تعاونی مصرف فرهنگیان تهران این روزها تا آستانه ورشکستگی پیش رفته و سوءاستفاده‌های میلیاردی در آن، خشم فرهنگیان را برانگیخته زیرا 18 هزار فرهنگی به این تعاونی اعتماد کرده و وام گرفته‌اند و اکنون در لیست سیاه بانک‌ها قرار دارند.
کد خبر: ۴۳۲۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸ 30 May 2017
اواسط سال گذشته بود که زمزمه‌های تخلف در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه در فضای مجازی و محافل مختلف، شنیده می‌شد.

این ماجرا شوک تلخی به جامعه به خصوص فرهنگیان وارد کرد؛ تلخی از آن جهت که کسی باور نمی‌کرد در امن‌ترین وزارتخانه کشور هم افرادی پیدا شوند که به دنبال سوء استفاده از اموال دیگران باشند.

مجلس و قوه‌قضائیه به تخلفات صندوق ذخیره و بانک سرمایه ورود پیدا کردند و این روزها اخباری از پایان یافتن تحقیق و تفحص از بانک سرمایه به گوش می‌رسد؛ اخباری که تا حدود زیادی تخلفات مطرح شده را تأیید می‌کند.

اما در این روزها که هنوز تب تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه فروکش نکرده است، پرونده تخلفات میلیاردی در تعاونی مصرف فرهنگیان تهران مطرح شده است.

*** مروری بر وضعیت تعاونی مصرف فرهنگیان تهران

تعاونی مصرف فرهنگیان تهران یکی از پرسابقه‌ترین شرکت‌های تعاونی کشور است که این روزها در آستانه ورشکستگی قرار دارد، گذشته از تراز مالی مردود، تعطیلی حدود 15 شعبه از شعبات این تعاونی از سال 92 تاکنون و ناتوانی در پرداخت حقوق کارکنان، مسائلی است که فعالیت این تعاونی بزرگ با چند هزار عضو را مختل کرده است.

*کارت اعتباری صدرا گِرهی در زندگی 18 هزار فرهنگی تهرانی

مدتی است 18 هزار فرهنگی تهرانی عضو این تعاونی درگیر حواشی کارت اعتباری صدرا هستند. کارت خریدی که قرار بود گِرهی از زندگی آنها بگشاید اما گرهی جدید بر زندگی آنها زد.

مدیرعامل شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان که همزمان مدیرعامل «شرکت ف» هم بود در سال 92 خبری ظاهراً خوشایند را برای فرهنگیان تهرانی اعلام کرد.

وی در مصاحبه‌ای گفته بود «بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده با بانک سرمایه مقرر شد تا سقف 40 میلیون ریال (چهار میلیون تومان) به تمامی فرهنگیان استان تهران اعم از شاغل و بازنشسته در قالب "کارت اعتباری صدرا" تسهیلات بانکی اعطا شود».

طبق گفته مدیرعامل تعاونی مصرف فرهنگیان و تبلیغات منتشر شده هم بنا بود سود این تسهیلات 12 درصد باشد اما در ادامه، ماجرا آن گونه که از ابتدا تبلیغ می‌شد، پیش نرفت.

یکی از کارمندان شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان در شرح ماوقع می‌گوید: سال 92 شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان به یک شرکت خصوصی واگذار شد و تعاونی به مدت 5 سال در اختیار ع.ا.ا قرار گرفت این شخص برای گرفتن وام برای فرهنگیان با بانک سرمایه قرارداد بست. ابتدا قرار بود وام 4 میلیونی با سود 12 درصد به فرهنگیان تهرانی داده شود ولی بعد از مدتی متوجه شدیم سود 24 درصد است و بازپرداخت وام 4 میلیونی تا 6 میلیون و بیشتر شد و علاوه بر آن پولی که از حقوق معلمان کسر می‌شد به حساب بانک سرمایه نمی‌رفت و سوءاستفاده از پول معلمان صورت گرفت.

وی ادامه می‌دهد: چند ماه بعد از آغاز اقساط، معلمان در سال 93 متوجه این سوءاستفاده مالی شدند.

*فروش اجناس بی‌کیفیت به 2 برابر قیمت بازار!

یک بانوی فرهنگی تهرانی که سال 92 برای دریافت کارت اعتباری صدرا ثبت‌نام کرده است، می‌گوید: اطلاع‌رسانی‌ها از طریق سایت بود و در بروشور به تک‌تک مدارس ارسال شد؛ من طلا خریدم که البته بدون صدور فاکتور بود. از قرارداد دریافت وام به ما نسخه نمی‌دادند و خیلی از همکارانی که طلا خریده بودند با همان تصور سود 12 درصد کارت اعتباری، همان جا طلا را می‌فروختند.

وی اضافه می‌کند: ابتدا گفتند اگر می‌خواهید وام بگیرید باید سهم‌الشرکه خود را در تعاونی افزایش دهید! که مجبور شدیم این کار را انجام دهیم؛ بازپرداخت اقساط قرار بود بعد از 6 ماه شروع شود اما اقساط فوری از حقوق کسر شد.

این فرهنگی متضرر از دریافت کارت اعتباری صدرا در ادامه می‌گوید: مسئله دیگر کیفیت کالاها و گرانی آنها بود. همکاران از گرانی تا 2 و نیم برابری قیمت این کالاها و کیفیت لوازم خانگی‌های بدون گارانتی که بعد از مدت کمی استفاده سوختند، شاکی بودند اما شکایتشان به جایی نرسید.

*بانک سرمایه هم تخلف کرد

محمد ملک‌پور فرهنگی بازنشسته‌ای است که بعد از دیدن آگهی این کارت اعتباری 4 میلیون تومانی اقدام به دریافت آن و خرید از تعاونی مصرف می‌کند و اقساط هم از حقوقش کم می‌شود اما بعد از مدتی از طرف بانک به او اعلام می‌کنند که 9 قسط را نپرداخته و باقی اقساط را هم با تأخیر پرداخته است و به همین دلیل مشتری بدحساب منظور شده و دیگر تسهیلاتی به او ارائه نمی‌شود.

ملک‌پور می‌گوید: بانک سرمایه هم تخلف کرده بود زیرا باید به ما اطلاع می‌داد که مبالغ اقساط واریز نشده است.

وی ادامه‌ می‌دهد: برای صدور کارت 44 هزار تومان از من و 18 هزار فرهنگی دیگر گرفتند که قرار بود سودش 12 درصد باشد اما 24 درصد بود و وقتی اعتراض کردیم گفتند که جایی نوشته نشده 12 درصد، نرخ روز منظور بوده است در حالی که با نرخ روز هم 24 درصد تخلف بوده است.

*آش نخورده و دهان سوخته! وام نگرفته و لیست سیاه بانک!

جمشید زاهدی فرهنگی دیگری است که در این طرح قربانی شده است؛ برای دریافت این کارت اعتباری ثبت‌نام کرده اما آن را دریافت نکرده و  مصداق آش نخورده و دهان سوخته است، او می‌گوید: به من گفتند که «چون فعلا به جنسی برای خرید از فروشگاه نیاز نداری بعداً کارت تو را می‌دهیم» اما بعداً هرچه مراجعه کردم بی‌فایده بود و بعد از مدتی متوجه شدم که پول کارت را به حساب شخصی ریخته‌اند.

وی می‌افزاید: اکنون در لیست سیاه بانک قرار گرفته‌ام و حق استفاده از هیچ تسهیلاتی ندارم. به من می‌گویند هم اصل و هم سود و تأخیر وام را به بانک بدهکارم در حالی که هرگز وامی به من داده نشد و از همان ابتدا به حساب مدیرعامل رفت.

* 20میلیارد تومان ناپدید شد، فرهنگیان بدحساب شدند

به گزارش فارس، بر اساس اسنادی که وجود دارد حداقل 5 قسط ابتدایی 18 هزار فرهنگی تهرانی که مبلغ آن 178 هزار تومان بوده است به حساب شرکت تعاونی مصرف رفته و مورد سوءاستفاده شخصی قرار گرفته است. مبلغی که حداقل بیست میلیارد تومان است.

از سوی دیگر چون مبلغ وام به حساب بانک سرمایه نرفته است، فرهنگیان دریافت کننده وام کارت اعتباری صدرا در لیست سیاه بانک مرکزی قرار گرفته‌اند و از دریافت تسهیلات محرومند.

*از قراداد «خودش با خودش» تا فاکتورسازی برای دریافت وام میلیاردی

سید مجتبی قریشیان عضو هیأت مدیره تعاونی مصرف فرهنگیان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در حالی که یک پوشه بزرگ اسناد و مدارک همراه دارد در شرح تخلفات صورت گرفته در این تعاونی می‌گوید: اولین تخلف بدو تغییر مدیرعاملی ع.ا. ا اتفاق افتاد. او که پیش از این یکی از غرفه‌داران تعاونی بود با کمک فردی به سمت مدیرعاملی شرکت ف.آ.ک رسید و بعد مدیرعامل تعاونی شد که به دلیل تخلف بودن مدیرعاملی همزمان در دو شرکت تجاری از شرکت ف استعفا داد و رئیس هیأت مدیره آن شد.

وی ادامه می‌دهد: بعد از مدتی قراردادی بین شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان و شرکت ف.ا.ک برای مشارکت در سرمایه‌گذاری منعقد شد که رسماً تمام شعبات تعاونی به مدیرعامل واگذار شده بود و این قرارداد به دلیل ذینفع بودن مدیرعامل دو سال بعد و در سال 94 ملغی شد.

قریشیان در حالی که اسنادش را ورق می‌زند اضافه می‌کند: تخلف بعدی کارت صدرا بود که از حقوق 18 هزار فرهنگی میلیاردها تومان به حساب‌های شخصی رفت و فرهنگیان هم بدحساب معرفی شدند.

عضو جانباز هیأت مدیره تعاونی مصرف فرهنگیان تهران که یک بار بازداشت شده و البته حکم برائت گرفته، یک بار در دفتر مرکزی مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته و پرونده‌های مختلف شکایت برای اثبات تخلفات را مستند دنبال می‌کند، ادامه‌ می‌دهد: مدیرعامل شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان دفتر مرکزی تعاونی را به مبلغ 2 میلیارد و 200 میلیون تومان فروخت که 1 و نیم میلیارد آن فی‌المجلس دریافت شد اما هرگز به حساب تعاونی نیامد! البته به طور کلی او حق فروش دفتر را هم نداشت.

قریشیان می‌گوید: مانع حضور من در جلسات می‌شدند و بعد از مدتی هم به بهانه غیبت، مرا از هیأت مدیره اخراج کردند اما با حکم دادگاه توانستم دوباره عضو هیأت مدیره شوم.

وی به تخلف دیگری اشاره کرده و سند آن را خارج می‌کند و ادامه‌ می‌دهد: فاکتور فروش 6 میلیاردی برای دریافت وام از بانک توسعه تعاون تهیه کردند و وقتی پذیرفته نشد با همان شماره نامه فاکتور قبلی این بار به مبلغ 2 و نیم میلیارد فاکتور نوشتند.

قریشیان کپی کارت ملی دریافت کننده مبلغ 2 و نیم میلیارد وام را نشان می‌دهد و اضافه می‌کند: این پول هم به حساب مدیرعامل رفت و مشخص نیست به حساب تعاونی بازگشته است یا خیر.

وی از عدم همکاری نهادهای نظارتی و تشکل‌های مدعی دفاع از حقوق فرهنگیان بسیار ناراحت است

*مدیر متخلف 100 میلیارد تومان از صندوق ذخیره وام یک درصدی دریافت کرده است

جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه مدیرعامل اسبق تعاونی مصرف فرهنگیان تهران از متهمین پرونده تخلف بزرگ صندوق ذخیره فرهنگیان است، اظهار داشت: این شخص وام 100 میلیارد تومانی با سود نیم درصد و مدت زمان تنفس طولانی از صندوق ذخیره دریافت کرده و مدتی هم در بازداشت بوده است.

*حداقل تقاضای فرهنگیان: برخورد جدی کنید

18 هزار فرهنگی که از مالشان سوءاستفاده شده و هرچه پیگیری می‌کنند خبری از برخورد قاطع با سوءاستفاده کنندگان، نمی‌شنوند و در کنار این ناراحتی‌ها به جای حمایت و پیگیری از سوی آموزش و پرورش، خبر تکذیب هرگونه ارتباط این وزارتخانه را با کارت صدرا را می‌بینند.

فرهنگیان حداقل تقاضایی که دارند مساعدت دستگاه‌های مختلف در برخورد جدی با متخلفین است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار