کد خبر: ۳۸۰۸۸۳
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۹ 20 February 2017
تابناک گیلان / کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران طی گزارشی با اشاره به وضعیت تالاب‌های کشور و حقابه آن‌ها تأکید دارد که باید با واقع‌بینی و دور از بخشی نگری، آسیب‌شناسی منطقی صورت بگیرد، برنامه‌های توسعه عملیاتی شود و برای احیای ارزش‌های ازدست‌رفته اقدامات لازم صورت گیرد.

بحرانی شدن وضعیت تالاب‌های کشور موجب شد تا کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران مطالعات کارشناسی در راستای یافتن بهترین راه‌حل‌ها را در دستور کار قرار دهد. طبق آخرین گزارش این کمیسیون، اقدامات اساسی باید حول دو محور تهیه و تدوین برنامه استراتژیک برای مدیریت تالاب‌ها و احیا و بازسازی آنها، متمرکز شود.

در این گزارش با توجه به ارزش تالاب‌های کشور و ضرورت حفاظت از آنها برای تأمین تداوم عملکرد این اکوسیستم‌ها، ابتدا تلاش شده با درج آمار و اطلاعات لازم تصویری از وضعیت تالابهای کشور که بخش اعظم آنها یا تخریب و یا در معرض نابودی قرار دارند، ارائه شده و سپس با آسیب‌شناسی دلایل فرآیند تخریب به اصلی‌ترین موضوع حفاظت از تالاب‌ها که همان تأمین حقابه های آن‌ها است، پرداخته شده است. درواقع سعی شده ضمن آسیب‌شناسی دلایل ورود کشور به این ورطه خطرناک و جدی، وجه مربوط به تأمین نیازهای آبی تالاب‌های کشور و سهم و وزن آنها از کل منابع آب تجدیدشونده با توضیحات بیشتری همراه شود.

کمیسیون آب اتاق ایران در این مطالعه ضمن تأکید بر برخی ارقام و واقعیت‌های موجود، به آسیب‌شناسی پدیده تخریب تالاب‌های کشور می‌پردازد و با مروری بر حقابه‌های تالاب‌ها و شیوه محاسبه و تأمین آنها به سئوال اصلی یا عنوان چه باید کرد، پاسخ می‌دهد. این گزارش راهکار اصلی را در تدوین برنامه استراتژیک مدیریت تالاب‌ها می‌بیند و تأکید دارد این برنامه باید بعد از تصویب در مجلس متضمن بایدها و نبایدها و چگونگی اعمال محدودیت لازم در فرایند توسعه کشور به‌نحوی‌که پایداری حیات تالاب‌ها را تضمین کند، باشد و چشم‌انداز و سیاست‌های کلان و جامع‌نگر را با اتکا به اسناد بالادستی موجود تدوین کند.

همچنین باید در سطح ملی و شامل کلیه تالاب‌ها اعم از تخریب‌شده و یا در معرض تهدید، تهیه‌شده و در تدوین آن به گزارش پامچال نیوز به نقل از‌های ارزیابی وضع موجود و اولویت‌ها مبتنی بر شاخص‌های احیا، استناد شود و از طریق شاخص‌های پایشی و نهادهای ناظر اثرگذاری آن قابل ارزیابی باشد.

اتاق ایران طی گزارشی با اشاره به وضعیت تالاب‌های کشور تاکید کرد: اقدامات اساسی باید حول دو محور تهیه و تدوین برنامه استراتژیک برای مدیریت تالاب‌ها و احیا و بازسازی آنها، متمرکز شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار