کد خبر: ۴۴۶۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸ 24 June 2017
می‌توان گفت هیچ پاسخ مشخصی برای این سوالات وجود ندارد و هیچ کسی نمی‌تواند در مورد تعداد دفعات استفاده مجدد از یک روغن سرخ‌کردنی قانون صریحی را اعلام کند!
روغن سرخ کردنی چند بار قابل استفاده است ؟

تعداد دفعات استفاده از یک روغن بستگی به نحوه استفاده و نگهداری شما از روغن پس از سرخ کردن دارد. شاید شما بجای این سوال بهتر است به دنبال این باشید که بدانید دقیقا کی دیگر نباید از روغن‌های سرخ‌کردنی دوباره استفاده کنید. با دانستن علائم و نشانه‌های آن شما می‌توانید از مضررات استفاده مجدد روغن‌های سرخ‌کردنی در امان بمانید.

در واقع در هر بار استفاده از روغن سرخ‌کردنی یک سری نشانه‌های وجود دارند که به شما می‌گویند آیا روغن دوباره قابل استفاده است و یا اینکه دیگر نباید از آن استفاده کنید و باید آن را دور بیندازید.

البته با جایگزین کردن روغن سرخ‌کردنی خود با یک روغن خوب و با کیفیت و همینطور برخی اقدامات می‌توانیم عمر استفاده از یک روغن سرخ‌کردنی را افزایش و تعداد دفعات استفاده از آن را بالا ببریم.
بعد از سرخ‌کردن ماده غذایی چی کار باید بکنیم؟
اگر شما قصد دارید تا دوباره از همین روغن استفاده کنید، حتما باید بعد از سرخ کردن، روغن خود را تمیز نگه‌داری کنید. پس بهتر است ابتدا بگذارید روغن سرد شود، سپس هر چیز اضافی که از غذا در آن باقی‌مانده است، را از آن خارج کنید. برای این‌کار می‌توانید از یک الک استفاده کنید. باقی‌ماندن مواد غذایی اضافی در روغن می‌تواند سبب فاسد شدن آن شود.
پس از این‌کار روغن را در یک ظرف پلاستیکی درب‌دار بریزید و در یخچال نگه‌داری کنید.
چطوری بفهمیم روغن برای استفاده مجدد مناسب است یا نه؟
اولین چیزی که به هنگام استفاده مجدد از یک روغن برای سرخ کردن باید به آن توجه کنید؛ وجود کف در سطح آن است. وجود آن می‌تواند یک نشانه فاسد شدن روغن باشد اما کافی نیست و لزوما فاسدشدن آن را تضمین نمی‌کند. پس بهتر است به دیگر نشانه‌ها نیز در کنار آن توجه کنید. اگر روغن بوی بدی مانند بوی ماهی از خود تولید کند، به احتمال بالا روغن فاسد شده است.
اگر رنگ روغن شما تغییر کرده و تیره شده است، دیگر روغن شما قابل استفاده نیست. همینطور اگر روغن شما قبل از اینکه به دمای سرخ کردن برسد، دود کند، نشانه‌ی دیگری از خراب شدن آن است. پس در هر یک از موارد بالا به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید و روغن را دور بیندازید.
استفاده مجدد از روغن چه خطراتی را به دنبال دارد؟
بخاطر سلامتی خودتان و از بین نرفتن کیفیت بالای مواد غذایی، توصیه می‌شود در هر بار سرخ‌کردن مواد غذایی از روغن تازه استفاده شود. ولی خوب گاهی برای سرخ‌کردن برخی مواد غذایی نیاز به سرخ‌کردن عمیق دارید. در این روش سرخ‌کردن، همه مواد غذایی باید زیر روغن قرار بگیرند. حال تصور کنید بخواهید مقدار زیادی مواد غذایی را به همین روش سرخ کنید.
در این مواقع استفاده از روغن تازه واقعا از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست. در این مواقع با انتخاب روغنی با نقطه دود بالا و تمیز نگه‌داشتن آن می‌توانید این روغن را چندین بار استفاده کنید.
باکتری‌ها و رادیکال‌های آزاد
اگر مواد غذایی را به درستی از روغن خارج نکنید و به همان شکل آن را نگهداری نمایید، در این صورت باکتری‌ها به راحتی از مواد غذایی داخل روغن تغذیه می‌کنند. روغن‌ گرم و سردنشده به شدت در معرض رشد گونه‌ای باکتری با نام کلوستریدیوم بوتولینوم قرار دارد. وجود این باکتری باعث بیماری نادر بوتولیسم و مسمومیت‎های غذایی کشنده می‌شود.
نگهداری روغن در یخچال رشد باکتری‌ها را به تاخیر می‌اندازد.
همینطور روغن فاسد شامل رادیکال‌های آزادی است که می تواند به سلول‌ها آسیب می‌زند و خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. شاید خبر خوب این است که روغن فاسد به شدت دارای بوی بدی است و شما به راحتی می‌توانید آن را تشخیص و از مصرف آن خودداری کنید.
نقطه دود
نقطه دود، دمایی است که روغن در آن تجزیه شده و شروع به دود کردن می‌کند. به طور کلی روغن‌های گیاهی نقطه دود خیلی بالاتری نسبت به چربی‌های حیوانی دارند و همینطور روغن‌های تصفیه شده نیز نقطه دود بالاتری نسبت به نوع تصفیه نشده‌ی آن‌ها دارند. هر بار که شما از روغن سرخ‌کردنی استفاده می‌کنید، نقطه دود آن کاهش می‌یابد.
معمولا روغن‌های گیاهی مثل روغن‌های بادام زمینی و سویا و زیتون دارای نقطه دود بسیار بالایی هستند و برای همین است که برای سرخ کردن بسیار مناسب‌تر هستند ولی به هر حال این روغن‌ها گران هستند و استفاده آن‌ها از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست. اگر در اولین استفاده از روغن نقطه دود آن را زیاد پایین نیاورید،
می‌توانید دفعات بعدی نیز بدون هیچ مشکلی از آن استفاده کنید. با این حال، اگر به هنگام سرخ‌کردن متوجه دود شدید، روغن را دور ریخته و از آن استفاده نکنید.
نتیجه
فکر کنم تا به الان جواب سوال ” روغن سرخ کردنی چند بار قابل استفاده است ” را گرفته‌اید. برای نگه‌داری روغنهای سرخ‌کردنی استفاده شده، ابتدا صبر کنید تا روغن به اندازه کافی سرد شود. سپس تمام مواد غذایی آن را خارج کرده و روغن را در یک شیشه‌ای شیشه‌ای بریزید و در یخچال نگهداری کنید. هرگز روغن‌های استفاده شده را در داخل روغن استفاده نشده و تازه نریزید.
بهتر است بر روی آن تاریخ‌ زده تا به یاد داشته باشید که برای بیشتر از یک ماه آن را نگه‌داری نکنید. احتمالا در دمای یخچال رنگ روغن تیره‌تر شود ولی نگران نباشید زیرا در دمای اتاق رنگ آن دوباره باز خواهد گشت و روشن خواهد شد. اما همچنان تاکید می کنم که اگر روغن شما بوی بدی دهد و رنگ آن عوض شود، هرگز از آن استفاده نکنید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار