کد خبر: ۴۲۴۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲ 16 May 2017
تابناک گیلان / روز گذشته خبرهای انتخابات وارد یک فاز جدید شد. فازی که با شوک اعلام حمایت محمد باقر قالیباف از آیت ا... رئیسی و شکل گرفتن اولین ائتلاف این دوره از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد.

روز گذشته خبرهای انتخابات وارد یک فاز جدید شد. فازی که با شوک اعلام حمایت محمد باقر قالیباف از آیت ا... رئیسی و شکل گرفتن اولین ائتلاف این دوره از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد.

بلافاصله پس از این ائتلاف موج واکنش‌ها و تحلیل‌ها درباره این رویداد و اثرات آن بر صحنه انتخابات نیز مطرح شد؛ برخی چهره‌ها نیز در واکنش‌های خود به تقدیر از قالیباف پرداختند. از سویی دیگر سفرهای استانی نامزدهای انتخابات با سفر روحانی به تبریز و ساری و سخنرانی رئیسی ادامه یافت.


قالیباف: تا ریشه کنی کامل فساد و ناکارآمدی، باید جان و آبروی خود را نیز بی چشمداشت فدا کرد
از 2 روز پیش زمزمه‌ها درباره احتمال کناره گیری قالیباف از جمع نامزدهای انتخابات به گوش می‌رسید تا اینکه ظهر دیروز با صدور بیانیه ای این زمزمه‌ها به واقعیت پیوست.
قالیباف در بخشی از بیانیه انصراف خود تأکید کرد: «با توکل بر خداوند باری تعالی و با همه کمبودها و کم بضاعتی‌هایی که در خود می‌دیدم، تصمیم گرفتم با هدف تغییر وضع موجود، پای در میدان انتخابات بگذارم؛ میدانی که با تخریب‌ها ، توهین‌ها و اتهام زنی‌های گسترده ای علیه خودم، خانواده ام و هوادارانم همراه بود.»
وی در بخش پایانی بیانیه خود با تأکید بر اینکه مبارزه تازه آغاز شده و تا ریشه کنی کامل فساد و ناکارآمدی، باید جان و آبروی خود را نیز بی چشمداشت فدا کرد» افزود: آنچه که در این مقطع اهمیت دارد و حیاتی است، حفظ منافع مردم، کشور و انقلاب است و اکنون که این آرمان بزرگ، جز با تغییر وضع موجود محقق نمی‌شود، باید به منظور وحدت در جبهه انقلاب، تصمیمی اساسی و خطیر گرفت. لذا برای حفظ این آرمان بزرگ، از همه حامیان مردمی خویش در سراسر کشور می‌خواهم، که تمام ظرفیت و حمایت خود را برای موفقیتِ برادر ارجمندمان حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی و به بار نشستن دولت کار و کرامت برای خدمت به مردم قرار دهند. دیروز همچنین زمزمه‌هایی مبنی بر انصراف میرسلیم نیز شنیده شد که ستاد وی با صدور اطلاعیه این موضوع را تکذیب کرد.
 

واکنش‌ها به انصراف قالیباف
بیانیه حمایت آمیز قالیباف از رئیسی روز گذشته با استقبال برخی چهره‌ها مواجه شد. از جمله محسن رضایی، حداد عادل، ضرغامی، نادران و چند چهره اصولگرا در اولین ساعات کناره گیری قالیباف، از او تقدیر و تشکر کردند.
حدادعادل در این باره گفت: قالیباف با انصراف به نفع رئیسی نشان داد که مانند میدان جنگ یک ایثارگر است.
محسن رضایی هم در توئیتر خود نوشت: حمایت آقای قالیباف از آقای رئیسی علامت پایان تفرقه در جبهه انقلاب اسلامی است. درود بر ایثار برادری.
به گزارش فارس دهقان رئیس ستاد انتخابات قالیباف نیز در حکمی توسط علی نیکزاد به عنوان ریاست ستاد کشوری کرامت و کارآمدی منصوب شد.
منصور ارضی نیز پس از کناره گیری قالیباف به نفع رئیسی با صدور پیامی از وی تقدیر کرد.
در میان اصلاح طلبان نیز حق شناس عضو حزب اعتماد ملی تأکید کرد: «از قالیباف متشکرم، رای وی به سبد روحانی می‌رود» محمدرضا عارف اما تنها به این گفته بسنده کرد که «این انتظار می‌رفت که قالیباف کناره گیری کند.»
حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور نیز در تحلیلی نوشت: گروهی از طرفداران قالیباف که درمیان جناح اصولگرایی کسی را هم رده وی ازمنظربرنامه وکارنامه اجرایی نمی‌بینند، مردد خواهندماند که چگونه سرنوشت کشور وآرمان‌های انقلابی خویش را به دست اصولگرایی بسپرند که"بی برنامه وبی کارنامه اجرایی"راهی این دیار پرمسئولیت در این شرایط خطیرشده است. با این حال محمدرضا باهنر در گفت وگویی کوتاه با ایسنا گفت: قالیباف هم یک مدیر جهادی است و هم با انصراف خود، یک کار جهادی برای موفقیت نیروهای انقلاب کرد.
 

واکنش میر سلیم
همزمان میرسلیم نامزد حزب مؤتلفه در انتخابات در واکنش به انصراف قالیباف گفت: همه باید تلاش کنیم این دولت تکرار نشود. وی با بیان اینکه بر اساس توافق در جبهه مردمی انقلاب اسلامی این اقدام به‌جا بود، افزود: با این ائتلاف بخش زیادی از آرای قالیباف به سمت رئیسی می‌رود لذا همه باید از هر کاری برای عدم تکرار این دولت تلاش کنیم.
 

میرسلیم: برجام تلاشی بود که تنها منجر به تعلیق تحریم‌ها شد نه لغو آنها
میرسلیم همچنین روز گذشته در دانشگاه ارومیه با بیان اینکه 90 درصد قاچاق برای دولت و ایادی دولتی است، گفت: دولتی که دستش در کار قاچاق است، نمی‌تواند دست خود را قطع کند. وی افزود: برجام تلاشی بود که تنها منجر به تعلیق تحریم‌ها شد نه لغو آنها.
 

روحانی: در ۲۹ اردیبهشت، دوم خرداد ۷۶ را زنده می‌کنید
روحانی دیگر نامزد انتخابات نیز دیروز ابتدا در سالن ورزشی شهید پورشریفی تبریز سخن گفت. وی با بیان اینکه شما در ۲۹ اردیبهشت، دوم خرداد ۷۶ را زنده می‌کنید، گفت: ما می‌خواهیم روز جمعه کسی را انتخاب کنیم که تصمیم او می‌تواند جان میلیون‌ها نفر را به خطر بیندازد یا آنکه تصمیمش می‌تواند به جان میلیون‌ها انسان کمک کند.
وی افزود: من از شما می‌پرسم آیا ملت ایران هر روز باید در این فکر باشند که چه زمانی قطعنامه جدید تحریم علیه ایران تصویب می‌شود یا باید منتظر گشایش جدیدی در زندگی‌شان باشند. مقام معظم رهبری فرمودند که سایه جنگ را ملت ایران از سر ایران برداشت ولی کدام دولت توانست این خواست ملی ایران را نقد کند.
 

برخی کارها با رای ۵۱ درصد نمی‌شد ولی رای بالاتر کارساز خواهد بود
وی با بیان اینکه برخی امور هست که این دولت نتوانست انجام دهد، تأکید کرد: برخی کارها با رای ۵۱ درصد نمی‌شد ولی رای بالاتر کارساز خواهد بود. چرا این همه علیه روحانی و دولتش تهمت می‌زنند؟ چرا صداوسیما ضد این دولت حرکت می‌کند؟ اگر ما همه پای صندوق‌های رای برویم سربسته به شما قول می‌دهم آنچه می‌خواهید شدنی است.
 

با پمپاژ پول کاری درست نمی‌شود
وی افزود: با وحدت و همدلی و کمک از رهبر فرهیخته که حاضرم ده‌ها بار دستشان را ببوسم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم. شرط این کار، 11+1 است. شرطش حضور همه مردم در پای صندوق آرا است. وی ادامه داد: برخی‌ها رویشان نمی‌شود که بگویند برنامه ما هشت سال قبل است. برادر من! با پمپاژ پول کاری درست نمی‌شود. ما می‌خواهیم در این کشور دروغ نباشد ولی باز هم دروغ می‌گویند. می‌گویند دولت سند ۲۰۳۰ را قبول کرده است در حالی که دولت می‌گوید فرهنگ ایرانی و اسلامی را اجرا می‌کند. آنها آن قدر پر رو شده اند که گزارش دروغ به محضر رهبری می‌فرستند.
 

مردم در روز جمعه می‌خواهند میان قاضی و وکیل انتخاب کنند
روحانی همچنین در سالن شهید رسول حسینی ساری با تأکید بر اینکه مردم در روز جمعه می‌خواهند میان قاضی و وکیل انتخاب کنند، گفت: قاضی کسی است که حکم صادر می‌کند . حکم اش را ابلاغ می‌نماید اما وکیل از مردم دفاع می‌کند. به گفته روحانی روز جمعه روز انتخاب مردم است و این انتخاب آن‌ها است که دیوار تحریم دوباره ساخته شود یا با جهان پل بسازیم. همچنین روز گذشته برخی چهره‌ها چون ناطق نوری از حسن روحانی حمایت کردند.
 

رئیسی: اگر نمی توانید چرا کاندیدا شدید؟
سید ابراهیم رئیسی دیگر نامزد انتخابات نیز در جمع مردم رشت با بیان اینکه اگر آرامش داریم و سایه جنگ از کشور دور شده به برکت حضور غیرتمندانه مردم است، گفت: نماد ما کارت ملی است، یعنی خط کشی‌ای که سنی و شیعه را از هم جدا کند در دولت ما جایی ندارد. رئیسی تصریح کرد: آقایان می‌گویند چگونه می‌خواهید شغل ایجاد کنید. ما می‌گوییم طبق قانون باید یک میلیون شغل ایجاد کرد. اگر شما نمی‌توانید چرا کاندیدا شدید؟
 

آقایان مردم عقل و شعور دارند
رئیسی ادامه داد: دولت یارانه عده‌ای را حذف کرد اما در این چند روزه دعوت به پرداخت یارانه کردید، به دهداران گفته‌اید بیایند وام بگیرند. مگر منابع کم نبود؟ ای کاش کل چهار سال مثل این چند ماه بود. آقایان مردم عقل و شعور دارند؛ آقای روحانی! و آقایان کاندیدا! اطلاعات من از اشخاص، قابل قیاس با بقیه نیست ولی فردی که می‌خواهد رئیس جمهور شود باید ظرفیت داشته باشد.

وی در ادامه به شیراز رفت. رئیسی در جمع مردم این شهر گفت: یارانه عده ای را قطع کرده بودید این چند روز پیامک دادید یارانه شان واریز می‌شود، این پول‌ها را از کجا آوردید؟ اخیرا اعلام کردید به هر یک از دهیاران 10 میلیون تومان تسهیلات می‌دهید، منابع این تسهیلات را از کجا آوردید؟
 

موشک و بنیه دفاعی برای نجنگیدن است و نه جنگیدن
وی همچنین در جمع پرشور مردم اصفهان حاضر شد. رئیسی در جمع حامیان خود در میدان امام اصفهان گفت: هیچ بیگانه‌ای را نمی‌شناسیم که بدون نگاه به منافعش برای ملتی کاری انجام دهد. رئیسی با بیان اینکه امروز شاهد یک نگاه دیگرهم هستیم و آن تضعیف بنیه دفاعی کشوراست، گفت: موشک و بنیه دفاعی برای نجنگیدن است و نه جنگیدن.
وی همچنین از انصراف قالیباف از انتخابات تقدیر کرد و افزود: ما از توان مدیریتی و تجربیاتی ایشان و تیم همراهشان در دولت آینده استفاده خواهیم کرد. رئیسی در شیراز تصریح کرد: کارشان انقلابی بود؛ وضعیت کشور را من و آقای قالیباف می‌بینیم، رکود در این کشور رکورد زده است.در همین حال مولوی نذیر سلامی نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: من در انتخابات ریاست جمهوری قبلی به آقای روحانی رأی دادم اما در این انتخابات گزینه مناسب مورد نظرم برای ریاست جمهوری آقای رئیسی است.
 
 
هاشمی طبا: خودم هم به روحانی رأی می‌دهم
مصطفی‌ها شمی طبا دیگر نامزد انتخابات نیز در بیانیه ای از دیگران خواست به روحانی رأی بدهند. وی در مصاحبه با روزنامه اعتماد نیز با اشاره به گفت و گوهای صبح گاهی‌اش با مردم گفت: به مردم گفتم به روحانی رأی بدهید. من خودم هم به روحانی رأی می‌دهم. کنار هم نمی‌روم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار