کد خبر: ۳۷۷۷۹۹
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۲ 14 February 2017
تابناک / بارش برف در گیلان طی ماه های اخیر تبعات زیادی به همراه داشته که مهمترین آن تغییر مدیرکل راهداری استان است.

گروه استان ها- مائده اسفندمز: بارش برف سنگین در گیلان امسال برای سومین بار است که چهره شهرهای استان از جلگه گرفته تا کوهستان را سفیدپوش می کند.

به رغم تدابیری که در سال گذشته برای بارش برف در استان اندیشیده شده بود اما در سال جاری به نظر می رسد در حالیکه  اکثر نقاط گیلان از آذرماه تاکنون برای سومین بار میزبان بارش برف بوده اند ولی بارش این نعمت الهی، چالش هایی را برای گیلان و گیلانیان به وجود آورده است.

در روزهای میانی بهمن ماه امسال که بارش برف در ظرف ۱۲ ساعت، به بیش از ۸۰ سانتی متر در بسیاری از شهرها و روستاهای گیلان رسید، جاده های متعددی بسته شد. تردد ها سخت و طولانی مدت و بسیاری از ساکنان شهرها و روستاهای گیلان قطعی برق را در ساعت های طولانی تجربه کردند.

حتی برخی فاصله ۴۵ کیلومتری شهرهایی مثل لاهیجان تا رشت را ظرف ۵ ساعت ماندن در جاده طی کردند و در شهری مثل رشت در شهرک گلسار برق قطع شد و سقوط ۶۳ اصله درخت در سطح شهر، وقوع خسارت هایی برای شهروندان مرکز استان را رقم زد. همچنین برق بیش از ۷۲ هزار خانوار در نخستین روز از بارش برف قطع شد و قطعی آب نیز بر این مشکلات افزود.

مدیرکل راهداری، نخستین قربانی بارش برف

با این همه، بحران بارش برف تنها به این معضلات ختم نشد بلکه بحرانی بزرگتر در پیش بود و آن هم گله مندی مسئولان نسبت به عملکرد یکدیگر در مدیریت بحران بارش برف بود که متاسفانه تنش های سیاسی بین مدیران و مسئولان در رده های مختلف استان را رقم زد.

از بارزترین این چالش ها، گله مندی استاندار گیلان از متولیان دستگاه های دولتی از جمله مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان بود. پس از اینکه تا حدودی وضعیت استان از حالت بحران خارج شد، محمدعلی نجفی صراحتا اعلام کرد که عذر مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان را در سازمان فوق در پایتخت کشور خواسته است.

وی در جمع فرمانداران در بیستم بهمن ماه به صراحت اعلام کرد: برخی دستگاه‌ها مانند راهداری در برف اخیر دیر و کند عمل کردند که به عنوان نخستین دستگاه عذر مدیر راهداری را خواستم و درباره بقیه دستگاه‌ها نیز پس از بررسی بیشتر در صورت نیاز اقدام می‌کنم.

اما پس از این اعلام و البته استعفای مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان که ساعتی پیش از اظهارنظر استاندار منتشر شد، ناصر آل محمدی با تشکیل جلسه ای پس از اتمام دهه فجر، اعلام کرد که مجبور به استعفا شده است زیرا هیچ کوتاهی در انجام وظایف خود نداشته است.

وی در جمع اصحاب رسانه به صراحت گفت: از زمانی که حوزه راهداری از اداره کل راه و شهرسازی به اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان واگذار شد، بارها نسبت به کمبود امکانات و همینطور تامین بودجه لازم برای احیا و بازسازی ماشین آلات راهداری برای رو به رویی با زمستان نامه نگاری های لازم با مسئولان درجه نخست استان را انجام داده اما اعتنایی به این هشدارها نشده است.

آل محمدی که از تجربه ۳۷ ساله مدیریتی در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای برخوردار است، افزود: از مهر ماه امسال که حوزه راهداری به اداره کل حمل و نقل اضافه شده، حقوق پرسنل را از سامان مربوطه در تهران تامین کرده و استان نسبت به تامین اعتبارات لازم در این حوزه و همینطور احیای لجستیک استان برای راهداری بی اعتنا بوده است.

تحقق بودجه ۷۲۵ میلیون تومانی از ۹.۵ میلیارد تومان مصوب

وی که از فروردین سال ۹۳ مسئولیت اداره کل حمل و نقل گیلان را بر عهده گرفته با تاکید بر اینکه بارها برای تامین اعتبارات مورد نیاز با شخص استاندار و معاون عمرانی وی صحبت و نامه نگاری کرده است ادامه داد: عملا حوزه راهداری را با بدهی بیش از دو میلیارد تومانی از اداره کل راه و شهرسازی تحویل گرفته ام و مجبور بوده ام برای تامین حقوق بیش از ۷۰۰ کارمند این حوزه از اعتبارات عمرانی اداره کل هزینه کنم.

بنا به گفته های آل محمدی، از ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار راهداری طبق تخصیص ۹ ماهه تنها مبلغ ۷۲۵ میلیون تومان به صورت نقدی از سازمان برنامه و بودجه به راهداری استان پرداخت شده است و این در حالی است که تنها حقوق پرسنل طرحی و شرکتی راهداری ماهانه بیش از ۷۵۰ میلیون تومان می شود.

علاوه بر اینکه از نظر وی، اعتبارات حقوق حوزه راهداری از سوی استان تامین نشده و دست اداره کل راهدرای و حمل و نقل جاده ای در این مسیر از اعتبارات کوتاه مانده بلکه کمبود و فرسودگی ماشین آلات داخل استان برای موقعیت هایی همچون بارش برف سبب شده که خدمات این حوزه دچار چالش شود.

آل محمدی با اشاره به سن میانگینی بالای ۲۳ سال ماشین آلات موجود در استان در این باره گفت: در مهر ماه امسال نامه های لازم مبنی بر اینکه بیش از سه میلیارد تومان بری بازسازی ماشین آلات موجود استان در حوزه راهدرای به صورت ضرب الاجلی موردنیاز است را برای مدیران مربوطه ارسال کردم اما هیچ وقعی به آن نشان داده نشد.

ماشین های لجستیکی فرسوده

وی افزود: از نخستین ساعات روزها و شب های برفی نیمه بهمن ماه، ۹۹ دستگاه وارد خیابان ها و جاده ها شد که به دلیل استهلاک بالا، ۲۸ دستگاه در حین عملیات متوقف شدند و عملا توانایی این حوزه کاهش یافت.

به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان عمر مفید و استاندارد ماشین آلات فوق تنها ۱۰ سال است اما هم اکنون برخی ماشنی آلات لجستیکی گیلان از سال ۱۳۵۲ و ۱۳۵۲ در حال فعالیت در جاده های گیلان هستند.

با این همه وی نسبت به عملکرد راهداران در طی بحران برف اخیر اظهار رضایت و خاطرنشان کرد: استعفایی که چند ساعت پیش از اظهارنظر استاندار منتشر کرده به اجبار بوده است و وصله ناکارآمدی به کارکنان وی در این حوزه نمی چسبد.

پرداخت تمامی اعتبارات راهداری

اما درباره تخصیص اعتبارات حوزه راهداری، رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان بر این عقیده است که تمامی اعتبارات لازم به این حوزه از نیمه دوم سال همچون زمانی که حوزه راهدرای جزئی از اداره کل راه و شهرسازی بود، پرداخت شده است.

کیوان محمدی در این باره به خبرنگار مهر گفت: هزینه های جاری بخش راهدرای که به تازگی از اداره کل راه و شهرسازی منفک شده است از زمان جدایی، به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای پرداخت شده است.

وی افزود: تا پایان سال تعهد استان این است که هزینه های جاری راهداری را تامین کند و از سال بعد تمامی این تعهدات از سازمان مربوطه از تهران تامین می شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره اعتباراتی که برای احیای ماشین آلات حوزه راهدرای نیز مورد درخواست آل محمدی بوده گفت: تامین این اعتبارات باید از اعتبارات ملی و از سوی وزارت کشور از محل بودجه های وضعیت بحران صورت گیرد.

محمدی بر این موضوع تاکید دارد که استان اعتباری برای این منظور نمی تواند هزینه کند و از محل اعتبارات کشوری ستاد بحران، احیای ماشین آلات حوزه راهداری باید فراهم شود.

وی اظهار می کند: هر ساله به فراخور شرایط بحرانی، بودجه این حوزه تخصیص پیدا می کرد که در چند روز اخیر نیز ۷۰ میلیارد تومان در حوزه ستاد بحران استان تخصیص پیدا کرده است و در دست معاونت امور عمرانی استانداری است تا بین دستگاه های مربوطه توزیع شود.

احیای ماشین آلات لجستیکی گیلان

رئیس سازمان برنامه و بودجه پیش بینی می کند که از محل ۷۰ میلیارد فوق (که البته ۳۰ میلیارد تومان آن برای صیادان هزینه شده است)، به حوزه راهداری مبلغ قابل توجهی برای احیای ماشین آلات استان تخصیص پیدا کند.

تجربه برف سنگین و وضعیت بحرانی بارش آن در خاطر گیلانی ها از سال های ۸۳ زنده است. همینطور برف سال ۸۷ نیز که خاطره تلخ قطعی گاز از سوی ترکمنستان را برای گیلانی ها به یادگار گذاشت شعف بارش این نعمت الهی را در خاطر گیلانیان تیره و تار کرد.

با این همه به نظر می رسد با وجود اینکه طی سالیان سال، لجستیک استان دچار فرسودگی بوده، عملا هیچ اقدامی در این حوزه صورت نگرفته است تا در مواقع بحرانی خدمات لازم به شهروندان گیلانی ارائه شود.

اگرچه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای در این میان به نوعی ضعف های موجود را متذکر شده است اما در هفته جاری جای خود را به مدیر دیگری خواهد داد. با اینکه آل محمدی در ابتدای سال آینده به مقام بازنشستگی نائل می شد اما بحران برف بهمن ماه امسال و شدت برخورد استاندار گیلان این فرصت را به وی نداد که تا بهار سال جدید به خدمات رسانی خود ادامه دهد.

بارش برف بهمن ماه امسال همچنان ادامه دارد و در سال های آتی نیز مطمئنا ادامه خواهد داشت اما به نظر می رسد تا زمانی که اقدامی اساسی برای نوسازی و احیای لجستیک استان صورت نگیرد باید همچنان منتظر تداوم و تکرار وقوع وضعیت های بحرانی از بارش برف و همینطور عزل و تودیع مدیران این حوزه باشیم.

شاید دیری نپاید که این بار بحران برف بر بام مدیر دیگری ببارد و عمر مدیریتی وی را کوتاه کند در حالی که عمر لجستیک استان همچنان به درازا می کشد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار