بسته ویژه خبری تابناک گیلان؛
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر‌رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به سادگی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود...
کد خبر: ۱۹۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰ 07 April 2015
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر‌رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به سادگی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پررنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد. 

رصد‌خانه «تابناک گیلان» جایی است که خبرهای پوششی و ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم‌توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

احتمال 20 درصدی ماندن کی روش
به گزارش تابناک گیلان، رییس فدراسیون فوتبال می‌گوید اعضای هیات رییسه تاکید بر اجرای تمام و کمال قرارداد کی‌روش با تیم ملی فوتبال ایران دارند.
علی کفاشیان پس از جلسه هیات رییسه فدراسیون فوتبال، در نشست خبری که قرار شد در آن مصوبات جلسه اعلام شود، اظهار کرد: قرارداد ما با کی‌روش 4 ساله است که حدود 4 – 5 ماه از آن گذشته و او باید تا جام جهانی سکاندار تیم ملی باشد؛ چرا که اگر بخواهد برود علی‌رغم زحمات زیادی که کشیده است ما ضرر خواهیم کرد.
وی ادامه داد: در هر حال در صورتی که کی‌روش بخواهد از تیم ملی جدا شود باید سریعا این موضوع را مشخص کند.
وی درباره اعمال قرارداد کی‌روش در صورت جدایی نیز خاطرنشان کرد: صحبت‌هایی که در هیات رییسه صورت گرفت، مبنی بر این بود که عملا عین قرارداد جلو برویم. اگر قرار است که کی‌روش با ما قطع همکاری کند، حقوق سه ماه خود را دریافت نکند و جدا شود. در حال حاضر نیز اعضای هیات رییسه در حال تنظیم متن نامه‌ای هستند که مصوبه هیات رییسه را از طریق آن به کی‌روش اعلام کنیم. ما وقت نداریم و اگر او نخواهد با ما همکاری کند و جوابش به درخواست ما منفی باشد، سریعا باید سرمربی بعدی را تعیین کنیم. باید ببینیم اگر پاسخ او مثبت است، وقت را تلف نکنیم و ادامه همکاری را سریعا پی بگیریم اما اگر رفتنی است، ما هم تکلیف آینده‌مان روشن شود و به دنبال این برویم تا به تعهدات مذکور در قرارداد عمل کنیم. به هر حال هم فدراسیون و هم شخص کی‌روش تعهداتی را در قبال هم دارند از جمله مالیات او که بر عهده فدراسیون فوتبال است. همچنین اگر حقوق عقب افتاده‌ای از سال‌های قبل باقی مانده است، فدراسیون باید آن را پرداخت کند. به طور کلی ما در نظر داریم هرچه سریع‌تر تکلیف آینده همکاری خودمان را با کی‌روش روشن کنیم.
رییس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که آیا طبق صحبت‌هایی که مطرح کرده بود، جلسه‌ای را با کی‌روش داشته و شرایط او برای همکاری چیست، افزود: ما پیغامی را از طریق مترجم کی‌روش به او رسانده‌ایم. من مستقیما با او صحبتی نکرده‌ام در این پیغام گفتیم که اگر از تصمیم خود برای جدایی منصرف شده‌ است و می‌خواهد بماند، صحبتی را داشته باشیم و در یک تعامل، همکاری خودمان را ادامه دهیم. اگر هم او رفتنی است، ما بیش از این وقت را تلف نکنیم. کی‌روش پاسخ این پیغام من را نداده بود. البته من هم دو سه روزی مرخصی بودم به همین دلیل کمی تاخیر در کارمان به وجود آمد.
او درباره مشکلات دبیرکل فدراسیون فوتبال با سرمربی تیم ملی گفت: کی‌روش سرمربی ماست و اسدی نیز دبیرکل فدراسیون. هر کدام از آنها وظایف مشخص خود را دارند و حوزه کاری‌شان مشخص است. هیچ کس نمی‌تواند تعیین کند که چه کسی امور اداری و چه کسی دبیرکل فدراسیون باشد. در آینده نیز همین طور است و در رابطه با بازی‌های تدارکاتی این وظیفه تیم اجرایی فدراسیون است که تصمیم‌گیری کند.
کفاشیان درباره موضوع پرداخت غرامت به فدراسیون فوتبال یا سرمربی تیم ملی در صورت قطع همکاری گفت: هیات رییسه تصویب کرد که غرامت عین قرارداد مدنظر قرار گیرد. در صورتی که فدراسیون قرارداد را فسخ کند، یک سال غرامت به کی‌روش پرداخت خواهد کرد و در صورتی که کی‌روش بخواهد قراردادش را فسخ کند، سه ماه از کارکردش را باید به فدراسیون پرداخت کند.
وی همچنین درباره این که در صورت جدایی کی‌روش چه گزینه‌هایی روی میز فدراسیون برای در اختیار گرفتن سکان هدایت تیم ملی خواهد بود، گفت: تاکنون با هیچ گزینه‌ای صحبت نکرده‌ایم اما امروز تعیین کردیم که یکی از تکالیف کمیته فنی و توسعه فدراسیون این است که در صورت عدم توافق با کی‌روش، اعضای این کمیته تشکیل جلسه دهند و با چند تن از اعضا گزینه‌های مورد نظر را مشخص کنند.
رییس فدراسیون فوتبال درباره این که جو تیم ملی و بازیکنان به سود کی‌روش و ادامه همکاری با اوست و بازیکنان تیم ملی تمایل به فعالیت با این سرمربی پرتغالی دارند، گفت: بازیکنان قدرشناس هستند اما تیم ملی و مملکت از هر چیزی مهم‌تر است و آنها در صورت جایگزین شدن مربی جدید همکاری را با او خواهند داشت.
کفاشیان در پاسخ به اینکه احتمال ماندن کی‌روش در تیم ملی چه میزان خواهد بود تصریح کرد: 80 درصد کی‌روش از تیم ملی جدا خواهد شد و تنها 20 درصد ممکن است که او بخواهد در تیم ملی بماند.
وی همچنین در مورد موضوع پرداخت مالیات کی‌روش خاطرنشان کرد: مالیات سال 91 و 92 را محاسبه و پرداخت کردیم و مالیات سال 93 را هم بر همین اساس در دستور کار داریم اما به یک باره دیدیم که مالیات او 4 برابر شده است و نسبت به این موضوع اعتراض کرده‌ایم. آنها گفتند که قبلا اشتباه شده است و مالیات جدید این گونه است و ما هم در مقابل قانون تسلیم هستیم اما باید بدانید که هم‌اکنون فدراسیون نقدینگی ندارد و پول‌های ما هنوز آزاد نشده است. کی‌روش خودش به اداره مالیات رفته و ما هم به اداره مالیات می‌رویم و از وزارت اقتصاد درخواست کمک داریم. در هر حال باید بدانید که فدراسیون بدهی‌های مالیاتی خود را محاسبه و در دستور کار قرارداده است.
کفاشیان در مورد شائبه‌های مربوط به رقم درآمدزایی بازی دیدار تیم‌های ملی فوتبال سوئد و ایران و این که مشخص نیست که مابه‌التفاوت درآمدهای این بازی در اختیار چه فرد یا نهادی قرار گرفته است گفت: مابه‌التفاوتی وجود ندارد. طبق قرارداد اولیه که امضا شده است، اسپانسرها مسئله را تقبل کرده‌اند و تمام هزینه‌ها به عهده آنها بود و در این رابطه پول بلیت، هتل و غذای ما را پرداخت کردند. هرچه بوده، مشخص است و چیزی جای دیگری نرفته است.
وی همچنین با بیان اینکه نمی‌دانم چرا کی‌روش تمایل به ادامه همکاری ندارد خاطرنشان کرد: شاید دلیل او برای قطع همکاری خستگی روحی باشد.
کفاشیان در واکنش به این موضوع که احتمال دارد عدم تمایل کی‌روش به ادامه همکاری مذاکره و توافق با تیم دیگری باشد، گفت: نمی‌دانم جای دیگری مذاکره کرده یا به توافق رسیده است یا خیر. به هر حال اگر او قصد ادامه همکاری نداشته باشد، باید بر اساس تفاهم قطع همکاری کنیم.
رییس فدراسیون فوتبال در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه در جلسه امروز درباره مجمع فدراسیون فوتبال نیز صحبت شد، افزود: یکی از دستور جلسات ما جلسه بعدی مجمع فدراسیون فوتبال بود. مشکل ما این است که حسابرس مالی هنوز گزارشی را به ما ارائه نکرده است. به محض اینکه اولین گزارش از سوی او به دست ما برسد، آن را برای بررسی به هیات رییسه فدراسیون می‌آوریم و احتمالا نیمه دوم اردیبهشت ماه مجمع فدراسیون برگزار خواهد شد. همچنین قرار است در مجمع بعدی فدراسیون درخصوص انتخاب نایب رییس فدراسیون صحبت کنیم.
وی درباره انتخاب جایگزین کی‌روش نیز گفت: به محض اینکه پاسخی از کی‌روش دریافت کنیم، وضعیت‌مان مشخص می‌شود و اگر این پاسخ منفی بود، سریعا به دنبال جایگزین خواهیم رفت. باید مربی‌ای انتخاب کنیم که مردم آن را بپذیرند. با شرایط موجود، اولویت ما برای جایگزینی کی‌روش مربی خارجی است. باز هم تاکید می‌کنم که همان طور که کمیته فنی و توسعه نظرش بر ماندن کی‌روش است، تمایل ما ادامه همکاری با او است و امیدواریم که او با شرایط کنار بیاید و به کار خود ادامه دهد چرا که آوردن مربی دیگر کار را بسیار مشکل می‌کند. هر مربی دیگری بیاید، 5-6 ماه زمان نیاز دارد تا کمی با شرایط آشنا شود.
کفاشیان در واکنش به این موضوع که گفته می‌شود وزارت اطلاعات پس از پناهنده شدن یکی از خبرنگاران اعزامی به اردوی تیم ملی در اتریش، به فدراسیون فوتبال هشدار داده است که دیگر هیچ خبرنگاری را همراه خود به اردوهای خارجی نبرند، افزود: من چنین نامه‌ای را ندیده‌ام و چنین چیزی صحت ندارد.
وی همچنین در پاسخ به اینکه باز هم شنیده می‌شود شما را ملزم به دادن ضمانت برای بردن خبرنگاران به اردوهای خارجی تیم ملی کرده‌اند تصریح کرد: من چنین ضمانتی را هرگز نخواهم کرد و کار خبرنگار جمع‌آوری خبر و اطلاع‌رسانی در سراسر دنیاست. نمی‌توان خبرنگار را محدود به این کرد که تنها در کشور خود خبر تهیه کند. همچنین پناهندگی یک نفر دلیل نمی‌شود که سایر خبرنگاران محدود شوند و اجازه همراهی تیم ملی در اردوهای خارجی را نداشته باشند.
به گزارش ایسنا، در ابتدای این نشست به یاد مرحوم میلاد اسلامی و حسین جوادی دو خبرنگاری که در سانحه هواپیمایی جان خود را از دست دادند، فاتحه‌ای قرائت شد و علی کفاشیان مجددا درگذشت این دو خبرنگار را تسلیت را گفت.
هم‌چنین کفاشیان پس از جلسه هیات رییسه فدراسیون فوتبال در گفت‌وگوی مستقیم با تلویزیون اظهار کرد: در این جلسه سه ساعتی اعضای هیات رییسه بر رضایت‌شان از عملکرد کارلوس کی‌روش تاکید کردند و مصوب شد که قرارداد منعقد شده با این مربی که پس از جام جهانی صورت گرفت به شکل کامل اجرا شود. این قرارداد 4 ساله است و کی‌روش را موظف می‌کند که کارش را تا پایان جام جهانی 2018 روسیه ادامه دهد. بر اساس این قرارداد اگر کی‌روش را نخواهیم باید حقوق یک سال او یعنی مبلغی در حدود یک میلیون و 400 هزار دلار را پرداخت کنیم و اگر کی‌روش تمایل به همکاری نداشت باید حقوق سه ماه خود را بابت غرامت به فدراسیون پرداخت کند.
کفاشیان با بیان این که کی‌روش 72 ساعت برای تعیین نظرش فرصت دارد، گفت: ما اصلا وقت نداریم. امروز نامه‌ای را برای کی‌روش می‌فرستیم که در آن ضمن اعلام حمایت قاطع اعضای هیات رییسه از او می‌خواهیم تا پاسخ ما را حداکثر تا پایان هفته که حدود 72 ساعت می‌شود، بدهد. اگر کی‌روش اصرار کند که می‌خواهد از ایران برود باید تفاهم‌نامه‌ای را بنویسیم و طبق آن از یکدیگر جدا شویم.
هم‌چنین کفاشیان پس از پایان جلسه هیات رییسه فدراسیون در جمع خبرنگاران افزود: اتهام دلالی به کی‌روش نمی‌چسبد و اسدی نیز در جلسه هیات رییسه اعلام کرد که صحبت‌هایی مبنی بر دلال بودن کی‌روش نکرده است.
وی در ادامه درباره برآیند جلسه روز سه‌شنبه هیات رییسه فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: تمامی اعضای هیات رییسه متفق‌القول کار فنی کی‌روش در تیم ملی را تایید کرده‌اند و نظرشان بر ادامه همکاری با او بود. من را هم به عنوان نماینده انتخاب کردند و همه کار را به گردن من انداختند تا با کی‌روش مذاکره کنم. کار سخت ما از این به بعد آغاز می‌شود چرا که مذاکره با کی‌روش کار سختی است.
رییس فدراسیون فوتبال ادامه داد: ما تمایل داریم با او به همکاری‌مان ادامه دهیم. درست است که ما امکانات کمی داشته‌ایم و پس از این هم امکانات کمی خواهیم داشت اما همه ما سوار بر یک کشتی هستیم و باید با شرایط کنار بیاییم و سختی‌ها را بپذیریم تا به موفقیت برسیم.

قضاوت سریال «در حاشیه» به عهده مردم
به گزارش تابناک گیلان، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: قضاوت درباره سریال «در حاشیه» به عهده مردم است و قرار نیست ما از طرف مردم اظهار نظر کنیم.
دکتر هاشمی در حاشیه مراسم تکریم و تودیع معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره آخرین سریال طنز مهران مدیری افزود: درباره فاخر بودن یا نبودن این سریال نیز هنرمندان حوزه هنر باید اظهارنظر کنند.

وی با اشاره به اینکه چند قسمت از این سریال را قبل از پخش آن دیده است گفت: صحبت هایی درباره این سریال داشتیم که کسی هم گوش نکرد، از نظر ما صداو سیما یک دانشگاه است که در ارتقای فرهنگ عمومی و صیانت از سرمایه های ملی و خدمتگزار جامعه نقش دارد هر چند که در کنار تمام زحمات و خوبی های دستگاه های خدمتگزار البته اشکالاتی هم ممکن است وجود داشته باشد.
وزیر بهداشت افزود: ازطرفی بعنوان یک ایرانی فکر می کنم طنز لازم و هنر این عرصه نیز وسیع است و طبیعیت طنز نیز اغراق است، بنابراین نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم هم هنر راتقویت کنیم هم طنز داشته باشیم هم راجع به هیچ قشری نباشد.
هاشمی گفت: علاقه ما این بود که حتما همانطور که دوستان در صدا و سیما فرمودند مراقبت هایی می شد یا بیشتر از این مراقبت می‌شد، اما در حقیقت این ها حاشیه است و خود ما نباید حاشیه سازی کنیم؛ کارهای مهمتر و سخت تری داریم و نباید به این مسائل حاشیه ای توجه شود.

تمدید صید به دلیل کاهش ماهیان استخوانی
به گزارش تابناک گیلان، اسحاق شعبانی امروز در انزلی با اشاره به تمدید زمان صید ماهیان استخوانی اظهار کرد: هر ساله صید ماهیان استخوانی از 20 مهر ماه تا 15 فروردین انجام می‌شود و امسال با توجه به کاهش صید بر اساس مصوبه سازمان شیلات زمان صید ماهیان استخوانی دریای خزر به مدت 10 روز تا 25 فروردین تمدید شد.
وی با تاکید بر اینکه امکان تمدید دوباره زمان صید ممکن نیست، تصریح کرد: در مدت مذکور 2 هزار و 530 تن ماهی استخوانی در گیلان صید شد که هفت درصد کاهش داشته است و با تمدید زمان صید ممکن است این کمبود جبران شود.
مدیر کل شیلات گیلان دلیل کاهش صید ماهیان استخوانی را شرایط نامساعد جوی عنوان کرد و افزود: هنوز نیز هوا سرد بوده و شرایط جوی در افزایش صید تاثیرگذار است.
وی با اشاره به اینکه گیلان اکنون 51 تعاونی پره صید با 4 هزار نفر عضو دارد، افزود: در مجموع تاکنون 9 تعاونی پره صیادی تعدیل شده که تعدیل پنج تعاونی توسط شیلات بوده است.
شعبانی تعدیل تعاونی‌ها را جزو الزامات دانست و خاطرنشان کرد: 14 تعاونی پره صیادی نیز غیراقتصادی و غیرفعال است.
وی با بیان اینکه دولت برای تعدیل تعاونی‌ها حدود 62 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته بود، یادآور شد: از این مبلغ تنها 10 میلیارد تومان اختصاص داده شده که 7 میلیارد و 200 میلیون تومان به گیلان دادند و با آن پنج تعاونی تعدیل شد.
مدیر کل شیلات گیلان وضعیت صیادان در تعاونی‌های تعدیل و تعطیل شده را پراکنده خواند و گفت: صیادان به کارهای دیگر مشغول هستند و در صورت تخصیص اعتبار اختصاص، پول این صیادان پرداخت می‌شود.
وی یکی از مشکلات جامعه صیادی را بیمه آنها دانست و خاطرنشان کرد: از تعداد چهار هزار صیاد گیلانی حدود 60 تا 70 درصد صیادان بیمه خویش‌فرما هستند و بقیه بیمه نیستند و پرداخت حق بیمه برای آنها سخت است.
شعبانی با اشاره به اینکه تعرفه بیمه قبلاً 170 هزار تومان بود که بعد به 150 هزار تومان رسیده است، تصریح کرد: قرار شد 17 درصد پرداخت حق بیمه سهم صیادان باشد و 10 درصد را دولت بپردازد که این امر محقق نشده است.
وی تکثیر و بازسازی را از وظایف شیلات گیلان عنوان کرد و متذکر شد: هر ساله باید برای پایداری شغل صیادی عملیات تکثیر و بازسازی انجام شود و به همین منظور سالانه 150 میلیون قطعه بچه ماهی سفید در دریا رهاسازی می‌شود.
این مسئول رهاسازی سالانه 2 میلیون بچه ماهی خاویاری را از دیگر اقدام‌ها در راستای پایداری صیادی و جلوگیری از انقراض این گونه ماهیان در آب‌های داخلی ذکر کرد.

به گزارش تابناک گیلان، سیروس رضایتی پیش از ظهر امروز در جلسه کارگروه توسعه دولت الکترونیک این شهرستان با اشاره به تاکید رئیس جمهور بر ایجاد نهضت فناوری اطلاعات در کشور اظهار کرد: استانداران رئیس کارگروه توسعه دولت الکترونیک در استان‌ها هستند.
وی جلوگیری از آلودگی محیط زیست را از اهداف توسعه دولت الکترونیک عنوان کرد و افزود: توسعه دولت الکترونیک در کاهش مصرف انرژی تاثیرگذار است.
رضایتی با بیان اینکه توسعه دولت الکترونیک در جلوگیری از اختلاف در برنامه‌ریزی سازمان‌ها اثرگذار است، تصریح کرد: توسعه دولت الکترونیک در جلوگیری از فساد اداری موثر است.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان به برون‌سپاری فعالیت‌ها در سال‌های گذشته اشاره کرد و یادآور شد: شبکه پست، دفاتر پیشخوان و استفاده از بخش خصوصی انجام شده، اما کافی نیست.
وی فعالیت سازمان‌ها را نیروی انسانی‌بر خواند و بیان کرد: نبود دولت الکترونیک موجب کاهش بهره‌وری می‌شود و به عنوان درد اداری مطرح است.
رضایتی با بیان اینکه مرکز تبادلات الکترونیکی گیلان اردیبهشت ماه امسال راه‌اندازی می‌شود، خاطرنشان کرد: تمام تجهیزات مرکز مذکور تهیه و آماده شده است.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان سریع و چابکی دستگاه‌ها را از ویژگی دولت الکترونیک خواند و اظهار کرد: مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی، فراگیری، کارآمدی و اثربخشی از جمله ویژگی‌های توسعه دولت الکترونیک است.
وی دولت الکترونیک را قابل اعتماد دانست و یادآور شد: توسعه دولت الکترونیک موجب هماهنگی کامل بین اجزای دولت در راستای ایجاد شفافیت و مقابله با جعل می‌شود.
*دولت الکترونیک موجب شفافیت مدیریت دولتی می‌شود
فرماندار رودبار نیز در جلسه مذکور ارتباط بهتر مردم با سازمان‌ها را از مزایای توسعه دولت الکترونیک عنوان کرد و گفت: توسعه دولت الکترونیک موجب ارتقای رضایتمندی مردم می‌شود.
سید محمد احمدی ایجاد شفافیت و کارآیی مدیریت دولتی را از اهداف راه‌اندازی دولت الکترونیک عنوان کرد و افزود: دسترسی آسان به سازمان‌ها و اداره‌ها از جمله اهداف توسعه دولت الکترونیک است.
وی با بیان اینکه توسعه دولت الکترونیک رابطه دولت و ملت را از حالت کاغذی خارج می‌کند، تصریح کرد: توسعه دولت الکترونیک گامی در راستای همدلی و همزبانی دولت و ملت است.

تیم فوتبال ملوان در هفته بیست و چهارم لیگ برتر فوتبال از ساعت 17 عصر امروز در ورزشگاه تختی این شهر به مصاف پیکان می‌رود.
ملوان بندر انزلی با 24 امتیاز در مکان یازدهم جدول لیگ برتر قرار دارد و تیم پیکان نیز با 22 امتیاز در جایگاه چهاردهم این جدول است.
ملوان انزلی در 9 بازی آخر چهار برد، چهار مساوی و یک باخت را در کارنامه خود دارد ضمن اینکه این تیم در مقابل پیکان مصاف سختی دارد و برای کسب نتیجه باید تلاش مضاعف کند.
همچنین قرار است هواداران ملوان امروز 18 فروردین به مناسبت هفدهمین سالگرد درگذشت سیروس قایقران یار شماره 9 ملوان و اسطوره‌ تیم فوتبال ملوان انزلی در دقیقه 9 مسابقه مذکور عدد 9 را که روی کاغذ بزرگ سفید نوشته‌اند در دست بگیرند و یاد و خاطره سیروس قایقران را گرامی نگه دارند.
سیروس قایقران بازیکن کاپیتان و بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال بود که در روز 18 فروردین سال 77 در یک سانحه رانندگی در مسیر امامزاده هاشم سراوان رشت به همراه پسر خردسالش «راستین» جان خود را از دست داد.
همایش تجلیل از قهرمانان ورزشی عصر امروز در سالن ارشاد انزلی برگزار و روز پنج‌شنبه هفته جاری مراسم سالگرد مرحوم سیروس قایقران بر سر مزار آن بازیکن فقید انجام می‌شود و روز جمعه نیز پیشکسوتان ملوان و پرسپولیس به یاد سیروس قایقران به مصاف یکدیگر می‌روند.

به گزارش تابناک گیلان، هیئت دولت قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای و پیله تر ابریشم از کشاورزان و نوغانداران را برای سال زراعی 94-93 تصویب و برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد.
منطقه گیلان، مقایسه قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای و پیله تر ابریشم در سال‌های زراعی 92-93 و 93-94 به این گونه است که برگ سبز درجه یک که در سال زراعی 92-93، 18 هزار ریال بود به 21 هزار و 800 ریال افزایش یافت.
همچنین قیمت برگ سبز چای درجه دو از 10 هزار ریال در سال زراعی 92-93 به 12 هزار و 100 ریال با 21 درصد تغییر افزایش یافت.
خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک و دو در سال زارعی 1394-1393 به ترتیب معادل 21 هزار و 800 ریال و 12 هزار و 100 ریال تعیین می‌شود.
قیمت فروش برگ سبز چای درجه یک و درجه دو به خریداران برگ سبز چای، معادل 33 درصد قیمت خرید تضمینی تعیین می‌شود.
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با هماهنگی وزارت جهادکشاورزی (سازمان چای کشور) و با رعایت قوانین و مقررات مربوط، در خصوص محدوده زمانی خرید، تعیین هزینه‌های تبعی موضوع این تصویب‌نامه، اخذ تضامین و وثایق معتبر از خریداران برگ سبز چای و زمان باز پرداخت آن، تصمیمات لازم را اتخاذ و بر نحوه اجرای آنها نظارت می‌کند.
خرید تضمینی هر کیلوگرم پیله تر ابریشم برای سال زراعی 1394-1393 به میزان 151 هزار ریال تعیین شد.

روزنامه خراسان نوشت:
شايد نتوان اقدام بي شرمانه دو مامور سعودي در تجاوز به دو نوجوان ايراني در فرودگاه جده را برخلاف ادعاي برخي مستقيما به پاي دولت اين کشور نوشت، اما سياهه اقدامات آل سعود عليه مردم منطقه علي الخصوص ايران مثنوي هفتاد من کاغذ است؛ از کارشکني هاي متعدد در صدور رواديد بگيريد تا کاهش قيمت نفت با هدف تحت فشار قرار دادن ايران در کارزار مذاکرات. ليست اين گونه اقدامات سعودي ها در تعامل با ايران تمامي ندارد، آن هم ايراني که دست برادري و سياست وحدت گرايانه خود را هيچ گاه پس نکشيد.
رفتار عربستان با ديگر کشورهاي منطقه هم نيازي به توضيح ندارد؛ اين کشور سياست حمله به غيرنظاميان را از رژيم کودک کش منطقه به خوبي به ارث برده، با تجهيز و اجيرکردن ده ها هزار تروريست و انداختن اين افراد به جان دو کشور عراق و سوريه صدها هزار کشته بر جاي گذاشت و ... متاسفانه بايد اذعان کرد درآمد اين کشور از حجاج (علي الخصوص درآمد حدود 700ميليارد دلاري از حجاج ايراني) در کنار درآمدهاي نفتي ازجمله منابع درآمدي اين کشور را در اقدامات مدنظر اين کشور تشکيل مي دهد.
درست است که وقتي اتفاقي مانند آنچه در فرودگاه جده رخ مي دهد دستگاه ديپلماسي وارد روند پيگيري مي شود و با احضار سفير يا کاردار و تشکيل پرونده مربوط، موضوع را در سطح بالا پيگيري مي کند اما اتفاقات سابق مانند بدرفتاري ها با حجاج در فرودگاه و داخل شهرهاي مدينه و مکه و حادثه تصادف کارمند مست سفارت عربستان در تهران و ... نشان مي دهد که اين روندها شايد نمي تواند چندان بر رفتار سعودي ها موثر باشد و به اقدامي ديگر نياز است.
با توجه به اين مقدمه جاي طرح اين سوال است که آيا ادامه اعزام عمره گزاران در شرايطي که احترام و حتي امنيت جاني و اخلاقي آنان در خطر است کاري درست است ؟ آيا ايران نمي تواند ضمن در نظر گرفتن ملاحظات فقهي با محدود کردن يا تعطيلي موقت عمره به اين کشور بفهماند منابع درآمدش هميشگي نيست؟ اين مطالبه البته مسبوق به سابقه هم بوده است؛ جايي که امام خميني (ره) پس از کشتار بي رحمانه حجاج توسط آل سعود در حج خونين سال 66 حج واجب را تعطيل کردند، يا جايي که پيش از انقلاب آيت ا... صدر در واکنش به اعدام ناجوانمردانه يک ايراني در عربستان يک سال حج را حرام اعلام کردند.

روزنامه ایران: سحرگاه آخرین جمعه سال گذشته اهالی خرمدشت با مراجعه به کلانتری 41 کرج ادعا کردند بوی مشمئز‌کننده‌ای از خانه یکی از همسایه‌های‌شان به مشام می‌رسد.
در پی این گزارش، مأموران پلیس خود را به خانه مرموز رساندند و با شکستن در خانه به داخل آن نفوذ کردند.سرهنگ «سید‌حسین سیدحقیقی» فرمانده پلیس کرج در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار شوک گفت: مأموران با حضور در خانه با جنازه پدر 34 ساله و پیکر نیمه‌جان دختربچه سه ساله روبه‌رو شدند.
دختر کوچولوی سه ساله که نزدیک به چهار روز بدون آب و غذا با جسد پدرش در خانه حبس شده بود، با کمک بموقع مردم و پلیس از کام مرگ نجات یافت.تیم ویژه‌ای از کارآگاهان دایره جنایی با بررسی بیشتر برای کشف علت مرگ مرد 34 ساله در محل حادثه حاضر شدند.
یکی از کارآگاهان کلانتری 41 خرمدشت علت مرگ عباس را مصرف بیش از اندازه مواد مخدر اعلام کرد، اگرچه هنوز به صورت رسمی مرگ مشکوک این مرد از سوی پزشکی قانونی اعلام نشده است.سرهنگ سیدحقیقی در ادامه اظهار کرد: در بررسی تیم پلیسی مشخص شد 20 روز پیش از کشف جسد پدر خانواده، مادر دختر بچه به دلیل اختلافاتی که با وی داشته، خانه را ترک کرده و دختر سه ساله‌اش را با پدرش تنها گذاشته است.

گفت‌و‌گو با مادر دختربچه
مادر دختر بچه حرف‌هایی باورنکردنی می‌زند. مشخص نیست در چه شرایط روحی و روانی قرار دارد که مهر مادری را فراموش کرده و اصرار دارد  که دخترش را سرپرستی نکند...
چند سال داری؟
30 سال.
چند وقت است که ازدواج کرده‌ای؟
7 سال.
چرا خانه را ترک کردی؟
به دلیل اختلافاتی که با شوهرم داشتم.
علت اختلافت چه بود؟
بیکاری و اعتیاد.
چند مدت است که دخترت را ندیده‌ای؟
یک ماه.
شغل همسرت قبلاً چه بود؟
او کارگر فصلی بود، شغل خاصی نداشت.
شوهرت چند وقت بود که اعتیاد داشت؟
از ابتدای ازدواج‌مان.
چرا از همان ابتدا تصمیم به جدا شدن نگرفتی؟
پدر و مادرم مانع شدند.
دلتنگ دخترت نشده بودی؟
نه، اصلاً دلتنگش نبودم.
تکلیف دخترت چه می‌شود، او با چه کسی زندگی می‌کند؟
من دخترم را نمی‌خواهم و برایم مهم نیست چه می‌شود!
چه چیز باعث شد با عباس ازدواج کنی؟
به اجبار پدر و مادرم.
چرا آینده دخترت برایت مهم نیست؟ مسائل مالی یا مسأله چیز دیگری است؟
من خسته شدم، می‌خواهم تنها باشم.
آیا خسته شدن باعث می‌شود مهر و محبت مادری را هم از دست بدهی؟
بله، من دیگر هیچ مهری در دلم ندارم.
دختر کوچولو  تا مشخص شدن پرونده مرگ پدرش تحت مراقبت عمو و زن‌عمویش قرار دارد.به گفته سوپروایزر بیمارستان مدنی، دختر کوچولو اگر تنها یک ساعت دیرتر به بیمارستان منتقل می‌شد، به خاطر سوء‌تغذیه دوام نمی‌آورد.

به گزارش تابناک گیلان، قصدم اين نيست كه به خاطر مبارك بياورم در ايامي كه انگشت كوچك دست شما در سريال قلب يخي قطع شد، مستاصل سراغ معروفترين جراحان اين عرصه رفتيد.
پخش سریال «در حاشیه» به کارگردانی مهران مدیری از رسانه ملی؛ نارضایتی شدید جامعه پزشکی را در پی داشت.
همانگونه که از قبل نیز قابل پیش بینی بود؛ سریال «در حاشیه» مهران مدیری ، خود « در حاشیه» قرار گرفت و خبرها از اعتراض جدی جامعه پزشکی در پی پخش چندین قسمت  این سریال که از ششم فروردین بر روی آنتن شبکه سه رفت؛ حکایت دارد.
شنیده می شود که پزشکان و متخصصان به انحای مختلف در شبکه های مجازی و اجتماعی این اعتراض شدید الحن خود را به گوش مهران مدیری رسانده و تمامی شبکه های اجتماعی منتسب به این کارگردان را مملو از شکوائیه های اعتراضی خود نموده اند.
البته بنظر می رسد که با اتمام تعطیلات نوروزی بر شدت اعتراضات جامعه پزشکی نسبت به پخش این سریال افزوده شود. همچنین سازمان نظام پزشکی کشور در پورتال رسمی خود اقدام به نظرسنجی با این موضوع  که « آیا در اعتراض حضوری (با کسب مجوزهای لازم) به پخش برنامه هتاکانه "در حاشیه" و رویه صدا و سیما، بصورت قطعی حضور مییابید؟» نموده است.
در عین حال جنجالی ترین متن اعتراضی که در نوع خود بی سابقه است از صبح  دهم فروردین ماه بر روی پورتال رسمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت که بازخورد گسترده ای نیز در فضای مجازی پیدا نمود.
این متن از سوی دکتر رضا علوی و  خطاب به «کارگردان در حاشیه» منتشر شده و ظریف آنکه نه با عنوان مدیران شبکه 3 و یا رسانه ملی بلکه خطاب به شخص مهران مدیری نگارش یافته است.
متن این نامه شدید الحن از این قرار است:
آقاي مديري
چو به گشتي طبيب از خود ميازار
چراغي بهر تاريكي نگه دار
قصد اين يادداشت اين نيست كه به خاطر مبارك بياورد در ايامي كه انگشت كوچك دست راست شما در فصل سوم سريال قلب يخي قطع شد، شما مستاصل سراغ معروفترين جراحان اين عرصه رفتيد.
شما يادتان نيايد من يادم هست كه بسياري از قسمتهاي سريال ويلاي من با دستكش سياه بازي مي كرديد.
جناب مديري به حمدالله و والمنه دستان شما به هنر پنجه هاي "طلايي"كساني كه امروز با همان انگشتان نشانه رفته ايد و به تمسخر نشسته ايد پيوند زده شده و نجات يافت، آن روزهاي سخت و همچنين روزهاي افسردگي پس از قهوه تلخ نيز گذشت، دستكش سياه فراموش شد ولي هميشه سياهي ها به اين زودي فراموش نمي شوند، گاهي زمستان ميرود و سياهي مي ماند به ذغال.
جناب مديري! كسي در هنرمندي شما شك ندارد، در موقعيت شناسي تان نيز! تمسخر نمايندگان اصلاح طلب مجلس ششم در نقطه چين و همچنين برنامه هجو موسوم به بمب خنده (ماهواره) بخواهيد، يا نخواهيد جزيي از كارنامه كاري شماست. شما همواره نشان داده ايد كه از هر آب گل آلودي ميتوان شاه ماهي گرفت.
پس از سالها حالا به تلويزيون بازگشته ايد و چه سوژه اي بهتر از پزشكاني كه در اين يكسال از هر رسانه اي كوفته شدند، بله بالاخره در اين تنور داغ نانهاي خوبي مي شود چسباند! و شما هم استاد مسلم موج سواري هستيد....
جناب مديري از شما ممنونم، ازين كه در كنار طنز الگوهاي نيك نيز به ما معرفي مي كنيد، پزشك درستكاري كه در مطب بسيار شلوغ و شيكش جاي سوزن انداختن نيست، پرداخت ويزيت الزامي نيست، پول دارو نيز بصورت زير نسخه اي به بيمار داده مي شود، همان روز هم قصد دارد به مناطق محروم جهت كمك رساني به بيماران برود.
شما كه چنين الگوهايي نمايش مي دهيد چرا خودتان الگو نمي گيريد!؟
چرا قهوه تلخ را بخاطر مسايل مالي و بالابودن دستمزد درخواستي از تلويزيون بيرون كشيديد و به ميليون ها بيننده و هوادار خودتان پشت كرديد و سود خود را بر بينندگان تلويزيون خود رجحان داديد؟
نمي گوييم شما هم مثل همان پزشك رايگان كار كنيد، اجاره مطب و منشي را از جيب خود بدهيد و در نهايت به مناطق محروم خدمت كنيد! نه! فقط اگر كمي از حاشيه سود خودتان مي كاستيد نه قهوه تلخ بي سرانجام ميماند، نه جوايز قول داده شده و قرعه كشي شده به خريداران سي دي فراموش مي شد، و نه دستمزد برخي بازيگران معوق مي شد، نه اين مجموعه جديد از هنرمندي هادي كاظمي(باباشاه) بي نصيب مي ماند.
آقاي مديري شما كه فرياد واسفاها سر مي دهيد و بداخلاقي جراحي كه خارج تعرفه طلب مي كند را نقد مي كنيد، بفرماييد تعرفه شما چقدر است؟ در سال ٩١ پايگاه خبري بولتن نيوز از دستمزد هفت ميليارد توماني شما براي قهوه تلخ خبر ميدهد، و شما اين مبلغ را براي ١٠٢ قسمت چهل دقيقه اي گرفته ايد، يعني شما به ازاي هر دقيقه حضور ١،٧٠٠،٠٠٠ تومان دريافت كرده ايد كه ميزان حقوق كارگر ايراني در همان سال (٨٩) ماهانه ٣٠٣ هزار تومان بوده است!
شايد بگوييد هنر شما بيش از هنر كارگر ارزش داشته باشد، قبول! هنر آن پزشكي كه انگشت قطع شده شما را ترميم كرد چطور؟ آن پزشكي كه شما را از افسردگي پس از قهوه تلخ رهاند چطور؟ آن جراحان پلاستيكي كه پنجه هاي طلايي شان را به تمسخر مي گيرد و هنرشان اكنون بر رخ و بدن نيمي از بازيگرانتان خود نمايي ميكند چطور؟
شما كه تيغ نقدتان تيز است چرا كمي خودتان را نقد نمي كنيد؟ چطور پس از سركارگذاردن ميليونها بيننده در سريال قهوه تلخ و همچنين سرگرداني برندگان جوايز خانه و ماشين، تنها به چند دقيقه اظهار تاسف اكتفا مي كنيد ولي تيغ انتقادتان را بروي جراحي مي كشيد كه در جراحي عارضه دار بايد دستبند بر دستش بزنيد؟
چطور مرفه بودن يك جراح پلاستيك براي شما جاي ايراد دارد ولي از درامد خود چيزي نميگوييد؟
از قرارداد يك ميلياردي و هفتصد ميليوني براي حضور كوتاه در فيلم پل چوبي و يا قرار داد ١٠٠ ميليوني در سال ٨٨ به استناد گفته هاي رضا استادي در برنامه چهارسو چيزي نمي گوييد، در همان برنامه اي كه دستمزد آقاي بازيگر، علي نصيريان ٢٥ ميليون و يك چهارم شما اعلام شد!
آقاي مهران مديري، گرچه از تعرفه خود چيزي نمي گوييد ولي ما همگي به قيمت شما واقف شده ايم.

دولت عربستان سعودی روز گذشته با صدور بیانیه ای برای نخستین بار موضع رسمی خود را نسبت به تفاهم سیاسی اخیر بین ایران و قدرت های جهانی در لوزان سوییس اعلام کرد.استقبال عربستان از توافق هسته ای با ایران : ملک سلمان صف خود را از نتانیاهو جدا کرد
به گزارش تابناک گیلان به نقل از "پولیتیکو" شورای وزیران عربستان بعد از ظهر دوشنبه با صدور بیانیه ای از تفاهم اخیر لوزان استقبال کرده و ابراز امیدواری کرده است توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 به برقراری صلح و ثبات در منطقه کمک کند.
این نخستین موضع گیری رسمی عربستان نسبت به بیانیه لوزان است. پیشتر نیز منابع آمریکایی از گفت و گوی تلفنی باراک اوباما رییس جمهور آمریکا با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در پنج شنبه هفته گذشته ( روز اعلام بیانیه لوزان) خبر داده و گفته بودند پادشاه عربستان در این گفت و گوی تلفنی ابراز امیدواری کرده است توافق هسته ای با ایران به برقراری صلح و ثبات در منطقه بینجامد.
خبرگزاری رسمی عربستان روز دوشنبه  متن بیانیه شورای وزیران سعودی که عالی ترین نهاد اجرایی این کشور به ریاست پادشاه است را منتشر کرده است.
در این بیانیه بااستقبال از توافق هسته ای ایران ابراز امیدواری شده است این توافق زمینه ای برای عاری سازی کامل منطقه از سلاح های کشتار جمعی باشد. در این بیانیه همچنین برضرورت عدم مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه تاکید شده است.
پیشتر برخی مقامات عربستان سعودی در اظهار نظرهایی اعلام کرده بودند دولت ریاض خواهان برخورداری از هر گونه  امتیاز هسته ای است که قدرت های جهانی در قالب توافق نهایی هسته ای به ایران خواهند داد.بسیاری از ناظران این موضع دولت عربستان را نوعی مخالفت و ابراز نگرانی از توافق هسته ای با ایران تعبیر و تفسیر کرده بودند.
حالا با این موضع گیری رسمی دستکم در مواضع اعلامی موضع دولت سعودی در زمینه توافق هسته ای با ایران شفاف تر شده است. اوباما هفته گذشته و در سخنرانی کوتاه خود پس از اعلام بیانیه لوزان از دعوت از سران کشورهای عربی منطقه به کمپ دیوید آمریکا در آینده نزدیک و رایزنی با آنها درباره توافق هسته ای با ایران و دیگر مسایل منطقه ای خبر داده است.
به نظر می رسد  مخالفت های صریح رژیم اسراییل و شخص نتانیاهو نخست وزیر اسراییل با توافق هسته ای با ایران، یکی از دلایل اعلام موضع رسمی دولت سعودی در زمینه توافق هسته ای با ایران باشد، چرا که ظاهرا مقامات سعودی نمی خواهنددر انتقاد و مخالفت از توافق هسته ای قدرت های جهانی با ایران، در صف واحدی با اسراییل قرار بگیرند و این مساله می تواند برای آنها که داعیه رهبری جهان اسلام و منطقه را دارند تبعات منفی داشته باشد.
همزمان "عادل جبیر" سفیر دولت پادشاهی سعودی در واشنگتن روز گذشته در اظهار نظری با استقبال از توافق هسته ای 1+5 با ایران، اعلام کرد او خوش بین است که این توافق می تواند محدودیت هایی 10 ساله بر برنامه هسته ای ایران داشته باشد.
این دیپلمات ارشد سعودی گفته است:" ریاض از توافق هسته ای که بازرسی ها و محدودیت های گسترده بر فعالیت های هسته ای ایران اعمال کند و بدون راستی آزمایی کامل از فعالیت های هسته ای این کشور تحریم های اعمال شده بر این کشور را بر ندارد، حمایت می کند.
سفیر عربستان در آمریکا افزود:" ما امیدواریم  توافق هسته ای بر مبنای همان چیزی که دولت آمریکا به ما اعلام کرده است، صورت پذیرد. آنچه که آمریکایی ها به ما گفته اند این است که تحریم ها به تدریج و تنها پس از بازرسی های گسترده و اعمال محدودیت بر برنامه هسته ای ایران ، برداشته خواهد شد.
این دیپلمات سعودی بر ضرورت بازرسی های گسترده و بی سابقه بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای از برنامه هسته ای ایران تاکید کرده است.

در حالی که بنگاه‌های اقتصادی با رکود مواجه‌ هستند، بانک‌ها با نرخ شکنی‌ها و روش‌های ابداعی و مبتکرانه از جمله پرداخت وام به صورت هفتگی و ساعتی در پی دریافت سودهای بیشتر هستند.
به گزارش تابناک گیلان، بانکها پیش از سال نو برای تعیین نرخ سود بانکی جدید  به بانک مرکزی نامه نوشته اند و خواستار برگزاری جلسه ای در این زمینه شده اند و بانک مرکزی هم در تدارک ارائه پیشنهاد خود در این زمینه به شورای پول و اعتبار است.
این در حالی است که بانکها و موسسات اعتباری مجوز دار و بدون مجوز مسابقه ای برای پرداخت سود و جذب بیشتر سپرده به راه انداخته اند و با نرخ شکنی هایی که دارند بازار نرخ سود بانکی را بر هم می ریزند و اصول حرفه ای را بعضا زیرپا می گذراند.
از سوی دیگر بانکها با پرداخت وام های گران قیمت و باشرایط ویژه و با فرمول های ناآشنا برای عموم در پی کسب سود بیشتر می گردند و سودهای بالایی دریافت می کنند. بانکها در حالی با برگزاری جلسات تعیین نرخ سود که چندین بار در سال گذشته اتفاق افتاد به دنبال این هستند که خود را همسو با اهداف اقتصادی دولت و حمایتگر تولید نشان دهند که در عمل وضعیت به گونه ای دیگر است.
شیوع شیوه های ابتکاری
بانکها گویا گوی سبقت را از یکدیگر می ربایند و با شیوه های ابتکاری و جدیدی که بکار می گیرند، در پی سود بیشتر هستند. از سوی دیگر اقتصاد کشور با رکود دست به گریبان است و واحدهای تولیدی با کمبود نقدینگی. در عین حال فعالیت های سوداگرانه در بخش های مختلف اقتصادی همچنان پابرجاست، همین شرایط درخواست و مطالبه برای دریافت وام ها حتی با سودهای نامتعارف را زیاد می کند.
با توجه به این شرایط بانکها با روش های ابداعی پرداخت وام ها با مدت زمان کوتاه و به اصطلاح ساعتی را در دستور کار خود قرار داده اند. بر این اساس برخی از شعب موسسات و بانکها به صورت هفتگی و ساعتی وام به متقاضیان می پردازند. البته فعالان اقتصادی مطرح می کنند که دریافت اینگونه وام ها دارای شرایط و ضوابطی است.
به هر حال در صورت شیوع این معضل بزرگ بانکی که اقتصاد را بیمار می کند، واحدها و بنگاه های تولیدی بیش از گذشته در گرداب بدهی های بانکی می افتند. این در حالی است که چند روز پیش ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی نسبت به افزایش قابل ملاحظه و نامتعارف مطالبات غيرجاري بانکها هشدار داده وانتقاد کرده است.  
پرداخت وام های کوتاه مدت بعضا به منظور تسویه مطالبات معوق برخی افراد حقیقی و حقوقی صورت می گیرد، در برخی از موارد ترخیص کالاها به صورت فوری از گمرک به درخواست تجار است، برخی به واردات کالاها اختصاص دارد و مواردی اینچنینی را شامل می شود. سودهای بالا هم جزو لاینفک این وام ها است.
پرداخت وام با مدت زمان کوتاه
موسسات و برخی از بانکها در حالی در حال ترویج پرداخت این نوع وام ها هستند که دریافت وام های خرد به افراد عادی چند سال است که متوقف شده و بانکها به ندرت پرداخت چنین وام هایی را در دستور کار خود قرار می دهند؛ البته از سوی دیگر برخی فعالان اقتصادی و واحدهای تولیدی دریافت این نوع وام ها را در شرایط خاص و اضطراری مثبت ارزیابی می کنند.
نکته مثبت در این بین رکود بازارهایی مانند طلا، ارز، مسکن، خودرو و غیره است، زیرا با رونق و سوددهی نامتعارف این بازارها، ممکن است که عده ای سودجو با دریافت چنین وام هایی در پی کسب سود و سرمایه گذاری در این بازارها باشند، زیرا نرخ سود فعالیت های سوداگرانه بیش از نرخ سودی است که باید به بانک بازپرداخت کنند.
حال بانک مرکزی طی سال ۹۳ اصل تعیین نرخ سود سپرده ها را بر اساس تفاهم و توافق میان بانکداران قرار داده است و با وجود اینکه در آغاز سال نو سیف رئیس کل بانک مرکزی مطرح کرد که قرار است موضوع ساماندهی ترخ سود تسهیلات بانکی در اولین جلسه شورای پول و اعتبار مطرح شود، اما به نظر می رسد که توافق بین بانکداران بر آن اولویت یافته است.  
حال بانکی ها در انتظار این هستند که با همکاری بانک مرکزی زمانی را برای برگزاری جلسه تعیین نرخ سود بانکی به ویژه در بخش تسهیلات اختصاص دهند و با توجه به کاهش نرخ تورم، نرخ سود را هم منطقی کنند.
این در حالی است که برخی از بانکها و به ویژه موسسات اعتباری و البته بدون مجوزها، نرخ های سود تعیین شده را رعایت نکنند و بانک مرکزی هم هشدارهایی در این زمینه صادر کرد و خواستار رعایت نرخ های سود توافقی میان بانکداران شد.
به طوریکه بانک مرکزی در زمستان سال گذشته با دریافت گزارشاتی از تخلفات بانکها در اجرای نرخ سود توافقی در اطلاعیه ای خطاب به بانک ها اعلام کرد: بانک‌ها حق مطالبه هیچگونه وجه مازاد بر حداکثر نرخ سود تعيين شده توسط شوراي پول و اعتبار را ندارند.
بانک‌ها قاعده بازی را رعایت کنند
حتی حمید تهرانفر معاون بانک مرکزی هم روز گذشته با تاکید بر اینکه این بانک اجازه تخلف در اجرای نرخ سودهای مصوب را نخواهد داد، گفت: اجرای مصوبات سود بانکی بدون پیش شرط است.
وی افزود: پيش شرط حضور در عرصه بانکي، پذيرفتن قاعده بازي است. بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران هرگز اجازه نخواهد داد در اجراي ضوابط مصوب و اعلام شده، به ويژه نرخ‌هاي سود سپرده و تسهيلات کوتاهي شده و انجام آنها منوط به رعايت برخي پيش‌ شرط‌ ها و ... شود.
از سوی دیگر برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که سیاست های دستوری در اجرای نرخ سود بانکها را به سمت و سوی تخلف می برذ و نرخ شکنی ها را تقویت می کند.
عبدالناصر همتی رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی هم از درخواست کتبی بانک‌ها برای برگزاری جلسه تعیین نرخ سود از بانک مرکزی خبرداده و با بیان اینکه بانک مرکزی هنوز پاسخی به این درخواست نداده است، گفت: در این نامه بر شرایط تغییر و کاهش نرخ سود بانکی تاکید شده است.
وی افزوده است: بانکی ها در روزهای پایانی سال گذشته مذاکراتی را برای تغییر نرخ سود انجام دادند و برهمین اساس نامه ای به بانک مرکزی در خصوص شرایط تغییر نرخ سود بانکی ارسال کردند. یکی از مسایل مهم در این زمینه نرخ ۲۷ درصدی تسهیلات بین بانکی است و این در حالی است که نرخ اضافه برداشت از بانک مرکزی نیز ۳۴ درصد است.
همچنین براساس جدیدترین گزارشات سازمان حسابرسی، آخرین رقم مطالبات معوق نظام بانکی با احتساب سود به ۹۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

 باراک اوباما رییس جمهوری امریکا روز دوشنبه به نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که خواستار به رسمیت شناخته شدن اسرائیل از سوی ایران به عنوان شرط توافق نهایی شده است جواب داد.
اوباما در مصاحبه با رادیو سراسری ان پی آر امریکا گفت: این برداشت که ما شرط عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای را به مساله به رسمیت شناختن اسرائیل گره بزنیم، شبیه این است که ما بگوییم توافقنامه ای امضا نخواهیم کرد مگر این که ماهیت حکومت ایران به کلی تغییر یابد.
وی گفت: به عقیده من، این یک سوء قضاوت اساسی است.

سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه در حاشیه‌ همایش فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به برخی از ابهامات مطرح شده پیرامون بیانیه اخیر هسته‌ای، اظهار کرد: مقاومت ملت ایران در مقابل آمریکا، گزینه‌های نیرومند ایالات متحده برای تحمیل اراده‌ سیاسی به جمهوری اسلامی ایران را ناکارآمد ساخت.
وی افزود: آمریکا که در پی تغییر رفتار سیاسی ایران بود، خود به تغییر رفتار سیاسی تن داد و بر خلاف مشی گذشته‌ خود، در مقابل مردم ما، مجبور به فراموش کردن همه‌ گزینه‌های روی میز و جایگزین‌سازی مسیر دیپلماسی برای حل موضوع هسته‌ای شد.
جعفری با اشاره به اینکه شکوه مقاومت مردم نجیب و آزاده ما، رئیس‌جمهور آمریکا را به پرده‌برداری از این اعتراف بزرگ تاریخی مجبور ساخت که گزینه‌ نظامی و استمرار تحریم‌ها ایران را قوی‌تر و مصمم‌تر خواهد‌ کرد، تصریح کرد: به فضل الهی فرزندان انقلابی ایران اسلامی در نبرد دیپلماتیک خود تا به امروز توانسته‌اند از حقوق ملت ایران به شایستگی دفاع کنند و ملت ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از تلاش‌های صادقانه و مجاهدت‌های سیاسی این عزیزان و ایستادگی روی خطوط قرمز تعیین شده، قدردانی می‌کنند.
فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: هر چند بی‌صداقتی و عدم پایبندی آمریکایی‌ها به تعهدات و عدم اعتماد به آنها، مسیر سختی را برای آینده‌ این جهاد دیپلماتیک ترسیم می‌کند، اما مطمئن هستیم همانگونه که رئیس محترم جمهور و وزیر محترم امور خارجه و اعضای برجسته‌ این تیم به صراحت مطرح کردند خط قرمز ما علاوه بر پذیرفتن حق چرخه‌ غنی‌سازی هسته‌ای و تحقیق و توسعه در این حوزه «لغو همه‌ تحریم‌های مرتبط» به عنوان نقطه‌ مرکزی مطالبات ملت ایران است.
وی در پایان با تاکید بر اینکه از دستگاه هوشمند و شجاع دیپلماسی کشور انتظار می‌رود در فرصت تعیین کننده‌ پیش رو، حداکثر ظرفیت‌های قدرتمند خود و مجموعه نظام را برای عزّت انقلاب اسلامی و کشور و نیز لغو همزمان تحریم‌ها به کار گیرد، گفت: ملت بزرگ ایران بر اساس شعار نورانی «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» در یک صف واحد، پشتیبان جبهه‌ی دیپلماتیک هسته‌ای خود خواهند بود و اجازه نخواهند داد القائات گمراه‌کننده‌ دشمن به ویژه آمریکا در موضوع مذاکرات اخیر از طریق ترجمه غیر واقعی بیانیه مشترک، اعتماد بین دولت و ملت را خدشه‌دار کند.

فدراسیون جهانی والیبال از ابراهیم فیروزی داور بین المللی کشورمان به عنوان دومین داور ایرانی برای قضاوت در لیگ جهانی سال ۲۰۱۵ دعوت کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، بیست و ششمین دوره لیگ جهانی والیبال از هشتم خردادماه در سه سطح و با حضور ۳۲ تیم برگزار خواهد شد. رقابتهای سطح سوم لیگ جهانی به صورت متمرکز در کشورهای میزبان برگزار خواهد شد که ابراهیم فیروزی داور بین‌المللی کشورمان برای قضاوت در دور برگشت گروه H این رقابتها که به میزبانی مصر برگزار می شود، دعوت شده است.
در گروه H چهار تیم مصر، ونزوئلا ، اسپانیا و قزاقستان حضور دارند که مسابقات مرحله رفت خود را در کشور قزاقستان و مرحله برگشت از ۲۷ تا ۳۱ خردادماه در قاهره مصر برگزار خواهد شد. فیروزی در سال 2013 نیز دو مسابقه تیم‌های هلند و ژاپن در لیگ جهانی را در هلند قضاوت کرد و امسال برای دومین بار به این رقابتها دعوت شده است.
محمد شاهمیری دیگر داور بین‌المللی کشورمان است که از سوی فدراسیون جهانی والیبال برای قضاوت در لیگ جهانی امسال دعوت شده است. تیم ملی والیبال ایران نیز در سطح یک این رقابتها با تیم‌های آمریکا، روسیه و لهستان در گروه B همگروه است.

به گزارش تابناک گیلان ، معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری شهرستان تالش روز سه شنبه در نخستین جلسه ستاد مردمی استقبال از سفر رییس جمهوری به گیلان گفت: ستاد مردمی استقبال از سفر رییس جمهوری به استان گیلان در شهرستان تالش متشکل از اقشار مختلف مردم تشکیل شده و همه کارها با محوریت و مشارکت مردم انجام می شود.
سیدجلال سیدمحمدی افزود: در ستاد مردمی استقبال از سفر کاروان تدبیر و امید شهرستان تالش همه گروه ها و نمایندگان جناح های سیاسی و اجتماعی ، تشکل های غیردولتی ، انجمن ها و اصناف ، شوراهای اسلامی شهر و روستا و اعضا و مسوولان ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در انتخابات 24 خرداد سال 92 حضور گسترده و منسجم و مشارکت فعالانه خواهند داشت.
وی فراهم کردن ارتباط مردم برای استقبال و دیدار با رییس جمهوری را از اهداف تشکیل ستاد استقبال مردمی در شهرستان تالش اعلام کرد.
وی بیان کرد: این سفر به عنوان اولین سفر دولت تدبیر و امید به استان گیلان در سال جدید و پس از موفقیت تیم دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در سوییس می باشد که با استقبال گسترده مردم تبدیل به یک همایش بزرگ و سراسری در تجلیل از اقدامات دولت به خصوص تیم مذاکره کننده خواهد بود.
معاون فرماندار تالش همچنین گفت: سفرهای هیات دولت به استانها و شهرستانها فرصتی برای حل مشکلات مردم است و بایستی از آن به درستی بهره برد.
وی افزود: امیدواریم سفر قریب الوقوع ریاست محترم جمهوری منشاء ثمرات خیر و مفیدی برای استان و شهرستان تالش باشد.
وی اضافه کرد: این سفر فرصت طلایی را در اختیار مدیران استان قرار می دهد تا بتوانند مسائل اساسی و تاثیرگذار استان را که در حقیقت پیشرفت استان را ترسیم می کند ، در قالب برنامه ستاد تدبیر و امید ارائه دهند.
سیدمحمدی با اشاره به پشتیبانی منسجم از برنامه های استقبال از کاروان تدبیر و امید اظهار کرد: برنامه های شهرستان باید در قالب استفاده از منابع غیردولتی ، شرکتها و بخش خصوصی طرح ریزی شود چرا که سفرهای استانی متکی به بودجه عمومی نیست و از ظرفیت شرکت های سرمایه گذاری و نهادهای عمومی غیردولتی استفاده شده و از اعتبارات دولتی در این خصوص هزینه نمی شود.
وی در ادامه بیان کرد: با کارشناسی های انجام گرفته ، اولویت ها و نیازهای شهرستان معین شده و در اختیار هیات دولت قرار گرفته است تا در سفر رییس جمهوری به استان تصمیمات خوبی برای توسعه شهرستان گرفته شود.
معاون فرماندار تالش افزود: با پالایشی که در خصوص مسائل و مشکلات شهرستان تالش صورت گرفته ، همگرایی خوبی بین مقامات محلی ، استانی و ملی ایجاد شده که امید می رود روند توسعه استان را شتاب بیشتری ببخشد.
معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری تالش با تاکید بر راه اندازی کمیته های اجرایی ، پشتیبانی و تبلیغاتی در شهرستان از شهرداران و بخشداران خواست در اطلاع رسانی و تبلیغات محیطی به صورت مناسب و مطلوب ، مردم را در جریان این سفر قرار دهند.
شهرستان 190 هزار نفری تالش در 130 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.

به گزارش تابناک گیلان ،سارنگ بزرگ چنانی گفت : محمدرضا ملک زاده ورزشکار شایسته گیلانی عازم کشور چین شد تا در رقابت های اسنوکر قهرمانی زیر 21 سال آسیا حضور یابد .
وی اظهار کرد : مسابقات اسنوکر زیر 21 سال قهرمانی آسیا از امروز سه شنبه در کشور چین آغاز می شود اما محمدرضا ملک زاده ورزشکار گیلانی از روز چهارشنبه به مصاف رقبای خود خواهد رفت .
وی ادامه داد : امیدواریم که این روزشکار شایسته گیلانی در رقابت های اسنوکر زیر 21 سال قهرمانی آسیا بدرخشد و بتواند مقام شایسته ای کسب کند .
وی در ادامه از حضور سه ورزشکار گیلانی در رقابت های اسنوکر قهرمانی کشور خبر داد و بیان کرد : همچنین حامد ذره دوست ، عرفان معصوم بابایی و ماهان مهدوی از استان گیلان در مسابقات اسنوکر رنکینگ کشوری حضور می یابند .
رییس هیات بولینگ و بیلیارد استان گیلان خاطرنشان کرد : مسابقات اسنوکر رنکینگ قهرمانی کشور از روز 23 فروردین ماه در اراک آغاز خواهد شد و سه ورزشکار گیلانی به مصاف حریفان خود خواهند رفت .
بزرگ چنانی اضافه کرد : این مسابقات جنبه انتخابی تیم ملی را نیز دارد تا نفرات برتر در مسابقات آسیایی اسنوکر که خرداد ماه سال جاری در ایران برگزار می شود ، حضور یابند و انتظار داریم که حامد ذره دوست ورزشکار شایسته گیلانی بتواند با کسب رتبه مناسب ، در رقابت های آسیایی حضور یابد .
وی گفت : حامد ذره دست که سابقه حضور در مسابقات جهانی چین و امارات و همچنین حضور در آکادمی تایلند و اردوی تیم ملی را دارد ، هم اکنون رنکینگ 11 کشور را در اختیار دارد و با درخشش در مسابقات اراک می تواند این رتبه را بهبود بخشیده و به عضویت تیم ملی درآید تا در رقابت های آسیایی حضور یابد .
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار