عواملی که بیکاری را در گیلان به اوج رسانده است ؛
تابناک / با اينكه چندي روز پيش استاندار گیلان با استناد به اعلام جدید و منتشر شده مرکز آمار، نرخ بیکاری گیلان در سه ماه نخست سال جاری را ۹٫۳ درصد و رتبه استان را ۲۳ در کشور عنوان كرد اما اوايل آذر ماه بود كه ائمه جمعه شهرستان‌های گیلان با تاكيد بر اينكه بیکاری در اين استان به اوج خود رسیده ولی صدایی شنیده نمی‌شود؛ عدم رونق اقتصادی پس از گذشت سه سال از عمر دولت را برازنده ندانسته و خواستار توجه ويژه دولتمردان به اين مسئله شدند. البته چندي پيش رئیس سازمان برنامه و بودجه استان هم از حاد بودن مشکل بیکاری گیلان در گروه سنی 15 تا 29 خبر داده بود. معضلي كه عمدتا در زنان وافراد تحصیلکرده  به چشم مي خورد.
کد خبر: ۳۵۹۷۴۹
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱ 13 January 2017
تابناک / با اينكه چندي روز پيش استاندار گیلان با استناد به اعلام جدید و منتشر شده مرکز آمار، نرخ بیکاری گیلان در سه ماه نخست سال جاری را ۹٫۳ درصد و رتبه استان را ۲۳ در کشور عنوان كرد اما اوايل آذر ماه بود كه ائمه جمعه شهرستان‌های گیلان با تاكيد بر اينكه بیکاری در اين استان به اوج خود رسیده ولی صدایی شنیده نمی‌شود؛ عدم رونق اقتصادی پس از گذشت سه سال از عمر دولت را برازنده ندانسته و خواستار توجه ويژه دولتمردان به اين مسئله شدند. البته چندي پيش رئیس سازمان برنامه و بودجه استان هم از حاد بودن مشکل بیکاری گیلان در گروه سنی 15 تا 29 خبر داده بود. معضلي كه عمدتا در زنان وافراد تحصیلکرده  به چشم مي خورد.


آمارها نشان مي دهند نرخ تولید سرانه در استان گيلان طي دو دهه اخير از رقم ۱۵ به ۲۱ کشوری تنزل كرده است.بر همين اساس متوسط نرخ بیکاری استان بالاتر از کشوری است و به عقيده كارشناسان ساختار موجود در صنايع و نوع حمايت از آنها هم نمی‌تواند در گیلان به ایجاد شغل منتهي شود.

*همه شاغلند حتي بيكارها!

در اصل بیست و نهم از قانون اساسی آمده است " برخورداری از تامین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، از کار افتادگی،بی سرپرستی، در راه ماندگی حوادث و سوانح و نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت های پزشکی به صورت بیمه و غیره حقی است همگانی..." در تکمیل این قانون در بند دوم از اصل چهل و سوم قانون اساسی نیز آمده " تامین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قرار دادن وسایل کار در اختیار همۀ کسانی که قادر به کارند ولی وسایل کار ندارند، در شکل تعاونی از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر که نه به تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروه های خاص منتهی شود و نه دولت را به صورت یک کارفرمای بزرگ مطلق درآورد..."

با اينكه گيلان با دارا بودن پتانسيل هاي زيادي در دريا و جنگل و كوه و دشت هايش مي تواند يكي از اشتغالزا ترين استان هاي كشور باشد، اما طي سالهای اخير و به دليل بي توجهي دولت و مسئولین استانی اوضاع طوري رقم خورده كه مي رود جوانان گيلاني را در صدر بيكاران كشور قرار دهد.

نا گفته نماند زمانيكه مرکز آمار ایران از افراد شاغل صحبت مي كند، در آمارگیری خود تمامی افرادی را که تنها یک ساعت در هفته کار کنند را نیز شاغل محسوب مي كند.

به گونه ای که طبق آخرین آمارها، بيش از نيمي از افرادي که به زعم مرکز آمار ایران شاغل محسوب می شوند زیر ساعت قانونی قانون کار، کار می کنند.

البته بخاطر محرمانه بودن جزئیات آمار، معلوم نیست که آیا مشاغل کاذب را نیز جزء افراد شاغل محسوب مي كنند يا نه!

*بودجه را درست تقسيم كنيد

"مشکل بیکاری عمدتا در زنان، تحصیلکرده ها و گروه سنی 15 تا 29 سال حاد است و باید با تلاش تمام مسئولان و دستگاه‌ها در جلسات خودمانی برطرف شود لذا باید به دستگاه مدیریتی استان اطمینان داشته باشیم که اجازه نخواهند داد هیچ حقی از استان تضییع شود."

اينها بخشي از حرف هاي رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان است كه با اشاره به دغدغه های موجود پیرامون بودجه استان، مي گويد: " لایحه بودجه سال 96 به مجلس ارائه شده و هنوز کم و کیف و نقاط ضعف و قوت آن در دست بحث و بررسی توسط نمایندگان است لذا دغدغه های مطرح شده را به فال نیک می گیریم. با توجه به دغدغه های موجود پیرامون بودجه استان، قطعا احتمال کوچکترین کم توجهی به منابع و منافع مردم گیلان وجود ندارد."

کیوان محمدی ، 79 درصد از بودجه دولت را هزینه ای و 21 درصد را تملک دارایی و عمرانی دانسته و مي افزايد: "نقطه ضعف اقتصاد ما همین است که می خواهیم با 21 درصد بودجه دولت، کشور را بسازیم در حالی که برای توسعه باید نسبت بودجه هزینه ای و بودجه عمرانی را تغییر دهیم. کاهش حداقل یک درصدی بودجه هزینه ای در سال ما را به سمت توسعه سوق می دهد."

* ايجاد اشتغال با مراسمات ويدئو كنفرانسي

كارشناسان معتقدند خيلي نياز نيست براي فهميدن ميزان بيكاري به آمار و ارقام رجوع كرد زيرا در آسیب شناسی اجتماعی ثابت شده که یکی از هماوردهای بیکاری، فقر است و فقر نیز ناهنجاری های گوناگونی نظیر فساد، فحشا، سرقت، اعتیاد و آسيب هاي ديگر را به همراه دارد. همچنين ریشۀ افزایش آمار طلاق و کاهش ازدواج و یا رشد چشمگیر خرید، فروش و مصرف مواد مخدر را هم مي توان در معضل بيكاري جستجو كرد.

بنابراين بدون اينكه بخواهيم به سراغ آمار بيكاري در يك استان برويم، كافيست رقم آسيب هاي اجتماعي را در آن منطقه مورد بررسي قرار دهيم.

آمارهاي بيكاري در شهرها و روستاهاي گيلان در حالي خودنمايي مي كند كه چند روز پيش استاندار گيلان در مراسم افتتاح طرح روستای بدون بیکار که از طریق ویدئوکنفرانس و به صورت نمادین در روستای اسطلخ‌جان رودبار به بهره‌برداری رسید، شركت كرد.

نمادين بودن مراسم خود گواه اين ادعاست كه مسئولان ترجيح مي دهند بجاي كارهاي عملي و استفاده از نيروهاي بالقوه، به همان بازي هاي ويدئو كنفرانس خود ادامه دهند تا حتي زحمت رفتن و حضور در روستا ها را هم به خود ندهند.

البته محمدعلی نجفی اعلام كرده:" با ایجاد طرح‌های بوم‌گردی، قالی‌بافی، پرورش ماهی، پرورش زالو، تولید و بسته‌بندی سبزیجات محلی، رستوران سنتی، توسعه واحد تولید شمع و لوازم تزیینی مستقر در روستاها با تسهیلات ۴۰ میلیارد ریالی قرض‌الحسنه صندوق کارآفرینی امید زمینه اشتغال ۲۰۰ نفر از ساکنان روستا فراهم شده است."

گيلاني ها در شرايطي چشم به ايجاد اشتغال دوخته اند كه مي توان ديد با بي توجهي به دو محصول عمده اين استان يعني برنج و چاي و عدم کنترل واردات افسار گسیخته آنها، مهاجرت روستائیان به شهرها به شدت افزايش يافته است.

گيلان كه مي تواند برای اشتغالزایی در روستاهايش، توسعه صنایع دستی متنوع، انجام کشت دوم در شالیزارها، اشتغال خانگی و خرد در سطح خانه‌های روستایی را در برنامه قرار دهد و يا با توسعه و احیای تولید پیله ابریشم، توسعه فضای گردشگری روستایی و بوم‌گردی و ایجاد واحدهای صنعتی کوچک در روستاها با مشارکت روستاییان از مهاجرت ها جلوگيري كند حالا به جايي رسيده كه هيچ سرمايه گذاري رغبت به حضور در بهشت سبز ايران را ندارد.

كوتاه سخن اينكه در همين رابطه حجت‌الاسلام احمد عبدالله زاده امام جمعه لاهیجان با بيان اينكه کجاست کارنامه درخشان که بتوانید به مردم در آخر عمر دولت نشان دهید، گفت: "کارخانه ها تعطیل شده و در گیلان بیکاری در اوج خود قرار دارد ولی صدایی شنیده نمی‌شود."

 
 
منبع: تابناک
برچسب ها: بیکاری در گیلان
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
محمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
با سلام
ایرادی فنی در گزارش شماست که بهتر است به آنها توجه کنید.
اولا مدل آمارگیری درست یا غلط برای کل کشور یکسان هست پس وقتی مرکز آمار کشور نرخ بیکاری را برای گیلان کمتر از میانگین کشوری قرار می دهد چون با معیار یکسانی اندازه گیری شده از صحت مشابهی برخوردار هست. ثانیا با کنترل واردات هم اکنون برنج و چای در قیمت خوبی قرار دارد و قیمت برنج سه برابر بهترین برنج وارداتی هست . کمی انصاف هم چیز بد نیست
همشهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
گیلان از نظر بیکاری در صدر استانهای کشور قرار دارد اشتغالهای کاذب در گیلان بیداد میکند نمونه بارز این اشتغالها در دستفروشیها وبازار گردیها وحاشیه خیابانهای مرکز استان شهر رشت کاملا اشکار است نیروی کار در این استان هیچگونه بازدهی مثبت برای کشور ندارد مردم یا از راه دستفروشی ویا مسافر کشی امرار معاش میکنند مسولین استان نیز با قبضه نمودن صدا وسیما گیلان شعارووعده میدهند .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار