رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گیلان؛
تابناک / رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان گیلان در نشست خبری که عصر امروز چهارشنبه ۱۵ دی‌ماه با حضور جمعی از خبرنگاران رسانه‌های جمعی گیلان برگزار شد گفت: در برنامه ششم و آمایش سرزمین از کمک رسانه‌ها استفاده کردیم که جا دارد از آن‌ها تشکر کنم.
کد خبر: ۳۵۵۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۹ 05 January 2017
تابناک / رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان گیلان در نشست خبری که عصر امروز چهارشنبه ۱۵ دی‌ماه با حضور جمعی از خبرنگاران رسانه‌های جمعی گیلان برگزار شد گفت: در برنامه ششم و آمایش سرزمین از کمک رسانه‌ها استفاده کردیم که جا دارد از آن‌ها تشکر کنم.

کیوان محمدی اضافه کرد: هم از رسانه‌هایی که در تائید ما مطلبی نوشتند و چه آنانی که ما را نقد کردند و خواستند با بی‌مهری پیامی را به ما برسانند.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان گیلان با ذکر این نکته که ما جزء سازمان‌هایی بودیم که احترام به رسانه را محدود به‌روز یا هفته خاص نکردیم اضافه کرد: تنویر افکار عمومی در خصوص بودجه می‌تواند یکی از کارهایی باشد که از بروز برخی حواشی جلوگیری کند.

محمدی با اشاره به برخی اظهار نظرات صورت گرفته در رسانه‌های استان طی روزهای گذشته افزود: در هفته‌های اخیر  دغدغه‌های پیش از موعدی درباره‌ی بودجه‌ی استان به وقوع پیوسته که بهتر دانستیم جلسه‌ای برای پاسخ به برخی شبهات ترتیب بدهیم.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان گیلان  با ذکر این نکته که به‌تازگی بودجه ۹۵ به مجلس ارائه‌شده است گفت: لایحه‌ی ارائه‌شده به مجلس بودجه‌ی پیشنهادی است و هنوز ابعاد و کم و کیف آن در حال بررسی است.

محمدی افزود: دراین‌بین برخی افراد به ذکر دغدغه‌های خود  پرداختند که منجر به بروز سؤالاتی در بین برخی از شهروندان شده است.

این مقام استان با ذکر این نکته که معتقدیم رسانه باید پرسشگر و مطالبه گر باشند افزود: برای ما خوشایند بود افرادی بودجه استان را موردتوجه قرار دهند و سازمان برنامه‌وبودجه سعی کرده از حاشیه‌ها دوری کند اما می‌داند که مردم گیلان نسبت به سرنوشت خود حساسیت دارند. او درعین‌حال گفت: اما آن‌ها باید بدانند که پرسش را از چه منبعی بپرسند.  چون طرح برخی اظهارنظرهای بدون کارشناسی ممکن است موجب دلسردی مردم شود.‌

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان گیلان در ادامه توضیح داد: ۳۲ استان مانند ۳۲ فرزند نظام هستند که برای برخی آن‌ها در برهه‌ای از زمان هزینه بیشتری پرداخته می‌شود.

محمدی بار دیگر تاکید کرد: اکثریت جامعه خبری استان  را افراد شریف و متعهد می‌دانم  و در حد تهمت وافترا هم به آزادی مطبوعات اعتقاددارم اما به این هم معتقدم که تهمت زننده بعد از چند ماه دستش رو خواهد شد و اخلاق مداران بالاخره پیروز خواهد شد و توهین‌کنندگان در مردابی که خودساخته‌اند فرومی‌برند.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان گیلان با ذکر توضیحاتی ادامه داد: هنوز بودجه‌ی سال ۹۶ تصویب نشده است و نباید دغدغه‌های کارشناسی نشده در جلسات منتشر شود چون در جلسات کارشناسی در سطوح بالا این دغدغه‌ها مطرح نیست.

محمدی اظهار نظرات مطرح‌شده‌ی روزهای اخیر را صرفا تبلیغاتی دانست و گفت:این قبیل صحبت‌ها دور از نظرات علمی است.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان گیلان تاکید کرد:به مردم گیلان اطمینان می‌دهم که گیلانی‌ها با حضور استانداری باتجربه٬ متین و دلسوز و نمایندگانی که عموما شجاع فعال و پرتلاش هستند و با حضور مدیرانی کوشا و بالاتر از همه شخصیتی فرهیخته مانند دکتر نوبخت که افتخار شهر رشت و استان است امکان کمترین بی‌توجهی به گیلان وجود ندارد.

محمدی افزود: معتقدم برای گیلان هیچ‌کس دلسوزتر از آقای نوبخت نیست و بی‌اعتمادی به نوبخت را نوعی کفران نعمت می‌دانم. او درعین‌حال گفت:ایشان با توجه به مناعت طبع و اخلاق  مردم گیلان اجازه نمی‌دهند تا سهم استان‌های دیگر هم به استان ما بیاید.

محمدی بعد از ذکر این مقدمه تقریبا طولانی به تشریح بخش‌هایی از لایحه‌ی بودجه‌ی ۹۶ رفت.

او بودجه کل دولت را یک‌میلیون و ۸۵ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت:  ۳۰۰ هزار میلیارد تومان  بودجه در اختیار دولت و بقیه در اختیار موسسات و سازمان‌ها است.

دعوا بر سر بودجه‌ی ۵.۶ درصدی

محمدی اضافه کرد:هشتاد درصد این بودجه صرف هزینه‌های جاری می‌شود و باید با ۲۰ درصد باقی‌مانده کشور را بسازیم و از بودجه ۱۶ هزار  و ۸۰۰میلیارد تومانی۵.۶ درصدی در اختیار استان‌ها قرار دارد.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان گیلان در همین ارتباط توضیح داد: تمام درگیری بین فرمانداران، استانداران و نمایندگان مجلس‌  به خاطر این ۵.۶ درصد است که باید تلاش کتیم از سال ۹۵ درصد سهم بیشتری برای استان بخواهیم چون بابا پنج درصد بودجه نمی‌شود راه‌آهن رشت و آستارا را راه‌اندازی کنیم.

محمدی افزود: در سال ۹۰  سهم ما گیلانی‌ها ۴.۵ درصد هزینه بوده و ۲.۸ نیز عمرانی بوده است و روند از سال ۹۰ تاکنون هزینه‌ها را کاهش می‌دهیم و بودجه عمرانی را افزایش دهیم.

او در ادامه‌ی اظهاراتش به عدد و ارقام جدیدی اشاره کرد و گفت: بودجه عمرانی گیلانی در سال ۹۲ ۳.۲و در سال ۹۳ نیز ۲.۸ و در سال ۹۴ به ۳.۱ و در سال ۹۵ نیز ۳.۱ دهم بود.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان گیلان سپس به بهبود وضعیت کشاورزی چای و برنج‌کاران و پرداخت تمام حق‌وحقوق بازنشستگان اشاره کرد و گفت: خبر خوبی هم برای صیادان پره داریم که در دهه اول بهمن قطعاً  ۳۰ میلیارد تومان برای بدهی بیمه آن‌ها پرداخت می‌شود.

راه‌آهن گیلان متعلق به تمام دنیا است

محمدی درباره‌ی وضعیت بودجه‌ی راه‌آهن گیلان هم گفت: اگر مشکل شش نقطه بحرانی حل شود سوت قطار خیلی سریع در گیلان شنیده می‌شود چون راه‌آهن فقط برای گیلانی‌ها نیست و برای تمام دنیا است و چین و ژاپن را به اروپا متصل خواهد کرد.

او افزود: علاوه بر رئیس‌جمهور کشور ما٬ روسیه و قزاقستان هم حامی پروژه است و در ایران هم پروژه قطار مشکل مالی ندارد‌ و با تاکید رئیس‌جمهور تخصیص بودجه به آن صددرصدی است و قطار در پایان سال مالی ۹۵ و یا کمی دیرتر به سرانجام می‌رسد.

مشکل بیکاری گیلان حل‌نشده است

محمدی درمجموع حرکت گیلان را روبه‌جلو عنوان کرد و گفت: این‌که گفته می‌شود آیا مشکل بیکاری گیلان حل‌شده است؟ باید بگوییم که خیر و مشکل بیکاری در گیلان وجود دارد اما با بزرگ شدن آن نتیجه‌ای نمی‌گیریم.

این مقام استان تاکید کرد: باید بار دیگر تاکید کنم که مردم به دستگاه مدیریتی استان اطمینان داشته باشند چون اجازه نخواهیم داد تا حق گیلان تضییع شود.

او در ادامه  افزود: چرا این سوالات درزمانی که نفت ۱۲۰ دلار بود مطرح نشد؟ درزمانی که نفت ۱۲۰ دلار بود بودجه استان‌ها ۱۰ هزار میلیارد تومانی بسته شد  و اکنون با نفت ۴۰ دلاری بودجه ۱۷ هزار میلیارد تومان است.

محمدی ادامه داد: در حال حاضر  بودجه عمرانی استان ۲۴۷ میلیارد تومان است‌ و بودجه کلی که برای راه‌آهن رشت به قزوین در نظر گرفته‌شده ۵۰۰ میلیارد تومان است‌ .

آلودگی محیط‌زیست مهم‌ترین مشکل شمال ایران

رئیس سازمان برنامه ‌وبودجه استان گیلان با ذکر این نکته که مهم‌ترین مشکل ما آلودگی محیط‌زیست است گفت: مشکل بیکاری می‌تواند با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیاردتا یک هزار میلیارد حل شود اما مسئله سراوان٬ قرق تالش و استیل آستارا به‌راحتی حل نمی‌شود.

او اضافه کرد:مشکلات محیط‌زیست گیلان و گلستان و مازندران با بودجه‌های قطره‌چکانی حل نمی‌شود و محیط‌زیست به‌عنوان مهم‌ترین مسئله در اولویت ما قرار دارد و به دنبال راهکارهایی برای افزایش بودجه لازم هستیم.

خبر کاهش بودجه‌ی گیلان غیرواقعی است

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان گیلان در بخش پایانی اظهاراتش بار دیگر کاهش بودجه‌ی گیلان را غیرواقعی عنوان کرد و گفت: هر فردی که چنین ادعایی دارد باید با سند و مدرک آن را ثابت کند و هرچقدر جو استان را آرام نگه‌داریم گام‌های توسعه‌ی استان شتاب بیشتری خواهد گرفت.

برچسب ها: کیوان محمدی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار