما در بهار 96، 703 هزار نفر است. البته این آمار فصل بهار است ممکن است حتی تا پایان سال هم 700 هزار اشتغال جدید باشد؛ باز هم عقب هستیم تا برسد به نقطه مطلوب.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار