یک بار همراه ایشان به مسجد شاه سابق رفتیم. آقای دكتر حسن روحانی سخنرانی کرد و مجلس شلوغ و کفش شهید مطهری هم گم شد! ...
کد خبر: ۳۰۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸ 03 May 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی ، مهندس احمد مطهري، برادرزاده استاد شهيد آيت الله مطهري و يكي از دانشجويان پرشور در ساليان منتهي به انقلاب اسلامي است. وي از تكاپوي علمي و عملي عموي بزرگوار خود در آن سال‌ها، خاطراتي شنيدني دارد كه شمه اي از آن را در گفت‌وشنود با مشرق بيان داشته که از جمله این خاطره ها ماجرای گم شدن کفش استاد در مجلس رئیس جمهور فعلی و نیز نزدیکی و انس شهید مطهری با دکتر علی شریعتی و حتی داشتن نسبت خویشاوندی با با ایشان است.

*برخورد ایشان با تربیت دینی جوانان مبتنی بر روش‌های دقیق علمی بود. در این باره خاطره‌ای دارید؟

بله، ایشان در مبارزات هم، شیوه معتدلی داشتند. گاهی همراه ایشان برای جلسات سخنرانی‌شان می‌رفتم. یادم هست یک بار همراه ایشان، به مسجد شاه سابق رفتیم. آقای دكتر حسن روحانی(رئيس جمهور كنوني) سخنرانی کرد و مجلس شلوغ و کفش شهید هم گم شد! آن روز ارتش به شکل غیر رسمی وارد شد و جلسه را به هم زد. یک بار هم در مسجد جلیلی و مسجد حضرت امیر(ع) در امیرآباد، مجلس شلوغ شد. یادم هست یک بار به ایشان گفتم: دکتر شریعتی می‌گوید آنهایی که رفتند کار حسینی کردند، آنهایی که مانده‌اند باید کار زینبی کنند، وگرنه یزیدی‌اند، نظر شما چيست؟ ایشان فقط لبخند زدند. ابداً به دنبال تهییج جوانان نبودند. می‌گفتند: باید مبانی فکری جوان محکم و قوی شود تا تحت تأثیر افکار انحرافی قرار نگیرد. باید مایه‌های فکری جوان را تقویت کرد. در جایی که حضار کشش درک برخی از مطالب را نداشتند، صحبت نمی‌کردند.

*نظر ایشان درباره عملکرد دکتر شریعتی چه بود؟

می‌گفتند: هر چند اشتباهاتی دارد، اما ویژگی‌هایی هم دارد که ما نداریم، از جمله اینکه در جذب جوانان و ایجاد شور دینی در آنها، از ما قوی‌تر است. نسبت به آرا و افکار او نقدهای جدی داشتند که در نامه‌ها و بیانیه‌هایی که دادند مشخص است.

*منظورتان بیانیه مشترک با مهندس بازرگان است؟

یکی از آنها همان است که در آن گفته شد باید آثار دکتر شریعتی اصلاح شوند. این موضوع در دانشگاه هم مورد بحث بود.

*خود دکتر شریعتی هم برای اصلاح آثارش به آقای حکیمی وکالت داد. از اين ماجرا چه خاطراتي داريد؟

بله، بعد از فوت دکتر شریعتی، استاد محمدتقی شریعتی این نامه را به آقای حکیمی دادند و قرار شد از کتاب کویر شروع کنند. داستان هم از این قرار است که عموی بزرگوار ما با دکتر شریعتی صحبت می‌کنند و درباره بعضی از ایرادها به ایشان تذکر می‌دهند و می‌گویند شما به تاریخ و مسائل اسلامی وارد نیستید و از منظر جامعه‌شناسی به مسائل وارد می‌شوید. یک عالم دینی وقتی اینها را با مبانی و احکام دینی تطبیق می‌دهد متوجه می‌شود شما اصلاً مقدمات را درست نمی‌چینید و در نتیجه به نتایج غلط می‌رسید. دکتر شریعتی احترام فوق‌العاده‌ای برای شهید قایل بودند. یک بار در سال 51 و 52 بعد از اینکه دکتر در دانشگاه مشهد سخنرانی کرد، یکی از پسرعموهایم او را به منزل رساند و می‌گفت دکتر از استاد مطهری تعریف‌های عجیبی می‌کرد. گفته بود: «من علوم جدید را بلدم و بعضی‌ها هم علوم قدیم را، ولی آقای مطهری هر دو را بلد است!»

به هر حال شهید در مورد دکتر شریعتی معتقد بودند نباید قضاوت صفر و صد داشت. ایشان مزایایی دارد و معایبی. باید هر دو را با هم دید.

*ظاهراً دکتر شریعتی با شهید مطهری نسبت خویشاوندی هم دارد. نسبتتان چيست؟

بله، آقای دکتر روحانی شوهر خواهر دکتر شریعتی و برادر سرکار عالیه خانم، همسر شهید مطهری هستند. یک بار هم دکتر به فریمان آمدند و خودم سوار ماشین ایشان شدم و آنها را پیش بقیه که سر چاه رفته بودند بردم.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
مطلب آبكي و گنگ ميزنيد. بند آخر مخصوصا. روحاني فاميل شريعتي است يا شهيد مطهري؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار