کد خبر: ۴۱۱۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶ 22 April 2017
تابناک گیلان / طبق بررسی‌ها، عدم پخش زنده مناظره‌ها پیشنهاد وزیر كشور و دولت نبوده و ظاهراً این پیشنهاد از سوی دادستان کل کشور یا شورای نگهبان مطرح شده است.

عصر پنجشنبه در حالی که فضای انتخاباتی در شش و بش اعلام رسمی اسامی کاندیداهای تأیید صلاحیت شده انتخابات ریاست‌جمهوری بود، مصوبه کمیسیون بررسی تبلیغات فضای انتخابات همه را حیرت‌زده کرد: «پخش زنده مناظره کاندیداهای ریاست‌جمهوری منتفی شد». خبر را سید سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور در کانال تلگرامی خود و ضمن گزارش از مصوبه دومین جلسه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری رسانه‌ای کرد.

به نوشته او این جلسه با حضور منتظری دادستان کل کشور، علی عسکری رئیس صداوسیما، قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس و عضو شورای نظارت بر صداوسیما، مسئولان ستاد انتخابات کشور و نماینده ناظر شورای نگهبان و به ریاست رحمانی فضلی وزیر کشور برگزار شده بود و با تصویب کمیسیون قرار شد مناظره‌های انتخاباتی نامزدها به صورت ضبط شده و گفت‌وگوهای تلویزیونی به صورت زنده پخش شود.

بلافاصله بعد از انتشار خبر، واکنش‌ها به پخش ضبط شده مناظره‌های تلویزیونی شروع شد. علاوه بر واکنش‌های گسترده کاربران در شبکه‌های اجتماعی و مجازی، کاندیداهای انتخاباتی و چهره‌های سیاسی هم به این موضوع واکنش نشان دادند و عملاً خواستار لغو و تجدیدنظر درباره این تصمیم شدند.

خبرسازی رسانه‌های اصولگرا

هنوز دقایقی از انتشار این خبر نگذشته بود که برخی رسانه‌های اصولگرا در خبر خود نوشتند که این تصمیم به پیشنهاد دولت انجام شده است؛ موضوعی که بلافاصله با واکنش حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور روبه‌رو شد تا او از تقاضای دکتر روحانی برای تجدیدنظر در مصوبه کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات خبر بدهد.

خود رئیس‌جمهور هم دقایقی بعد از آن در سخنرانی خود در جمع مردم فارس علاقه‌مندی خودش به برگزاری مناظره‌های انتخاباتی به صورت زنده را بیان کرد. اما تلاش رسانه‌های اصولگرا برای ربط دادن این تصمیم کمیسیون تبلیغات انتخابات به دولت در حالی است که از قضا دولت در ترکیب این کمیسیون در اقلیت قرار دارد و دولتی‌ها تنها دو نماینده از پنج عضو این کمیسیون را تشکیل می‌دهند.

با این حال اما با ادامه به فضاسازی‌های رسانه‌ای مخالفان دولت این‌بار وزارت کشور به میدان آمد و اطلاعیه تند و تیزی در این‌باره صادر کرد. وزارت کشور در واکنش به این خبرسازی با تشریح ترکیب اعضای کمسیون تبلیغات به اقلیت بودن دولت در این کمیسیون اشاره کرد و اینکه طبق قانون اعضای این کمیسیون دادستان کل کشور یا نماینده تام‌الاختیار او - وزیر کشور یا نماینده تام‌الاختیار او - دبیر هیأت اجرایی مرکزی انتخابات - رئیس شورا یا یکی از اعضای شورای نظارت بر سازمان صداوسیما و رئیس سازمان صداوسیما یا نماینده تام‌الاختیار هسستند که دولتی‌ها فقط دو نفر عضو آن هستند.

بیانیه وزارت کشور با توجه به ترکیب فرابخشی کمیسیون و تصمیم جمعی اعضا انتساب این تصمیم به دولت را «مصداق بارز جنجال‌آفرینی و مقابله با تصمیمات مراجع مسئول در امر انتخابات دانست». علاوه بر این در بیانیه وزارت کشور با صراحت آمده: «دامن زدن به مخالفت‌ها با تصمیمات مراجع قانونی و سوءاستفاده سیاسی و جناحی از آن از سوی عوامل رسانه‌های برخوردار از منابع و بودجه‌های عمومی همچون خبرگزاری تسنیم، در حکم ایجاد اخلال در تامین نظم و امنیت انتخابات است و استمرار آن، مطلقاً غیرقابل قبول و در صورت تکرار، با برخورد قانونی مواجه خواهد شد.»

خبرسازی رسانه‌های اصولگرا علیه دولت با واکنش‌های دیگری هم همراه بود. از جمله غلامرضا کاتب، عضو هیات نظارت بر صداوسیما به ایسنا گفت: عدم پخش زنده مناظره‌ها پیشنهاد وزیر کشور و دولت نبوده و او هم تنها یک عضو از کمیته تبلیغات است.

عدم پخش زنده مناظرات پیشنهاد چه کسانی بود؟

اما این تصمیم در کمیسیون پنج نفره با پیشنهاد چه کسانی اتخاذ شد؟ علاوه بر دو نماینده دولت که مخالفت خودشان را با این تصمیم اعلام کردند علی عسگری، رییس صدا و سیما هم مخالفت خودش را با این تصمیم بیان کرد و خواستار تجدید نظر در این تصمیم شد.

علی‌عسکری اعلام کرد: با وجود اصرار رسانه ملی برای پخش زنده مناظره‌های انتخاباتی متاسفانه کمیسیون تبلیغات انتخابات با این پیشنهاد مخالفت و پخش غیرزنده مناظره‌ها را تصویب کرد. امیدواریم با توجه به اینکه زنده بودن پخش مناظره‌ها جزو ذات این‌گونه برنامه‌هاست کمیسیون تبلیغات با درک انتظار افکار عمومی از رسانه ملی، پیشنهاد صداوسیما مبنی بر پخش زنده مناظره‌ها را مجددا بررسی و تصویب کند.

با این حساب ظاهراً پیشنهاد پخش ضبط شده مناظرات انتخاباتی را باید دادستان کل کشور یا شورای نگهبان مطرح کرده باشند. برخی گمانه‌زنی‌ها هم حاکی از این است که این پیشنهاد پیش از قطعی شدن بررسی صلاحیت‌ها و احتمال حضور احمدی‌نژاد در مناظره‌ها مطرح شده است. اما حالا با قرار گرفتن نام احمدی‌نژاد در میان اسامی احراز صلاحیت نشده، احتمال تجدید نظر کمیسیون در تصمیم خودش افزایش یافته است.

احتمال بازگشت پخش زنده مناظرات

هرچه هست با ادامه اعتراض‌ها به این تصمیم، احسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده فریمان و عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات از برگزاری جلسه ویژه این کمیسیون برای تجدیدنظر در «پخش غیرزنده مناظرات انتخاباتی از رسانه ملی» در عصر روز گذشته خبر داد. این جلسه البته برگزار شد اما بعد از نزدیک به چهار ساعت بحث و گفت‌وگو به نتیجه‌ای نرسید تا تصمیم‌گیری نهایی به جلسه امروز این کمیسیون موکول شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار