شهردار لاهیجان ؛
آقای شهردار، با توجه به حضور دو سال و نیم در جایگاه مدیر شهری لاهیجان به نظر شما عمده تفاوت های این شهر نسبت به دوران قبل خود در چه مولفه هایی بوده است ؟
کد خبر: ۴۴۳۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۱ 19 June 2017

تابناک : گفتگوی تفصیلی با سعید آگشته شهردار لاهیجان

 
 
 

تابناک / آقای شهردار، با توجه به حضور دو سال و نیم در جایگاه مدیر شهری لاهیجان به نظر شما عمده تفاوت های این شهر نسبت به دوران قبل خود در چه مولفه هایی بوده است ؟

اساسا دوره مدیریت شهری یا دوره تغییرات در حوزه شهری و شهرسازی محدود به دوسال نمی شود. بلکه ابتدائا” نیاز به یک برنامه و فرصت مطالعاتی است تا بر مبنای آن طرح ها و برنامه ها انجام شود، از زمانی هم که بنده به عنوان شهردار لاهیجان مشغول به خدمت شدم حتی یک برگ مطالعاتی در این خصوص وجود نداشت، تا بدانیم در حوزه های مختلف از جمله سرمایه گذاری یا طرح بالادستی چه مطالعاتی صورت گرفته و تنها صرفا یک طرح جامع وجود داشت که قبل از حضور بنده تهیه شده بود.
که البته اگر همان طرح جامع و متعاقب آن طرح تفصیلی به همان شکل اجرا میشد قطعا لطمه بزرگی به سطح کیفی زندگی مردم عزیز لاهیجان می خورد.
فلذا در تمام مدت سعی بر این بود طرح تفصیلی را تغییر دهیم یا مغایرت هایی که در طرح جامع وجود داشت را اصلاح کنیم تا روال زندگی مردم و همچنین سرمایه گذارانی که به شهر می آمدند با اختلال مواجه نشود.
همچنین در این دوره مطالعات زیادی در حوزه ترافیک انجام شد، و الان به صراحت عرض میکنم که شهرداری لاهیجان در این بازه زمانی دارای یک گنجینه کامل مطالعاتی در حوزه های مختلف است که از جمله آن میتوان به؛ مطالعه در حوزه حمل و نقل و ترافیک، مطالعه در زمینه اصلاح هندسی میادین، مطالعه در خصوص طرح جامع سرمایه گذاری، مطالعه در خصوص شهر سبز و فاکتور های یک شهر سبز به لحاظ مدیریت توسعه پایدار و سایر مطالعاتی که بر اساس آن میتوان آینده شهر را به خوبی تضمین کرد.

اما نمی شود که در این دوسال تنها مشغول برنامه های مطالعاتی بود و هیچ کار اجرایی انجام نداد.
یکی از کارهای مهم و بزرگ اجرایی این بود که، بیش از ۵۰۰ هزار متر مربع آسفالت در عرض این دوسال انجام شد که بزرگی این عدد شاید در طول یک دهه کار شهرداری ممکن بود به اجرا برسد. آن هم در دوره ایی که همگان مطلع اند رکود شدید اقتصادی وجود داشت.
مورد مهم بعدی در زمینه کارهای اجرایی، نگاه عدالت محوری بوده که مجموعه مدیریت داشته یعنی این ۵۰۰ هزار متر مربع آسفالت، همه در یک نقطه به خصوص انجام نشد بلکه در کل سطح شهر و مناطق مختلف شهر لاهیجان انجام پذیرفت، همچنین حواشی شهر نیز مورد توجه قرار گرفت.

بارها به این نکته اشاره کردیم، در شهر لاهیجان با تمام ظرفیت ها و پتانسیل های خدادادی که دارد تنها یک پارک داشتیم به نام پارک باغ ملی، آن هم در متراژ زیر ۱۰ هزار مترمربع که در مقیاس محلی وجود داشت، و پارک دومی در شهر نداشتیم؛ اما الان خوشحالیم که در مدت خدمت بنده، یکی از زیباترین پارک های شمال کشور به نام باغ نارنج را به بهره برداری رساندیم که هم اکنون مردم و مسافرین در حال استفاده از این پارک هستند.

درخصوص فضاهای ورزشی نیز کارهای خوبی صورت گرفت که از جمله آن؛ فضای ورزشی خانه پینگ پنگ و خانه کشتی که در یکی دو ماه آینده به طور کامل به اتمام خواهد رسید و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

همچنین در زمینه پیاده راه سازی در منطقه کوچه برق، و بتن فرش کردن خیابان شهید مطهری نیز اقدامات خوبی انجام شد.

به علاوه در سفری که معاون محترم وزیر مسکن و شهرسازی به شهر لاهیجان داشتند، طی بازدیدی که از سطح شهر انجام دادند طرح های حوزه بازآفرینی شهری را بسیار موفق ارزیابی کردند.

یک نکته ایی را باید تاکید کنم و آن اینکه؛ بنده به عنوان یک شهردار شهرساز، تئوری داشتم راجع به احیای نظام محله محوری شهری با عنوان هشت محل هشت بهشت، که این تئوری الان مورد توجه ویژه وزارت مسکن و شهرسازی و معاونت محترم این وزارتخانه در حوزه بازآفرینی قرار گرفته. بخشی از این کار در منطقه کوچه اکبریه آغاز شده، و در واقع این هشت محل میتواند علاوه بر اینکه ظرفیت فوق العاده گردشگری محیط زیست و فضای طبیعی خدادادی در شهر وجود دارد، ظرفیت گردشگری محلات و بافت های قدیمی نیز به آن اضافه شود.

 

مهمترین عملکرد شهرداری لاهیجان را در سال گذشته چه می دانید؟

در سال گذشته پروژه های خوبی از جمله همین پروژه هشت محل هشت بهشت را وارد فاز اجرایی کردیم، اما پروژه شهر هوشمند یک مقوله بسیار مهم است.
ما یک معضلی در جوامع جهان سوم داریم که این در یک جاهایی پررنگ تر و در یک جاهایی کمرنگ تر است ولی اساسا یکی از فاکتورهای جهان سوم یکسری افراد غالب به لحاظ تصمیم گیری هستند که ضد توسعه عمل میکنند، و نه تنها ضد توسعه فکر میکنند بلکه رفتار ضد توسعه نیز دارد اما در مقابل، پز توسعه گرایی می دهند، و در واقع این یک آفت جامعه شناختی است.
چیزی نزدیک به یک سال و نیم کار مطالعاتی در خصوص شهر هوشمند گرفته شد، این را مردم عزیز باید بدانند و مسئولین بفهمند که نمی شود، یک شبه یک شهرداری تصمیم بگیرد شهر را هوشمند کند و فردایی آن را عملیاتی کند. اگر این چنین کرد قطعا به انحراف رفته و کار با شکست مواجه میشود چون کار مطالعاتی و برنامه ریزی روی آن انجام نشده.
این پروژه در شهر، یک سال و نیم روی آن کار مطالعاتی شده هم در حوزه حمل و نقل، هم در حوزه پارکینگ ها، هم در حوزه پیاده راهی، و هم در حوزه سرویس های خدماتی.
این ها همه در گام اول است. اما گام دوم یک فرآیند و پروسه دیگر دارد، آن هم وقتی که باید وارد فاز اجرایی شود از نهادی مثل مخابرات به دلایلی که هیچ توجیهی ندارد با آن مخالفت میشود، و این همان رفتار ضد توسعه ست که در نهایت مردم از این امکانات بی بهره می مانند.
این عوامل ضد توسعه که از قضا ادعای توسعه گرایی دارند، با رفتار خود به طرح های دیگر نیز لطمه وارد می کنند. برای مثال پروژه منطقه حاجی آباد که ایجاد یک قطب جدید گردشگری ست، که باعث ایجاد حداقل ۱۲۰۰ شغل است آن هم با معیارهای اقتصادی که دولت ارائه میکند، با همین رفتارها، با اختلال مواجه می شود. بنابراین تا زمانی که به اندازه یک روستا فکر کنیم نمی توانیم به اندازه یک کشور خدمات ارائه کنیم پس باید این موانع را برطرف کرد.

یک سری موضوعات در زمینه آی تی است، حوزه آی تی امروز یکی از پیشرو ترین حوزه ها در زمینه علمی و فناوری در دنیا محسوب می شود که هیچ نهایتی نمی توان برای آن متصور شد.
در زمینه شهر هوشمند نیز همین گونه است. هرچند که فاصله بسیار زیادی برای رسیدن به جایگاهی که امروز دنیا به دنبال آن ست داریم، اما در زمینه هایی که میتوانیم آن را اجرایی و عملیاتی کنیم، از جمله در زمینه حمل و نقل یا سرویس های عمومی یکسری ارائه خدمات از سوی نهاد های عمومی مثل شهرداری میتواند ارائه شود. که ما گام اول آن را که همان برنامه مطالعاتی بود به بهترین شکل انجام دادیم اما حالا اگر کسی کمک و همراهی نمیکند چرا مانع انجام این طرح ها می شوند. آن هایی که دم از عشق به شهر خودشان می زنند، آن ها چرا مانع تراشی میکنند.

 


چقدر شهرداری لاهیجان در این سال ها در جذب سرمایه گذار موفق بوده است؟
با قدرت و تاکید تمام می توانم اعلام کنم که ۱۰۰% موفق بودیم. برای مثال روز لاهیجان که وقتی برگزار شد و تعداد زیادی سفیر و سرمایه گذار نیز در آن حضور داشتند، پکیج های سرمایه گذاری مان را تهیه کردیم و با سرمایه گذاران به تفاهم و متعاقب آن به عقد قرارداد رسیدیم، این یعنی موفقیت در جذب سرمایه گذار. اما باز متاسفانه همان رفتار های ضد توسعه که مانع اجرایی شدن این ها می شود.
خود مقام معظم رهبری، خود رئیس محترم جمهور بارها و بارها تاکید میکنند باید از سرمایه گذار و سرمایه گذاری سالم حمایت شود؛ خب چه کسی باید حمایت کند، شهرداری که متولی اجرای آن است پس سایر نهاد ها باید در جهت رفع این موانع و تسهیل کار اقدام کنند آن هم موانعی که واقعا پشتوانه منطقی ندارد و باعث فرار سرمایه گذار می شود.
و تا زمانی که این رفتار اصلاح نشود نمیتوان کاری از پیش برد. چرا که استاندار حمایت میکند، رئیس جمهور حمایت میکند، مقام معظم رهبری تاکید میکند، اما یکسری دستگاه های میانی تمام این حمایت ها و تاکیدات را مانع می شوند، و این مسائل نه تنها در شهر لاهیجان بلکه در سطح کشور باید مرتفع شود.

 

این روزها بحث پسماند و زباله شهری به یک معضل مهم بخصوص در شبکه های اجتماعی تبدیل شده ،چه راهکاری اندیشیده اید؟

در خصوص گزارش دو سال و نیم اخیر، در حوزه پسماند، یک دغدغه انسانی، دو دغدغه مدیریتی و سه دغدغه مسئولیتی از لحاظ بار حقوقی وجود دارد.
دو موضوع در فرآیند پسماند و زباله وجود دارد، که هردو باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. اولی آنکه؛ در محلی که پسماند و زباله دارد تولید میشود باید مدیریت را شروع کرد تا عقب نیافتیم. یعنی بایستی بحث تفکیک و فرهنگ سازی را در محلی که زباله تولید میشود انجام داد و مدیریت کرد.
یک بخش دیگر، بخش جایگاه دفن و دفع زباله است که باید روی این نیز فکر جدی شود که آیا تبدیل به انرژی شود، یا تبدیل به گاز شود یا اینکه تبدیل به کود و مواد آلی بشود؟
اتفاقی که تا امروز برای این بخش اتفاق افتاده اینست که زباله تولید شده، شهرداری مسئولیت حمل آن را برعهده گرفته، و در نهایت این زباله در جایی دفن شده. که این دفن و فشاری که با زباله وارد می شود سبب خروج شیرابه ها و ورود آن به آب های زیر زمینی میگردد، و این معضل بسیار بزرگی را به وجود آورده که متعاقب آن بیماری ها مشکلات عدیده ایی که در زمینه سلامت برای مردم به وجود می آید.
خب در اینجا آیا وظیفه شهرداری بوده این کار را انجام دهد؟ آیا اصلا شهرداری این توانایی را دارد که سرخود جایی را برای دفن زباله انتخاب کند؟
چه میزان زباله در آنجا دفن میشود و چه میزان آن متعلق به خود شهر لاهیجان است؟ و آیا فقط شهرداری است که باید پاسخگو باشد؟
این ها را برای تنویر افکار عمومی باید توضیح داد.
شهرداری لاهیجان با صراحت اعلام می کند؛ دو سال گذشته بابت تفکیک زباله ها مقایسه و مطالعه شد ، در این خصوص با شرکتی توافق شد که با شرایطی مشخص قراردادی در این باره منعقد شود. سازمان پسماند استان اعلام کرد شما باید این کار را با فلان شرکت انجام دهید، یعنی در واقع شرکتی را معرفی کردند چون در نهایت تاییده کار شرکت را همین سازمان پسماند استان باید صادرکند.
و ما یک سال و نیم است که در زمینه تفکیک و فرهنگ سازی با این شرکت کلنجار می رویم که چطور کارش را انجام دهد اما در عین حال دست و پا شکسته کارهایی در حال اجراست.
اما در حوزه دفن و پسماند که اثرات بیشتری بر زندگی مردم میگذارد و زودتر خودش را نشان می دهد، در دوره بنده به فوریت لاگن یا استخری ساخته شد تا شیرابه ها وارد آن شود، و دیگر وارد آب های زیرزمینی و روان آب ها نشود. اما مرحله بعدی، تصفیه خانه است که تا این شیرابه ها پس از تصفیه و از بین رفتن مواد زائد و مضر قابل استفاده در بخش های کشاورزی شود.
و امروز خدا رو شکر هم لاگن ساخته شده و هم قرارداد احداث تصفیه خانه منعقد گردیده و مطمئنا تا یک سال آینده احداث خواهد شد. البته ممکن است تا آن زمان بنده دیگر به عنوان شهردار در این شهر نباشم و کس دیگر این تصفیه خانه را افتتاح کند اما به هرحال اقدامی است که برای شهر و مردم عزیز منفعت خواهد داشت.
البته در خصوص دستگاه زباله سوز نیز یک تفاهم نامه و قرارداد با یک سرمایه گذار امضا شد، اما به مانند مسائل قبلی، معضلات موجود مانع انجام آن شد.

 

برنامه های شاخص شما برای سال پیش رو چیست؟
پس از گذشت دو سال نیم از حضور من در مسند شهردار شهر لاهیجان برنامه من همان ادامه برنامه های گذشته است و نمی توان گفت برنامه جدید برای شهر باید تدوین کرد. چرا که از روز اولی که به این شهر آمدم به برنامه هایی مشخص وارد شدم و نسبت به آن اعتقاد داشتم بنابراین همچنان در راستای همان برنامه ها پیش خواهیم رفت.
ازجمله منطقه گردشگری حاجی آباد، طرح هشت محل هشت بهشت، شهر هوشمند، انتظام بخشی مالی و کالبدی، توجه به برند سازی شهر لاهیجان، برگزاری روزهای متناسب، و همه موضوعاتی که از قبل نسبت به آن مطالعه و برنامه ریزی شده است.

 

آخرین وضعیت جزیره لاهیجان را اعلام کنید؟
یک بار دیگر این را عرض کردم، ولی برای بار دیگر در این رابطه با قاطعیت صحبت میکنم.
متاسفانه بعضی ها شده اند شیر فضای مجازی و روباه فضای حقیقی، هرکس اگر حرفی دارد قاطعانه صحبت خود را مطرح کند چون عده ایی ندانسته نا شناخته و بدون سند در فضای مجازی در این باره حرف میزنند، اگر کسی دانسته و شناخته شده و با سند حرفی دارد مطرح کند.
موضوعی که وجود دارد اینست که در ۲۵ سال گذشته یک نفر شکایت حقوقی موثر به قصد نتیجه گرفتن درباره جزیره مطرح نکرده بود. مثل داستان هتل اعظم، که عده ایی از آقایان به نحوی شکایت مطرح کردند که منجر به شکست خودشان شود و درنهایت در پشت پرده نتیجه خود را بگیرند.
در خصوص جزیره هم هیچ همتی تا دوسال و نیم گذشته وجود نداشت تا جزیره پس گرفته شود، تنها شکایتی مطرح میکردند که قراردادی با شخصی امضا شده که با محتوی آن کلاه سر ما گذاشتند. وفقط صرفا یک شکایت میکردند که بگویند بله ما اقداماتی صورت دادیم بدون اینکه به نتیجه مطلوب ختم شود.
امادوسال و نیم پیش شکایتی کردیم مبنی بر اینکه همه قرارداد ها درست است، شهرداری مالک جزیره است و شخص طرف قرارداد مستاجر ۹۹ ساله این جزیره، و قراردادی که ۲۵ سال پیش بسته شده درست است. اما الان بر اساس قانون روابط موجر و مستاجر میخواهیم اینجا را نوسازی کنیم، بنابراین حق سرقفلی را به مستاجر پرداخت میکنیم و او این مکان را تخلیه کند. رای اولیه دادگاه در دو سال پیش این بود که ارزش سرقفلی مشخص شود، این یعنی اینکه تخلیه آن مکان محرز است. و این کار تنها با یک جلسه انجام شد. حالا بحث امروز ما سر ارزش این سرقفلی است، که مستاجر بیان میکند در فلان موقع توافق کرده ایم به میزان فلان مبلغ، اما ما می گوییم چنین توافقی وجود ندارد و ارزش آن همان چیزی است که کارشناس رسمی دادگستری اعلام میکند. الان به یک مبلغی رسیدیم که طرف مقابل به آن اعتراض کرده و الان در این مرحله هستیم، و این نیز پس از مدتی به اتمام خواهد رسید.

 

نظر شما در خصوص عملکرد شورای چهارم شهر لاهیجان چیست و تعامل شما با اعضاء آن چگونه بود؟
بنده به عنوان کسی که با این شورا کار کردم فارغ از موضوعاتی که در جامعه مطرح می شود، یکسری موضوعات فنی داشتیم که در مواردی اختلاف نظر وجود داشت، یا یکسری اختلاف نظر ها در خصوص نیروی انسانی وجود داشت که طرفین مطرح میکردند، ولی درنهایت با یک تعامل خوبی کار را به سرانجام رساندیم. و به همه شان خسته نباشید می گویم.

 

 اعضاء شورای پنجم را چطور عرض یابی میکنید و چه شناختی ازآنها دارید؟
من شناخت خیلی دقیقی از اعضای جدید ندارم، البته به جز دونفری که در شورای قبلی هم بودند و با هم کار کردیم و یک نفر دیگر هم از معاونین بنده بود که واقعا از اقبالی که مردم از بدنه شهرداری داشتند خوشحال هستم چرا که ایشان نماد شهرداری بودند.
یک عزیز دیگر هم که از پرسنل شهرداری بودند هرچند که ارتباط کاری مستقیم نداشتیم ولی به هرحال از نیرو های شهرداری محسوب می شدند.
آقای شعربافان هم که از پرسنل قدیمی شهرداری هستند.
آقای آرمان پوریاسری به لحاظ اینکه در شهر ساخت و ساز میکردند و ارتباط با شهرداری داشتند کمی آشنایی دارم.
آقای دکتر طیران هم که به واسطه یک خاطره مشترک از ایشان تا حدودی شناخت دارم.
در نهایت برای همه این عزیزان آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم به همه اهداف و شعارهایی که دادند برسند.


تدبیر شرق : چقدر خودتان را در این سمت ماندگار میدانید؟
من نه به رفتن فکر میکنم و نه به ماندن، حتی وزرا هم که از کابینه خود خارج میشوند، آن هایی که سوادش را دارند وارد عرصه دانشگاه و مجددا تدریس می شوند و آن هایی که از این موقعیت برخوردار نیست مشغول کار دیگری می شوند.
بنده به عنوان یک انسان حرفه مند، اگر احیانا از این سمت بروم جز افراد دسته اول هستم یعنی اینکه وارد عرصه دانشگاه و تدریس می شوم. که اتفاقا بسیار به این نیز علاقه دارم پس نگران این موضوع نیستم.
اگر آقایان دوست داشتند برنامه ها ادامه داشته باشد و این برنامه ها را قبول داشتند که، همچنان در خدمتم اما اگر به برنامه دیگری اعتقاد داشتند، و معتقد باشند که مثلا حوزه تعالی شهری مسیری به جز مسیر سرمایه گذاری و نظم بخشی به نظام مالی، یا مسیری به جز پرداختن به مناطق محروم ست؛ و درواقع بخواهند سراغ برنامه های دیگری بروند، بله می تواند کسانی را بیاورند که آن شخص نیز به این برنامه ها معتقد باشد.
اما اگر به این نتیجه رسیدند که برنامه هایی که بنده از قبل تشریح کردم باید ادامه داشته باشد، اگر درخواستی باشد بنده در خدمتم.البته پیشنهاداتی نیز دارم.

 

بدترین و بهترین اتفاق در سال گذشته برای شما چه بوده است ؟
بهترین اتفاق به دنیا آمدن دخترم و بدترین اتفاق مقاومت و موانعی که در جهت سرمایه گذاری انجام می شود که در واقع برای من غمگین و ناراحت کننده است.

 

نظر شما در خصوص استیضاح شهردار رشت چیست ؟
آقای ثابت قدم یک شخص شهرساز و حرفه مند از لحاظ مدیریت شهری است، به نظرم اگر دو طرف شورا و شهرداری خود را در جهت اعتلای شهر رشت به هم نزدیک می کردند و تعامل بهتری صورت می دادند حداقل تا پایان دوره شورای چهارم، میتوانست وضعیت بهتری شکل بگیرد. چرا که امروز رشت در جایگاهی نیست که حقش است و رشت شایسته بالاتر از این هاست.

 

کلام پایانی؟

در پایان تشکر ویژه از همه مدیران شهری، از تمام اعضای محترم شورای اسلامی شهر که زحمات زیادی کشیدند.

 
تدبیر شرق /
 
 
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رسول گیلانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
آقای آگشته را نمی شناسم و دربارۀ ایشان نظری نمی دهم. متأسّفانه گیلان هرگز رشد لازم را نخواهد داشت؛ زیرا اکثر مدیران آن از دو گروه زیر بوده و هستند: 1- پاکدست و سالم ولی بی عرضه و نا کارآمد. 2 - حیف و میل کنندۀ بیت المال و اهل پارتی بازی و دلسوز مردم نبودن و فقط به فکر جیب خود بودن و حفظ پست و مقام به هر قیمتی. دلیل دیگر پیشرفت نکردن گیلان این است که اکثر نمایندگان آن دلسوز مردم نیستند و برای مردم خودشان را با مسؤولی درگیر نمی کنند تا بتوانند دوره بعد رأی بیاورند. عده زیادی از نمایندگان گیلان با خرید رأی وارد مجلس می شوند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار