کد خبر: ۲۱۰۵۴
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۵ 10 April 2015

با توجه به اهمیت کارآفرینی و اوضاع نامطلوب اشتغال در کشور،تابناک گیلان مصاحبه ای را با دکتر کامبیزطاهری آبکناری انجام داده است.

طاهری عضو هیت علمی دانشگاه گیلان است و تجارب ارزشمندی در حوزه کارآفرینی دارد.

تعریف شما از کار آفرینی چیست؟

کارآفرینی مقوله ایست که در مورد نحوه ی جدیدی از زندگی است.بعضی از افراد,کارآفرینی را افزایش اشتغال،بعضی دیگر افزایش درآمد معنا می کنند.بعضی هم شرایط خلاقیت یک فرد معنا می کنند.اما در واقع همه ی اینها از کارآفرینی بدست می آید.و کارآفرینی نگرشی به زندگی است.به همین دلیل ویژگی های یک کارآفرین در این حیطه در تعاریف کلی قرار می گیرد.

کارآفرینی نخستین بار به افرادی که دریا نورد بودند و در اروپای قرن شانزدهم برای تجارت و بهره برداری های اقتصادی به قاره های دیگر می رفتند گفته شد.این کار ریسک بالایی داشت.بنابراین کارآفرینی با ریسک بالایی همراه است.البته ریسک معقول.

بحث بعدی در کارآفرینی بدست آوردن پول حلال است.به هیچ پول های از زاه های غیر مشروع وغیر حلال بدست می آید کارآفرینی محسوب نمی شود.

ویژگی دیگر کارآفرینان خواست عمیق و واقعی برای تغییر شرایط و ارتقا خود است.کسی که میخواد ارتقا پیدا کنه کلیدش خلاقیت هست.کسی که می خواد شریط اقتصادیش خوب باشد باید راه حل هایی رو پیدا کنه که دیگران نتوانسته اند پیدا کنند.

به نظر شما از چه زمانی و چطور افراد را باید با کارآفرینی آشنا کرد؟

به نظر من باید از قبل از دانشگاه از مدرسه افراد با کارآفرینی آشنا شوند.در دانشگاه هم باید بیشتر بر کارورزی و کارآموزی تاکید بشه.در دنیا هم دانشجویان بیشتر از محیط های کسب و کار تجربه کسب می کنند.این دو منفعت رو ایجاد می کنه هم فرد آموخته تری تحویل بازارکار می شود وهمین اینکه اون فرد دیگاه های عملی تری نسبت به رشته اش پیدا خواهد کرد.

فضای کارآفرینی در کشور ما رو چطور ارزیابی می کنید؟

فضای کارآفرینی در کشور شاید خیلی مطلوب نباشه.به دو جهت.یکی اینکه در شرایط خوب اقتصادی نیستیم.شرایط تحریم و تورم شرایط عادی اقتصادی نیستند.از طرف دیگر بخش خصوصی هم اون توان کافی رو نداره.

شرایط ایده آل چطور بدست می یاد؟

زمانی که بخش خصوصی قوی در رقابت با بخش دولتی کوچک و چابک قرار داشته باشه.

چه کسی رو به عنوان الگوی کارآفرینی می دونید؟

به نظر من روستاهای ما الگوی واقعیه کارآفرینی هستند.چرا که می توانند تمام نیازهای خودشون رو تامین کنند.مخصوصا در گذشته این مسئله بشتر بود.

شرایط دانشگاه رو در کار آفرینی چطور می بینید؟

ببنید امروز تعداد دانش آموخته های ما خیلی بیشتر از فرصت های شغلی است.من معتقدم امروز ما بیکار نداریم،بیکاره داریم.افرادی که تنبل هستند ودر مقابل افرادی رو داریم که دیگران رو استثمار می کنند.و دستمزد کمی به اون ها می دهند.

بنابراین دانشگاه باید به سمتی حرکت کنه  که دانشجویان رو برای کارآفرینی آماده کنه.و تاکید من به گسترش آموزش در دانشگاه ها در کنار انجام آمایش سرزمین هست.رشته ها هم باید بین رشته ای شود چون شرایط برای اشتغال در آن ها فراهم تر است. مثل رشته های نانو،بیوتکنولوژی و انرژی های نو.

دانشگاه ها باید سردمدار تغییر باشند و برای دانشجویان شرایط و برنامه های جدیدی ایجاد کنند.و به جای تدریس صرف به کارورزی توجه ویژه شود.


فعالیت های دولت رو چطور ارزیابی می کنید؟

فعالیت های اقتصادی که صورت گرفته در برخی موارد ناموفق بوده مثلا وام های که در دولت قبل به بنگاه های زودبازده داده شده در بیشتر موارد نتیجه درستی نداشته.بنظر می رسه اگر این تسهیلات به بنگاه های اقتصادی واقعی و کلان تر داده می شد موفق تر بود.همچنین حضور شرکت های شبه دولتی شرایط را برای شرکت ها ی خصوصی سخت می کند.

البته من آینده رو پرامید می بینم.سخنانی که مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی فرمودند،باید مورد توجه قرار بگیرد و ما از اقتصاد نفتی دور بشیم.

پیشنهادتون به دانشگاه در مورد کارآفرینی چیه؟

باید دانشگاه به سمت کارورزی و کارآموزی برود و با تغییرات خودش رو هماهنگ کند.

پیشنهادتون به دولت چیه؟

بازنگری در سود بانکی،پرداخت یارانه وبازنگری در واگذاری شرکت های دولتی به شبه دولتی.

در مورد دانشگاه من هنوز جوابم رو نگرفتم.آیا دانشگاه به سمت دانشگاه کارآفرین رفته؟

حقیقتا ما الان در سطح تولید علم هستیم و هنوز به دانشگاه کارآفرین نرسیدیم.تغییرات این چنینی واقعا آسان نیست.مسئولین هم کم کم دارند تغییر رو می پذیرند.آقای روحانی در روز دانشجو گفتند که دانشگاه باید برای مشکلات جامعه راه حل داشته باشه، این یعنی دانشگاه کارآفرین.

خوب نظام ارزشیابی هم به کارآفرینی توجه نداره.نظر شما چیه؟

وقتی خواست کشور از دانشگاه تغییر کنه،اینها هم باید تغییر کنه.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار