کد خبر: ۴۴۹۳۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷ 28 June 2017
تابناک گیلان / نمایندگان مردم در خانه ملت، بر این باورند که عرضه قلیان در قهوه خانه ها باید ممنوع شود اما در عین حال باید سیاست های جایگزینی را برای عرضه قلیان در قهوه خانه ها درنظر گرفت.

قلیان سیگار اعتیاد

به گزارش خانه ملت - گروه اجتماعی، چندی پیش رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بر این نکته تاکید کرد که صنف چایخانه‌ها تنها مجوز عرضه چای را دارند و هیچ کدام از قهوه‌خانه‌ها جواز عرضه قلیان را نخواهند داشت.

واقعیت آن است که بخشنامه های مسئولان برای ممنوعیت قلیان هراز گاهی مطرح شده و دامنه بحث ها را داغ می کند اما بعد از مدتی دوباره شاهد مصرف قلیان در قهوه خانه ها هستیم.

مدتی قبل که ممنوعیت مصرف قلیان در قهوه خانه ها مطرح شد جمعی از قهوه خانه دارها با تحمعاتی مختلف نسبت به این تصمیم اعتراض داشتند زیرا بر این باور بودند معیشت آنها از همین عرضه قلیان تامین می شود و با ممنوعیت آن اشتغال آنها دچار خدشه خواهد شد.

بعد از این اعتراضات سیاست های سفت و سختی برای جلوگیری از مصرف قلیان در قهوه خانه ها صورت نگرفت اما به تازگی خبری مبنی بر ممنوعیت عرضه قلیان در قهوه خانه ها منتشر شد.

نمایندگان مردم در خانه ملت، بر این باورند که عرضه قلیان در قهوه خانه ها باید ممنوع شود زیرا به سلامت جامعه آسیب وارد کرده و هزینه های سلامت را دوچندان می کنند اما در عین حال باید سیاست های جایگزینی را برای عرضه قلیان در قهوه خانه ها درنظر گرفت تا معیشت قهوه خانه دارها نیز به خطر نیفتد.

 

قربانی:سیاست یک بام و دوهوای ممنوعیت عرضه قلیان در قهوه خانه ها

محمد حسین قربانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره ممنوعیت مصرف قلیان در قهوه خانه ها، افزود: این سیاست یک بام و دو هوا اصلا مورد قبول نیست زیرا مشکلاتی را در سطح جامعه ایجاد خواهد کرد.

محمدحسین قربانی

 

نماینده مردم استانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: مجلس قانون مبارزه با دخانیات را تصویب کرده اما شکل اجرایی به خود نگرفته است نمی توان در مقطعی مصرف قلیان در قهوه خانه ها را ممنوع کنیم و در زمان دیگر آن را آزاد کنیم یا در برخی شهرها قانون مذکور شکل اجرایی به خود گیرد اما در دیگر شهرها، افراد آزادانه بتوانند قلیان مصرف کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: باید در زمینه مصرف قلیان سیاست و مدیریت واحدی در پیش گرفته شود اگر بر اساس قانون مصرف قلیان در اماکن عمومی ممنوع است باید جلوی آن گرفته شود؛ باید یکبار برای همیشه تعریف درستی از اماکن عمومی داشته باشیم و اگر به راستی مصرف قلیان در این اماکن ممنوع است جلوی آن گرفته شد.

وی یادآور شد: از ستاد مبارزه با موادمخدر انتظار است تا ورود جدی در این زمینه داشته باشد و بتواند سیاست واحدی را در این حوزه تعریف کند تا هم بتوان مانع مصرف قلیان در سطح کشور شد و هم از اهرم های بازندارنده برای مقابله با مصرف قلیان در قهوه خانه ها به کار برد.

قربانی تاکید کرد: مصرف قلیان چندین برابر سیگار سلامت افراد را با مشکل مواجه می کند و باید برای عدم مصرف آن آگاهی و آموزش را افزایش داد تا مردم خود از مصرف دخانیات جلوگیری کنند.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: از سویی دیگر هزینه های سلامت نیز در مصرف قلیان افزایش پیدا خواهد کرد که این مهم نیز بهداشت و درمان را با مشکل مواجه می کند لذا لازم است تدبیر ویژه ای برای آن اندیشیده شود.

 

هاشمی:  راهکارهای تشویقی جایگزین ممنوعیت عرضه قلیان در قهوه خانه‌ها شود

همایون هاشمی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره ممنوعیت عرضه قلیان در قهوه خانه ها، افزود: اگرچه مصرف قلیان آسیب جدی به سلامتی افراد جامعه وارد می کند اما نباید از این نکته غافل شد که اقتصاد بسیاری از قهوه خانه دارها از همین عرضه قلیان سپری می شود.

همایون هاشمی

 

نماینده مردم شاهین دژ، تکاب و میاندوآب در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در گذشته مدتی عرضه قلیان در قهوه خانه ها ممنوع شد که موجی از اعتراض ها را در بین قهوه خانه دارها پدید آورد زیرا این افراد معتقد بودند که در این شرایط وضعیت اقتصادی آنها دچار مشکل خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: بنده مخالف مصرف قلیان هستم اما در شرایط فعلی، جمع آوری قلیان از قهوه خانه ها تبعات زیادی دارد و ممکن است از لحاظ اقتصادی بسیاری از افراد را دچار مشکل کند زیرا برخی از از قهوه خانه دارها تنها از همین طریق امرار معاش می کنند.

وی تاکید کرد: دولت باید سیاست های جایگزین را برای عرضه قلیان در قهوه خانه ها در پیش گیرد تا افراد به این مشوق ها گرایش پیدا کنند و قهوه خانه دارها نیز داوطلبانه از عرضه قلیان جلوگیری کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: بدون شک فشارهای چکشی تنها راهکار نیست و باید ضمن آگاهی بخشی به افراد جامعه، سیاست های جایگزین را برای مصرف و عرضه قلیان مورد توجه قرار داد.

 

خالقی:  افزایش سلامت جامعه در گرو ممنوعیت عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌ها

بشیر خالقی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره ممنوعیت عرضه قلیان در قهوه خانه ها، افزود: مبارزه با مواد دخانی همواره در برنامه های توسعه کشور مورد توجه بوده است تاجایی که برای جلوگیری از مصرف، برای آن مالیات در نظر گرفته شد.

بشیر خالقی

 

نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: مصرف قلیان و سیگار عوارض زیادی برای سلامتی به همراه دارد و بخشی از بیماران ریوی در کشور نیز به جهت مصرف قلیان و سیگار با مشکل مواجه هستند این درحالی است که هزینه های زیادی را نیز به حوزه سلامت تحمیل می کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: زمانی که مصرف قلیان در قهوه خانه ها ممنوع است نباید به هیچ دلیل دیگری شاهد عرضه قلیان در قهوه خانه ها باشیم زیرا عوارض مصرف این مواد کاملا محرز است لذا باید جدای از بخشنامه وزارت بهداشت جهت ممنوعیت مصرف، شورای عالی سلامت نیز اقداماتی را برای عدم مصرف قلیان به کار گیرند.

وی یادآور شد: از سویی دیگر در کشورهای پیشرفته مالیات بر دخانیات بسیار زیاد است اما در کشور ما این مالیات به حدی نیست که بتواند مانع توزیع در کشور شود لذا از این جهت نیز آسیب هایی به جامعه وارد می شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: اگرچه توجه به بحث معیشت قهوه خانه دارها نیز باید مورد توجه قرار گیرد و لازم است سیاست های جایگزینی برای اقتصاد این افراد در نظر گرفته شود اما بدون شک با توزیع قلیان در سطح جامعه تنها میزان مصرف افزایش یافته و منجر به بالا رفتن هزینه ها خواهد شد./

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار