کد خبر: ۳۷۹۱۰۵
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۹ 17 February 2017
تابناک گیلان / وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند در هیچ نقطه از کشور با وضع قانون‌های محلی مانع فعالیت‌های فرهنگی شود.
 
 سیدرضا صالحی‌امیری عصر پنجشنبه در نشست با اصحاب رسانه در یاسوج افزود: مبنای ما در کشور برای اجرای صحنه‌ای در حوزه موسیقی شرع و قانون است.

وی با اشاره به اینکه سیاست قطعی وزارت فرهنگ و ارشاد اجرای قانون و شرع در حوزه موسیقی است، اظهار کرد: موسیقی ابعاد مختلفی مانند موسیقی سنتی، آئینی، مقامی، محلی و ابعاد دیگر دارد که در تاریخ این سرزمین ریشه دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: موسیقی بخشی لاینفک از فرهنگ ملی ما و زبانی برای بیان بخشی از نیازها و دردهای جامعه است. موسیقی یک نیاز جامعه است و جامعه ایران در ادوار تاریخی با این هنر انس گرفته و با آن زیسته است.

صالحی امیری تصریح کرد: موسیقی بخشی از مصرف فرهنگی جامعه به خصوص نسل جوان است و در چند ماه گذشته همانند قبل فعالیت موسیقی در کشور به مفهوم اجرای زنده وجود دارد.

وی ادامه داد: نکته مهم و قابل تاکید این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صرفا در موسیقی خلاصه نمی‌شود و این بحث را انحرافی می‌دانم و به نوعی بازی سیاسیون در زمین فرهنگ تلقی می‌کنم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: مرکز و مرجع اصلی تولید، توزیع و مصرف موسیقی در ایران صدا و سیما است. صدا و سیما با ظرفیت ۵۳ درصد تولید، توزیع و مصرف موسیقی ایران را دارد.

صالحی امیری تاکید کرد: ۲۵ درصد موسیقی مربوط به مؤسسات مجاز موسیقی در سطح کشور، ۲۱ درصد مربوط به دانلود از شبکه های اینترنتی و اجتماعی و یک درصد نیز اجرای زنده موسیقی در سطح کشور است.

وی در ادامه گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها در موسیقی خلاصه نمی‌شود ضمن اینکه این فعالیت به طور جاری در مسیر خود قرار دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از پرداخت ۶۴ میلیارد تومان یارانه مطبوعات در ۹ ماه ابتدای امسال خبر داد و افزود: باید یارانه‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد بازنگری شود نه تنها در حوزه مطبوعات بلکه در تمامی حوزه‌ها باید آسیب‌شناسی و راهبردی برای آینده تدوین شود.

صالحی‌امیری با بیان اینکه باید ظرفیت‌ استان‌ها را جدی گرفت، اظهار کرد: انتقال تمامی امکانات و برنامه‌ها به تمامی نقاط کشور است، نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها باید به استان‌ها بروند و استعدادهای استان‌ها را شناسایی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به سرمایه‌های استانی می‌‌توانیم تحول بزرگی در حوزه فرهنگی و دینی داشته باشیم و باید نسبت به عملکرد سه ساله خود آسیب‌شناسی کنیم و ظرفیت‌هایی برای برطرف کردن آسیب‌ها داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وضعیت مطبوعات در سطح کشور را رضایت‌بخش عنوان کرد و گفت: در پرداخت یارانه به نشریات بومی اقدامات خوبی صورت گرفته است. بیش از نیمی از رسانه‌های کشور در استان‌ها هستند و در سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ مجوز در حوزه مطبوعات مجوز صادر کردیم.

صالحی امیری با اشاره به بیمه شدن ۳۰ هزار روزنامه‌نگار و نویسنده تصریح کرد: ۸ هزار نفر از این افراد را اصحاب رسانه تشکیل می‌دهند. در بانک اطلاعات صندوق نویسندگان، هنرمندان و روزنامه‌نگاران ۴۷ هزار نفر عضو هستند که از این تعداد تا قبل از دهه فجر امسال ۱۸ هزار و ۷۰۰ نفر بیمه شدند که هشت هزار نفر از بیمه شدگان را اصحاب رسانه تشکیل می‌دهد، ضمن اینکه تعداد بیمه‌شدگان تا پایان سال به ۳۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت.

وی عنوان کرد: در سه سال اخیر ۲۲۰ هزار مجوز نشر کتاب صادر شده که در سال گذشته ۸۱ هزار مجوز صادر شد و طی سال جاری ۶۷ هزار مجوز صادر شده که ۱۴ هزار مجوز ترجمه، ۴۵ هزار مجوز چاپ اول و بقیه کتاب‌ها چاپ دوم بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه اسلام، انقلاب اسلامی، حضرت امام(ره)، وحدت ملی و رهبری معظم انقلاب خطوط قرمز فرهنگ و ارشاد اسلامی است، افزود: اکثریت جامعه تالیف و ناشران همه خطوط قرمز را رعایت می‌کنند و اگر جایی کتابی، نشریه‌ای، سایت و خبرگزاری بخواهد امنیت ملی را مخدوش کند و یا خشونت را ترویج دهد توسط قانون اعمال نظارت می‌شود، که از میان ۴۵ هزار مجوز چاپ اول کتاب چیزی حدود ۵۷ مورد اعمال نظارت شدند که اگر مشکلات این کتاب‌ها رفع شود، مجوز آنها صادر خواهد شد.

صالحی امیری ادامه داد: هیأت پنج نفره‌ای از جمهوری اسلامی ایران پنجم اسفند برای گفت وگو با هیات عربستانی به این کشور سفر می‌کند که ما در نامه‌ای شروط خود را برای طرف عربستانی نوشتیم که تضمین امینت، عزت و کرامت حجاج ایرانی از مهمترین خواسته‌های ماست.

وی از پیگیری دیه شهدای فاجعه منا توسط فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و افزود: پرداخت دیه شهدای منا از دیگر خواسته ماست، معتقد هستیم مراسم حج باید عزت‌مندانه برگزار شود و در صورتی که عربستان شروط ما را بپذیرد اعزام حجاج را از سر خواهیم گرفت و باید مسیر حج را هموار کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص نداشتن مسکن خبرنگاران و در نظر گرفتن تسهیلات کم‌بهره برای این قشر، گفت: پیگیری برای پرداخت تسهیلات کم‌بهره به اصحاب رسانه در دستور کار وزارت ارشاد است و به همین منظور هم جلسه‌ای با بانک‌ها برگزار می‌شود، ضمن اینکه به دنبال معافیت مالیاتی برای اصحاب رسانه هستیم.

صالحی امیری افزود: مرز میان تخریب و نقد مشخص است دولت از نقد منصفانه استقبال می‌کند اما تخریب عملی غیراخلاقی است و تخریب دولت تخریب نظام است که هدف تخریب هم انتقام‌جویی و ناکارآمد نشان دادن خدمات بزرگ دولت در کشور است اما نقد سازنده با هدف آسیب‌شناسی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه دغدغه‌های مقام معظم رهبری جزو سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، اضافه کرد: در حال نهایی کردن سازمان نظام صنفی رسانه در دولت هستیم و با طرح در دولت به مجلس ارسال می‌شود که با اجرای آن بسیاری از اختیارات حوزه رسانه به خود آنها واگذار می‌شود. تشکیل سازمان نظام صنفی هنری را از دیگر وزارت ارشاد است.

به گزارش پامچال نیوز به نقل از ایسنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: عرصه فرهنگ، عرصه سیاسی نیست و برخی با بزرگنمایی موضوعات حاشیه‌ای در پی نادیده گرفتن فعالیت‌های گسترده این وزارتخانه هستند.

صالحی امیری در این دیدار، ضمن تجلیل از مقام علمی و فقهی مرحوم آیت‌الله سید کرامت‌الله ملک‌حسینی نماینده فقید ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: هر وقت این استان را می‌بینم و صحبت این استان می‌شود یاد آیت‌الله ملک‌حسینی می‌افتم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد موضوع موسیقی در کشور خاطرنشان کرد: از مجموع موسیقی تولیدی در کشور سهم کمی متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد است اما همین آمار اندک محل مناقشه است .

صالحی امیری با بیان اینکه این مناقشه، مناقشه فرهنگ و ارشاد نیست، تصریح کرد: چرا باید بقیه فعالیت‌های این مجموعه در ذیل این موضوع فراموش شود؟ طی امسال ۸۹ نمایشگاه کتاب داشتیم و ۶۵ هزار مجور کتاب صادر کرده‌ایم و بسیاری فعالیت‌های دیگر که همگی باید با هم دیده شوند.

وی سیاست ابلاغی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ثبات و آرامش خواند و ادامه داد: معتقدیم هر جا مناقشه است، نمی‌شود کار کرد و اساساً نباید وارد مناقشه شد و در مسیر فعالیت ما مبنا شرع، قانون و فتواهای مقام معظم رهبری است و از آن عدول نخواهیم کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اهمیت توجه به حوزه‌های علمیه به فقه هنر و فقه اجتماعی تاکید کرد و گفت: ما در حوزه فقه هنر و فقه اجتماعی بسیار فقیر هستیم و در دیداری که با آیت‌الله جوادی آملی در قم داشته‌ام این تقاضا را مطرح کردم که در قم یک مجموعه‌ای ایجاد شود که فقه هنر و فقه اجتماعی را بررسی کنند و تکلیف جامعه را مشخص کنند.

صالحی امیری اضافه کرد: حرکت جامعه را نمی‌توان متوقف کرد و در این مسیر دو راه را باید متصور شد یک راه مشروع و قانونمند در زیر سقف و چراغ رسمی کشور و یک راه هم زیر زمینی شدن فعالیت‌هاست.

وی با اشاره به نیاز جامعه به مصرف فرهنگی و هنری افزود: موسیقی عرصه گسترده‌ای است و بیشترین تولید و توزیع در این حوزه متعلق به صداوسیماست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کار فرهنگی را یک کار بلندمدت و نیازمند به زمان عنوان کرد و گفت: در برنامه‌ریزی‌ها و نگاه‌های بودجه‌ای باید برنامه‌های فرهنگی به صورت ۱۰ ساله تعریف شوند چراکه اگر بنا بر تولید فرهنگی و قرآنی باشد نوشتن برنامه یکساله فایده ندارد.

وی در پایان از آیت‌الله ملک حسینی در حوزه علمیه شیراز خواست که در توجه به فقه هنر و فقه اجتماعی پیش‌قدم شود و تاکید کرد که در این راه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حمایت‌های لازم را انجام خواهد داد.

همچنین آیت‌الله سید شرف‌الدین ملک حسینی، نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تقدیر از سخنان و تعابیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد لزوم خارج شدن سیاسیون از حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد که عالمان به جای سیاستمداران بنشینند.

وی با اشاره به دغدغه‌ها و حساسیت‌ها در حوزه هنر و فرهنگ گفت: نباید بین کسانی که نگاه سیاسی به مسائل دارند و کسانی که از سر غیرت نسبت به بعضی موضوعات حساسیت دارند خلط شود.

نماینده مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: من معتقدم بحث موسیقی در شهر مشهد باید به کل کشور تعمیم داده شود و اگر حرام است همه جا باید این فعل، حرام باشد و باید حریم‌های حلال و حرام در شهر امام رضا(ع) رعایت شود.

ملک‌حسینی با انتقاد از پخش برخی تصاویر در صداوسیما اضافه کرد: باید تکلیف مردم روشن شود.

وی وضعیت فرهنگی در استان کهگیلویه و بویراحمد را مثبت ارزیابی کرد و تاکید کرد: به لطف خداوند در این استان کسی دنبال کنسرت مسأله‌ساز نیست و مدیران در این استان مشکلات و معضلات را به درستی می‌شناسند.

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد به تفاوت بین مفهوم هنرمندی و هنرپیشگی پرداخت و خاطرنشان کرد: در هنرمندی فرد خلاق بر هنر خود معامله نمی‌کند جز اینکه عقل و شعور انسان آن را بپذیرد و هنرمند دنبال هنر و جایگاه رفیع هنری است.

ملک‌حسینی ادامه داد: وقتی هنر تبدیل به پیشه می‌شود و در مقابل آن پول دریافت می‌شود و بازاری می‌شود دیگر با عقل انسان‌ها ارتباط ندارد و سراغ احساس و امیال می‌رود و به سمت ابتذال پیش می‌رود و هنر در دست هنرپیشگان فروکاسته می‌شود.

وی جایگاه واقعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را رفعت دادن به معرفت و هنر جامعه عنوان کرد و افزود: دم‌دستی کردن هنر به اسم این‌که انسان‌ها باید از آن بهره ببرند در واقع حرکت کردن به سمت همان تنش‌هایی است که جناب آقای وزیر بر دوری جستن از آنها تاکید کردند.

بر اساس این گزارش، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در نشست با اعضای انجمن‌های فرهنگی و هنری، مؤسسات قرآنی و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: امروز ایران نیارمند افزایش سرانه مصرف فرهنگی است.

صالحی امیری در ادامه خبر داد: بیش از ۱۲ هزار نفر از فعالان عرصه فرهنگ و هنر تا پایان سال جاری بیمه تأمین اجتماعی می‌شوند. پیش از این نیز ۱۸ هزار و ۷۰۰ تن از فعالان عرصه فرهنگ و هنر بیمه شده بودند که تاپایان امسال تعداد بیمه شدگان به ۳۰ هزار نفر خواهد رسید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در مجموع ۴۷ هزار نفر در کانون‌ها و انجمن‌های تحت پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند که دولت تاکنون موفق به بیمه کردن بخشی از آنها شده است.

صالحی امیری تحت پوشش قراردادن این افراد را در راستای ایجاد امنیت شغلی، فکری، معیشتی و مالی هنرمندان و فعالان عرصه‌های فرهنگی عنوان و تصریح کرد: ایجاد امنیت برای اصحاب قلم و فرهنگ از اولویت‌های دولت تدبیر و امید است.

وی ادامه داد: باید در یک فضای باثبات و آرامش به فعالیت‌های فرهنگی پرداخت و ایجاد ثبات و آرامش در فضای فرهنگی و هنری جامعه از جمله مهمترین سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. سیاست قطعی دولت و وزارت ارشاد یک رویکرد راهبردی، آینده نگر و کلان نگر است که در آن از درگیر شدن با مسائل خرد پرهیز می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: نگرش راهبردی، برنامه محور و جامع، اساس کارهای دولت در زمینه فرهنگی و هنری است چون ثبات زیرساخت توسعه کشور به شمار می‌رود. ایران ۱۰۰ سال گذشته را بر ریل توسعه مبتنی بر نفت حرکت می‌کرد اما به اهداف مورد نظر نرسید و هم اکنون نیازمند تغییر ریل از اقتصاد نفتی به توسعه فرهنگی هستیم.

صالحی امیری با بیان اینکه توسعه مبتنی بر فرهنگ چهار کارکرد عمده دارد که شامل انسجام فرهنگی، هویت سازی، شخصیت سازی و سازگاری اجتماعی است، تاکید کرد: انسجام فرهنگی مهمترین نیاز امروز جامعه ایران است که مبتنی بر انسجام ارگانیکی و نه مکانیکی و تحت زور و فشار است. جامعه فرهنگی در محیط همراه با مدارا و گفت و گو شکل می‌گیرد و گفت و گو سبب کاهش عصبیت‌ها و افزایش سطح اشتراکات خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کارکرد دوم توسعه فرهنگی، هویت سازی است که در آن عناصر مختلف هویتی ایرانی اسلامی و انقلابی را شامل می‌شود، گفت: کارکرد سوم فرهنگ، شخصیت سازی است که می‌تواند بسیاری از آسیب‌های اجتماعی کنونی جامعه را درمان کند و کارکرد چهارم سازگاری است و جامعه امروز ایران به این سازگار بودن نیاز دارد که زمینه ساز توسعه پایدار خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از دروازه فرهنگ به انسجام ملی، ارتقای هویتی، افزایش سطح شخصیتی و سازگاری فرهنگی می‌رسیم. گفتمان فرهنگی دولت تدبیر و امید، اعتدال فرهنگی، عقلانیت فرهنگی، انسجام فرهنگی و دیانت فرهنگی است.

صالحی امیری در ادامه تاکید کرد: اجزای گفتمان اعتدال فرهنگی دولت تدبیر و امید، عقلانیت فرهنگی، تنوع فرهنگی، انسجام و دیانت فرهنگی است.

وی با بیان اینکه جامعه امروز ایران نیارمند افزایش سرانه مصرف فرهنگی است، خاطرنشان کرد: سرانه مصرف فرهنگی در ایران پایین است که نیازمند بازنگری و فرهنگ سازی در این زمینه هستیم. در جامعه‌ای که مصرف فرهنگی در آن شکل می‌گیرد امنیت فرهنگی و اخلاقی نیز پدید خواهد آمد.

صالحی امیری با بیان اینکه "نیازمند تعریف مجدد رابطه میان دولت و نظام فرهنگی هستیم که یکی از اجزای آن کاهش تصدی گری دولت در این بخش است”، ادامه داد: کار فرهنگی را باید به اصحاب فرهنگ سپرد و تصدیگری فرهنگی باید از دولت به اتحادیه‌های مربوطه واگذار شود. دولت به عدالت فرهنگی باور دارد و سیاست دولت، هدایت رخدادهای فرهنگی، جشنواره‌ها و امکانات فرهنگی و هنری به سمت استان‌ها و شهرستان‌هاست بطوریکه ۸۹ نمایشگاه کتاب در سه سال گذشته در استان‌ها برگزار شده که در راستای عدالت فرهنگی است.

صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: یک فیلم بلند سینمایی در این استان با کارگردان و تهیه کننده بومی تولیدخواهد شد که امکان نمایش در سطح کشور را داشته باشد.در مجموع برای تکمیل تالار فرهنگی بزرگ استان که از جمله افتخارات این استان نیز به شمار خواهد رفت ۲۰۰ میلیارد ریال برای سال جاری در نظر گرفته شده است.

وی همچنین بیان کرد: در مجموع ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برای کمک به اصحاب فرهنگ و هنر استان در نظر گرفته شد. ۵۳۰ میلیون ریال اعتبار نیز در حوزه قرآنی در نظر گرفته شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: مجتمع‌های فرهنگی و هنری گچساران، کهگیلویه، بهمئی و دنا در دست ساخت است که برنامه تجهیز و تکمیل آن‌ها ادامه خواهد داشت و ۱۰ میلیارد ریال برای تکمیل ساختمان اداره کل تخصیص یافته است.

به گزارش پامچال نیوز به نقل از ایسنا، در این نشست، نمایندگان انجمن های فرهنگی و هنری، موسسات قرآنی و کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه وبویراحمد مشکلات و مطالبات خود را مطرح کردند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار