سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهریز از ثبت رشته سنگ تراشی این شهرستان در فهرست آثار ناملموس کشور خبر داد.
کد خبر: ۳۶۳۴۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲ 19 January 2017
به گزارش تابناک یزد،محمدرضا فلاحتی افزود: بر اساس سنگ نگاره های موجود پیشینه هنر سنگ تراشی در یزد به هزاره دوم پیش از میلاد می رسد.
وی ادامه داد: سنگ نگاره های کوه ارنان مهریز با نقوش انسانی و حیوانی، قدیمی ترین سند تاریخی یزد را در خود نگهداری می کند که بر تخته سنگی از آن، نقش ها و نگاره هایی مربوط به بیش از سه هزار سال پیش کشف شده اند. همچنین از طریق این سنگ نوشته ها درباره شیوه زندگی و تاریخ دیرینه مردم می توان تحقیق کرد و پی برد که در دوره های بسیار قدیم، یزد مرکز سکونت و استقرار تمدن بوده است.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهریز خاطر نشان کرد: صنعت سنگ تراشی از دیرباز بوده و هست و انواع و اقسام آن در طول تاریخ به خوبی مشاهده می شود.
فلاحتی گفت: این هنر بصورت مجسمه های قدیمی، ستون های سنتی ، سنگ نوشته های قدیمی، کتیبه ها و طراحی های باستانی و سنگ های تراشیده شده معماری های قدیم و غیره و همچنین به شکل سنگ آسیاب های آبی، اعم از آسیاب های گندم یا روغن کشی ها وجود دارد.
این مسئول گفت: هم اکنون سنگ تراشی محدود می شود به سنگ های مازاری ها یا همان حناسائی ها و سنگ های ارده ریزی که غالب این سنگ ها را در قدیم و جدید توسط هنرمندان سنگ تراش که در مهریز هم به صورت آبا و اجدادی وجود داشته اند انجام می‌ شود.
فلاحتی افزود: برای تولید فرآورده های سنگی پس از استخراج سنگ از معدن با استفاده از اره های دو سر اقدام به برش آن به قطعات کوچک کرده و پس از حمل آن به کارگاه های سنگتراشی بر اساس نقشه آن را می تراشند سپس توسط دستگاه تراش سنگ را به شکل اصلی و مورد نظر در می‌آورند.
وی گفت: آخرین مرحله تولید سوهان کاری است که پس از این عمل محصول به صورت مطلوب در می‌آید و به منظور ایجاد نقوش مختلف در فرآورده های سنگی پس از سوهان کاری آن را در اختیار قلمزن قرار می‌دهند و قلمزن تصویر مورد سفارش را با استفاده از قلم های آهنی روی سنگ های سخت حکاکی می‌کند.
شهرستان مهریز با 50 هزار نفر جمعیت که در 30 کیلومتری یزد واقع شده است دارای 600 اثر تاریخی و فرهنگی و 30 نوع صنعت دستی است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار