کد خبر: ۳۶۱۳۱۵
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۶ 16 January 2017
تابناک / در یک نظرسنجی که با عنوان "بررسی میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری رشت‌” ازسوی پژوهشکده گیلان‌شناسی دانشگاه گیلان از ۶۰۰ نمونه در ۵ منطقه شهر رشت انجام شد (‌البته با استفاده از فرمول کوکران، انتخاب ۳۸۴ نمونه کفایت می‌کرد اما برای بالا بردن دقت، آمار افزایش یافت)‌؛ افرادی از ۳۰ محله در پنج منطقه به شکل تصادفی در این نظرسنجی شرکت کردند که ۲/۵۰ درصد پاسخگویان زن و ۸/۴۹ درصد مرد بودند.

۷۰ درصد مردم عملکرد ثابت‌قدم را بهتر از شهرداران قبل می‌دانند

به گزارش واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت‌؛ نتایج یک نظرسنجی با عنوان "بررسی میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری رشت‌” نشان می‌دهد که ۵/۶۱ درصد شهروندان معتقدند دکتر ثابت‌قدم نسبت به شهرداران سابق عملکرد بهتری داشته است. ۳/۷ درصد مردم نیز معتقدند عملکرد شهردار فعلی بسیار بهتر از شهرداران قبلی بوده است‌؛ در مجموع حدود ۷۰ درصد مردم عملکرد ثابت‌قدم را بهتر از شهرداران قبل می‌دانند.

براساس این نظرسنجی، ۲۶ درصد شهروندان رشت اعتقاد دارند عملکرد شهردار فعلی متفاوتی با شهرداران قبلی نداشته است. تنها ۸/۴ درصد پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی گفتند که عملکرد شهردار فعلی بدتر از عملکرد شهرداران سابق بوده است.

۹/۷۰ درصد مردمی که در محدوده‌ی منطقه یک زندگی می‌کنند معتقدند عملکرد شهردار فعلی خیلی بهتر و یا بهتر از شهرداران سابق است. این میزان در مطنقه دو، ۴/۸۳ درصد و در منطقه‌ی سه، ۷/۶۰ درصد بوده است. همچنین ۷۵ درصد مردمی که در محدوده‌ی منطقه‌ی چهار زندگی می‌کنند عملکرد دکتر ثابت‌قدم را خیلی بهتر و یا بهتر از عملکرد شهرداران سابق می‌دانند. این میزان در منطقه پنج ۵۳ درصد است.

نمره قبولی ثابت قدم از مردم
همچنین براساس نظرسنجی پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان‌، ۷/۴۱ درصد مردم نمره بین ۱۶ تا ۲۰ به عملکرد شهردار داده‌اند و مطابق نظر ۴/۵۴ درصد مردم نمره شهردار بین ۱۰ تا ۱۵ بوده است. تنها ۸/۲ درصد مردم نمره‌ی زیر ۱۰ به عملکرد شهردار داده‌اند. ۸/۶۰ شهروندانی که در محدوده‌ منطقه ۲ زندگی می‌کنند به شهردار نمره‌ی بین ۱۶ تا ۲۰ داده‌اند.

رضایت مردم از سبزه­‌میدان و پیاده‌­راه
این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۶۶/۶۰ درصد مردم از پروژه سبزه‌میدان رضایت دارند و میزان رضایت شهروندان از پل شهید رجایی ۵/۵۷ درصد بوده است، همچنین ۹۶/۵۶ درصد شهروندان رشت از پیاده‌راه فرهنگی شهر رشت اعلام رضایت کرده‌اند.

میزان رضایت مردم از موزاییک و پیاده‌روهای شهر ۱۶/۵۶ درصد، پارک‌ها و فضای سبز ۵/۵۵ درصد و پروژه خط اتوبوس ۲۰/۵۵ درصد بوده است. براساس همین نظرسنجی مردم از پارکینگ‌های موجود، تعمیر و آسفالت خیابان‌ها و تعمیر و آسفالت کوچه بین ۳۰ تا ۳۵ درصد رضایت دارند. براساس نظرسنجی به عمل آمده توسط دانشگاه گیلان، ۷/۱۸ درصد مردم به شهرداری اعتماد بالایی دارند و خواهان مشارکت هستند. اعتماد ۸/۷۰ درصد مردم به شهرداری و تمایل به مشارکت‌پذیری متوسط بوده و تنها ۵/۱۰ درصد مردم به شهرداری اعتماد ندارند.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۸۵ درصد مردم منطقه یک از نام منطقه محل سکونت خود آگاهی دارند. این میزان در مطنقه دو ۲/۸۹ درصد و در منطقه سه ۷۰ درصد است. همچنین ۶۰ درصد مردم منطقه ۴ از نام منطقه‌ای که در آن سکونت دارند مطلع هستند و این میزان آگاهی در مطنقه پنج ۷۳ درصد است.

محبوب­ترین پروژه­‌های شهری
همچنین براساس نظرسنجی پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان ، ۶/۳۴ درصد شهروندان ، زیباسازی میادین شهر و ورودی شهر را مهم‌ترین اقدام شهرداری در یک سال اخیر می‌دانند. دومین پروژه محبوب مردم پیاده‌راه فرهنگی رشت است و ۳۲ درصد مردم آن را مهم‌ترین اقدام شهرداری در یک سال اخیر لحاظ کرده‌اند.

ساختن پل‌های عابر با ۸/۲۳ درصد، آسفالت کوچه و خیابان با ۸/۱۹ درصد، ساختن پل‌های مختلف با ۶/۱۹ درصد و زیبایی،‌ مرمت سبزه‌میدان و پل زیرگذر رشتیان به ترتیب با ۸/۲۳ درصد، ۸/۱۹ درصد، ۶/۱۹ درصد، ۵/۱۹ درصد و ۸/۱۷ درصد دیگر انتخاب‌های مردم رشت به عنوان مهم‌ترین اقدامات شهرداری رشت در یک سال اخیر بوده است.

سرعت بالای انجام پروژه‌­ها نسبت به شهرداران سابق
همچنین ۵/۶۱ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان معتقدند که سرعت پروژه‌های شهری در زمان شهردار فعلی نسبت به سال‌های گذشته خیلی بهتر و یا بهتر بوده است. ۵/۳۲ درصد پاسخ‌ دهندگان نیز بر این باورند که تفاوتی بین سرعت پروژه‌های شهری در زمان شهردار فعلی و سال های گذشته اتفاق نیفتاده است. ۵/۵ درصد شرکت‌کنندگان نیز معتقدند سرعت پروژه‌ها کندتر شده است.

در این نظرسنجی از شهروندان پرسیده شد اگر شهردار باشند چه پروژه‌هایی را در اولویت قرار می‌دهند. ۳/۴۲ درصد پاسخ‌دهندگان رسیدگی به آسفالت کوچه و خیابان را اولویت اول خود دانسته‌اند. ۲۴ درصد حل مشکل ترافیک و افزایش پارکینگ و ۸/۲۱ درصد زیباسازی شهر را از نظر خود در اولویت می‌دانند. تجهیز ناوگان عمومی با ۸/۲۰ درصد، رسیدگی به فاضلاب شهری و جمع‌آوری آب‌های سطحی با ۱۸ درصد و نظافت شهری و جمع‌آوری زباله‌ها با ۶/۱۴ درصد دیگر پروژه‌های اولویت‌دار شهرداری از نگاه مردم است.

همچنین در این نظرسنجی شاخص‌های مختلف در مناطق پنج‌گانه شهرداری به قضاوت گذاشته شد که براساس آن مردم به کل شاخص‌ها نمره ۱۱/۵۰ داده‌اند.
نمره‌ای که مردم برای شاخص حمل و نقل در نظر گرفته‌اند ۷۲/۵۵ و برای شاخص عمرانی ۴۹/۴۶ بوده است. پاسخ دهندگان برای شاخص خدمات شهری ۱۳/۴۸ و اعتماد به شهرداری ۷۲/۴۴ بوده است. مردم به تمایل به مشارکت نمره ۶۶/۳۹ داده‌اند.

تحصیلکرده‌­ها بیشتر از ثابت قدم راضی‌­اند
در این نظرسنجی، مقایسه بین تحصیلات و ارزیابی عملکرد شهرداری نسبت به سایر شهرداران رشت نشان می‌دهد که ۷۹ درصد دانشگاهیان عملکرد ثابت‌قدم را بهتر از شهرداران قبلی می‌دانند. این میزان در مورد افرادی که دیپلم متوسطه دارند ۲/۷۲ درصد، و درباره‌ی شهروندانی که سطح تحصیلات‌شان در مقاطع راهنمایی و دبیرستان است ۵/۵۵ درصد است.

در عین حال تنها ۴/۱۸ درصد از دانشگاهیان اعتقاد دارند که عملکرد دکتر ثابت‌قدم نسبت به عملکرد شهرداران سابق تغییری نکرده و تنها ۷/۲ درصد دانشگاهیان فکر می‌کنند عملکرد ثابت‌قدم نسبت به عملکرد شهرداران سابق رشت بدتر بوده است.

صداوسیما‌، منبع خبری عملکرد شهرداری
نظرسنجی پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان نشان می‌دهد که ۲/۸۷ مردم اخبار شهرداری رشت را پیگیری می‌کنند. نکته جالب توجه این است که میزان پیگیری اخبار در منطقه‌ی پنج ۹۹ درصد است. ۷/۸۶ درصد شهروندان منطقه یک، ۲/۸۹ درصد شهروندان منطقه دو، ۸۵ درصد مردم منطقه‌ی سه و ۳/۷۸ درصد شهروندان منطقه ۴ اخبار شهرداری را پیگیری می‌کنند.

همچنین به استناد نظرسنجی دانشگاه گیلان ۷/۱۰ درصد مردم اخبار مربوط به شهرداری را از شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های محلی پیگیری می‌کنند،‌ در حالی که منبع خبری ۷/۸۵ درصد مردم رشت برای پیگیری اخبار شهرداری، صدا و سیماست و ۳/۱ درصد مردم نیز اخبار شهرداری را از پرتال شهرداری رشت پی می‌گیرند.

گفتنی است ۳/۳۹ درصد پاسخگویان در این نظرسنجی بین ۱۸ تا ۲۹ سال سن داشتند و سن ۵/۴۰ درصد پاسخگویان بین ۳۰ تا ۴۹ سال بود. ۲۰ درصد پاسخ‌دهندگان نیز بالای ۵۰ سال سن داشتند. ۲/۳۷ درصد پاسخگویان دارای تحصیلات عالی بودند و ۷/۳۳ درصد دیپلم داشتند. مدرک تحصیلی ۱۸ درصد شرکت‌کنندگان راهنمایی و دبیرستان بود و ۷/۱۰ درصد پاسخگویان نیز بیسواد، کم سواد و یا دارای تحصیلات ابتدایی بودند.

همچنین ۲/۸۱ درصد پاسخگویان گیلک، ۵/۸ درصد آذری، ۳/۵ درصد فارس و ۷/۳ درصد پاسخگویان نیز تالشی بودند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار