وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین رونمایی از دانشنامه گلستان؛
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه باید قدر سرمایه های داخلی را بدانیم،اظهار کرد: از بین دو میلیون اثر خطی که در دنیا متعلق به ایران است، حدود یک میلیون در شبه قاره، حدود نیم میلیون در آسیای میانه و قفقاز و حدود نیم میلیون در داخل کشور داریم.
کد خبر: ۳۸۶۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴ 28 February 2017
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه باید قدر سرمایه های داخلی را بدانیم،اظهار کرد: از بین دو میلیون اثر خطی که در دنیا متعلق به ایران است، حدود یک میلیون در شبه قاره، حدود نیم میلیون در آسیای میانه و قفقاز و حدود نیم میلیون در داخل کشور داریم.

دکتر سید رضا صالحی‌امیری عصر دوشنبه(9 اسفند)در آئین رونمایی از دانشنامه گلستان "جرجان و استرآباد" که در کتابخانه میرداماد گرگان و با حضور آیت ا... نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان و دکتر صادقلو استاندار گلستان، برگزار شد، تصریح کرد: طی سه سال گذشته 43 اثر ثبت ملی شده است هفت اثر ثبت منطقه ای و 9 اثر آن در یونسکو ثبت شده است.

وی افزود: زمانی که غرب در فقر مطلق فرهنگی قرار داشت ایران گنجینه‎های ارزشمندی از مفاخر و اندیشمندان را در خود جای داده بود.

دکتر صالحی امیری با اشاره به ظرفیت بی‎نظیر ایران در برخی نسخ خطی ابراز کرد: ایران در دنیا از ظرفیت‎های بزرگی برخوردار است که می‎تواند آنها را ثبت کند، در گذشته فرصت‎سوزی شد و امروز ما به دنبال این هستیم تا از این فرصت‎ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه جغرافیای ایران غرورآفرین است، گفت: صدای فرهنگی ایران در دنیا بلند است هم‎اکنون پیام فرهنگی ایران در آمریکا رسوخ پیدا کرده است تصویر ایران نه نفتی است و نه هسته‎ای بلکه تصویر ایران فرهنگی است و اگر بناست که ایران را به جهان معرفی کنیم باید از منظر فرهنگی آن را نشان دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: هر کس در ایران اسلامی زندگی می‎کند باید به خود افتخار کرده چراکه این کشور دارای یک تبار تاریخی است، استان گلستان نیز با دانشنامه گلستان سرمایه‎های تاریخی را اکتشاف کرده است.

دکتر صالحی امیری گفت: سه سال برای دو دانش‎نامه تلاش کردیم دانشنامه فرهنگ معاصر ایران که برای تدوین شیوه‎نامه آن دو سال وقت گذاشته شد و در این راستا 30 نخبه دانشگاهی پای کار بودند.

وی همچنین با اشاره به اهمیت دانش‎نامه گلستان بیان کرد: 85 نفر نسبت به تهیه دانشنامه گلستان زحمت کشیدند تا تصویر گرگان و جرجان را برای نسل‎های بعدی روشن کنند این دانشنامه به ابهامات پاسخ خواهد داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از ویژگی‎های دانش‎نامه را در پیشگیری از تخریب تاریخ برشمرد و تاکید کرد: با وجود دانشنامه دیگر کسی نمی‎تواند برهه تاریخی را در آینده تحریف کند، دانش‎نامه پایان نیافته بلکه آغازی دیگر است ظرفیت‎های فرهنگی، علمی و دانشی و مفاخر استان گلستان بیش از سه جلد است این جلوه‎ای از خورشید بوده که باید تابان شود.

دکتر صالحی امیری با بیان اینکه وحدت و یکدلی در استان گلستان مثال‎زدنی است، تاکید کرد: هر کسی بر طبل تفرقه بکوبد به آرمان‎های ملی خیانت کرده است ما زیر چتر نظام و انقلاب اسلامی مبتنی بر اندیشه‎های امام راحل و مقام معظم رهبری به وحدت نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شعار گفت‎وگوی فرهنگی را سر داده است، گفت: برای کاهش عصبیت فرهنگی، برای خروج از شایعه و همدلی نیازمند گفت‎وگو هستیم مرکز میرداماد در گلستان می‎تواند مرکز گفت‎وگوی فرهنگی باشد.
 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار