کد خبر: ۲۲۸۰۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶ 11 May 2016
کاریه وا به مدت چهار سال به عنوان جاسوس کار می‌کرد و در این مدت توانست اطلاعات بسیار حساسی را درباره شاخه قفقاز داعش، جمع‌آوری و به سازمان اطلاعات روسیه منتقل کرد.

به گزارش مشرق، داعش در روزهای اخیر مدعی شد که یک زن جاسوس روسی را به شبکه ترور آن نفوذ کرده بود به دام انداخت.

اسم این زن جاسوس «الویرا» بود که که طبق ادعای داعش در نتیجه ماموریت او چندین نفر از اعضای این گروه که هویتشان توسط این زن برای FSB افشاء شده بود، به درک واصل شدند. این ماجرا در یک مجله روسی زبان متعلق به داعش، منتشر شده است.

نفوذ شجاعانه مامور زن FSB در شاخه قفقاز داعش

عنوان مجله «ایستوک»Istok برای این گزارش «الویرا کاریه واElvira Karaeva - مامور سرویس های اطلاعاتی روسیه» و درباره زنی است که شاخه داعش در قفقاز او را به جاسوسی برای مسکو متهم کرده است. طبق این گزارش، کاریه وا به مدت 4 سال به عنوان جاسوس کار می‌کرد و در این مدت توانست اطلاعات بسیار حساسی را درباره شاخه قفقاز داعش، شامل محل و تصویر تروریست‌های این گروه، جمع‌آوری و به سازمان اطلاعات روسیه انتقال دهد. لازم به ذکر است که تروریست‌های اهل قفقاز، به ویژه چچنی‌ها، خطرناک‌ترین و کارآزموده‌ترین نیروهای میدانی این گروه تکفیری در سوریه هستند که «ابوعمر الشیشانی» معروف‌ترین چهره آن ها بوده است.

نفوذ شجاعانه مامور زن FSB در شاخه قفقاز داعش
ابوعمر الشیشانی

مقاله این نشریه روسی زبان داعشی این مساله را هم ذکر کرده که کاریه وا توسط «مراجع تحقیقاتی» گروه مورد بازجویی قرار گرفته بود، لیکن توانست آن‌ها را به بی‌گناهی خود قانع کند. اما به ادعای این مجله وقتی مسوولان اطلاعاتی گروه از «مانورهای فریب اطلاعاتی» استفاده کردند توانستند به او اصطلاحا رودست بزنند و وادار به اعتراف کنند. ایستوک در ادامه از اعدام این زن روسی خبر داد:

« الویرای «کافر» اطلاعات مربوط به برادران و خواهران (جهادی) خود را به سرویس اطلاعاتی روسیه می‌داد.»

گویا این مامور نفوذی FSB (در صورت صحت ماجرا) به خوبی کار خود را بلد بود وضربه سنگینی به شبکه داعش وارد کرد، چرا که در سرتاسر این گزارش بغض شدیدی نسبت به او دیده می شود:

«این زن بی شرم، موذیانه اعتماد بندگان راستین الله را جلب می کرد و سپس مکان‌ها و ارتباطات آن‌ها را لو می‌داد و این گونه آن‌ها را به طعمه‌های راحت برای دستگاه اطلاعاتی روسیه تبدیل می‌کرد. به خاطر اعمال نفرت انگیز و روابط نزدیک او با FSB (سرویس فدرال امنیت فدراسیون روسیه) بسیاری از برادران و خواهران ما «شهید» شدند.»

بنا بر این گزارش، الویرا بیش از یک بار توسط «مراجع تحقیقاتی» به اصطلاح خلافت داعش بازجویی شد:

«اما هر بار او داستان هایی سر هم می کرد و واقعیت ها را به هم می‌پیچید. در گفتگو با بازپرسان، او همیشه دروغ می گفت و معنای حقیقی رویدادها را واروونه می کرد. گرچه برادران ما دلایل معتبری برای بازداشت وی داشتند، اما هر بار او را آزاد و به حرف هایش اعتماد می‌کردند.»

نفوذ شجاعانه مامور زن FSB در شاخه قفقاز داعش

گویا این زن (که هنوز هویتش توسط روسیه تایید نشده است)، محل خانه‌های امن، پایگاه‌های مخفی و موقعیت اجتماعی اعضای داعش را برای مسکو جمع آوری می‌کرد.

در این مطلب امده است که الویرا آخرین بار به دلیل یک فایل صوتی به دست آمده از صحبت‌هایش با ماموران سرویس اطلاعاتی روسیه توسط اعضای داعش دستگیر شد. داعش حتی مدعی است که کاریه وا برای نفوذ به داخل گروه حتی با یک داعشی با کنیه «ابومسلم» هم ازدواج کرده و بعد او را با سم کشته بود.

«در کل بازپرسان ما ثابت کردند که الویرا در «شهادت» 6 برادر و یک خواهر ما نقش داشته است که اسامی آن‌ها به این قرار است: شاخبیف آدم، ابومسلم، آمریف آرتور، گوجایف بیاسلان، توتورکوف تمورلان، دلوگوبورسکی والنتین و اورسووا مارینا. واقعیت این است که شمار بیشتری از بندگان راستین خدا به واسطه اقدامات پَست الویرا آسیب دیده اند.»

شماره چهارم مجله «ایستوک» در 2 می توسط مرکز رسانه‌ای داعش موسوم به «الحیاه» منتشر شد. پروژه مطالعه رسانه‌های روسی با عنوان «مِمری» چکیده‌هایی از مطالب آن را در پایگاه اینترنتی خود انتشار داد.

«رمضان قدیرف»، رییس جمهور چچن، هنوز درباره دعاوی این گروه تروریستی نظری نداده است. قدیرف یکی از سرسخت‌ترین و مقتدرترین چهره‌ها در فدراسیون روسیه در سرکوب داعش است. گفته می‌شود یگانی از نیروهای ویژه جمهوری چچن در صف نیروهای روسی در سوریه حضور دارند. همچنین او یک شبکه جاسوسی قوی علیه داعش ایجاد کرده است. او در ماه فوریه در مصاحبه با کانال یک روسیه گفته بود: «بهترین رزمنده‌های این جمهوری در حال کمک به حملات هوایی روسیه در سوریه هستند.»

نفوذ شجاعانه مامور زن FSB در شاخه قفقاز داعش
رمضان قدیرف

در ماه دسامبر 2015، داعش ویدئویی آنلاین از سر بریدن یک مرد روسی به اتهام جاسوسی منتشر کردند. بخش اول ویدئو به اعترافات جاسوس ادعایی اختصاص داشت که خود را «خاصیف ماگومد»، 23 ساله از گروزنی چچن معرفی می کرد.

او توضیح داد که چگونه توسط سرویس اطلاعاتی روسیه استخدام شد و چگونه با نام مستعار «هارون» به سوریه سفر کرد. او مدعی شد که از سوی FSB برای جمع آوری اطلاعات تروریست های داعشی در سوریه که اصالت روسی دارند، به سوریه فرستاده شد، به ویژه آن دسته از تروریست‌هایی که قصد بازگشت به قفقاز را برای انجام عملیات را علیه روسیه داشتند.

گزارش «ایستوک» اولین اشاره به یک جاسوس زن روسی است که برای نفوذ، به شبکه ترور این گروه فرستاده شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار