کد خبر: ۳۰۲۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸ 26 September 2016

ماهی قزل آلا یکی از محبوب ترین ماهی ها در دنیا است و اغلب افراد آن را به عنوان انتخاب یک غذای دریایی در رژیم غذایی هفتگی یا ماهانه خود قرار می دهند.

تحقیقات جدید نشان می دهد این ماهی خوش طعم می تواند حاوی مواد سمی بسیار خطرناکی باشد که در فرد بیماری هایی مانندسرطان، مسمومیت غذایی، اختلال در سیستم ایمنی بدن، بیش فعالی، بهره هوشی پایین، مشکلات غدد درون ریز و انواع آلرژی را ایجاد کند.

شیوه پرورش ماهی قزل آلا در اکثر کشورهای دنیا و نگهداری آنها در استخرهای پرورشی که با مواد صنعتی تغذیه می شوند و استفاده از انواع کودها و آنتی بیوتیک ها، دانه سویا، روغن کانولا، آرد ذرت و مواد غذایی از این دست، باعث ایجاد سم در بدن ماهی می شود که ورود به زنجیره غذایی انسان ابتلا به انواع بیماری ها را در پی دارد.

استفاده از نوعی ماده رنگی به نام آستاگزانتین در استخرهای پرورش ماهی قزل آلا باعث خاکستری شدن رنگ بدن ماهی مانند انواع وحشی خود می شود که در طبیعت و رودخانه ها زندگی می کنند، این ماده برای مصرف توسط انسان ها بسیار خطرناک است ولی در برخی کشورها از این ماده برای همرنگ شدن ماهی های پرورشی و فریب دادن مشتریان استفاده می شود.

در ماهی های قزل آلای پرورشی به ویژه در کشورهای غربی انواع مواد سمی، امگا سه بسیار ناچیز، آنتی بیوتیک به میزان بالا در لایه های گوشت بدن ماهی و طعمی غیر طبیعی وجود دارد که توصیه می شود افراد تاحدامکان ماهی های طبیعی و غیر پرورشی مصرف کنند و در صورت استفاده از نوع پرورشی از سلامت ماهی و نوع تغذیه آن اطمینان کسب کنند.

ماهی منبع بسیار مغذی برای دریافت اسیدهای چرب امگاسه است که می تواند از ابتلای افراد به بیماری هایی چون سرطان، دیابت و نیز مشکلات قلبی عروقی جلوگیری کند.

مواردی چون نوع بسته بندی، برش قطعات ماهی و نگهداری تا قبل از خرید نیز در بروز بیماری در افراد مصرف کننده موثر است که عدم رعایت دقیق نکات بهداشتی توسط ماهیگیران، به ویژه ابزارهای آلوده ماهی گیری، نگهداری در سردخانه با دمای کم، خرید و فروش ماهی های بیمار و عدم توجه به مکان صید ماهی می تواند فرد خریدار را با مشکلات سلامتی مواجه کند.

همه ساله در دنیا تعداد زیادی از افراد در اثر مسمومیت با ماهی و یا بیماری های مزمن ناشی از جیوه یا آلودگی های موجود در بدن ماهی جان خود را از دست می دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار