کد خبر: ۴۴۹۳۲۶
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲ 28 June 2017
تابناک گیلان / بالاخره بیمارستان 32 تخته خوابی رودبار جنوب در اردیبشهت ماه سال جاری توسط وزیر بهداشت افتتاح شد و خدمات رسانی به جمعیت 130 هزار نفری این شهرستان را آغاز کرد. اگرچه در زمان افتتاح اعلام شد که این بیمارستان مجهز به رادیولوژی، اتاق عمل، تجهیزات آزمایشگاه و امکان بستری بیمار است، اما بررسی نشان می دهد جز زایشگاه و معاینات عمومی هیچکدام از امکانات دیگر بیمارستان فعال نیست و این مشکل نجات جان بیماران را غیر ممکن کرده است.

به گزارش «تابناک»، کمبود امکانات و فعال نبودن بخش های درمانی بیمارستان رودبار جنوب که 18 سال از عملیات ساخت آن می گذرد و در سال های اخیر دو بار توسط وزیر بهداشت افتتاح شد، مشکلات فراوانی را برای ارائه خدمات کافی به بیماران ایجاد کرده و  باعث مرگ یا خسارت جبران ناپذیر به مراجعه کنندگان با حا وخیم شده است. مثل جوانی که پس از تصادف جزئی به بیمارستان مراجعه کرد ولی به دلیل معاینات ناقص و احتمالاً اشتباه در یک قدمی مرگ قرار گرفته است.

ماجرای جوانی که اکنون در شرایط بسیار سخت و در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان جیرفت (شهرستان مجاور با شهرستان رودبار) بستری است، از این قرار است که این جوان پس از یک تصادف کوچک و ضربه ای که به سرش وارد آمده بود به بیمارستان رودبار جنوب مراجعه می کند و معاینه می شود.

پزشک عمومی و پرستار حاضر در بیمارستان به دلیل نبود امکانات پزشکی پیشرفته مثل رادیولوژی و سایر تجهیزات آزمایشگاهی به معاینات ساده بسنده می کنند و با تصور نبود اشکالی خاص و بدون اطلاع از آسیبی که به سر این جوان در تصادف وارد آمده او را برای معاینات تخصصی با ماشین شخصی راهی بیمارستان شهرستان جیرفت می کنند؛ اتفافی که باعث لختگی خون در سر این جوان و به کما رفتن او می شود.

برادر این جوان در مورد جزئیات بیشتر حادثه به «تابناک» گفت: هفته گذشته برادرم را بعد از تصادف در حالی که حال ظاهری اش بد نبود برای معاینه به بیمارستان رودبار بردیم و در آنجا پزشکی که برادرم را معاینه کرد، گفت مورد خاصی نیست ولی برای اطمینان از وضعیت بیمار او را با ماشین شخصی به بیمارستان جیرفت ببرید.

وی ادامه داد: در مسیر حال برادرم به یک باره بد و بیهوش شد. وقتی  در بیمارستان جیرفت  معاینات تخصصی انجام شد، متوجه شدیم بر اثر عدم انجام اقدامات درمانی اولیه و انتقال غیر استاندارد بیمار لخته خونی در سر برادرم ایجاد شده و او الان یک هفته است که در کما به سر می برد.

مراد محسنی رئیس بیمارستان رودبار جنوب درباره جزئیات این خبر به «تابناک» گفت: همه معاینات و اقدامات درمانی لازم برای بیماری که شما می گویید در حد توان بیمارستان انجام شد و با رضایت خانواده بیمار با ماشین شخصی به بیمارستان جیرفت منتقل شد.

محسنی در مورد علت عدم انتقال بیمار با آمبولانس به جیرفت گفت: بیمارستان رودبار تنها دو آمبولانس دارد که یکی از این دو عملاً غیرقابل استفاده است و در آن لحظه صلاح دیدیم با توجه وضعیت ظاهری خوب بیمار، آمبولانس را برای بیمار اورژانسی و احتمالی دیگر نگه داریم. به این دلیل که موارد تصادف، ضرب و شتم، تیرخوردگی و... در منطقه ما بالاست و هر آن ممکن است بیماری با وضعیت وخیم به بیمارستان مراجعه کند.

رئیس بیمارستان رودبار جنوب ضمن پذیرش ضمنی معاینات ناقص و اشتباه در رابطه با بیماری که با ماشین شخصی به جیرفت اعزام شد، اضافه کرد: بیمارستان رودبارجنوب هنوز به هیچکدام از تجهیزات بیمارستانی لازم از جمله دستگاه رادیولوژی و تجهیزات اتاق عمل مجهز نیست. در حال حاضر تنها خدمات پزشکی عمومی و زایشگاه بیمارستان فعال است و ما ابزار لازم و پزشک متخصص برای معاینه دقیق بیماران مراجعه کننده را نداریم.

وی ادامه دارد: پزشکان متخصص به دلیل نبود شرایط اسکان مناسببرای خدمت به شهرستان رودبار نمی آیند و از سویی نیز تجهیز بیمارستان به امکانات لازم فرایندی زمان بر است در تجهیز کامل بیمارستان در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.

بر اساس آنچه آمد، در شهرستان رودبار جنوب با 130 هزار نفر جمعیت پس از 18 سال آغاز عملیات ساخت بیمارستان، حالا بیمارستانی افتتاح شده است که جز خدمات زایمان و معاینات سرپایی، هیچکدام از بخش های تخصصی آن فعال نیست و حتی آمبولانس های مجهز و کافی نیز برای انتقال صحیح بیمار به بیمارستان جیرفت را ندارد؛ موضوعی که امکان نجات جان بسیاری از مردم این منطقه که دچار عارضه یا حادثه می شوند را از مسئولان و مدیران این شهرستان گرفته است. مثل مورد تصادفی اخیر که اگر معاینات وکمک های اولیه دقیق و صحیح در مورد او رعایت شده بود، حالا سلامتی اش را به دست آورده بود و هر لحظه به مرگ نزدیک تر نمی شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار