بسته خبری «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند: «امیدواری موتلفه به تکرار مواضع بعد از 18 تیر روحانی»، «عربستان می‌خواهد ایران را به سرنوشت شوروی دچار کند»، « اولین کشته رقابت بر سر مجلس»، «فرزندان اسد درحال یاد گرفتن زبان روسی و چینی هستند!» و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۱۶۹۱۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۳ 24 January 2016


تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.


سرپرست ۳ میلیون خانواده در کشور زنان هستند

رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و آینده‌پژوهی ژرفا با ابراز نگرانی از افزایش طلاق در کشور به حدود ۲۲ درصد به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تشکیل خانواده‌های «زن‌سرپرست»، گفت: اکنون دست کم ۳ میلیون خانواده زن‌سرپرست در کشور وجود دارد که حدود ۱۵ درصد از ۲۲ میلیون خانواده ایرانی می‌شود. صالح اسکندری، رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و آینده پژوهی ژرفا در گفت‌وگو با فارس با اشاره به برخی روندهای جمعیتی در کشور، گفت: جمعیت کشور در حال پیر شدن است. افزایش سهم افراد مسن همراه با کاهش نرخ زادوولد، نشان دهنده آینده‌ای با خانواده‌های کم‌جمعیت‌تر همراه با یک یا دو بچه است.


ادعای مشاور روحانی درباره رشد اقتصادی در سال بعد

مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه دولت می‌خواهد بدهی‌های خود را از طریق انتشار اوراق به میزان ۴۰ هزار میلیارد تومان پرداخت کند، گفت: دولت ۲ماه است که در بازار بین‌بانکی مداخله خود را آغاز کرده است. مسعود نیلی در همایش پساتحریم فرصت‌های فراروی بخش خصوصی گفت: تحریم یک بازی باخت باخت بود و تمام آنهایی که ایران را تحریم کردند، متضرر شدند، هرچند کشور نیز از این قضیه متضرر شد. به‌ هرحال همه روی این نکته اتفاق نظر داشتیم که تحریم‌ها مؤثر بوده است، اما موفق نبودند. به گفته وی از سال 95 اقتصاد ما رشدی 4 درصدی را تجربه خواهد کرد که این موضوع چیز دور از انتظاری نیست. هرچند از این عدد 3 واحد آن مربوط به نفت است.


پیشنهاد تشکیل جبهه نجات ایران

ایلنا نوشت؛ پیشنهادی که در جلسه اخیر اصلاح‌طلبان ابعاد رسانه‌ای بیشتری پیدا کرد، پیشنهاد حق‌شناس برای تشکیل جبهه نجات ایران در انتخابات امسال بود که بر اساس آن از نیروهای غیرمشهور و مستقل و اصولگرایان معتدل استفاده شود تا حداقل جلوی مجلس تندروتر گرفته شود.


چند هواپیما نیاز داریم؟

عباس آخوندی امروز در نشستی خبری در پاسخ به پرسش مهر در خصوص سرمایه‌گذاری در فرودگاه امام خمینی (ره)، گفت: در حال حاضر برای توسعه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) یک سرمایه‌گذار اظهار تمایل کرده که در حال مذاکره هستیم که به محض امضای قرارداد شرایط آن اطلاع رسانی می‌شود. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حضور سرمایه‌گذار خارجی برای توسعه فرودگاه امام، گفت: برنامه داریم که ۱۰۰ فروند هواپیمای بُرد کوتاه و ۴۰۰ فروند هواپیمای بُرد میانی و بلند وارد کشور کنیم.


روایت سایت رهبر انقلاب از نقش هاشمی رفسنجانی در هنگامه تعیین رهبری

پایگاه مرکز نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، نقل قول‌های تعیین‌کننده از امام خمینی‌(ره) درباره آیت‌الله خامنه‌ای را این‌گونه برمی‌شمرد: «حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خمینی، نزدیکترین فرد به امام خمینی که مشاور و مورد وثوق کامل ایشان بود، نقل کرده که امام در پی سفر خارجی آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: «الحق ایشان شایستگی رهبری را دارند» [۲۴۹] . زهرا مصطفوی، دختر امام خمینی (ره) بیان کرده که آنگاه که از امام درباره‌ی رهبری آینده نظام پرسیده است ایشان از آیت‌الله خامنه‌ای نام بردند و آنگاه که از مقام علمی آیت‌الله خامنه‌ای سؤال کرده است ایشان اجتهاد آیت‌الله خامنه‌ای را تأیید کرده‌اند[۲۵۰] . آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز نقل کرده که زمانی که امام درصدد عزل آیت‌الله منتظری از رهبری آینده بودند در جلسه‌ای که با حضور سران سه‌قوه، نخست‌وزیر (میرحسین موسوی) و حاج سید احمد خمینی در محضر امام تشکیل شده بود در مورد جانشین رهبری بحث شد ایشان از آیت‌الله خامنه‌ای برای رهبری آینده نظام نام بردند. وی همچنین بیان داشته که در جلسه خصوصی خود با امام راحل نسبت به وضع رهبری در آینده ابراز نگرانی کرده است و امام در پاسخ با اشاره به آیت‌الله خامنه‌ای فرموده‌اند: «شما در بن بست نخواهید بود، چنین فردی در میان شما هست. چرا خودتان نمی‌دانید؟»


توضیحات علی مطهری از برداشت نادرست اظهاراتش

نماینده تهران روز گذشته در سخنانی اعلام کرد که « نباید از تشکیل مجلس ضد نظام و ضد ولی فقیه ترسید». اما از این جمله وی تعابیر مختلفی توام با سوء برداشت‌هایی شد.به گزارش «خبرآنلاین»، علی مطهری گفت: اینکه من گفتم نباید از تشکیل مجلس ضد نظام و ضد ولی فقیه ترسید، مقصودم روشن بود و آن اینکه نیازی به سخت گیری‌های هیات های نظارت بر انتخابات در بررسی صلاحیت کاندیداها نیست. چون مردم به دلیل رشد اجتماعی‌شان به چنین افرادی رای نخواهند داد و چنین مجلسی تشکیل نخواهد شد.وی افزود: متاسفانه برخی رسانهها عمدا یا سهوا برداشت نادرستی از سخن من کردند و به این بهانه توهین‌هایی به من روا داشتند.


انتقاد تند سردار نقدی از دولت روحانی

رئیس سازمان بسیج مستضعفین طی سخنانی در دومین مجمع مرکزی سالانه بسیج عشایری ضمن تقدیر و تشکر از جامعه عشایر کشور اظهار داشته: خب وقتی نگاه به بیرون باشد، نتیجه همین می شود و اینجاست که متوجه می‌شویم چرا رهبر انقلاب بر اقتصاد مقاومتی تاکید دارند. در این 2 - 3 سال از اوج فاصله گرفته‌ایم و منحنی ما افقی شده است، شتاب علمی که رو به افزایش بود کاهش پیدا کرده و در ورزش هم همینطور و اینها دلیلی ندارد جز اینکه اعتماد به نفس خود را از دست داده و ظرفیت های خود را نادیده گرفته‌ایم.


امیدواری موتلفه به تکرار مواضع بعد از 18 تیر روحانی

محمد نبی حبیبی دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی در پایان نشست دبیران این حزب گفته: آقای روحانی در 29 آذر 59 در گفتگو با روزنامه جمهوری اسلامی سخن حقی گفته است و آن اینکه «قوه مجریه» در انقلاب‌های جهانی و در تاریخ همیشه قانون را به نفع خود تفسیر می‌کردند و انقلاب را به استبداد می‌کشاندند. بنابر این در قانون اساسی ما شورای نگهبان برای مقابله با دیکتاتوری پیش‌بینی شده است برای اینکه جلوی دیکتاتوری گرفته شود قانون اساسی پیش بینی کرده شورای نگهبان قانون اساسی را تفسیر کند.» این سخن حقی است. امروز که آقای روحانی سکاندار قوه مجریه هستند نباید در جایگاه تفسیر قانون اساسی بنشیند و عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها را زیر سوال ببرند. رئیس جمهور در همایش استانداران مطالبی گفتند که پایه و اساس حقوقی ندارد و مستند خارجی هم برای آن نمی‌توان یافت». مردم در قیام تاریخی 9 دی تکلیف را با فتنه گران روشن کردند و ما امید داریم مواضع مردمی و انقلاب آقای رئیس جمهوری در سخنرانی 23 تیر1378 که در تقابل فتنه گران 18 تیر همان سال اظهار شد با قوت بیشتر ادامه یابد.


قطر بیشتر از جمعیتش گردشگر جذب کرد

برپایه جدید‌ترین آمار منتشر شده در سال گذشته میلادی حدود سه میلیون نفر توریست و بازدید کننده خارجی به قطر سفر کردند. به گفته سازمان گردشگری قطر در سال گذشته بیش از ۸۵۰ هزار نفر از شهروندان عربستان و ۳۷۵ هزار نفر از هند به قطر سفر کرده‌اند. میزان در آمد دولت و صنعت گردشگری قطر از این تعداد بازدیدکننده خارجی حدود سه و نیم میلیارد یورو اعلام شده است. قطر با جمعیتی حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر یکی از ثروتمند‌ترین کشورهای جهان بشمار می‌رود. تعداد گردشگران خارجی که در مدت مشابه به ایران سفر کرده‌اند حدود چهار میلیون نفر است که بیشتر آن‌ها را زائران از کشورهای همسایه ایران تشکیل می‌دهند.


ما ۳۰۰۰ مداح سازماندهی نکردیم، از ارضی خبر ندارم!

روزنامه ی امید ایرانیان وابسته به بنیاد امید ایرانیان به ریاست محمدرضا عارف، نوشت: تب انتخابات این روزها نه تنها اهالی سیاست بلکه در گروه‌ها و جریان‌های غیرسیاسی هم رسوخ کرده است. گروه‌هایی مستقل که مردم تا چند سال پیش رد سیاست را در آنها نمی‌دیدند. اما این روزها برخی مداحان خودشان یک پای سیاست درمجال عزاداری و مولودی خوانی شده‌اند.حاج منصور ارضی، یکی از مداحان سرشناسی است که طی سال‌های اخیر مخصوصا در زمان ریاست محمود احمدی‌نژاد بر دولت، در اکثر منبرهایش حرفی از سیاست پیش کشیده است. او این روزها در آستانه انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی در گفت‌وگویی اعلام کرده که سه هزار مداح در تهران را ساماندهی کرده‌ایم تا در انتخابات، تلخکامی برجام را جبران کنند! منصور ارضی در حالی این‌گونه اظهارنظر می‌کند که طاهری، رییس خانه مداحان تهران در گفت‌وگویش با «امید ایرانیان» این موضوع را تکذیب می‌کند. او می‌گوید که این سازماندهی زیرنظر خانه مداحان نیست و حتی از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. طاهری می‌گوید: «آقای ارضی تشکیلاتی به نام قدیم‌الاحسان دارند و احتمالا درباره آن تشکیلات صحبت کرده‌اند چون آنچه اعلام شده است، زیرنظر خانه مداحان نیست و آقای ارضی دراین‌باره نظر خودشان را گفته‌اند.» طاهری همچنین در گفت‌وگویش تاکید می‌کند که هنوز خانه مداحان در زمینه انتخابات تصمیمی نگرفته و اعلام موضع نکرده است و اصلا معلوم نیست که حتی بخواهد چنین کاری کند. از این بابت اظهارات افراد، شخصی است و در صورتی که تصمیم خاصی گرفته شود، از سوی خانه مداحان اعلام می‌شود.


قاتل امام جمعه ساوجبلاغ اعدام شد

محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این که گفته می‌شود یکی از قاتلان امام جمعه ساوجبلاغ در کرمانشاه دستگیر و پس از مراحل رسیدگی به اعدام محکوم شده و همچنین گفته می‌شود حکم اعدام وی اجرا شده، آیا شما این موضوع را تأیید می‌کنید؟ گفته: بله؛ حکم اعدام این فرد اجرا شده، البته ایشان اتهامات دیگری هم داشتند.


نامه‌نگاری همسر شهید شهریاری درباره برجام

بهجت قاسمی، همسر شهید شهریاری و استاد دانشگاه شهید بهشتی در نامه‌ای خطاب به ملت ایران نوشته: هیچ اعتمادی به آمریکا و غرب نداریم اما به فرزندان این سرزمین اعتماد داریم. به مسئولان امین، غیور، شجاع و متدین کشورمان اعتماد داریم و این لحظات اقتدار را به ملتم تبریک می‌گویم. همسر شهید شهریاری در این نامه همچنین نوشته است: از مذاکره‌کنندگان و تمامی کسانی که در این سال‌ها در این مسیر تلاش کرده‌اند، سپاسگزارم و اکنون مجید عزیزم، ببین و شاهد باش که خون تو و یاران شهیدت به ثمر نشسته و دنیا در برابر اقتداری که آفریدید، سر تعظیم فرود آورده است.


«ریال ایران» در صرافی های پاکستان کمیاب شد

صرافی های پایتخت و دیگر شهرهای پاکستان این روزها و با گذشت مدت کمی از لغو تحریم ها، با افزایش تقاضا برای خرید ریال ایران مواجه شده اند و بهای ریال در مقابل روپیه پاکستان در چند روز اخیر بیش از دوبرابر افزایش یافته است. به گزارش ایرنا صراف های پاکستان می گویند قبل ازتحریم ها، متقاضیان ریال ایران برای خرید 10 میلیون ریال، کمتر از 30 هزار روپیه پرداخت می کردند اما حال ارزش هر 10 میلیون ریال ایران، به نزدیک 55 هزار روپیه افزایش یافته است. برخی مردم پاکستان که از طریق خرید ارزهای خارجی که ارزش آن رو به افزایش است، سرمایه گذاری می کنند، این روزها خرید ریال ایران را بهترین سرمایه گذاری از طریق خرید ارز می دانند.

عربستان می‌خواهد ایران را به سرنوشت شوروی دچار کند

سیروس ناصری در پاسخ به این پرسش خبرآنلاین که «مطالعه تاریخ به ما نشان می دهد که قدرتی به نام شوروی هم وجود داشته که روزگاری به دلیل قدرت بالای نظامی خود نه تنها در معادلات منطقه ای که در مسائل جهانی هم آمریکا را به چالش می کشید. ولی به مرور زمان همین تاکید بر مسائل سخت باعث فروپاشی آن رژیم شد.»، گفته: وضعیت ما حتما اینطور نیست. ما این وضعیت را نداریم و این اتفاقی است که عربستان امید دارد ما در آن قرار گیریم. منتهی بیش از سه دهه گذشته و نتیجه و برآیند نهایی همه این تحولات و استفاده از همه این امکانات توسط طرفین این بود که قدرت ما گسترش پیدا کرده است. دوم اینکه نظام عربستان بسیار متزلزل است. در ظاهر شاید مستحکم به نظر آید ولی سعودی نظامی نیست که در ساختار خود در میان و بلند مدت پایدار بماند. بنابراین عربستان است که از وضعیت فعلی نگران است و آماده پذیرش شرایط جدید نیست. هر آینه عربستان آمادگی داشته باشد شرایط فعلی تثبیت شده را بپذیرد حتما برای ما مشکلی ندارد چون ما دست بالاتر را داریم. این مشکل اصلی در روابط دوجانبه است. پذیرش این واقعیت برای عربستان زمانبر است و بیش از آن خود تحولات در منطقه را می برد که برایش روشن شود که چاره ای نیست جز این شرایط را بپذیرد.


دلیل عدم حضور طیف لاریجانی و احمدی‌نژاد در ائتلاف اصولگرایان

غلامرضا مصباحی مقدم در پاسخ به جماران در مورد انتقادهایی که به ائتلاف اصولگرایان مطرح می شود، گفته: ائتلاف اصولگرایان شکل گرفته و حداکثر احزاب، گروه ها و جریاناتی که به عنوان اصلاح طلب شناخته می شوند در این ائتلاف جمع شده اند. اما دلیل اینکه طیف احمدی نژاد نیامده اند این است که ما چیزی به عنوان حزب در اطراف احمدی نژاد نمی شناسیم. ایشان جریان ساز به معنای ایجاد تشکیلات نبوده تا اینکه آنها هم به میدان بیایند. افراد حزب یکتا نیز اظهار می کنند که ما غالبا کسانی هستیم که در دولت احمدی نژاد کنار گذاشته شدیم. ضمنا آنها هم در ائتلاف اصولگرایان نماینده دارند. آقای لاریجانی جدای از رئیس مجلس شورای اسلامی لیدر فراکسیون رهروان ولایت است. به طور عمده اعضای فراکسیون رهروان ولایت نمایندگان شهرستان ها هستند. ما در تهران کسی را به عنوان طیف لاریجانی نمی شناسیم. البته حضور ایشان مغتنم بود و اگر در ائتلاف اصولگرایان حضور می داشت به اینکه ما تقریبا بگوییم ائتلاف 100 درصدی است کمک می کرد.


سوال مجلس از ثروت مدیران فوتبالی

در بخشی از گزارش فساد در فوتبال که پس از مدت‌ها از سوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی منتشر شده آمده: افزایش بی رویه اموال مدیران شاغل در فدراسیون و باشگاه ها و واسطه ها طی سالهای گذشته، مستلزم رسیدگی دقیق و تخصصی توسط قوه قضائیه است. برخی از این افراد روزی که وارد این ورزش شدند، هیچ ثروتی در اختیار نداشتند اما در حال حاضر از جمله داوطلبان خرید بزرگترین باشگاه های کشور هستند. قاطعیت و عدم مسامحه و ملاحظات در این امر مهم چاره ساز است.


افشاگری درباره سفارش‌های شخصی وزیر مخالف سوسیالیسم

خبرگزاری فارس با انتشار تصویر زیر نوشته: شاید یکی از انگیزه‌های اصرار و پافشاری برای خروج محصولات پتروشیمی را بتوان در سند زیر یافت. در این نامه، وزیر صنعت در نامه‌ای به امضای خود از مدیرعامل یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های پتروشیمی کشور خواسته است که بدون گرفتن ضمانت‌نامه و بدون طی کردن مراحل اداری، به صورت اعتباری با سررسید 4 ماهه محصولات مورد نیاز یک شرکت را به آن ارائه کند. معنای این سند یک چیز بیشتر نیست: تولید‌کننده‌ای که به وزیر دسترسی داشته باشد به راحتی می‌تواند مواد اولیه مورد نیاز خود را بدون مشکل و با شرایط ویژه دریافت کند و هر تولیدکننده‌ای از این دسترسی محروم باشد عملا بخت بردن این رقابت غیر عادلانه را نخواهد داشت و برای ادامه کار خود باید به قضا و قدر و شانس اتکا کند. قضاوت درباره اینکه چند درصد از تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی پتروشیمی امکان و شانس دسترسی به وزیر یا دیگر مقامات مسئول دولتی را دارند چندان دشوار نیست. چنانکه پیش‌بینی آینده این صنعت اشتغالزا و رشدآفرین نیز با این شرایط دشوار نیست. چنانکه همین امروز هم به دلیل تصمیمات غلط دولتی در تجارت محصولات پتروشیمی، محصولات پتروشیمی ایران در ترکیه و چین تبدیل به کالای نهایی شده و به ایران صادر می‌شوند. شرایط به گونه‌ای ست که بعضا صنایع ترکیه محصولات پتروشیمی ایرانی را ارزان‌تر از آنچه به دست تولیدکنندگان ایران می‌رسد در اختیار می‌گیرند و محصولات ایرانی را حتی از بازارهای سنتی ایران در منطقه هم بیرون می کنند. سؤال انتهایی این است که تا چه زمانی اقتصاد ملی باید هزینه «نظرات شخصی» مدیران دولتی را بپردازد؟

روایت سایت رهبری از نقش هاشمی در تعیین رهبری/ نامه سفارشی آقای وزیر/ دلالی‌ در «خطبه‌خوانی» عقد!/ آمر حمله به سفارت عربستان کيست؟

شجونی: انتظار دارید از خیابان رقیب بیاوریم؟

به گزارش نامه نیوز، جعفر شجونی در خصوص ردصلاحیت برخی اصولگرایان توسط شورای نگهبان گفت: ما صرفا از دور دستی بر آتش داریم و عاطفی برخورد می کنیم و غصه دار هم می شویم. اما شورای نگهبان تصمیماتش براساس مستندات است و اطلاعات خود را از مراکز مهم دریافت می کند. ما نمی توانیم به آنها اهانت کنیم و دعوا با آنها بی خود است. وی درباره اینکه آیا این ادعا صحت دارد که 50درصد ردصلاحیت شدگان اصولگرا هستند یا خیر گفت: من اطلاعی ندارم اما بعید هم نیست به هرحال ممکن است اصولگرایان هم خلافی کرده باشند و پرونده های مالی داشته باشند. نمایند سابق مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که با وجود ردصلاحیت شدن تمامی رقبا، دیگر جلسات همگرایی و لیست واحد اصولگرایان چه لزومی دارد، گفت: خب با توجه به شرایط فعلی اصولگرایان با یکدیگر رقابت می کنند.لازم نیست مخالفان و دشمنان در انتخابات شرکت کنند.البته بعضی از این افراد آدم های خوبی هستند؛ الکی تصمیم گرفته اند که اصلاح طلب باشند. اما عملکردشان در مجلس ششم، اتاق فکر لندن و اینکه یکی از آنهابا بی بی سی مصاحبه کرد و گفت قرآن، کتاب خدا نیست و امام زمان دروغ است؛ همه اینها را شورای نگهبان می فهمد و دلش برای نظام می سوزد. شجونی درپایان در پاسخ به این سوال که آیا از اینکه خودتان با خودتان رقابت می کنید راضی هستید گفت: بله راضی هستیم. انتظار دارید برویم از خیابان برای خودمان آدم بیاوریمکه با ما رقابت کنند؟! رقابت یعنی چی؟ الان اصولگرایان در تمام شهرها با یکدیگر رقابت می کنند.


درخواست از شورای نگهبان برای الزام دولت به بی طرفی

۲۱ نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به شورای نگهبان با اشاره به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور تصریح کردند بیم آن می‌رود دولت یازدهم با این فرمان انتخاباتی آقای روحانی، به دنبال یکدست کردن دو قوه مجریه و مقننه و تلاش برای ایجاد مجلسی دولت‌ساخته و مطیع برآید. به گزارش فارس، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به شورای نگهبان نسبت‌ به اعمال فشارهای انتخاباتی، خواستار واکنش صحیح این شورا شدند.


لیست جامعه روحانیت برای انتخابات خبرگان هنوز نهایی نشده است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی قائم مقام جامعه روحانیت مبارز زمان تدوین نهایی لیست این تشکل برای انتخابات خبرگان را پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان اعلام کرد. به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به پرسشی درباره تدوین لیست جامعه روحانیت مبارز برای انتخابات خبرگان، اظهار کرد: جامعه روحانیت هنوز در این خصوص به جمع‌بندی نهایی نرسیده است.


جبهه یکتا از ائتلاف اصولگرایان تبعیت می‌کند

محمد عباسی عضو جبهه یکتا درباره نحوه مشارکت جبهه یکتا در شورای ائتلاف اصولگرایان گفت: ما از تصمیمات این شورا حمایت می‌کنیم و تاکید ما بر تقویت همگرایی اصولگرایان است. این فعال سیاسی تاکید کرد: ما از لیست نهایی ائتلاف اصولگرایان تبعیت کرده هر چند از اعضای یکتا هم در این لیست حضور نداشته باشند البته ما شاخص‌ها و مصادیق مورد نظر خود را به شورای ائتلاف اصولگرایان معرفی کرده‌ایم.


هفته آینده رهروان وارد تهیه لیست‌ انتخاباتی می‌شود

ایرج عبدی عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت گفت که این فراکسیون هفته آینده وارد موضوع ارائه لیست‌های انتخاباتی در تهران و سایر شهرستان‌ها می‌شود. به گزارش تسنیم، این عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در مورد رایزنی‌های انجام شده برای بررسی صلاحیت نمایندگان ردصلاحیت‌ شده گفت: پیگیری‌هایی از طریق کانال‌های قانونی شده است و دکتر لاریجانی نیز با توجه به شناختی که از اعضای فراکسیون رهروان داشتند نیز رایزنی‌هایی انجام داده است و تمامی تلاش بر این است که حقی از آنها ضایع نشود.


دلالی‌های تازه در «خطبه‌خوانی» عقد!

به گزارش قانون، یکی از حواشی که شاید کمتر مورد توجه خانواده‌ها حتی مسئولان قرار گرفته، تخلفات دفاتر ثبت ازدواج است که عمدتاً از چشم‌ها پنهان می‌ماند. بروز تخلف در دفاتر ثبت ازدواج مشکلاتی را برای جوانان و خانواده‌ها ایجاد کرده که «دلالی برای خطبه‌خوانی» و «آوردن روحانی مشهور بر سر سفره عقد» نوبرترین آنها محسوب می‌شود. به‌تازگی برخی افراد با وعدۀ آوردن روحانیون مشهور و سیاسی کشور بر سر سفره عقد زوجین، از آنها مطالبه هزینه‌های میلیونی می‌کنند که عمدتاً وعده توخالی بوده و تنها جیب زوجین را خالی می‌کند. در مواردی هم که این اتفاق افتاده و روحانیون مشهور سر سفره عقد برای خطبه‌خوانی می‌روند، هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند و عمدتاً به‌واسطه روابط کاری یا خانوادگی، خطبه را جاری می‌کنند.با این حال، برخی افراد که امکان ارتباط با روحانیون را دارند، اقدام به گرفتن پول برای خطبه‌خوانی از سوی آنها می‌کنند که تازه‌ترین نوع دلالی حداقل در حوزه ازدواج محسوب می‌شود.


اولین کشته رقابت بر سر مجلس

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی خوزستان گفت: درگیری هواداران نامزدهای انتخاباتی در شوش یک کشته و سه زخمی برجای گذاشت. سیدرحمان موسوی گفت: تبلیغات انتخاباتی در شهرستان شوش باعث شد که هواداران دو نفر از نامزدها که همگی فامیل بودند با یکدیگر درگیر شوند. او گفت: این درگیری‌ به برخوردهای فیزیکی کشیده و باعث ایجاد تنش در یکی از محلات شهر شوش شد که در پی آن یک نفر بر اثر شدت ضربات چاقو جان خود را از دست داد و 3 نفر نیز به مراکز درمانی اهواز انتقال یافتند. معاون اجتماعی فرمانده انتظامی خوزستان گفت : بلافاصله بعد از این اتفاق ، پلیس وارد عمل شد و اوضاع را تحت کنترل قرار داد. وی افزود: هم اکنون وضع در این منطقه شوش آرام است و ماموران پلیس مشغول بررسی کارشناسی حادثه هستند.

توافق اولیه ۵۰۰میلیون یورویی ایران خودرو با پژو

یک مقام مسئول در صنعت خودرو در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به توافق اولیه شرکت پژو با ایران خودرو، اظهار داشت: براساس این توافق قرار شده همکاری مشترک ایران خودرو و پژو به‌صورت 50 درصد و مساوی باشد. وی با بیان اینکه در این سرمایه گذاری مشترک هر دو طرف 250 میلیون یورو سرمایه گذاری خواهند کرد، افزود: قرار است در قالب این همکاری سه خودروی جدید 2008، 208 و 301 با 50 درصد عمق ساخت داخل تولید شوند. این مقام مسئول در صنعت خودرو با اعلام اینکه این سرمایه گذاری مشترک محدود به این سه خودرو نیست و در آینده به 5 خودرو نیز خواهد رسید، تصریح کرد: احتمالاً در سفر این هفته رئیس جمهور به کشور فرانسه این قرارداد نهایی خواهد شد.


سلفی جنجالی با اردوغان

عکس سلفی یک فعال اجتماعی سیاسی سوریه در نشست مشترک با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و انتشار آن در فیس بوک، جنجالی شده است.به گزارش عصرایران به نقل از سایت آر تی روسیه، انتشار این سلفی با انتقاداتی روبه رو شده است.

روایت سایت رهبری از نقش هاشمی در تعیین رهبری/ نامه سفارشی آقای وزیر/ دلالی‌ در «خطبه‌خوانی» عقد!/ آمر حمله به سفارت عربستان کيست؟


بازداشت معلم نماهایی که 47 مدرک تحصیلی را جعل کردند

مرصاد نیوز نوشت: دو تن از معلم نماهای شهرستان سنقر به جرم صدور مدرک جعلی بازداشت شدند.هفته گذشته دو نفر از معلمان شهرستان سنقر که اقدام به صدور مدارک تحصیلی جعلی کردند، به دستور مراجع قضایی بازداشت شدند. بنا بر گزارش های رسیده این افراد که به مدت 7 روز در بازداشت بودند، تا کنون 47 مدرک جعلی که بیشتر آنها مدرک تحصیلی دیپلم می باشد را با اخذ رشوه صادر کرده اند. این دو نفر در حال حاضر هرکدام با وثیقه های 300 میلیون تومانی آزاد شده اند. لازم به ذکر است که دادسرای شهرستان سنقر در حال بررسی و پیگیری است.


کرد ميهن کيست؟

هرچند سخنگوی وزارت کشور سرنخی از آمر حمله به سفارت عربستان داد و از فردی گفت که در شهر کرج زندگی می‌کرده است اما هیچ مرجع رسمی نامی از کسی که دستور حمله را صادر کرده بود، نداد تا پیگیری ایلنا به نام «حسن کردمیهن» برسد؛ فردی که برای خود برو و بیایی دارد و مغز متفکر حمله به سفارت عربستان خود او بوده است؛ همان کسی که بنا به گفته مقام‌های امنیتی کشور، مدتی در ایران نبوده و بعد از ورود به ایران بازداشت شده است.حسن کردمیهن تا چند سال پیش در کرج مشهور بود. هیات‌الرضا محفل انصار حزب‌الله کرج هست که حسن کردمیهن این هیات را سازماندهی می‌کند.این خطیب مشهور، با حمایت مالی برخی سازمان‌ها و نهاد‌ها، فعالیت‌های فرهنگی گسترده‌ای دارد. در کنار هیات‌های مذهبی، برنامه‌های متعدد دیگری نیز در دستور کار قرار داده تا جوانان بیشتری را جذب تفکرهای منحصر به فرد خود کند. ماجرای شش دانش‌آموز کرجی غرق‌شده در دریا که نام یکی از موسسه‌های نزدیک به کردمیهن در آن آورده می‌شد، نام او را بیشتر به رسانه‌ها کشاند. در آن زمان نایب رئیس فدراسیون نجات غریق کشور گفته بود که وقتی مربی این بچه‌ها و کسی که مسئولیت را برعهده داشته، دقت نداشته و مسئولیت‌پذیر نبوده، قطعا این حادثه تلخ پیش می‌آمده چون می‌دانسته که پرچم سیاه نصب شده و نجات غریق هم نبوده است.


اهدای یک جلد کتاب قانون اساسی به روحانی

دانشجویان بسیجی دانشگاه اصفهان یک جلد قانون اساسی و یک جلد از قوانین انتخابات مجلس شورای اسلامی را به عنوان هدیه برای رئیس‌جمهور ارسال کردند.به گزارش فارس از اصفهان، بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان نامه‌ای به حسن روحانی رئیس‌ جمهوری نوشته و یک جلد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و یک جلد قوانین انتخابات مجلس شورای اسلامی را به ایشان اهدا کردند.دانشجویان دانشگاه اصفهان با اشاره به سخنان رئیس‌ جمهور در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور نکاتی را خطاب به وی بیان کرده است.


احتمال عمدی بودن فاجعه منا

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: در دادگاه های عربستان وکلایی که غیر عربستانی باشند حق وکالت ندارند بنابراین باید این موضوع توسط وکلای مجرب در دادگاه لاهه پیگیری شود.محمدعلی اسفنانی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، در خصوص پرداخت دیه قربانیان فاجعه منا به ایران، اظهار داشت: کم ترین فرضی که می توان در رابطه با فاجعه منا برای دولت عربستان در نظر گرفت، مقصر بودن این کشور است.نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه احتمال عمدی بودن فاجعه منا نیز وجود دارد، بیان کرد: حتی اگر عربستان را فقط مقصر بدانیم، با توجه به قواعد حقوق بین الملل اگر کشوری به دیگری خسارتی وارد کند، ملزم به جبران خسارت است.سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر این خسارت در قالب جرم باشد که جرایم بین المللی کاملا مشخص شده هستند و در دیوان کیفری لاهه می توان به این موضوعات رسیدگی کرد.


شوخی یک روزنامه با ردصلاحیت‌‌ها

ماجرای رد صلاحیت‌های داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی به عرصه طنز هم کشیده شد. روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: این روزها متنی در همین زمینه در فضای مجازی دست به دست می‌شود که با توصیه ضرورت کوشا بودن در تربیت فرزندان، در واقع مسئولان را به روش اعتدال در برخورد با موضوع صلاحیت‌ها توصیه می‌کند.متن طنز چنین است: «دختر مرحوم طالقانی، پسر شهید مطهری، پسر شهید اشرفی اصفهانی، نوه امام خمینی، فرزندان هاشمی رفسنجانی، پسر دکتر عارف و ... همگی رد صلاحیت شدند. لطفاً در تربیت فرزندان کوشا باشید!»


یک سایت خواستار رد صلاحیت عارف شد

سایت صراط با اشاره به اظهارات عارف خواستار بررسی مجدد و رد صلاحیت وی توسط شورای نگهبان شده است . صراط نیوز در بخشی از این گزارش نوشت: ” برنامه اصلاح طلبان برای "عقب نشینی نکردن” و "حل شدن همیشگی چالش رد صلاحیت ها” به جز طراحی نقشه هایی مانند آنچه سعید حجاریان "فشار از پایین و چانه زنی در بالا” خوانده بود، چیست؟واضح است که حتی افرادی که از فیلتر شورای نگهبان عبور کرده اند نیز نمی توانند هر حرف تحریک کننده و ساختارشکنی را بر زبان بیاورند. به نظر می رسد عارف تایید صلاحیت خود در هر انتخاباتی را قطعی می داند که چنین سخنان ساختارشکنانه ای را به راحتی مطرح می کند؛ غافل از اینکه اعضای شورای نگهبان رفتار کاندیداها را به دقت زیر نظر دارند و چه بسا در روزهای آتی با بررسی مجدد اظهارات ساختارشکنانه عارف، حکم به رد صلاحیت او بدهند.


فرزندان اسد درحال یاد گرفتن زبان روسی و چینی هستند!

پارسینه نوشت: اسماء اسد، همسر بشار اسد رئیس جمهور سوریه در یادداشتی تازه در صفحه اختصاصی خود در فیس بوک به جزئیات جالبی از زندگی خصوصی اش اشاره کرده است.اسماء اسد نوشته است: پسر بزرگ‌شان(حافظ) که اینک چهارده ساله است؛ هم‌قد پدرش شده است و این‌روزها مشغول یادگیری زبان روسی است و بسیار به تکنولوژی و گجت‌ها و کامپیوتر علاقه‌مند است. همسر بشار اسد نوشته است پسر دوم شان(کریم) نیز در حال یادگیری زبان چینی و دخترشان نیز در حال یادگیری زبان اسپانیایی و ورزش های سبک خانگی است.بشار اسد و همسرش دارای دو فرزند پسر هستند، حافظ 14ساله و كریم 10 ساله و یك دختر 12 ساله به نام زین.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار