رییس جمهور در جمع خبرنگاران؛
یکی از مناطق آزادی که در سالهای نه چندان دور حاصل شده است، منطقه آزاد انزلی بوده که با توجه به پتانسیل های منطقه شمالی کشور و شمال دریای خزر به منظور صادرات محصولات غیر نفتی به کشورهای همسایه دارای...
کد خبر: ۲۳۸۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷ 16 April 2015
به گزارش تابناک گیلان، مناطق آزاد در کل دنیا به منظور عبور از اقتصاد بسته یک کشور و صادرات محصولات یک منطقه به منظور افزایش درآمد صورت می گیرد.در سال های گذشته در ایران به دلیل وابستگی اقتصاد کشور به درآمد نفتی و نوسانات بازار جهانی نفت، دولت تصمیم به ایجاد مناطق آزاد گرفت تا بتواند از وابستگی به درآمد حاصل از نفت کم و از اقتصاد بسته عبور کند.

یکی از مناطق آزادی که در سالهای نه چندان دور حاصل شده است، منطقه آزاد انزلی بوده که با توجه به پتانسیل های منطقه شمالی کشور و شمال دریای خزر به منظور صادرات محصولات غیر نفتی به کشورهای همسایه دارای ارزش بالایی می باشد.

در سفر 2 روزه هیات دولت به استان گیلان، رییس جمهور به بازدید از منطقه آزاد انزلی رفت.حجت الاسلام حسن روحانی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از منطقه آزاد تجاری و صنعتی انزلی و مجتمع بندری کاسپین در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: مناطق آزاد تجاری و صنعتی باید به مراکز بزرگ اقتصادی کشور تبدیل شوند. 

وی سال 1394 را سال رونق اقتصادی خواند و ادامه داد: امسال، سال رونق اقتصادی برای رسیدن به دستاوردهای بزرگ اقتصادی است. 

رییس جمهوری موقعیت گیلان را به لحاظ برخورداری از منطقه آزاد تجاری و صنعتی انزلی، موقعیتی ویژه و مناسب خواند. 

حجت الاسلام روحانی با اشاره به گزارشی که توسط معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ارائه شد، افزود: حفظ محیط زیست، موضوعی لازم است و اگر محیط زیست از بین برود، سلامت حیات نیز از بین می رود. 

وی از استاندار گیلان و همه مسوولان خواست دست به دست هم دهند تا فکری برای آلودگی های تالاب انزلی اندیشیده شود تا این تالاب، به روزهای اولیه خود برگردد. 

حجت الاسلام «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) در ادامه سفر استانی به گیلان، از منطقه آزاد انزلی بازدید و از مجموعه های اقتصادی این منطقه دیدن کرد. 

وی همچنین از طرح توسعه بندری کاسپین و طرح تقاطع غیرهمسطح منطقه آزاد بازدید کرد. 

طرح احداث تقاطع غیر هم سطح منطقه آزاد انزلی که از سال 1388 تا سال 1392 فقط 35 درصد پیشرفت فیریکی داشته و روند ساخت آن از سال 1391 عملا با وقفه مواجه گردیده بود، پس از استقرار تیم مدیریتی جدید و فعال سازی پروژه های راکد، ضمن تسریع در روند احداث مسیر مستقیم این پروژه از آبان ماه سال 92 تاکنون و در کمتر از 18 ماه پیشرفت فیزیکی آن به حدود 92 درصد رسیده است . 

تقاطع غیر هم سطح منطقه آزاد انزلی بصورت روگذر و شبدری کامل بوده که طول شاخه اصلی تقاطع از ابتدای محل فراز تا انتهای محل فرود در حدود یک هزار و یکصد متر و دو باند شمالی و جنوبی می باشد؛ این تقاطع جهت تامین کلیه حرکات گردشی و تغییر مسیر ها و نیز یک زیرگذر به طول 600 متر جهت اتصال مسیر رشت- انزلی به بندر کاسپین و به منظور توزیع متوازن بار ترافیکی بندر مذکور طراحی شده است . 

همچنین دسترسی مسیر راه آهن به محل اسکله و در نهایت اتصال منطقه به کمربندی امام زاده هاشم نیز از مسیر زیر گذر انجام می شود . 

حجت الاسلام روحانی رییس جمهوری را در این بازدید محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهوری، اکبر ترکان مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد،حسین فریدون دستیار ارشد رییس جمهوری و همچنین رییس سازمان حفاظت محیط زیست و تعدادی از وزرا و نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی همراهی می کردند. 

حجت الاسلام روحانی در ادامه پانزدهمین سفر استانی دولت به گیلان، پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) در نشست شورای اداری گیلان حضور یافته و همچنین با خبرنگاران و اصحاب رسانه نشست خبری خواهد داشت. 

رییس جمهوری و کاروان تدبیر و امید، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، در پانزدهمین سفر استانی دولت میهمان گیلانی ها هستند. 

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است. سال 1383 خورشیدی اساسنامه سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی مورد تصویب هیات وزیران قرار گرفت و محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی در سال 1384 از طرف هیات وزیران تعیین و ابلاغ شد که بر اساس آن؛ منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی در سه بخش و محدوده مجزای بندری، شهرک صنعتی و محدوده روستای گلشن تعیین و ابلاغ شد. 

منطقه آزاد انزلی اکنون شامل محدوده ای از شهرستان انزلی به مساحت تقریبی بیش از 9 هزار و 600 هکتار خشکی و تا عمق دو کیلومتر از آب های ساحلی است . 

کشورهای حاشیه دریای خزر ، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند. 

معافیت مالیاتی 20 ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی ، امکان فعالیت بانک ها و موسسات مالی بیمه ای در این منطقه ، علاوه بر مزایای قانونی همچون امکان مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان 100 درصد در منطقه از اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی تولیدی ، فعال سازی پروژه های راکد عمرانی ، بورس کالای منطقه و رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر اقدامات موثری است که زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده منطقه شده است. 

علاوه بر مزیت های قانونی منطقه آزاد اعم از آزادی کامل ورود و خروج سرمایه، آزادی مشارکت سرمایه گذاری خارجی تا سقف 100 درصد ،تضمین کامل سرمایه های خارجی و سود حاصل از آنها ، امکان ورود کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی و سود بازرگانی منطقه ، ویژگی ها و مزایای بیشمار دیگری از منظر جغرافیایی، اقتصادی ، عمرانی و زیر ساختی و دانش و فناوری دارد. 

فعال ترین بندر ایرانی حاشیه دریای خزر با دارا بودن 10پست اسکله تخصصی و توان تخلیه و بارگیری شش میلیون تن کالا در سال ، وجود گمرک انزلی به عنوان یکی از مدرن ترین گمرکات کشور، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت، نزدیکی به بنادر شمالی دریای خزر و بنادر اروپایی از طریق رودخانه ولگا، نزدیکی به پایتخت کشور و مراکز و قطب های صنعتی و جمعیتی کشور به عنوان مراکز تولید و مصرف، وجود تالاب بین المللی انزلی به عنوان یکی از قطب های اکوتوریسم کشور، واقع شدن در مسیر کریدور شمال جنوب ، نزدیکی به شهرک های صنعتی انزلی و رشت ، برخورداری از آب و هوای معتدل ، وجود نیروی کار متخصص از امکانات و ظرفیت های این منطقه برای توسعه اقتصادی استان گیلان بشمار می رود. 

در صورت اتصال بندر انزلی به راه آهن سراسری ، شاهد وقوع انقلابی در صنعت حمل و نقل به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه و ترانزیت کالا و مسافر در منطقه خواهیم بود. 

پیش بینی می شود پس از اتمام پروژه های زیرساختی محدوده منطقه آزاد انزلی نظیر بندرگاه و اتصال آن به شبکه راه آهن سراسری، شاهد دوران طلایی در صنعت، تجارت و گردشگری منطقه و کشور باشیم چراکه این منطقه حلقه اتصال اقتصاد ملی به اقتصاد و تجارت جهانی است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار