کد خبر: ۳۲۴۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲ 06 November 2016
رأی گیری سراسری برای انتخاب چهل و پنجمین رئیس جمهوری ایالات متحده روز سه شنبه هشتم نوامبر (۱۸ آبان ماه) برگزار خواهد شد و انتظار می‌رود دونالد ترامپ رقابت سختی با هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات داشته باشد.

آخرین نظرسنجی ها چه می گویند
در جدیدترین نظرسنجی بی بی سی فاصله دو نامزد بسیار کم شده است و هر دو رقابت نزدیکی دارند.

 اما برخی از نظرسنجی‌های اخیر حکایت از پیشتازی ترامپ در مقابل کلینتون دارد به طوریکه روزنامه آمریکایی «لس آنجلس تایمز» از برتری 5 درصدی «دونالد ترامپ» از «هیلاری کلینتون» خبر داده بود. بنابر نتایج این نظرسنجی ترامپ با کسب 48 درصد آرا، از نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیش است.

نتیجه نظرسنجی شبکه فاکس نیوز که جمعه شب به وقت آمریکا منتشر شده، نشان می‌دهد در حالی که طی هفته‌های گذشته نامزد دموکرات با اختلاف 7 درصدی از رقیب جمهوریخواهش پیش بوده، حالا تنها دو درصد پیش است. طبق این نظرسنجی در رقابت 4 نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2016، کلینتون 47 درصد، ترامپ 45 درصد، «گری جانسون» نامزد حزب آزادیخواه 5 درصد و «جیل استاین» نامزد حزب سبزها 2 درصد آرا را از آن خود کرده‌اند.

طبق این نظرسنجی در صورت فرض رقابت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با حضور تنها دو نامزد جمهوریخواه و دموکرات، کلینتون با 46 درصد در برابر 45 درصد ترامپ از او پیش است. نتیجه نظرسنجی حاکی از آن است که از منظر محبوبیت و عدم محبوبیت در بین رای دهندگان آمریکایی، وضعیت کلینتون و ترامپ مشابه هم است. از نظر 43 درصد رای دهندگان، هم کلینتون و هم ترامپ »محبوب» هستند و این رقم در موضوع عدم محبوبیت، 56 درصد است(56 درصد معتقدند که هر دوی آنها، محبوبیتی ندارند).
 
شورش احتمالی طرفداران ترامپ
 روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» در گزارشی نوشت که شبه‌نظامیان طرفدار «دونالد ترامپ» نامزد جنجالی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا در حال آماده‌سازی خود هستند که اگر «هیلاری کلینتون» بعنوان رئیس‌جمهوری آمریکا برگزیده شود، اعلام نبرد نظامی به نفع ترامپ کنند.

ترامپ به طور مکرر هشدار داده است که امکان تقلب در انتخابات وجود دارد و تأکید کرده است که اگر پیروز نشود به نتیجه انتخابات احترام نمی‌گذارد. شبکه فاکس نیوز نیز در گزارشی با اشاره به موارد مختلفی از قبیل ثبت نام مردگان و تلاش برخی از افراد برای اثرگذاری بر انتخابات آمریکا، درباره احتمال «تقلب» هشدار داده است.

ترفند جدید هیلاری کلینتون برای کسب آرای بیشتر
یکی از تاکتیک‌های انتخاباتی کلینتون برای جلب آرا در ایالت‌های سرنوشت ساز، توسل به هنرپیشه‌ها و خواننده‌های مطرح آمریکایی باشد. بر همین اساس، هفته گذشته نامزد دموکرات با حضور در کنسرت «جنیفر لوپز» خواننده آمریکایی در فلوریدا، آن را به محلی برای تشویق آمریکاییها جهت رای دادن به خود تبدیل کرد.

کلینتون در ادامه روند توسلش به خواننده‌ها و هنرپیشه‌های آمریکایی، روز جمعه به کنسرت دو تن دیگر از خوانندگان آمریکایی رفت. نامزد دموکرات با حضور در کنسرت «بیانسه» و شوهرش «جی زی» در شهر کلیولند ایالت اوهایو، حلب آرای این ایالت کلیدی را در دستور کار خود قرار داد.
اما دونالد ترامپ که جمعه شب پنسیلوانیا را برای ادامه کارزار خود انتخاب کرده بود با طعنه به هیلاری گفت که برای جذب شنونده، کنسرت و موسیقی راه نمی اندازد.

نامزد جمهوریخواهان در ادامه گفت: «شنیدم که می خواهیم برای این استادیوم آهنگ جدیدی ضبط کنیم ولی می بینید که من برای پر کردن جمعیت جی-لو و جی-زی را با خودم نیاورده ام. ولی این تنها راهی است که او (هیلاری) دور و برش را پر می کند. اما من خودم هستم، خودم و خودم که اینجا در مقابل شما ایستاده ام.»

حمایت رسانه های آمریکا از هیلاری کلینتون
تارنمای رسمی موسسه نظرسنجی «گالوپ»  به عنوان یکی از معتبرترین موسسات افکارسنجی بین المللی، در گزارش خود که  جمعه منتشر شد، در این باره نوشت: «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواهان رسانه ها را به سوگیری به نفع «هیلاری کلینتون» رقیب دمکرات خود متهم می کند، به نظر می رسد 52 درصد از افرادی که برای انتخابات ثبت نام کرده اند نیز با وی موافق هستند. تنها 8 درصد اعتقاد دارند که رسانه ها به نفع ترامپ عمل می کنند و 38 درصد نیز گفته اند که رسانه ها بدون جهت گیری اخبار مبارزات انتخاباتی را پوشش می دهند.»

تارنمای گالوپ با اشاره به اینکه این موسسه دومین بار است که چنین نظرسنجی ای انجام می دهد، افزود: «این عقیده که رسانه ها جانبدارانه و به نفع یک نامزد عمل می کنند در انتخابات ریاست جمهوری کنونی در مقایسه با انتخابات سال 2004 به مراتب پررنگ تر است. در آن سال، 45 درصد از رای دهندگانی که برای انتخابات ثبت نام کرده بودند رسانه ها را بی طرف می دانستند.»

این نظرسنجی که در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته قبل (27 و 28 اکتبر) و به صورت تلفنی انجام شده است، نظر 1017 تن از بزرگسالان آمریکایی بالاتر از 18 سال را در 50 ایالت این کشور و همچنین واشنگتن دی سی را در این خصوص جویا شده است.

همچنین نتایج یکی دیگر از نظرسنجی های گالوپ نشان داد که 59 درصد از شهروندان آمریکا از رقابت های این دوره رضایت ندارند و نحوه و ادبیات مورد استفاده در رقابت های این دوره از انتخابات ریاست جمهوری را مناسب نمی دانند. یافته های این نظرسنجی نشان داد که 69 درصد از کمپین ترامپ و 48 درصد از کمپین کلینتون ناراضی هستند. گالوپ نارضایتی مردم آمریکا از رقابت های این دوره را در تاریخ نظرسنجی های این موسسه و دوره های چند دهه اخیر انتخابات آمریکا «بی سابقه» توصیف کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار