کد خبر: ۳۵۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۷ 16 May 2015
تابناک گیلان: بي‌هيچ ترديدي مي‌توان گفت كه دولت يازدهم اولويت اصلي خود كه همان حل و فصل منازعه ١٠ ساله هسته‌اي ايران و غرب بود را در همان گام‌هاي ابتدايي به خوبي شناسايي كرد. اولويتي كه در ٢٠ ماه گذشته وقت و انرژي زيادي از اين دولت گرفته است. واقعيت اما اين است كه ايران در شرايط كنوني اولويت‌هاي ديگري هم دارد كه اگر خطر سوءمديريت آنها بيشتر از سوءمديريت در پرونده هسته‌اي نباشد، كمتر از آن نيست. اولويت‌هايي كه چه با رسيدن ايران و ١+٥ به يك توافق و چه با نرسيدن آنها به نتيجه مشترك پابرجا خواهند ماند و تنها راه‌حل آنها صرف تمركز كمي و كيفي دولت در قبال آنهاست. اول از هر چيز بايد گفت هنوز سايه مشكل و به عبارت صحيح‌تر يك مشكل اقتصادي جدي بالاي سر كشور قرار دارد و بعيد است حل مناقشه هسته‌اي هم در كوتاه‌مدت اين مشكل را تحت تاثير آثار مثبتي قرار دهد.

موضوع اشتغال و دستیابی افراد به شغل مورد نظر از اساسی ترین نیازهای یک جامعه محسوب می شود. یکی از اهداف کلان توسعه در اغلب کشورها و از جمله کشور ما، کاهش بیکاری و توسعه فعالیت های شغلی است. بیکاری به عنوان یک پدیده مخرب اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی مطرح بوده و رفع آن همواره، از جمله دغدغه های اساسی برنامه ریزان بوده است. بدین روی، بهره برداری کامل و مناسب از منابع انسانی هر کشور باید به عنوان یکی از اهداف راهبردی توسعه در نظر گرفته شود. بیکاری، حال یکی از نامطلوب ترین پدیده های اقتصادی و اجتماعی است که پیامدهای منفی و ناگواری را در زمینه های مختلف به دنبال دارد.

در سال های اخیر و به ویژه در حال حاضر، اقتصاد ایران به ویژه در روستاها به شکل بحرانی گریبانگیر این معضل می باشد؛ مسئله ای که باعث می شود هر ساله نیروی انسانی فعال و بیکار موجود در روستاها راهی شهرها (ناکجاآباد) شوند. شهرهایی که خود از این جنبه، مشکلات کمی ندارند، با ورود این گروه از مهاجرین ؛ مشکلات آن دو چندان شده و علاوه بر معضل بیکاری، مشکلات دیگری مثل حاشیه نشینی، فساد، ترافیک و .... گریبانگیر آن می شود.بنابراین راه حل اصلی این مشکل در روستاهاست که باید به طور اصولی حل و فصل شود، لذا بایستی مبارزه با بیکاری و حل مسئله اشتغال در راس برنامه های کشور قرار گیرد. 

امروزه کارآفرینی به عنوان ابزار مهم تولید شغل و کاهش میزان بیکاری نزد کارشناسان و سیاستگذاران کشور اهمیتی فزاینده یافته است. در خصوص چگونگی رابطه مذکور، ابهامات بسیاری در کشورهای در حال توسعه ظهور یافته است. نتایج حاصل ازمطالعات گروهی از اقتصاددانان نشانگر رابطه مثبت بین بیکاری و کارآفرینی است. به عبارت دیگر این عده مطرح می سازند بالا رفتن نرخ بیکاری منجر به افزایش کارافرینی می گردد. حال آنکه برخی دیگر رابطه عکس بین این دو متغیر را مطرح می سازند و مستندا بیان می دارند که افزایش فعالیتهای کارافرینی، نرخ بیکاری را کاهش می دهد. 

وجود شش ميليون بيكار و ركود سنگين اقتصادي كه بنگاه‌هاي توليدي را به ورطه ورشكستي يا در بهترين شرايط كاهش فاحش توان توليد كشانده، زنگ خطري بسيار جدي است. جامعه ايراني هم‌اكنون زير بار مشكلات اقتصادي به حالت استيصال در آمده و تنها چيزي كه باعث شده در اين مدت اين حالت منفي در جامعه نمود بيروني كمتري داشته باشد، نيم نگاه اميدوارانه آن به نتيجه مذاكرات هسته‌اي است كه شايد به گشايش فضاي اقتصادي كمك كند. هم اين حالت استيصال و هم اميد عمومي به نتيجه مذاكرات مي‌تواند براي دولت دردسرساز شود.

 يك سوال مي‌تواند خيلي چيزها را در اين خصوص مشخص كند؛ دولت بعد از پايان مذاكرات، حتي در صورت نتيجه‌بخش بودن آن، چه جوابي براي جامعه‌اي كه منتظر بازتاب آني نتيجه مذاكرات بر زندگي خود هستند،خواهد داشت؟

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار