کد خبر: ۳۶۱۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۸ 16 January 2017
تابناک / محمدعلی نجفی روز یکشنبه در نشست با رئیس سازمان دامپزشکی کشور در رشت به آمادگی گیلان در بخش‌های مختلف مدیریت بحران اشاره کرد و افزود : گیلان در مدیریت بحران و پیشگیری در عرصه‌های مختلف آماده است و عملکرد استان در سال‌های گذشته گواه این مدعاست .
 
استاندار گیلان از برگزاری نشست‌های مختلف به منظور پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پیش از شیوع آن در استان خبر داد و افزود : نزدیکی روستاها و عبور و مرور از استان‌های همجوار موجب سخت‌تر شدن پیشگیری و مقابله با آن شد .
 
نجفی همچنین نزدیکی روستاها گیلان به هم را یکی مشکلات برای قرنطینه کامل طیور بومی دانست.
 
وی اقتصاد روستائیان گیلان را وابسته به طیور خواند و افزود : علاوه بر وابستگی اقتصاد روستائیان به طیور، این بیماری در اقتصاد روانی خانوارها نیز نقش آفرین می‌باشد.
 
نماینده عالی دولت در گیلان وجود پرندگان و طیور را در اقتصاد گردشگری استان نیز تأثیرگذار دانست و گفت: بسیاری از گردشگران که وارد استان می‌شوند پراکنش مرغ و سایر پرندگان در تالاب، مرداب و مناطق روستایی را از جمله زیبایی‌های این مناطق می دانند.
 
نجفی مدیران گیلان را در مقابله و پیشگیری با این ویروس همراه دانست و افزود : مدیران با حساسیت و جدیت این موضوع را پیگیری می‌کنند و از لحاظ همراهی مدیران هیچ مشکلی در استان وجود ندارد.
وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم به دلیل کمبود اعتبار صدمه‌ای را استان متحمل شود، گفت: روستائیان چنانچه بدانند پشتوانه مالی در این بخش وجود دارد، مطمئناً همکاری بیشتری را خواهند داشت .
استاندار گیلان خاطرنشان کرد: اقتصاد بسیاری از مردمان روستا و شهر به دام و طیور وابسته بوده و انتظار داریم تأمین اعتبار لازم در این بخش صورت پذیرد.
وی تصریح کرد: باید پروانه شکار صادر شده برای شکارچیان که نتوانستند به دلیل جلوگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان استفاده کنند، برای سال آینده حفظ شود.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز در این نشست، گیلان را استانی مهم در پرورش طیور دانست و گفت : گیلان از طیور بومی و زنجیره‌های تولید خوبی برخودار است و باید حساسیت لازم را در این بخش داشته باشیم.
مهدی خلج از شهروندان بخصوص روستائیان شمال کشور خواست از خرید و فروش طیور بومی و پرندگان صید شده خودداری و با محصور کردن طیور خود از شیوع بیشتر آنفولانزای فوق حاد پرندگان جلوگیری کنند.
وی خاطر نشان کرد : امسال ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در ۵۱ کشور جهان گزارش شده است اما تاکنون انسانها به این بیماری مبتلا نشدند ولی باید مسائل بهداشتی را رعایت کرد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت :آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در ۱۲ استان کشور شیوع پیدا کرده است.
آنفلوآنزای فوق حاد طیور، یک بیماری ویروسی پرندگان است، ویروس های آنفلوانزا دارای ۳ نوع تیپ C، B ، A است و در طیور فقط نوع تیپ A آن می تواند ایجاد بیماری کند که این تیپ علاوه بر طیور، سایر حیوانات از جمله خوک، اسب و همچنین انسان را درگیر می کند.
آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری های مشترک انسان و پرندگان، بیماری واگیردار ویروسی و یکی از خطرناک ترین بیماری های تنفسی طیور است که در صورت شیوع، خسارات فراوانی به مرغداری ها و روستاییان وارد می کند.
شروع ناگهانی بیماری و تلفات، تورم و کبودی تاج و ریش طیور، بی حالی شدید، پژمردگی و دور هم جمع شدن پرندگان، ایجاد مشکل در سیستم تنفسی و ریزش ترشحات بینی و چشم، کاهش مصرف دان و خونریزی زیرجلدی ساق پا از نشانه های این بیماری است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار