تابناک گزارش می دهد ؛
تابناک / دوباره آستین‌ها را بالا زدند تا ثابت کنند نه تنها شکست نخورده‌اند بلکه همچنان همه چیز به سبک و سیاق قبل پابرجاست. بر همین اساس تصور می‌کنند هر جا امور برخلاف سلیقه بود می‌توان هر اقدامی انجام داد تا آن شود که دل می‌خواهد. بنابراین تلاش دارند تا ماجرای ۲ سال پیش را بار…
کد خبر: ۳۵۳۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۶ 03 January 2017
تابناک / دوباره آستین‌ها را بالا زدند تا ثابت کنند نه تنها شکست نخورده‌اند بلکه همچنان همه چیز به سبک و سیاق قبل پابرجاست. بر همین اساس تصور می‌کنند هر جا امور برخلاف سلیقه بود می‌توان هر اقدامی انجام داد تا آن شود که دل می‌خواهد. بنابراین تلاش دارند تا ماجرای ۲ سال پیش را بار…

دوباره آستین‌ها را بالا زدند تا ثابت کنند نه تنها شکست نخورده‌اند بلکه همچنان همه چیز به سبک و سیاق قبل پابرجاست. بر همین اساس تصور می‌کنند هر جا امور برخلاف سلیقه بود می‌توان هر اقدامی انجام داد تا آن شود که دل می‌خواهد. بنابراین تلاش دارند تا ماجرای ۲ سال پیش را بار دیگر تکرار کنند؛ ماجرایی که به استیضاح و برکناری فرجی‌دانا ختم شد و امروز برای وزیر دیگری در جریان است، آن هم وزیری که تنها دو ماه بر مسند کار نشسته است.
 
«همان طور که دلواپسان مجلس نهم اجازه ندادند مهر وزارت فرجی‌دانا خشک شود و او را با انواع بهانه‌گیری‌ها به مسلخ استیضاح بردند امروز هم، نودلواپسان مجلس دهم و دلواپسان باقی مانده از مجلس نهم تلاش دارند تا تاریخ را این بار برای وزیر آموزش و پرورش تکرار کنند.

انتقام با ۳۰ امضا

دانش‌آشتیانی اولین بار آبان ۹۳ برای سکان‌داری وزارت علوم و به عنوان جایگزین فرجی‌دانا به مجلسی معرفی شد که اکثریت آن را نمایندگانی در جبهه مخالف روحانی و در قالب اپوزیسیون دولت تشکیل می‌دادند و از آن جا که هم روحانی و هم فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی اعلام کرده بودند مسیر فرجی‌دانا ادامه پیدا خواهد کرد، موج اس‌ام‌اس‌ها و شب‌نامه‌ها به راه افتاد تا نهایتا توانست تاثیر بر جمعیت خاکستری بگذارد و دانش‌آشتیانی از راهیابی به ساختمان شهرک غرب باز بماند.

رای ندادن مجلس نهم به وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت علوم در سال ۹۳ موجب نشد تا تصمیم روحانی در مورد معرفی دانش‌آشتیانی به عنوان وزیر آموزش و پرورش در سال ۹۵ تغییر کند. هر چند ترکیب مجلس تغییر کرده بود اما باقی مانده جبهه مخالف طبل تبلیغات سوء علیه دانش‌آشتیانی را تا آخرین دقایق پیش از رای اعتماد به صدا درآوردند اما حتی توزیع شب‌نامه دقیقه ۹۰ هم از سوی مخالفان راه به جایی نبرد و با اعلام آرا مشخص شد دیگر فضا مانند گذشته نیست و در اقلیت بودن دلواپسان بیشتر علنی شد و همین موضوع موجب شد تا کینه فخرالدین دانش‌آشتیانی را در دل آنها باقی ماند.

از ۱۱ آبان ۹۵ تا امروز دو ماه است که دانش‌آشتیانی وزیر آموزش و پرورش شده اما همین زمان هم گویا برای تحمل وزیری خلاف سلیقه سخت بوده است و برای همین نماینده سبزوار بیرق استیضاح وزیر دو ماهه را به دست گرفت. «حسین مقصودی» در حاشیه بررسی لایحه برنامه ششم توسعه طرح استیضاح دانش‌آشتیانی را بین نمایندگان همسو می‌چرخاند تا اگر نتوانستند وزیر را برکنار کنند، حداقل در این میان یک چماقی به دولت نشان داده باشد.

تکذیب‌های معنادار

با تقویت زمزمه‌های طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش تلاش شد تا صحت و سقم این طرح مشخص شود اما به محضی که سوالی در باب طرح استیضاح وزیر فعلی آموزش و پرورش از نمایندگان همسو با متولی طرح استیضاح مطرح می‌شد به سرعت مسیر را منحرف می‌کردند و با بهانه‌ای خود را از زیر بار پاسخ به سوال عنوان شده خلاص می‌کردند. علیرضا سلیمی، نماینده محلات که اتفاقا در اغلب طرح‌های استیضاح پیش قدم است، در این باره می‌گوید: من شنیده‌ام که طرح استیضاح در مورد دانش‌آشتیانی مطرح است اما هنوز این طرح را ندیدم.

اختلاف بر سر انتصاب

جبار کوچکی‌نژاد از جمله نمایندگانی است که طرح استیضاح دانش‌آشتیانی را تایید می‌کند. او می‌گوید: دانش‌آشتیانی قول داده بود از نیروهای موجود در وزارت آموزش و پرورش استفاده کند و تغییری در آنها ندهد اما در این مدت انتصاب‌هایی را انجام داده که این انتصابات موجبات نگرانی نمایندگان را فراهم کرده است.

البته کوچکی‌نژاد هم شباهت این طرح استیضاح را با موضوع فرجی‌دانا کتمان نمی‌کند و در پاسخ به این سوال که هنوز نتیجه این انتصاب‌ها و اساسا عملکرد وزیر قابل ارزیابی نیست، گفت: نتیجه انتصابات مشخص است. این موضوع هم مانند فرجی‌دانا خواهد شد؛ همانطور که فرجی‌دانا تا استیضاح سه چهار ماه بیشتر دوام نیاورد، وزیر آموزش و پرورش هم همین‌طور خواهد بود.

دانش‌آشتیانی، فرجی‌دانا نمی‌شود

هر چند به لحاظ فکری و دیدگاهی دانش‌آشتیانی با فرجی دانا قرابت زیادی دارد اما در مورد استیضاح شرایط یکسان نیست. مجلس نهم با تغییر ۷۰ درصد جای خود را به مجلس دهم با اکثریت اعتدال‌گرا داد؛ یعنی نگاهی که بیشتر تمایل به همراهی با دولت در جهت رفع مشکلات دارد. بر این اساس حتی مخالفان جدی وزیر که استیضاح را امضا کرده‌اند، بعید به نظر می‌رسد نیتی فراتر از یک تهدید یا ضرب شست نشان دادن داشته باشند. بنابراین سرنوشت دانش‌آشتیانی در مجلس دهم هرگز با سرنوشت فرجی‌دانا در مجلس نهم یکسان نخواهد بود.

قاسم احمدی لاشکی، عضو دیگر فراکسیون مستقلین ولایی به ایلنا گفت: استیضاح دانش‌آشتیانی برای جابه‌جایی یا عزل یک مدیر به صلاح نیست. او با اشاره به تلاش برخی از نمایندگان برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش و جمع‌آوری امضا اعلام کرد: من این استیضاح را امضا نکردم اما امروز در صحن شاهد جمع‌آوری امضا از سوی تعدادی از همکاران بودم و آن‌ چنان که تا آن لحظه که متوجه شدم گویا تعداد امضاها به عدد ۲۰ هم رسیده بود.

او گفت: نظر متقاضیان استیضاح دانش‌آشتیانی این است که در دو ماه گذشته که ایشان مسئولیت تصدی بر وزارت آموزش و پرورش را به عهده گرفته‌اند، اتفاق خاصی نیفتاده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به برخی دیگر از دلایل متقاضیان استیضاح دانش‌آشتیانی به موضوع عزل و نصب‌ها و جابه‌جایی‌هایی مدیران این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: متقاضیان استیضاح معتقدند که برخی از انتصاب‌ها با انگیزه‌های جناحی صورت گرفته و این گروه از نمایندگان چنین رویکردی را به صلاح وزارتخانه‌ نمی‌دانند.

عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سوالی درباره این که آیا جابه‌جایی مدیر کل نوسازی مدارس از جمله مسائل مربوط به این محور استیضاح دانش‌آشتیانی است، اعلام کرد: گویا به جابه‌جایی آقای رئیسی انتقاداتی داشته‌اند. شخصاً استیضاح را در شرایط کنونی مناسب نمی‌دانم اما با این موضوع موافقم که باید از توانایی‌های مدیریتی رئیسی استفاده بهتر می‌شد.

احمدی لاشکی در پاسخ به این سوال که آیا جابه‌جایی یک مدیر برای استیضاح وزیر کفایت می‌کند، تصریح کرد: قطعاً باید فرصت بیشتری به دکتر دانش‌آشتیانی داده شود و اکنون زمان مناسبی برای استیضاح نیست و به طور کلی استیضاح یک وزیر برای جابه‌جایی یا عزل یک مدیر به صلاح نیست.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، از اعضای فراکسیون مستقلان ولایی در گفت‌وگو با همدلی استیضاح دانش‌آشتیانی را بعید می‌داند و می‌گوید: امکان این که بخواهند استیضاح فرجی‌دانا را برای دانش‌آشتیانی تکرار کنند، وجود ندارد.

نماینده مردم رشت در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام برای فضاسازی پیش از انتخابات است، می‌گوید: این افراد هر دلیلی هم که برای استیضاح عنوان کنند این استیضاح محقق نخواهد شد.»
 
 
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار