تابناک / محمد‌ حسن عاقل‌ منش در ۱۳۴۱و شهررشت دیده به جهان گشود. وی که دانش آموخته رشته جغرافیای سیاسی درمقطع کارشناسی ارشد است پیش از این نیز نماینده مردم در دوره های دوم و سوم شورای اسلامی شهر رشت بود. وی علاوه برسمت هایی که دراین دو دوره در شورا کسب کرد سوابق درخشان دیگری نیزدر حوزه های مختلف در کارنامه کاری خود دارد.
کد خبر: ۳۸۲۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۴ 22 February 2017

تابناک / محمد‌ حسن عاقل‌ منش در ۱۳۴۱و شهررشت دیده به جهان گشود. وی که دانش آموخته رشته جغرافیای سیاسی درمقطع کارشناسی ارشد است پیش از این نیز نماینده مردم در دوره های دوم و سوم شورای اسلامی شهر رشت بود. وی علاوه برسمت هایی که دراین دو دوره در شورا کسب کرد سوابق درخشان دیگری نیزدر حوزه های مختلف در کارنامه کاری خود دارد.

 


سوال: از دیدگاه شما شورای موفق کیست و چه معیارهایی باید در جهت خدمات رسانی به شهروندان داشته باشد؟


درمدیریت شهری، شهرنیزدر کنارشهروندان به عنوان موجود زنده ای دیده می شود از این رو توجه به تمام جوانب شهری مستلزم تدوین برنامه های منسجم مدیریت شهری است. قانون صراحتا مردم را انتخاب کننده می داند بنابراین مردم نیزباید نمایندگانی انتخاب کنند که بتوانند مدافع ومطالبه گرحقوقشان باشد. به شخصه معتقدم که تجارب اجرایی در کنار تجارب تخصصی می تواند دررسیدن به اهداف مؤثر باشد. فرد میدان دیده ، وقتی وارد این عرصه شده است می داند که روند یک کار تشکیلاتی و اداری چگونه خواهد بود تابتواند ازتخصص ، توان و قدرت مردم درپیشبرد اهداف خود استفاده کند.


سوال: علت اینکه مردم ما در بسیاری از موارد اعتماد خود را نسبت به نمایندگان پارلمان شهری از دست می دهند چیست؟


لازم است که مردم درانتخاب نمایندگان شورای شهر آگاه بوده ونمایندگانی راکه دارای زندگی شفاف هستند برای پارلمان شهری انتخاب کنند. البته این مساله به عملکرد مالی هرکدام ازاعضای شورای شهرنیز برمی گردد باید بررسی کنیم که اعضای کنونی که در مسند های مختلفی بوده اند آیا ازرأی واعتماد مردم برای ارتقای خود پلی ساخته اند یا خیروآیا تلاش کرده اند که با مردم زندگی کرده ودر جهت رفع امورات آنها ایفای نقش کنند یا خیر؟ درمجموع باید بگویم که نماینده شورا بایدروحیه ی شورایی نیز داشته باشد.


سوال: به عنوان یک مدیر شهری بفرمایید که چه عواملی موجب می شود که نماینده ای درابتدای ورود خود به شورا با تمام اطرافیان در تعامل است اما هرچه به پایان دوره شوراها نزدیک ترمی شویم این تعامل کمرنگ تر می شود؟


اگرشورا و شهردارکه بر مبنای آرا و خرد جمعی انتخاب می شوند مبنای کاری خود را به جای فرد محوری، بر برنامه محوری قرار دهند مشکلات کمتری پیش می آید. اگر مبنای کاربراساس یک برنامه میان مدت مناسب و مدون هرساله باشد که اولویت ها درآنجا کاملأ مشخص شده باشد می تواندجمع خوب و همراهی راتشکیل دهد. بسیاری از اختلافاتی که من مشاهده کرده ام و در سالهای مختلف با آن برخورد کرده ام بر مبنای مسائل مشخصی است که موجب می شود به جمع تسری یافته و گسترش پیدا کند.


سوال: به نظر شما مهمترین پتانسیل هاو راه های توسعه بخشیدن به کلانشهر رشت چیست؟


به عقیده بنده، رشت جزء محدود شهر هایی است که می توانست پیشرفت مطلوب تری نسبت به حال حاضر داشته باشد. رشت از توانمندی های درونی بسیاری همچون توانمندی های جغرافیایی ، فرهنگی و اجتماعی برخوردار است به طوریکه بسیاری از اولین های فرهنگی از آن این شهر بود. درطول تاریخ ، شهرداری رشت همواره جزء اولین ها بود به طوریکه تا به امروز ازقدمت بالای ۱۰۰ سال برخوردار است علاوه براولین داروخانه، هم زمان با تهران ، تبریز و خیلی ازشهر های بزرگ، دارای اولین کتابخانه نیز بود. اگر این اتفاق در هر شهری از کشورهای دیگرمی افتاد می توانست موجب تحول آن شهرشود. متأسفانه برخی از توانمندی ها ی جغرافیایی نه تنها موجب پیشرفت شهر نشد بلکه در بسیاری از موارد این پیشرفت به عنوان یک معضل قلمداد شد وحتی بربار مشکلات شهرنیز افزود. امروزازوجود ماهی دررودخانه های شهراثری نیست، تالاب بین المللی انزلی را هم در معرض خطر می بینیم درحالیکه این شهرمی توانست ازموقعیت های استثنایی زرجوب و گوهررود استفاده کند. البته شهرداری درطول سنوات گذشته اقدامت خوبی برای آزاد سازی حریم رودخانه ها وایجاد فضای سبز، پارکها و جداررودخانه ها انجام داده است اما اقدام اصلی باید درسر ریزکردن رودخانه ها صورت بگیرد.


و سخن پایانی؟


در ابتداازتیم مجله مدیران موفق قدر دانی می کنم که راهی پیش پای مدیران موفق که حرفهایی برای گفتن دارند گذاشت. دراین نشریه مدیران ضمن بیان سخنان خود، تجارب اقدامات موفق خود رابه رایگان به اشتراک می گذارند که اگر این تجارب کنار هم گذاشته شوند می تواند به گنجینه ارزشمندی تبدیل شود . اقدام نشریه مدیران موفق کار ارزنده وبزرگ است وامیدوارم که این اقدام درسطح کشور تسری پیدا کند این مساله موجب می شود تا همگان به‌ارزش مطبوعات و رسانه بیش از پیش واقف باشیم.

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار