کد خبر: ۲۹۹۸۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۷ 22 September 2016

Image result for ‫کمپین من دریاچه ارومیه هستم‬‎
تابناک آذربایجان غربی:

سال 1387 که دریاچه ارومیه روند خشک شدن را با سرعت بیشتری آغاز کرده بود، بنده به عنوان یک شهروند ایرانی و اهل ارومیه، در وبلاگ شخصی خویش، با نشان دادن اهمیت موضوع خواستار راه اندازی جنبشی تحت عنوان جنبش نجات دریاچه ارومیه شدم.

بنده در آن زمان  با مطالعه نظرات کارشناسی کارشناسان محیط زیست ، به این نتیجه رسیده بودم که اگر به موقع دست به کار نشویم ، فاجعه ی رخ خواهد داد و پس از خشک شدن دریاچه ارومیه منطقه آذربایجان اعم از غربی-شرقی- اردبیل و سایر استانهای همجوار و نزدیک دریاچه ارومیه قابل سکونت نخواهند بود.

بعد از گذشت نزدیک به سه سال فرآیند خشک شدن دریاچه ارومیه به حدی رسید که بحث های فاجعه های زیست انسانی هم مطرح شد.


از زمانی که دولت تدبیر و امید بر سرکار آمد و آقای دکتر روحانی رئیس جمهور شدند ، در اولین جلسه هیات دولت در دولت یازدهم، اولین موضوع، بحث نجات دریاچه ارومیه مطرح و برای پیگیری آن، ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز با دستور ریاست جمهوری و مدیریت آقای کلانتری شروع به کار گردید.

این تغییر رویه آغازگر انجام فعالیتهای درستی در رابطه با این بحران زیست محیطی شد و موضوع احیای دریاچه ارومیه از حوزه امنیتی –سیاسی به حوزه محیط زیستی منتقل گردید که پیامد این کار، حساس شدن همه مسئولین و مردم کشور در رابطه با این دریاچه شد .

البته با همه این فعالیتها، علیرغم مثبت بودن و تأثیر خوب بر جلوگیری بیشتر خشک شدن دریاچه، کافی به نظر نمیرسد و این مهم باعث شد تا یک فعالیت خودجوش مردمی دوباره شکل بگیرد.

این بار رضا کیانیان هنرمند بزرگ کشور نیز وارد کارزار مقابله با دریاچه ارومیه شده است، وی با همراهی جوانان ارومیه ی و بویژه فرهنگسرای جوان ارومیه ، کمپینی راه انداخته است با عنوان #من_دریاچه_ارومیه_هستم.

اهدافی که در این کمپین وجود دارد بسیار زیاد است و آنچه که مهم هست این است که در این کمپین میخواهیم نشان دهیم که ملت ایران برای هر موضوعی که برای آن اهمیت قایل باشند ، میتوانند در کنار هم بوده و باهمدیگر همکاری نمایند. میخواهیم در رابطه با کمبود آب هشدار دهیم و همه را دعوت کنیم برای مصرف درست آن.

از اهداف دیگر این کمپین ، رساندن صدا و درخواست ملت ایران به مجامع بین المللی و بویژه سازمان ملل می باشد تا علاوه بر مسئولین داخل کشور ، مجامع بین الملل نیز به بحث خشک شدن دریاچه ارومیه و پیامدهای آن حساس شوند.

این کمپین می تواند دستاورد بزرگی هم داشته باشد و آن نشان دادن این مساله هست که ما مردم ایران در خیلی از مسایل اشتراکات زیادی داریم و بر اساس این اشتراکات می توانیم وحدت داشته باشیم و این مساله می تواند عاملی برای مطرح شدن به عنوان موضوعی اصلی برای «گفتمان وحدت» باشد.گفتمانی که از سال 1392 مطرح کرده ام و هشدارهایی در مورد عدم رعایت آن داده ام.

همانطوری که در سال 1387 موضوع خشک شدن دریاچه ارومیه را هشدار دادم و عدم توجه به آن موجب رسیدن به وضعیت بحرانی فعلی گردید، از سال 1392 هم این هشدار را میدهم که باید در کشور ایران موضوع گفتمان وحدت بحث محوری احزاب، اقوام،ادیان و... باشد.

در این گفتمان، اصل مطلبی که بیان می شود این است که تفرقه ها و اختلافات فعلی که بین اقوام و ادیان و احزاب در ایران بوجود آمده در صورت ادامه داشتن، منجر به یک فاجعه سیاسی –امنیتی خواهد شد و کیان مملکت ما را به خطر خواهد انداخت و برای دوری از این خطر باید تمامی احزاب و اقوام و ادیان ایرانی، حول محور موضوعات مشترکی دور هم جمع شوند و در رابطه این محورهای اشتراکی باهم به گفتگو و تبادل نظر( ونه جدل) بپردازند و با استفاده از خردورزی و عقلانیت جمعی راهکارهای مناسبی برای اداره کردن کشور و آبادانی آن پیدا کنند.

به نظر میرسد کمپین #من_دریاچه_ارومیه_هستم، در این زمینه می تواند یک موضوع زیست محیطی و محور  مشترکی باشد که عاملی برای راه اندازی گفتمان وحدت و باهم بودن نیز به دست آورد.

به هر حال این بنده حقیر این هشدار را در این فضای رسانه ی دوباره مطرح میکنم که اختلافات و تفرقه ها را بایدکنار گذاشت و با استفاده از تجربیات گذشتگان دست به دست هم برای آبادانی ایران عزیزمان گام برداشت و همدیگر را به بهانه های کوچک نکوبید.

 

حمید منصورفر- مدیرمسئول تابناک آذربایجان غربی 

دکترای مدیریت استراتژیک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار