واکنش انتخاباتی محسن رضایی در یک هفته اخیر ؛
تابناک گیلان / خوشحال شدن و خندیدن بخشی مهمی از زندگی ماست. گاهی انقدر دوست داریم که بخندیم که یادمان می رود سوژه ی خندیدنمان چیست; مخصوصا زمانی که سوار بر موج های رسانه ای شده باشیم و به قولی ته آن سوژه را دربیاوریم.
کد خبر: ۴۲۰۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳ 09 May 2017
تابناک گیلان / خوشحال شدن و خندیدن بخشی مهمی از زندگی ماست. گاهی انقدر دوست داریم که بخندیم که یادمان می رود سوژه ی خندیدنمان چیست; مخصوصا زمانی که سوار بر موج های رسانه ای شده باشیم و به قولی ته آن سوژه را دربیاوریم.
 
برخی از واکنش های انتخاباتی محسن رضایی ، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در هفته ای که گذشت را باهم مرور خواهیم کرد.
 
 
مگر روحانی برای دیپلماسی کشور کاری نکرد کارستان! 

 
این روزها هم تب این سوژه ها داغ است; از "سمیه نرو..." گرفته تا "برق گرفتن از زباله ها". خب کاری خوب است که ملتی را بخندانیم و شاد کنیم اما گاهی یادمان نرود که خنده هایمان از روی عقل باشد نه از روی نقل.
 
من نه آدم سیاسی هستم و نه از سیاست سر در می اورم اما دلم برای کشورم می سوزد. من نه از کسی حمایت می کنم و نه دیگری را انکار اما دلم برای مردمان کشورم می سوزد. از خودم می پرسم که چرا وقتی یک نفر یک کار درست هم که انجام می دهد بدون اینکه بدانیم و بپرسیم و تنها به نقل از کسی شروع به دست انداختنش می کنیم.
 
با یک جستجوی ساده در اینترنت می بینیم که همه کشورهای بزرگ و پیشرفته دنیا از زباله هایشان برق تولید می کنند، و این بدین معنی نیست که میزان برق تولید شده توسط زباله ها با یک نیروگاه سد یا اتمی برابری می کند. حال کسی که امده و به جای دفن بیهوده زباله ها از انها برق کمی که شاید فقط بتواند یک پارک یا تفریحگاه را روشن نگاه دارد، آیا مستحق دست انداختن است؟
 
من نه به آقای قالیباف کاری دارم نه به سیاستهای ایشان و مطمئن باشید که هر کس دیگری هم که جای ایشان بود این مطلب را می نوشتم. آیا ما ایرانی ها برای انتخاب اصلح باید بی انصاف باشیم یا خیلی خوشحال بخندیم و از کنار انها بگذریم. قصد ندارم نام کاندیدایی که به او رای خواهم داد را بیاورم اما دفعه های قبل هم تنها کسی که به نظرم روی منطق و برنامه حرف می زد و برای مدیریت کشور یک نقشه راه داشت، محسن رضایی بود که انقدر دستش انداختیم که سخت بود او و برنامه های مدرن اقتصادی اش را جدی بگیریم. او از اقتصاد فدرالی حرف می زد و هر استان را با توجه به ظرفیت و توانایی اش می سنجید و شاید مجبور نبودیم امروز توئیت کنیم: "کاش یک درصد از نفت (خوزستان) را برای مقابله با ریزگردها می گذاشتند".
 
بله "می گذاشتند" چون که اخیرا یاد گرفته ایم که برایمان انتخاب کنند و ما تنها سوار بر موج شویم. از نوشتن این مطلب نه قصد بر تخریب جناحی دارم و نه تمجید از آن. تنها خواسته این است که با عقل و تدبر انتخاب کنیم و بیهوده کسی را به سخره نگیریم. مگر روحانی برای دیپلماسی کشور کاری نکرد کارستان و مگر همین شهردار تهران از خاکی های تهران بوستان نساخت؟
 
فرقی ندارد چه کسی. مهم اینست که اگر به کسی رای می دهیم با دلیل و برهان باشد. خاطرم هست که سال 88 به هر کس می گفتم چرا به محسن رضایی که برنامه دارد رای نمی دهی؟ پاسخ یه چیز بود: ادم خوبیه اما رای نمیاره. رای که از کره ماه نمی آید و ماییم که آنرا می سازیم. امیدوارم در این دو هفته مانده به اتخابات به جای دست انداختن وخندیدن فکر کنیم و بهترین انتخاب را انجام دهیم.

 

روحانی در مناظره دوم خطر را احساس کرده بود
 
 
محسن رضايي درباره ارزيابي وي از دومين مناظره نامزدهاي  رياست جمهوري گفت: هماهنگی بین سه کاندیداي اصولگرایان وعدم هماهنگی بین کاندیداهای اصلاح طلبان مشهود بود. نقطه جدید این مناظره، این بود که آقای روحانی از اعتدال به سوی اصلاح طلبی چپ که همیشه با آن مخالفت می کرد، متمايل شد.

دكتر محسن رضايي همچنين با اشاره به كيفيت حضور آقايان رييسي و قاليباف در مناظره دوم اضافه كرد: «آقای رييسي  نسبت به مناظره قبلی باصراحت و دقت بیشتری به نقد وضع موجود پرداخت. آقای قالیباف براساس راهبرد  قبلی وارد پرونده های جدیدی شد واقای جهانگیری نتوانست پاسخ قانع کننده‌ای به ایشان بدهد. آقای میرسلیم هم  از کنار دروازه اصولگرایان باشوت بلند خود،  گلی به دروازه‌بان اصلاح طلبان زد.

آقای هاشمی طبا چهره چپ ارزشی دهه اول انقلاب را در ذهن‌ها زنده کرد؛ چهره ای که درجبهه اصلاح طلبان ضعیف مي نمود . در هر حال آقای روحانی خطر را احساس کرده بود.»
 
 
 
مردم در چهار سال گذشته ٢٠ درصد فقيرتر شدند
 
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح روز جمعه،  هشتم اردیبهشت در جمع دانشجویان عضو جامعه اسلامی گفت: تشکل جامعه اسلامی از نهال های انقلاب اسلامی است که در دل دانشگاه های کشور و  توسط دانشجویان متعهد پديد آمده  و تا امروز به حیات طیبه خود ادامه داده است. این تشکل همیشه مورد علاقه من بوده  و هر گاه توانسته ام  از آن حمایت کرده ام. ان شا الله که این تشکل تداوم  و گسترش  يافته و شاخ و برگ آن در همه دانشگاه های کشور، رویش داشته باشد.
 
دکتر  محسن رضایی با اشاره به اين مطلب كه انقلاب اسلامی، سر آغاز  مجموعه اي از تحولات بوده است، گفت: پشتوانه انقلاب اسلامي،  تجربه فكري برخاسته از درون ملت ایران و جهان بيني اسلامی است.  همچنین تجربه گرانسنگ صدساله مبارزات ملت ایران در این انقلاب مؤثر بوده است. پشتوانه ایدئولوژیك  انقلاب نيز با ارزش و مهم بود. امام عزیز ما که نظريه پرداز    و گنجینه معرفت شناسی اين انقلاب بودند، ایدئولوژی اسلامی را با شرایط امروز جهان انطباق دادند،  تجربه مردم سالاری را با اسلام تلفيق   و الگويي  جديد از نظامات سیاسی را  به جهان  معاصر عرضه کردند.     
 
فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس گفت: چندين بار  از مقام معظم رهبری شنیدم که فرمودند حضرت امام در پاسخ به اين پرسش كه  چطور ایده جمهوری اسلامی به ذهن ايشان رسيده است ، گفته بودند ما هر جا دیدیم که باید به تکلیفمان عمل کنیم ، به آن عمل کردیم و نتیجه اش جمهوری اسلامی شد.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: امروز لازم است جایگاه خود  را در نقشه انقلاب پیدا و بررسی کنیم  كه در چه زمینه هایی پیشروی داشته ايم و در چه موضوعاتی عقب هستیم. انقلاب اسلامی توانسته است سنگرهای سیاست، دفاع و امنیت را فتح كند؛ به طوري كه امروز رهبر انقلاب اسلامی، قوی ترین رهبر جهان و بزرگترین سیاستمدار دنیا است؛ در طول این سال ها، بسیاری از روسای جمهور آمریکا، به مصاف انقلاب اسلامی آمده اند اما نتوانسته اند كاري انجام دهند. در مسأله  دفاع هم امروز قوی ترین نیروهای مسلح را در منطقه داریم ؛ هر چند نه آمریکایی ها و نه شوروی سابق، وسایل مدرن و استراتژیک را خود را به ما ندادند . امروز تكيه گاه دفاعي  و امنيتي بسیاری از کشورهای منطقه،  ایران است. همگان دیدند که داعش تقریبا در عراق، سوریه ، یمن و افغانستان پیشروی كرده،  حتی به نزدیکی مرزهای ما رسیده  و بارها تلاش کرده بود  که به تهران و شهرهای مرکزی ما وارد شود.  داعش می خواست وارد مترو، نمازجمعه و اماکن عمومی ما شود.  اما نتوانست.
 
دكتر محسن رضايي با تصريح اين مطلب كه انقلاب اسلامي  با همه دستاوردهاي بزرگ خود هنوز نتوانسته است برخی دیگر از سنگرها را فتح کند، ادامه داد: اجازه نداده اند که انقلاب وارد اقتصاد ، کشاورزی و صنعت شود و  با مقاومت بسیار سنگینی در اقتصاد روبه رو  هستیم ؛ به طوري كه دشمن، اقتصاد را آخرین سنگر خود می بیند.

آمریکایی ها برای بازگشت به ایران، در همین آخرین سنگر يعني اقتصاد  مقاومت زیادی می کنند. در حال حاضر  در کشاورزی و  صنعت ما افرادی هستند که در این چهل سال به بازگشت امريكا اميد بسته اند. آنها پست دارند اما کار نمی کنند،  بلكه کارشكني  می کنند و به قاچاق دامن می زنند. برخی هم البته کارشکنی نمی کنند،  اما کار جدی نيز صورت نمي دهند؛ چرا كه اميد آنها به سرمایه و فناوری آن سوی مرزها ست. دشمنان انقلاب اسلامی نيز از خارج از كشور تلاش دارند  به بهانه هايي چون انرژي هسته اي،  ما را در تحریم نگه دارند .
 
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به توافق صورت گرفته درقالب برجام اضافه كرد: براي توافق برجام زحمات زيادي كشيده شد ولي بدون پیوست هایی که خزانه داری آمریکا را به  رفع تحریم ها  ملزم کند،  صورت گرفت. از سوي ديگر، در مذاكرات برجام،  تیم اقتصادی در کنار مذاکره کنندگان و کارشناسان هسته ای و دیپلماتیک  حضور نداشتند و نتوانستند بر  موضوع اصلی که رفع تحریم ها بود، تمرکز کنند. اين در حالي است كه آمریکایی ها، به همین برجام هم به درستی عمل نمی کنند.
 
استاد دانشگاه جامع امام حسین افزود: دشمنان می خواهند جلو فعالیت نیروهای مستشاری ما را در ساحل مدیترانه و کشورهای منطقه بگیرند. این چالش در کنارچالش وارد نشدن مردم و انقلاب  به اقتصاد، پیش روی ماست. از قضا همان کسانی که مانع ورود مردم و  انقلاب اسلامي  به چرخه اقتصاد شده اند، می گویند در سوریه و عراق چه می خواهید ؟  به داخل مرزها برگردید. ما به آنها می گوییم، شما بگذاريد  اقتصاد را مثل دفاع پیشرفت كند كارشكني نكنيد ،  و  كالاها ي ايران به سوریه و عراق وارد شود؛ چرا كه باید راهی يافت  تا نفوذما  در منطقه حفظ شده و گسترش پیدا کند.
 
دکتر محسن رضایی همچنين به مولفه های انقلابی گری در اقتصاد اشاره کرد و گفت: اولین شاخص در اين زمينه ، نظرگاه ها ، سیاست ها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است. صنعت و کشاورزی ما باید بر اساس سیاست های کلی ابلاغی از سوي مقام معظم رهبری تنظیم و اداره شود. متأسفانه در حال حاضر برخي در برابر اجرای اقتصاد مقاومتی،  مقاومت می کنند؛ طوري كه انگار نان خیلی ها با اجراي اقتصاد مقاومتي بریده می شود! دليل اين واكتش ها هم اين است كه  بسیاری از رانت ها قطع می شود. دومین شاخص این است که نیروهای انقلاب وارد اقتصاد شوند و مساله سوم این  که ارزش های انقلاب به اقتصاد راه يابد. اگر  اقتصاد ما از ارزش های انقلابی برخوردار بود، امروز شاهد فساد نبودیم.  زيرا فساد، معلول از میان رفتن ارزش هاست. مساله چهارم، مدیریت انقلابی است.  وضعیت كنوني اسراف ، وضعیت فعلي خودروی ملی،  وضعیت سنتی و عقب افتاده كشاورزي ، همه و همه نشان از فقدان  مدیریت انقلابی در اقتصاد دارد. مساله پنجم نيز مردمی شدن اقتصاد است. اگر سیاست های کلی نظام اجرایی شود و مدیریت و نیروهای انقلابی همراه با مردم به اقتصاد وارد شوند، تحولات گوناگوني  را در اقتصاد شاهد خواهیم بود؛ به طوري كه مشکل اشتغال حل خواهد شد  و نخبگان جهان به ایران رو خواهند آورد.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با ذكر اين مطلب كه آمریکا قصد دارد  نوعي نظم منطقه اي  به نفع خود به وجود آورد، اظهار داشت : ما باید به سوي  اتحادیه و استقلال منطقه ای حركت كنيم و در كنار آن،  نیازمند دولتي  انقلابی هستیم تا  از يك سو انقلاب اسلامي را وارد چرخه  اقتصاد کند و از ديگر سو به پیشرفت هاي ما در منطقه برای برقراری امنیت استمرار ببخشد. با ادامه دولت کنونی، در چهارسال آینده،  فرصت این پیشرفت ها را از دست خواهیم داد و به طور قطع با مشکلات جدی در عراق و سوریه روبه رو خواهیم شد. ادامه دولت فعلی به گسترش فقر می انجامد؛ چنان كه شاخص های رفاه و قدرت خرید نيز  نشان می دهد كه در طول چهارسال گذشته،  ملت ایران، 20 درصد فقیرتر شده است . بنابراين ما نیازمند به جایگزینی روش جديدي دراداره قتصاد هستیم؛ هر چند كه تنها با تغییر یک فرد، یک دولت درست نمی شود و  ما  به دولتی  نياز داریم که همه نیروهای انقلاب را بسیج کند.
 
دكتر محسن رضايي در بخش ديگري از سخنان خود گفت :  امیدوارم  از دو برادری که از سوی نیروهای انقلاب وارد انتخابات شده اند و هر دو از نظر من اصلحند، یکی  رئیس جمهور شود و دولت انقلابی را تشکیل داده، همه نیروهای انقلاب را با سازماندهی به صحنه بیاورد تا ظرف چهارسال همان شگفتی هاي  درخشاني  را که در جبهه ها شاهد بوديم،دراقتصاد به وجود آوريم  و ثابت کنیم که اسلام برای همه امور زندگی حرف،  نقشه و برنامه دارد.

دکتر محسن رضایی در ادامه مراسم  و در پاسخ  به سؤال يكي از دانشجويان در باره طرح انتخابتي دو تن از نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري گفت : در اقتصاد ایران می توان ظرف چهارسال، چهار یا پنج میلیون شغل  ایجاد کرد.  تعداد نیروهای شاغل در ایران در حال حاضر 21 میلیون نفر است،  اما ترکیه که جمعیتش برابر ما است، 27 میلیون شاغل دارد. ما هفت میلیون ظرفیت ایجاد شغل داریم و بنابراين ظرف  چهارسال می توان با مدیریت متفاوت ، بين چهار تا پنج میلیون شغل ایجاد کرد. این وعده که برخی دوستان داده اند انجام شدنی است ، اما البته با مدیریت فعلی بعید است كه  بیش از دو میلیون شغل ایجاد شود.
 
 
 
مناظره چهارم انتخابات ریاست جمهوری را هم برگزار کنید!
 
 
در آخرین مناظره تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ـ که 17 خرداد ماه و تقریبا در فاصله یک هفته مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از صدا و سیما پخش شد ـ عمده کاندیداها درخواست داشتند تا مناظره دیگری از سوی رسانه ملی برگزار شود تا در فرصت باقی مانده، هم مردم بیشتر در جریان برنامه‌های کاندیداها قرار بگیرند و هم فرصت بیشتری برای معرفی کاندیداها از طریق رسانه های داخلی فراهم باشد.

مناظره های انتخابات ریاست جمهوری تقریبا از سال 1388 شکل جدی و تأثیرگذاری به خود گرفت و البته به یکی از برنامه های انتخاباتی تبدیل شد که به شدت مورد توجه مردم است و تأثیر بسیاری در تصمیم گیری نهایی جامعه برای انتخاب کاندیدای مورد نظر اشخاص دارد.

این برنامه تلویزیونی از آنجا که علاوه بر شرایط موجود و نقد جدی آن با ارائه راهکار و برنامه های کاندیداها برای آینده کشور همراه می شود و از طرفی با حواشی که در آن به وجود می آید، شاید بسیاری از ناگفته ها به زبان عامیانه برای مردم تشریح و عنوان می شود، بسیار مورد علاقه مخاطبان و مردم جامعه از قشرهای مختلف است؛ بنابراین، شاید برگزاری یک مناظره، بتواند در سرنوشت نهایی انتخابات نیز تأثیر بگذارد.

البته گاه این مناظره از جهت هدف اولیه آن که تشریح برنامه های نامزدها برای اداره کشور است، مورد توجه قرار نمی گیرد و حاشیه های آن بیشتر در انتخابات تأثیرگذار می شود. انتخابات سال 88 و 92 را می توان یکی از عرصه های جدی تأثیرگذاری حواشی مناظره ها در تصمیم گیری نهایی و رأی مردم دانست، زیرا در سال 88 چنان باعث دو قطبی شدن فضا شد که دو کاندیدا راهشان از دو کاندیدای دیگر جدا شد.

در سال 92 هم هرچند حاشیه ها کمتر از سال 88 در تصمیم گیری و رأی نهایی مردم مورد توجه قرار گرفت و برخی به این نتیجه رسیدند که باید رأی خود را به نفع کاندیداهایی که برنامه بهتری برای اداره کشور دارند، به صندوق رأی بریزند، باز هم تلاش هایی برای ایجاد دو قطبی و غلبه حاشیه بر برنامه ها شد و سرانجام این وجه ـ هرچند کمتر نسبت به سال 88 ـ باز هم تأثیرگذاری خود را به اثبات رساند.

یکی از ایرادات جدی مناظره های انتخاباتی که معمولا باعث داغ تر شدن تنور انتخابات می شود، اتمام آن در زمان نامناسب و معمولا یک هفته مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است؛ مسأله ای که در سال 92 مورد اعتراض برخی کاندیداها قرار گرفت، تا جایی که در این خصوص رایزنی هایی با رئیس پیشین صدا و سیما هم شد تا سه مناظره به چهار مناظره تبدیل شود و به جای اتمام این برنامه یک هفته مانده به پایان انتخابات، مناظره چهارم دو روز مانده به برگزاری انتخابات برپا شود.

«محسن رضایی» یکی از کاندیداهای معترض به این پروسه بود که در سال 92 خواهان برگزاری مناظره چهارم شد. او در این رابطه در فاصله چند روز مانده به برگزاری انتخابات گفته بود که ما دیروز از ضرغامی تقاضا کردیم که مناظره چهارم را برگزار کند، ما آمادگی داریم این مناظره را همین امروز برگزار کنیم و بعضی ابهامات را که هنوز در ذهن مردم وجود دارد، برطرف کنیم.

البته صدا و سیما نه تنها در سال 92 تغییری در برنامه های مناظره ایجاد نکرد، بلکه برای انتخابات سال 96 نیز برنامه ریزی مشابه آنچه 4 سال پیش انجام شد، صورت داده است. به این شکل که مناظره های انتخاباتی برای روزهای جمعه هشتم اردیبهشت از ساعت 16 با موضوع اقتصادی، جمعه 15 اردیبهشت از ساعت 16 با موضوع اجتماعی و سه شنبه 19 اردیبهشت از ساعت 22 با محوریت مسائل سیاسی برنامه ریزی کرده است و 7 روز مانده به برگزاری انتخابات بساط مناظره ها جمع می شود.

هرچند دیگر برنامه های تبلیغاتی رادیو ـ تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری تا 27 اردیبهشت ماه ادامه خواهد یافت، هیچ یک از این برنامه ها به اندازه مناظره ها مورد توجه مردم قرار ندارد و قرار هم نمی گیرد؛ لذا اینکه برنامه مناظره های انتخاباتی یک هفته مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به پایان برسد، این می تواند باعث عدم جمع بندی درست از مجموع مناظره ها و کسب اطلاعات از منابع دیگر از جمله منابع خارجی بشود.

به نظر می رسد، همان طور که دکتر رضایی در دوره قبلی انتخابات این آسیب را به مسئولان وقت رسانه ملی متذکر شده است، صدا و سیما برای انتخابات پیش روی، باید چاره ای بیندیشد که در هفته پایانی انتخابات، ایجاد یک خلأ در زمینه آشنایی بیشتر با ایده ها و برنامه های کاندیداها، باعث سوء استفاده رسانه های خارجی از این مسأله نشود.

این مسأله یعنی عدم برگزاری مناظره انتخاباتی، یک هفته مانده به برگزاری انتخابات، هم در انتخابات سال 88، هم در انتخابات سال 92 باعث بهره برداری شدید رسانه های خارجی به ویژه رسانه های فارسی زبان خارجی شد و آنها تلاش کردند تا بتوانند از وجود این خلأ در روزهای پایانی منتهی به انتخابات ریاست جمهوری، نهایت بهره برداری را داشته باشند.

بنابراین به نظر می رسد صدا و سیما باید با تدارک چهارمین مناظره انتخاباتی برای جمع بندی نهایی نظرات کاندیداها از مسائل مطروحه در ابواب اجتماعی، اقتصادی و سیاسی؛ خلأ موجود را پر کند و بخش پراهمیت فرهنگ را هم به آخرین مناظره بیفزاید. از این طریق و با برگزاری یک مناظره در رزوهای پایانی منتهی به انتخابات هم خلأ موجود درباره عدم برگزاری مناظره انتخاباتی در یک هفته مانده به برگزاری انتخابات پر خواهد شد، هم تا حدودی زیادی جلوی بهره برداری و سوءاستفاده رسانه های خارجی از این فضا گرفته می شود و هم اینکه مردم می توانند مجموعه نظرات کاندیداها را در مناظره پایانی بار دیگر ملاحظه کرده و پس از آن نسبت به انتخاب کاندیدای مورد نظر خودشان اقدام کنند.
 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۶
سردار متاسفم که اقای رییسی همه دزدان رو دور خودش جمع کرده اقای رییسی همون احمدی نجاده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار