بسته ویژه خبری تابناک گیلان؛
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.
کد خبر: ۲۱۴۷۳۸
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۸ 18 April 2016
روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان 
از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.



جانشین مظلومی انتخاب شد

پس از ناکامی استقلال در دربی ۸۲ همه فریاد ها بر سر سرمربی این تیم است و هواداران به راه اندازی کمپین مجازی برای برکناری وی دست زده اند.

به گزارش افکارنیوز، پرویز مظلومی با شکستی که در دربی ۸۲ داشت، در بدترین شرایط ممکن به سر می برد. باخت ۴-۲ در دربی و ۴ انگشت پرسپولیسی ها که در برابر استقلالی ها بالا رفت، اصلا چیزی نبود که آبی ها را ساکت نگه دارد.

در اواسط بازی روز جمعه از ترک استادیوم توسط طرفداران استقلال می شد فهمید که آنها اصلا از تیم خود راضی نیستند.

البته اعتراض به مظلومی از هفته ها قبل شروع شده بود که طرفداران استقلال اعتقاد داشتند تیم مظلومی اصلا خوب بازی نمی کند و همین موضوع برای آنها بسیار نگران کننده شده بود تا دربی که اوج اعتراض آنها را نشان داد.

حالا تعدادی از هواداران استقلال کمپینی برای برکناری وی به راه انداختند. در حالی که افشارزاده مدیرعامل باشگاه هنوز تصمیم قطعی خود را درباره مظلومی اعلام نکرده، تعدادی از هواداران استقلال با راه اندازی کمپینی از این باشگاه درخواست کردند تا هر چه زودتر سرمربی خود را برکنار کنند.

البته در ۴ هفته مانده به پایان رقابت های لیگ برتر و با احتمال قهرمانی در جام حذفی، بعید به نظر می رسد استقلال به کادر فنی خود دست بزند. اما از همین حالا شایعات بسیار جدی درباره برکناری مظلومی در پایان فصل شنیده می شود.

او قراردادی دو ساله با استقلال دارد و از همین حالا باشگاه به دنبال مذاکره با مربیان جدید است.

طرفداران استقلال فرهاد مجیدی را می خواهند و در انتظار بازگشت او هستند. چیزی که در فضای مجازی به شدت مشاهده می شود.

مجیدی حامیان زیادی اطراف باشگاه دارد و جالب اینجاست که ابتدای فصل از اولین کسانی بود که حمایت خود از مظلومی را اعلام کرد. در حالی که حسین فرکی، علیرضا منصوریان و ایگور استیماچ گزینه های اصلی هدایت استقلال بودند، مجیدی پشت مظلومی ایستاد و در کنار حمایت مضاعف کردنوری و منصور پورحیدری در سرمربی شدن پرویز مظلومی نقش زیادی داشت.

مظلومی هم به نوعی جواب این حمایت فرهاد را داد و برادرش فرزاد را به کادرفنی اضافه کرد. اما نکته مهم دیگر اینجاست که مجیدی در این روز های سخت استقلال و مظلومی هنوز حمایت خاصی را از مربی استقلال انجام نداده و همه منتظرند ببینند فرهاد کی دوباره پشت پرویز خان در خواهد آمد؟

هر چند مجیدی کلاس های مربیگری را پشت سر گذاشته اما بدون اینکه حتی تجربه یک روز مربیگری را داشته باشد، دوباره برای نشستن روی نیمکت استقلال سر زبان ها افتاده است، در حالی که به نظر نمی رسد خودش هم خیلی اهل چنین ریسکی باشد.

در هر حال این روز ها برای مظلومی خیلی سخت می گذرد. کسانی حالا اعتقاد دارند که مظلومی حتی نمی تواند سهمیه بگیرد و فرهاد باید بیاید که ابتدای فصل برای روی کار آمدن مظلومی از او کلی حمایت کردند.



علی مطهری: روحانی پیگیر رفع حصر باشد

ایسنا -  علی مطهری ضمن اینکه معتقد است مطالبات مهدی کروبی که اخیراً در قالب نامه‌ای خطاب به حسن روحانی مطرح شده، باید پیگیری شود، تاکید دارد که مسأله حصر را نباید مدام به شرایط خاص کشور گره زد.

به گزارش ایسنا، نماینده مردم تهران در مجلس نهم در گفت‌وگو با «ایلنا» اظهار کرد: رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی وظیفه دارد پیگیر رفع حصر باشد. نباید دائماً این مسائل را به شرایط سیاسی پیوند زد و گفت اکنون کشور در شرایط خاصی است و صلاح نیست این موضوع مطرح شود. این حرف درست نیست چون کشور ما به دلیل پیگیری آرمان‌های انقلاب اسلامی همیشه در شرایط خاصی است.

مطهری با اشاره به نامه چند روز پیش مهدی کروبی به رئیس‌جمهور درخصوص برگزاری دادگاه و رفع حصر، گفت: مهمترین مسأله‌ای که در نامه رئیس مجلس ششم ذکر شده، درخواست او برای محاکمه علنی در یک دادگاه صالح بود. ایشان گفته بود «نتیجه دادگاه هرچه باشد، حتی بدون تجدیدنظرخواهی، آن را می‌پذیرم». به نظر می‌رسد این یک مطالبه منطقی است و باید به آن پاسخ مثبت داده شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نهم خاطرنشان کرد: از همان ماه‌های اول حوادث سال 88 تاکنون بارها همین مطلب را گفته‌ام که باید همه عوامل مؤثر در آن حوادث، از جمله برخی نهادهای حکومتی و رئیس‌جمهور سابق و آن دو محصور به طور همزمان در دادگاه صالح علنی محاکمه شوند و حکم هرچه بود، همه بپذیرند و پرونده این موضوع بسته شود.

مطهری تصریح کرد: اینکه برخی عنوان می‌کنند "اگر دادگاه برگزار شود، حکم صادره سخت خواهد بود پس بهتر است برگزار نشود"، نمی‌تواند منطقی باشد؛ چراکه باید حرف‌ها و دفاعیات شنیده شود و مشخص شود چه عواملی موجب بروز چنان رفتارهایی از آنها شد و شروع‌کننده چه کسی بود. اینها طبعاً اتهام آن‌ها را سبک‌تر می‌کند. علاوه بر این که اساساً حصر خانگی بدون حکم قضایی خلاف قانون اساسی است.

او با تاکید بر نقش رئیس‌جمهور در حل مشکل حصر، یادآور شد: در این راستا لازم است دولت نیز گامی بردارد. رئیس‌جمهور، هم به‌عنوان مجری قانون اساسی و هم به‌عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی وظیفه دارد پیگیر این موضوع باشد.

مطهری در پایان تاکید کرد: نباید دائماً این مسائل را به شرایط سیاسی پیوند زد و گفت اکنون کشور در شرایط خاصی است و صلاح نیست این موضوع مطرح شود؛ این حرف درست نیست چون کشور ما به دلیل پیگیری آرمان‌های انقلاب اسلامی همیشه در شرایط خاصی است.



عامل شکست استقلال در دربی مشخص شد

هواداران تیم فوتبال استقلال عامل شکست تیم‌شان در دربی را مشخص کردند.

خبرگزاری تسنیم: هواداران تیم فوتبال استقلال عامل شکست تیم‌شان در دربی را مشخص کردند.

تمرین نوبت عصر امروز (دوشنبه) تیم فوتبال استقلال ساعت 17 در زمین شماره دو آزادی با حضور خبرنگاران و تماشاگران برگزار شد.

* پیش از آغاز تمرین، شماری از هواداران استقلال مقابل در اصلی ورزشگاه آزادی تجمع کرده بودند تا با بازیکنان و مربیان در خصوص شکست در دربی صحبت کنند. زمانی که مهدی رحمتی از حضور آنها مطلع شد، از در دیگری به سمت محل تمرین رفت. حدود 150 نفر از هواداران استقلال از نزدیک نظاره‌گر تمرین بودند.

* شماری از هواداران استقلال با برچسب‌هایی شماره 4 پلاک‌های خود را پوشاندند تا به نوعی ناراحتی خود را از شکست 4 بر 2 مقابل پرسپولیس اعلام کنند. همچنین این تعداد از نتیجه دربی ناراحت بوده و مدام پیش از تمرین با هم صحبت کرده و پرویز مظلومی را عامل شکست معرفی کردند.

* با توجه به اینکه تمرین استقلال به روی خبرنگاران باز بود، تمرین با استقبال زیاد خبرنگاران و گزارشگران تلویزیونی برگزار شد.

* پیش از آغاز تمرین، یکی از عکاسان قصد داشت از حنیف عمران‌زاده عکس بگیرد که مدافع استقلال با ناراحتی از او خواست تنها به عکاسی بپردازد و فیلم نگیرد.

* دوربین‌های تلویزیونی که برای پوشش خبری در تمرین استقلال حاضر بودند با هواداران صحبت کرده و هواداران نیز ناراحتی خود را از شکست مقابل پرسپولیس اعلام کردند. هواداران استقلال به محض اینکه خسرو حیدری  را دیدند برای اینکه به مظلومی بابت تعویض این بازیکن در دربی کنایه بزنند، به هافبک استقلال لقب «خسروی باتعصب» را دادند.

* تمرین با صحبت‌های پرویز مظلومی آغاز شد. سرمربی استقلال در بخشی از اظهاراتش که به مدت 10 دقیقه طول کشید از شاگردانش خواست محکم بوده و به فکر بازی‌های باقیمانده لیگ باشند. مظلومی با حالت جدی به آنها گفت که دیگر خودتان می‌دانید چه کار کنید، چون همه چیز در اختیار شما است.

* استقلالی‌ها ابتدا دور زمین دویدند و سپس دو به دو به کار با توپ و کارهای کششی پرداختند. پس از آن، بازیکنان در دو گروه کارهای ترکیبی را انجام دادند.

* بیشتر لیدرهای استقلال از رفتن فرزاد مجیدی خوشحال بودند و اط طریق دوربین‌های تلویزیونی انتقاداتی از او داشتند.

* هواداران استقلال در بیشتر دقایق تمرین تنها به تشویق «استقلال» پرداخته و نام هیچ بازیکن و مربی را صدا نکردند. آنها در اقدامی جالب مدد جباری را تشویق کردند و به تدارکات استقلال گفتند که تنها او در استقلال زحمت می‌کشد.

* عادل شیحی، میثم مجیدی، روزبه چشمی و محسن کریمی غایبان تمرین بودند. فرزاد مجیدی هم به نشانه قهر و به دنبال اتفاقات روز گذشته استقلال در تمرین حضور ندشت.

* چند نفر از هواداران استقلال بنر حمایتی از سوی هنرمندان سینما و تلویزیون در تمرین نصب کرده بودند.

* بهتاش فریبا پیشکسوت استقلال نیز در اواخر تمرین حاضر شد.

به گزارش تسنیم، تیم فوتبال استقلال روز جمعه در هفته بیست‌وهفتم لیگ برتر در ورزشگاه آزادی به مصاف فولادخوزستان خواهد رفت.



«فریز» یعنی تحریم دوباره نفت ایران

وزیر نفت از اجرای طرح «فریز» به عنوان تحریم جدید نفت ایران در دوره پساتحریم یاد کرد و گفت: با لغو تحریم ایران، برخی از کشورها جوسازی را آغاز کرده‌اند درحالی که اقدام این کشورها «توهم» است.

خبرگزاری مهر: وزیر نفت از اجرای طرح «فریز» به عنوان تحریم جدید نفت ایران در دوره پساتحریم یاد کرد و گفت: با لغو تحریم ایران، برخی از کشورها جوسازی را آغاز کرده‌اند درحالی که اقدام این کشورها «توهم» است.

بیژن زنگنه امروز در یک گفتگوی رادیویی در واکنش به شکست مذاکرات فریز نفتی دوحه قطر، گفت: برخی کشورهای تولیدکننده نفت از ابتدا با لغو تحریم ایران مخالف بودند و در این راستا تلاش کردند قیمت‌های نفت را پایین بیاورند.

وزیر نفت با اعلام اینکه این کشورها با پایین نگه داشتن قیمت نفت سعی کرده‌اند که به ایران فشار بیاورند، تصریح کرد: با اقدامات این کشورها بازار نفت اشباع شده و عدم تعادل در بازار به حدود دو میلیون بشکه نفت در روز رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه با افزایش عرضه نفت به این کشورها در حالی بازار نفت بی‌ثبات شده که بازار هیچ‌گونه نیازی به این افزایش تولید نفت نداشته است، گفت: به عبارت دیگر، این کشورها می‌خواهند با لغو تحریم‌ها، جمهوری اسلامی ایران با جوسازی در بین تولیدکنندگان بزرگ نفت جهان، افکار عمومی را منحرف کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه خود این کشورها عامل بی‌ثباتی در بازار نفت بودند، تبیین کرد: اینکه این کشورها می‌خواهند ایران را به بی‌ثباتی در بازار نفت متهم کنند در حالی‌ که ایران هیچ گونه نقشی در بی‌ثباتی بازار نفت نداشته است.

زنگنه با بیان اینکه تحریم‌های نفتی جمهوری اسلامی ایران پس از ماه‌ها و سال‌ها مذاکره و گفتگو لغو شده است، افزود: با این وجود، برخی از این کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت می‌خواهند تولید نفتی ایران را مطابق با تولید ژانویه ۲۰۱۶ میلادی فریز کنند.

وزیر نفت با بیان اینکه این کشورها می‌خواهند بار دیگر تحریم‌هایی را علیه نفت ایران اعمال کنند، گفت: به عبارت دیگر، با اجرای طرح فریز نفتی این کشورها می‌خواهند بار دیگر حجم صادرات نفت ایران را به دوران تحریم بازگردانند.

این مقام مسئول از اقدام این کشورها به عنوان یک توهم یاد کرد و یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران از برگزاری نشست نفتی هماهنگی بین کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت اوپک و غیر اوپک در دوحه حمایت می‌کند و خواستار همکاری تمامی کشورها برای بازگشت ثبات به بازار نفت است.

وی با بیان اینکه همچون گذشته تلاش می‌کنیم که ثبات به بازار نفت بازگردد، تصریح کرد: بر این اساس برای تحقق این هدف از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد و ایران هیچ مسئولیتی را در بی‌ثباتی بازار نفت نداشته و برخی از کشورها به دنبال فرار از این واقعیت هستند که خود آنها عامل بی‌ثباتی در بازار نفت هستند.

زنگنه در پایان با اشاره به ضرورت ادامه تلاش‌ها و رایزنی‌ها بین کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت برای بازگشت ثبات به بازار نفت، خاطرنشان کرد: کسی استدلال‌های بی‌ربط برخی از کشورهای مسئول در بی‌ثباتی بازار نفت را نمی‌پذیرد.



چگونه یک کلمه، دستاویز تخریب برجام شد؟

اقتصاد > اقتصاد سیاسی - رئیس تیم کارشناسی مذاکره کننده ایران می‌گوید: اگر خواسته باشیم که یک جمله از صحبتهای آقای دکتر سیف در آمریکا را از چارچوب اصلی بحث آن خارج کنیم و بعد حول و حوش آن یک کار تبلیغاتی علیه کلیت برجام و نفی دستاوردهای آن انجام دهیم، این بحث دیگریست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین پس از واکنش های منفی که معدودی از رسانه‌های داخلی نسبت به سخنان ولی‌الله سیف در شورای روابط خارجی آمریکا نشان دادند، حمید بعیدی نژاد رئیس تیم کارشناسی مذاکره کننده ایران، در یادداشت تلگرامی امروز صبح نوشت: متاسفانه طرح اين موضوعات مهم كه به صريحترين بيان لازم توسط آقاي دكتر سيف در گفتگوهايشان با مقامات و موسسات آمريكايي تشريح گرديد با تلاش خيلي شتابزده برخي رسانه ها در داخل كشور به نفي دستاوردهاي برجام قلب واقعيت گرديد.

وی در ادامه این یادداشت دو نکته را متذکر شده است:

1- اگر خواسته باشيم كه يك جمله از صحبتهاي آقاي دكتر سيف در آمريكا را از چارچوب اصلي بحث آن خارج كنيم و بعد حول و حوش آن يك كار تبليغاتي عليه كليت برجام و نفي دستاوردهاي آن انجام دهيم، خب اين بحث ديگريست.

اما براي درك كامل يك كلام، بايد علاوه بر منطوق، به مفهوم ( به معناي دقيق زبانشناختي آن) و چارچوب آن كلام هم دقت كافي نمود. واقعا هر كسي تمامي مطالب بيش از يكساعت گفتگو و پاسخ به سوالات در شوراي روابط خارجي و بعد هم مصاحبه آقاي دكتر سيف با يكي از شبكه ها در آمريكا را دنبال كند مطالب ايشان را خيلي روشن و واضح درك خواهد كرد.

مطالب ايشان همه ناظر بر نياز به تضمين دسترسي ايران به نظام تجارت بين المللي، ضرورت امكان دسترسي ايران به دلار در تبادلات بين المللي، و ضرورت اعطاي تضمين هاي كافي آمريكا به بانكهاي بزرگ اروپايي براي كار با ايران بوده اند كه بخوبي توسط ايشان بعنوان عاليترين مقام بانكي كشور مطرح شده اند.

اينكه تلاش شود مطلب محوري ايشان كه دستاوردهاي برجام در اين حوزه هاي دسترسي ايران به دلار و تضمين كار بانكهاي بزرگ اروپايي با ايران خيلي كم بوده است، به كليت برجام تسري يابد قطعا نادرست است و با صحبتهاي ايشان اصلا همخواني ندارد.

تاكيد ايشان اين بوده است كه عوايد ايران در اين حوزه ها از اجراي برجام بسيار ناچيز بوده است زيرا كه بانكهاي بزرگ اروپايي از تبديل درآمدهاي آزاد شده ايران به دلار وحتي يورو استنكاف مي ورزند. تبديل اين ذخاير ارزي از مثلا ين ژاپن و يا درهم امارات و يا ريال عمان به يورو و دلار نياز به تاييد نظام بانكي آمريكا دارد كه اين كار هنوز انجام نمي گيرد.

اين بمنزله آن نيست كه ذخاير مسدود شده ما در خارج آزاد نشده و در اختيار بانك مركزي نباشند، چرا كه اين منابع كه در كشورهاي وارد كننده نفت ايران و بطور عمده در ژاپن، چين، كره جنوبي و هند ميباشند از روز اول اجراي برجام همگي آزاد و در اختيار بانك مركزي ايران قرار گرفته اند، بلكه منظورآنست كه اين ذخاير و ديگر منابع مالي كشورمان بايد بتوانند به دلار يا ديگر ارزهاي موردنظر ايران تبديل و براحتي با مشاركت بانكهاي بزرگ اروپايي و نه الزاما نظام مالي آمريكا در تبادلات ما با نظام مالي بين المللي به چرخش مالي در آيند. اين چرخش مالي در حال حاضر بعلت عدم همكاري آمريكا دچار مشكل است.

متاسفانه طرح اين موضوعات مهم كه به صريحترين بيان لازم توسط آقاي دكتر سيف در گفتگوهايشان با مقامات و موسسات آمريكايي تشريح گرديد با تلاش خيلي شتابزده برخي رسانه ها در داخل كشور به نفي دستاوردهاي برجام قلب واقعيت گرديد.

2- دستاوردهاي حاصله كشور از اجراي تفاهم ژنو و برجام در حوزه هاي مختلف همچون فراهم شدن فضاي رونق فعاليتهاي اقتصادي و فضاي كسب و كار نسبت به فضاي محدوديت و تحريم در گذشته، آزاد شدن ذخاير مسدود شده كشور، لغو تحريمهاي صادرات نفت كه به افزايش سريع صادرات نفت و گاز كشور وانعقاد قراردادهاي جديددر اين حوزه انجاميده است، فعاليت دوباره صنعت خودرو بعنوان يك صنعت مادر، افزايش قابل توجه صادرات پتروشيمي و ديگر صنايع كشور، احياي ناوگان هوايي و هواپيمايي و ازسر گيري ارتباطات بانكي كشور با بانكهاي متعدد در سطح جهان، راه اندازي سويفت و دهها مورد ديگر كه كشورمان براي ايجاد پويايي در بخش صنعت و اقتصاد نياز مبرمي به آنها دارد، چيزهايي نيستند كه چندان نيازي به يادآوري داشته باشند و آقاي دكتر سيف همواره در صحبتها و مصاحبه هاي قبلي خود مكرر به آنها اشاره نموده اند و تلاش براي نفي آنها از سوي ايشان بسيار بيهوده مي نمايد.

آقاي دكتر سيف براي اولين بار نيست كه ديدگاههاي خود در خصوص اجراي برجام را مطرح مي كنند. ايشان نه ناظري بيطرف بلكه حداقل از همان زمان مذاكرات تفاهم ژنو كه بعنوان تيم مذاكرات هسته اي خدمت ايشان ميرسيديم خود از مجريان و دست اندركاران ارشد كشور در تدوين و اجراي سياستهاي بانكي كشور هم در مرحله مذاكرات ژنو و سپس اجراي تفاهم ژنو و بعد هم در دوره مذاكرات و اجراي برجام بوده اند.

ايشان بعنوان رياست عاليترين نهاد برنامه ريزي ارزي كشور در طول زمان دولت جديد همواره با نگاهي عميق و برنامه محور لغو تحريمهاي بانكي و مالي از جمله لغو تحريم بانك مركزي و آزاد سازي ذخاير ارزي كشور بر اساس تفاهم ژنو و برجام را مهمترين دستاورد مذاكرات هسته اي كشورمان ميدانستند كه بانك مركزي را قادر خواهد نمود كه با تثبيت نرخ ارز در سطح ملي، به تك نرخي شدن ارز در سال جديد بعنوان يك عامل مهم در ايجاد ثبات در بازار پولي كشور و متعاقب آن تثبيت شرايط اقتصادي كشور مبادرت نمايد.

در واقع هيچكس همچون ايشان دستاوردهاي برجام را براي كشورمان عيني تر نميديدند و حمايتهاي ايشان در مسير مذاكرات و بويژه در دوره بعد از اجراي برجام براي بهره گيري از توان كشور در استفاده از فرصتهاي ايجاد شده براي نظام بانكي و مالي كشور همواره كليدي بوده است.

پيام صريح ايشان در آمريكا چه در ملاقاتهاي خصوصي و چه در صحبتهاي عمومي تاكيد بر باز شدن مسير تعامل آزاد ايران با نظام مالي بين المللي و تضمين دسترسي ايران به اين نظام مالي بعنوان يكي از مهمترين اصول برجام است. اظهارات ايشان تداوم همان هدفي است كه در برجام تاكيد شده است و همه مقامات عالي كشور بدنبال اجراي سريع آن هستند.

تاكيدات روز گذشته آقاي دكتر ظريف بر اين موضوع در اظهارات و مصاحبه مطبوعاتي ايشان با خانم موگريني و سپس اشارات به همين موضوع در صحبتهاي شخص خانم موگريني همه نشان ميدهند كه ضرورت حل شدن اين مشكل بعنوان يك مانع در مراودات اقتصادي ايران بويژه با كشورهاي اروپا و آسيا يك اولويت مهم براي ايران در جهت اجراي كامل برجام ميباشد كه در عاليترين سطح در دستور كار مذاكرات كشورمان با اروپا و آمريكا قرار دارد.




آوارگان سوری چطور وارد ایران شدند!

حسون یک کلمه هم فارسی نمی‌داند، نه فقط او که هیچ‌کدام از خواهرانش که تا آن طرف پل حافظ، لابه‌لای خودروها، دنبال کمک‌های مردمی هستند.


آوارگان سوری چطور وارد ایران شدند!یک دستش کاغذ پرس‌شده‌ای است و دست دیگرش محکم در دست دختربچه‌ای گره خورده؛ روی شیشه سمت راننده تاکسی، برگه را می‌چسباند، بدون این‌که لب‌هایش به حرفی تکان بخورد، کمی سر را کج می‌کند.

سر ظهر زیر پل حافظ است، باد ملایمی می‌آید. از گرما خبری نیست. راننده برگه را نگاه می‌کند: «من آوره سوری هستم، از شما مسلمانان تقاضای کمک دارم.» دست راننده می‌رود سمت داشبورد و یک هزاری می‌گذارد کفِ دست «حسون»؛ موهای کرک مانندی، پشت لب و صورت حسون درآمده، سنی ندارد، سرش را به نشانه تشکر تکان می‌دهد و می‌رود سمت آن یکی خودرو.

 دخترکِ کنارش، موها را از بالا بسته، بستنی که دستش است قطره قطره روی کف خیابان و کفش‌هایش می‌چکد. «الیف» خواهرش است. سرش را که می‌چرخاند، مرا می‌بیند. فارسی بلد نیست؛ حتی یک کلمه. با او عربی حرف می‌زنم. می‌پرسم:

 از کجا آمده‌ای؟ سوریه؟ با لهجه سوری، جواب می‌دهد:

 بله.

   از کجای سوریه؟

 ما از حلب آمدیم.
 
   چند وقت است؟ چطور آمدید ایران؟

٢٠روزی می‌شود. با خانواده‌ام آمدیم. ما یک خانواده ١٠نفره هستیم. زمینی از ترکیه آمدیم.
 
   چطور توانستید وارد ایران شوید؟ پلیس جلوی شما را نگرفت؟

ما قبلش ترکیه بودیم، بعد از جنگ، همه چیز را از دست دادیم، خانه‌هایمان خراب شده بود و جایی نداشتیم، ما هم به سمت ترکیه رفتیم. دوماهی آن‌جا ماندیم، اما هیچ‌کس زبان ما را نمی‌فهمید، همه چیز هم گران بود و شرایط زندگی برایمان سخت شده بود. یکی از اقوام‌مان که ایران زندگی می‌کند، به ما گفت برویم ایران. به ما گفتند ایران کشور مسلمانی است، دلشان به حال شما می‌سوزد و کمک‌تان می‌کنند. ما هم به سمت ایران راه افتادیم. با اتوبوس آمدیم و ٢روز در راه بودیم. پلیس به ما کاری نداشت. حتی موقع ورود به ایران ُمهری به گذرنامه‌مان زد، اما همه فامیل‌مان هنوز ترکیه هستند.  

   وارد ایران که شدید، مستقیم به تهران آمدید؟

بله، مردم به ما گفتند بروید تهران.
 
   حالا کجا زندگی می‌کنید؟

وارد تهران که شدیم، به ما گفتند برویم جای زیارتی،. ما هم رفتیم. حالا همان جا، مکانی را اجاره کردیم و زندگی می‌کنیم. شبی ٥٠‌هزارتومان کرایه می‌دهیم.
 
   اعضای خانواده‌ات کجا هستند؟ پدر و مادرت؟

پدرم مریض است، دیابت دارد. نمی‌تواند بیرون برود. مادرم در جنگ کشته شد. الان هم با ٦ خواهر و یک برادرم و خانواده‌اش همان جا زندگی می‌کنیم. خواهرها و برادرم هم همین اطراف هستند، آنها هم از مردم کمک مالی می‌گیرند. ما هیچ پولی نداریم، دست خالی آمدیم. باید خرج غذا و اجاره خانه‌مان را درآوریم.
 
    با این کاری که می‌کنید، خرجتان درمی‌آید؟

یک روز خرجمان درمی‌آید، یک روز نه. از وقتی آمدیم تهران، خیلی شرایط‌مان سخت است، ما دنبال این هستیم که کار پیدا کنیم و خانه بگیریم.
 
   نگران خواهرهایت در این کشور غریب نیستی؟ زبان فارسی هم که بلد نیستند.

نه، خدا آنها را نگه می‌دارد. چاره‌ای نداریم.
 
   اینجا، خیابان حافظ را چطور پیدا کردی؟ اقوامتان این‌جا را نشانتان دادند؟

نه. همین‌طور اتفاقی آمدیم اینجا. اقوام‌مان کمکی به ما نکردند.
 
    می‌دانی این خیابان اسمش چیست؟

نه، فقط می‌دانم آن‌جا اسمش علاء‌الدین است.
 
«حسون» ١٣سالش است، با دست آن طرف خیابان را نشان می‌دهد. «الیف» خواهرش دست‌هایش را بالا می‌گیرد تا حسون بغلش کند. حسون یک کلمه هم فارسی نمی‌داند، نه فقط او که هیچ‌کدام از خواهرانش که تا آن طرف پل حافظ، لابه‌لای خودروها، دنبال کمک‌های مردمی هستند. با همان کاغذهای پرس‌شده. کاغذهایی که نوشته رویش را یک روحانی برایشان نوشته: «داشتم نماز می‌خواندم که این روحانی را دیدم، ازش خواستم برایم چیزی بنویسد تا مردم به ما کمک کنند. او هم نوشت.» «حسون» اینها را می‌گوید. سر و وضعشان، خیلی مرتب نیست. هر روز، یک ساعت در راه هستند تا خودشان را به پل حافظ برسانند. خودش و خواهرانش و برادرش. عروس‌شان هم هست: «این زندگی خوب نیست، ما هر روز می‌آییم این‌جا و از مردم کمک می‌خواهیم، کارمان خوب نیست. خجالت می‌کشیم هر روز در خیابان هستیم و دست جلوی مردم دراز می‌کنیم، مردم هم خیلی کمک نمی‌کنند.» از او درباره اقامتشان در ایران می‌پرسم، می‌گوید: «ایران جای خوبی است، اما برای ما غریب است، کسی این‌جا   زبانمان را نمی‌فهمد.»
 
   به جز خانواده شما، افراد دیگری هستند که مثل شما از مردم کمک بخواهند؟

بله، خانواده‌های سوری زیاد هستند. همه وضع مالی‌شان بد است. ما آواره جنگیم. چیزی نداریم.
 
   درحلب چطور زندگی می‌کردید؟

وضع‌مان خوب بود، اما بعد از جنگ چیزی برای ما باقی نماند.
 
   برای گرفتن کمک به سفارت سوریه یا جایی که بشود از آنها کمک گرفت، رفته‌اید؟

نه، جایی نرفتیم. سفارت ترکیه رفتیم که به ما گفتند باید برای برگشت به ترکیه، ویزا بگیریم.
 
درحال حرف‌زدن بودیم که «نِسرین» آمد. دختری ریزنقش با لباس عربی و شالی مشکی. چشمان ریز سبزش، درصورت گندمگونش، جلب‌توجه می‌کرد. اصلا شبیه ٢٠ساله‌ها نبود. همسر برادرِ حسون است، او هم فارسی نمی‌داند: «تو رو خدا به ما کمک کنید، من یک دختربچه کوچک دارم، می‌خواهم برایش پوشک بخرم.» پولی از جیبم درمی‌آورم و می‌دهم: « ما تازه از سوریه آمدیم، دنبال جایی برای اجاره کردن می‌گردیم. با خانواده حسون آمدیم.» می‌پرسم: «خانواده‌ات کجا هستند؟» جواب می‌دهد: «همه ترکیه هستند، ما نماندیم چون زندگی آن‌جا سخت بود. دولت ترکیه فقط به ما غذا می‌داد. ما کار و جا می‌خواستیم.»
 
کسبه پل حافظ، این متکدیان را خوب می‌شناسند. از دو سه هفته پیش، آنها را زیر پل می‌بینند که لابه‌لای خودرو‌ها، درخواست کمک مالی می‌کنند. ظهر که می‌شود، یکی یکی، سر از اغذیه‌فروشی‌ها درمی‌آورند. غذا می‌خواهند. ساعت دو، سه ظهر که می‌شود، همه‌شان جمع می‌شوند و می‌روند. «٦، ٥نفری می‌شوند، بین‌شان چند پسر و دختر ٢٠ساله هم هست.» این را صاحب یکی از اغذیه‌فروشی‌های حافظ می‌گوید: «ما گاهی به آنها کمک می‌کنیم، اما هر روز که نمی‌شود.» کمی آن طرف‌تر، در پیاده‌راه، چند کودک کار با شیشه پاک‌‌کن و دستمال، ایستاده‌اند، دو سه هفته‌ای است که برایشان رقیب پیدا شده: «فقط این‌جا گدایی می‌کنند، چیزی نمی‌فروشند.» این را یکی از آنها می‌گوید. دیگری ادامه می‌دهد: «بیشترشان سمت بازار هستند، ناصرخسرو، کوچه مروی.» از آن‌جا تا کوچه مروی راه زیادی نیست. عصر اول هفته، کوچه‌ رو به خلوتی می‌رود. چند مرد بارکش کنار جدول نشسته‌اند، یکی‌شان می‌گوید: «این بچه‌ها همه جا هستند، زیاد هم شده‌اند. از آنها پرسیدم کجایی هستید گفتند، اهل سوریه.» آن یکی مغازه‌دار است: «پیش ما زیاد می‌آیند، ما هم گاهی کمک‌شان می‌کنیم، اما کاش اینها را جمع کنند.» در شلوغی پیاده‌راه، از آنها اثری نیست. یکی از کسبه می‌گوید: «اینها همیشه نیستند، معمولا سر ظهرها پیدایشان می‌شود.»



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار