کد خبر: ۲۳۰۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶ 16 May 2016
تابناک گیلان - کمتر از 10 روز دیگر تا افتتاحیه اجلاس رسمی دور پنجم مجلس خبرگان رهبری زمان باقی مانده است. این در حالی است که مهمترین موضوع در دستور کار خبرگان رهبری در این روز، انتخاب رئیس و اعضای هیأت رئیسه این مجلس است.

به گفته آیت‌الله سید احمد خاتمی عضو هیئت رئیسه فعلی مجلس خبرگان رهبری، افتتاحیه اجلاس رسمی دوره پنجم مجلس خبرگان در 4 خرداد ماه برگزار می شود و در این جلسه، رئیس و دیگر اعضای هیأت رئیسه این مجلس انتخاب خواهند شد.

به گزارش آفتاب، همچنین در فصل ششم و ماده 14 قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری آمده است: جلسه افتتاحیه، به وسیله هیأت نظارت مرکزی، با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز می گردد، سپس رئیس هیأت نظارت، از هیأت رئیسه سنی که قبلاً بر مبنای شناسنامه تعیین شده اند، دعوت می کند تا به جایگاه مخصوص روند و اداره جلسه را به عهده گیرند.

تبصره – هیأت رئیسه سنی، مرکب است از رئیس، نایب رئیس از سالمندترین و دو منشی از جوانترین اعضای حاضر در جلسه.

ماده 17 – هیأت رئیسه سنی بلافاصله به انتخاب هیأت رئیسه دائم، می پردازد.

ماده 18 – هیأت رئیسه دائم، نیز مرکب است از 4 نفر: رئیس، نایب رئیس و دو منشی که برای مدت دو سال با رأی گیری مخفی و اکثریت نسبی انتخاب می شوند.

همان گونه که گفته شد جوان‌ترین و کهنسال‌ترین اعضای مجلس خبرگان رهبری در هر دوره  شانس آن را دارند که حداقل برای یک روز و یک جلسه بر روی صندلی‌های هیأت رئیسه بنشینند و  از جایگاه ریاست، دیگر اعضا را ببینند.

جوان‌ترین عضو مجلس خبرگان پنجم 30 سال و کهن سال‌ترین عضو آن 92 سال دارد.

 آیت الله سید ابوالفضل میرمحمدی از تهران کهنسال‌ترین نماینده منتخب این دوره  و سید روح الله صدرالساداتی از هرمزگان جوان‌ترین راه یافته به خبرگان پنجم است.

 بعد ازاین دو نفر که به ترتیب مسن‌ترین و جوان ترین نمایندگان این دوره را تشکیل می دهند، آیت الله ابراهیم حاج امینی از تهران با 91 سال سن و احمد پروانی از گیلان با 33 سال سن در رده دوم مسن ترین ها و جوان ترین ها قراردارند.

همچنین مجید تلخابی از قزوین با 34 سال سن در رتبه  سوم جوان‌ترها قرار می گیرد. محمد حاج ابوالقاسم دولابی، منتخب مردم زنجان نیز 40 ساله است. جواد مجتهد شبستری با 49 سال و محسن اسماعیلی با 50 سال نسبت به سایر اعضای مجلس خبرگان رهبری جوان‌تر هستند.

آملی لاریجانی رئیس قوه‌ قضاییه، ابراهیم رئیسی و سیداحمد خاتمی هر سه ۵۵ ساله هستند. سید محمود هاشمی شاهرودی و حسن روحانی هر دو ۶۷ سال دارند. اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام متولد 1313( 82 ساله) و محمد امامی کاشانی و موحدی کرمانی هر دو متولد 1310(84 ساله)هستند.

احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، و محسنی گرکانی رئیس سابق دیوان عالی کشور و حبیب الله مهمان نواز نیز 90 سال دارند.

بنابراین بر اساس فصل ششم قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری در روز 4 خرداد ماه آیت الله سید ابوالفضل میرمحمدی رئیس یک روزه مجلس خبرگان می شود و آیت الله ابراهیم حاج امینی بر صندلی نایب رئیسی تکیه خواهد زد.

همچنین در کنار این دو حجج اسلام سید روح الله صدر الساداتی و احمد پروانی به عنوان جوان ترین های مجلس، در سمت منشی، جلسه را هدایت خواهند کرد.

منبع: جماران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار