زمان برای رسیدن به روز اجرای برجام و لغو تحریم‌های ایران به شماره افتاده است. 185 روز پس از حصول برجام در وین و با گذر از سنگ‌اندازی‌های مخالفان برجام، زمان زیادی تا برداشته شدن تحریم‌ها باقی مانده است.
کد خبر: ۱۶۴۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳ 16 January 2016
برترین ها: زمان برای رسیدن به روز اجرای برجام و لغو تحریم‌های ایران به شماره افتاده است. 185 روز پس از حصول برجام در وین و با گذر از سنگ‌اندازی‌های مخالفان برجام، زمان زیادی تا برداشته شدن تحریم‌ها باقی مانده است.

11:04: بان کی مون برای برجام بیانیه صادر می کند


خبرگزاری مهر: «استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل گفت: با توجه به نشست روز شنبه در وین در خصوص اجرایی شدن توافق هسته ای با ایران « بان کی مون » دبیر کل سازمان ملل بیانیه ای صادر خواهد کرد.



10:35:
 ظریف وارد وین شد


خبرگزاری تسنیم: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که برای اعلام آغاز «روز اجرای» برجام عازم پایتخت اتریش شده بود، دقایقی پیش وارد فرودگاه وین شد.

قرار است پس از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، محمد جواد ظریف و فدریکا موگرینی در وین، پایتخت اتریش، با انتشار بیانیه‌‌ای مشترک آغاز «روز اجرای» برجام را اعلام خواهند کرد.



10:33: گفت‌و‌گوی تلویزیونی روحانی با مردم 

خبرگزاری تسنیم: حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران امروز بلافاصله پس از قرائت بیانیه مشترک اجرای برجام در وین، با مردم گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی خواهد داشت.

این گفت‌و‌گو از برخی شبکه‌های تلویزیونی از جمله شبکه خبر پخش می‌شود.



10:07: اوباما راه فروش هواپیما به ایران را باز کرد


خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور آمریکا در راستای لغو تحریم ها علیه ایران بر اساس توافق هسته ای به وزیر خارجه این کشور اجازه داد مجوزهای لازم برای صادرات هواپیماهای مسافربری به ایران را صادر کند.

در عین حال مقامات کاخ سفید تاکید کرده اند تا عمل ایران به تعهداتش بر اساس برجام و تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی هیچ تحریمی علیه ایران لغو نخواهد شد.



09:10: قیمت نفت در آستانه اجرای برجام

خبرگزاری میزان: قیمت نفت های جهانی در چند ماه گذشته در مدار نزولی قرار گرفته است، این روند حتی با نزدیک شدن به زمان برجام متوقف نشده بود تا اینکه در روزهای گذشته شاهد افرایش قیمت نفت بوده ایم به طوری که  بهای هر بشکه نفت شیرین سبک آمریکا در بازار نیویورک روز پنجشنبه برای تحویل در ماه فوریه با 72 سنت افزایش به 31 دلار و 20 سنت رسید. 



08:57: سی ان ان: ایران تعهداتش را انجام داده و در انتظار گزارش آژانس است

خبرگزاری ایرنا:  شبکه خبری آمریکایی «سی ان ان» روز جمعه گزارش داد که ایران تعهدات خود را در قالب توافق هسته ای (برجام) انجام داده و در انتظار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی و آغاز اجرای برجام و تخفیف تحریم هاست.

خبرنگار سی ان ان از برلین گزارش داد: به نظر می رسد که ایران بخوبی تعهدات خود را در چارچوب برجام انجام داده از جمله تعدادی زیادی از سانتریفیوژها را از مکان های نصب خود خارج کرده، مقادیر زیادی از اورانیوم غنی شده را به روسیه منتقل کرده و در تازه ترین اقدام نیز با ریختن سیمان در رآکتور آب سنگین اراک این رآکتور را غیرفعال کرده است.

سی ان ان افزود: ایرانی ها گفته اند که انتظار دارند گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر تایید اجرای تعهدات ایران طبق توافق هسته ای ، امروز (جمعه) منتشر شود.

بر اساس این گزارش ، چنانچه این گزارش امروز منتشر نشود به احتمال زیاد فردا (شنبه ) منتشر خواهد شد.

در همین حال ، آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام کرده اند که «روز اجرا»ی برجام قریب الوقوع است و پس از آن ایران مشمول تخفیف قابل ملاحظه تحریم ها خواهد شد که البته این امر شامل تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای است. 

سی ان ان افزود: ایران انتظار دارد که اجرای برجام منجر به آزاد شدن حدود 50 میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده این کشور شود همچنین ایران بتواند روزانه 500 هزار بشکه نفت بیشتر به فروش برساند و شرکت ها و بانک های ایران بتوانند به معاملات بین المللی اقدام کنند که این مساله موجب رونق اقتصاد ایران خواهد شد. 



08:55: روزنامه لبنانی: ایران پیروزی هسته ای خود را جشن می گیرد

خبرگزاری ایرنا: ایرانی ها از سال آینده سالروز پیروزی انقلاب هسته ای خود را چند روز قبل از سالروز پیروزی انقلاب اسلامی جشن خواهد گرفت.



07:41: ژنو آماده میزبانی اجلاس ایران و 1+5 می شود

باشگاه خبرنگاران جوان: مقام سازمان ملل که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری روسیا سگودنیا گفت: مقامهای آمریکایی از ما خواسته اند تا برای برگزاری اجلاس آماده باشیم و از ساعت 12 ظهر روز شنبه به وقت ژنو در شرایط آمادگی بسر ببریم.

در همین حال خبرنگار روسیا سگودنیا گفت که در یکی از راهروهای مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو پرچم های بزرگ ایران و گروه 1+5 نصب شده است.

برخی از مقامهای کشورهای عضو مذاکرات 5+1 با ایران هم به این رسانه روسی گفتند که اجلاس ساعت شش بعد از ظهر به وقت ژنو برگزار می شود اما از پاسخ به این سوال که در چه سطحی برگزار می شود خودداری کردند.

روسیا سگودنیا خاطرنشان کرد: مدیران سیاسی وزارتخانه های خارجه انگلیس و فرانسه روز چهارشنبه برای انجام اقداماتی به ژنو سفر کرده بودند.

در همین حال برخی منابع خبری اعلام کردند به احتمال زیاد روز شنبه «محمد جواد ظریف» و «جان کری» وزرای خارجه ایران و آمریکا و همچنین «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شهر ژنو دیدار کنند.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد، گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره اجرای تعهدات ایران در چارچوب برجام احتمالا روز شنبه منتشر می شود.



06:48: مقامات واشنگتن: برجام موجب عادی سازی روابط ایران و آمریکا نخواهد شد

خبرگزاری مهر: معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید یادآور شد آمریکا به دنبال عادی سازی روابط خود با ایران پس از اجرایی شدن برجام نیست. این مقام آمریکایی نیز تاکید کرد برقراری روابط دیپلماتیک با ایران، موضوع برجام نیست.

این در حالی است که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز شنبه برای دیدار با «محمد جواد ظریف» همتای ایرانی خود و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به وین می رود.

وزارت خارجه آمریکا با اعلام این مطلب، توافق جامع هسته ای ایران و کشورهای ۱+۵ و اجرایی شدن برجام را محور گفتگوهای این دیدار سه جانبه عنوان کرد.



06:47: اعلام «روز اجرای برجام» از سوی ظریف و موگرینی


خبرگزاری مهر: یک منبع سازمان انرژی اتمی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز اجرای توافق جامع هسته ای بین ایران و کشورهای ۱+۵ را اعلام خواهند کرد.

وی با بیان این که اخبار مثبتی از وین به گوش می رسد تاکید کرد متن توافق نهایی در مورد اجرای برجام اعلام می شود.

در همین حال حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل بین الملل وزارت امور خارجه و رئیس هیأت کارشناسی ایران در مذاکرات با گروه ۱+۵ که از روز سه شنبه به منظور انجام مذاکرات نهایی در آستانه اجرایی شدن برجام در وین به سر می‌برد، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: بعد از یک پنجشنبه طولانی از صبح زود تا نیمه شب، در یک روز جمعه زمستانی آرامش بخش هستیم. انشاالله منتظر خبرهای خوبی باشید.

این در حالی است که قرار است آژانس بین المللی انرژی اتمی تا ساعاتی دیگر درباره اجرای تعهدات ایران و محدودیت های لازم بر برنامه هسته ای این کشور، بیانیه ای صادر کند.

از سوی دیگر منابع دیپلماتیک اتحادیه اروپا از پایان تحریم های ضدایرانی این اتحادیه همزمان با آمریکا و سازمان ملل در روز اجرای برجام خبر می دهند. اتحادیه اروپا روز گذشته تعویق تحریم های خود علیه ایران را به مدت دو هفته دیگر تمدید کرد.

اتحادیه اروپا این اقدام را در راستای رفع کامل تحریم ها بعد از انتشار گزارش نهایی آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت های هسته ای ایران انجام داده است.



06:46: کاخ سفید: منتظر تایید انجام تعهدات ایران از سوی آژانس هستیم


خبرگزاری مهر:  «جاش ارنست» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری آمریکا گفت ایران اقدامات مهمی برای محدود کردن فعالیت های هسته ای خود انجام داده است.

وی افزود به نظر می رسد جمهوری اسلامی ایران تمام گام های لازم برای اجرایی شدن برجام را برداشته باشد. ارنست با این حال تاکید کرد لغو تحریم های ضدایرانی مشروط به تایید انجام تعهدات ایران، از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

به گفته سخنگوی کاخ سفید، واشنگتن می خواهد اطمینان یابد که ایران تمام موارد خواسته شده را انجام داده است. طی روزهای اخیر مقامات آمریکا از اجرایی شدن برجام در روزهای آینده خبر داده اند.

ارنست در ادامه با بیان این که آمریکا به هیچ وجه اجازه نمی دهد ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند مدعی شد زمان احتمالی دستیابی ایران به بمب هسته ای به یکسال رسیده است.



06:45: اختیار اعمال اصلاحات در تحریم های ایران به کری ابلاغ شد

خبرگزاری مهر: باراک اوباما» طی حکمی به «جان کری» وزیر خارجه اختیار اعمال اصلاحات در تحریم های ایران را ابلاغ کرد. طبق این حکم کری اختیار دارد در قانون موسوم به «قانون جامع تحریم ها» مربوط به سال ۲۰۱۰ اصلاحاتی را اعمال کند.

این قانون اصلی ترین مورد از تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران به شمار می رود که شامل تحریم های نفتی و گازی این کشور می شود. به این ترتیب کری با داشتن چنین اختیاری، راهی وین می شود.

ابلاغ این حکم به وزیر خارجه آمریکا در آستانه انتشار گزارش نهایی آژانس از عمل ایران به تعهداتش در راستای برجام، به عنوان آماده شدن واشنگتن برای لغو تحریم های ضدایرانی ارزیابی می شود.

قرار است آژانس بین المللی انرژی اتمی روز شنبه درباره اجرای تعهدات ایران و محدودیت های لازم بر برنامه هسته ای این کشور، بیانیه ای صادر کند.

از سوی دیگر منابع دیپلماتیک اتحادیه اروپا از پایان تحریم های ضدایرانی این اتحادیه همزمان با آمریکا و سازمان ملل در روز اجرای برجام خبر می دهند.



06:44: اعلام آمادگی اتحادیه اروپا برای لغو تحریم ها در روز اجرای برجام

خبرگزاری مهر: منابع دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه گفتند اتحادیه اروپا آماده است تا پس از تایید تعهدات ایران از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی و اجرایی شدن برجام، تحریم های خود علیه این کشور را لغو کند.

به گفته این منابع همه چیز آماده است تا اتحادیه اروپا همزمان با آمریکا و سازمان ملل در روز اجرای برجام، به تحریم های ایران پایان دهد.

یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفت آژانس گزارش تاییدی خود در مورد انجام تعهدات ایران را روز شنبه منتشر خواهد کرد. در همین حال وزارت خارجه آمریکا اخبار منتشر شده در مورد پر شدن قلب رآکتور اراک با سیمان را تایید کرد.



06:43: ظریف، کری و موگرینی در وین دیدار می کنند


خبرگزاری مهر: «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز شنبه برای دیدار با «محمد جواد ظریف» همتای ایرانی خود و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به وین می رود.

وزارت خارجه آمریکا با اعلام این مطلب، توافق جامع هسته ای ایران و کشورهای 1+5 و اجرایی شدن برجام را محور گفتگوهای این دیدار سه جانبه عنوان کرد.

«مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این رابطه گفت تمام طرف ها در حال پیگیری روند اجرایی شدن برجام که تضمین کننده برنامه هسته ای صلح آمیز ایران است، هستند.

پیشتر یک منبع سازمان انرژی اتمی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی ۲۴ ساعت آینده روز اجرای توافق جامع هسته ای بین ایران و کشورهای ۱+۵ را اعلام خواهند کرد.

وی با بیان این که اخبار مثبتی از وین به گوش می رسد تاکید کرد امشب و یا فردا صبح متن توافق نهایی در مورد اجرای برجام اعلام می شود.



06:42: رویترز: گزارش آژانس انرژی اتمی درباره ایران امروز منتشر می شود

خبرگزاری ایرنا: خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد، گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره اجرای تعهدات ایران در چارچوب برجام احتمالا روز شنبه منتشر می شود.

بر اساس این گزارش، پیش از این برخی از مقام های ایرانی و سایر کشورها گفته بودند که انتظار انتشار این گزارش در روز جمعه را دارند. 

در همین حال، خبرگزاری فرانسه روز جمعه به نقل از منابع آگاه دیپلماتیک گزارش داد که اتحادیه اروپا آماده است تا به محض تایید اقدامات ایران در اجرای «برجام»، تحریم های اعمال شده علیه ایران را بردارد. 

منابع آگاه دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه گفتند که همه چیز آماده است تا اتحادیه اروپا در کنار آمریکا و سازمان ملل با رسیدن «روز اجرا»ی برجام بتوانند به نظام تحریم ایران پایان دهند. 

این منابع گفتند: کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم اکنون در حال توافق بر روی متن دستورالعمل لازم هستند و این متن را سپس کشور هلند به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه اروپا تایید نهایی خواهد کرد. 



06:41: کری با اختیار رفع تحریم های ایران راهی وین می شود


خبرگزاری ایرنا: خبرگزاری های بین المللی جمعه شب از سفر وزیر امورخارجه آمریکا به وین برای گفت وگو با «محمدجواد ظریف» و «فدریکا موگرینی» خبر دادند و همزمان کاخ سفید حکم تفویض اختیارات رئیس جمهوری آمریکا به جان کری در زمینه رفع تحریم های هسته ای را منتشر کرد.

 بر اساس این گزارش ها وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه در وین نشست سه جانبه ای با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ظریف همتای ایرانی خود خواهد داشت، تا در مورد توافق هسته ای ایران گفت وگو کند.

«مارک تونر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، پیش از دیدار روز شنبه وین، در بیانیه ای تأکید کرده که «همه طرف ها به برداشتن گام های مؤثر در مسیر روز اجرای برجام ادامه می دهند، تا از ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران اطمینان حاصل شود».

همزمان دفتر سخنگوی کاخ سفید، متن حکمی را منتشر کرده که در آن «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا اختیارات لازم را در مورد رفع تحریم های ایران به وزیر خارجه خود تفویض کرده است.

اوباما در اواخر مهرماه، در راستای اجرای تعهدات آمریکا در توافق هسته ای به دولت این کشور دستور داده بود که تحریم ها علیه ایران را در روز اجرای توافق هسته ای لغو کند.

پس از آن وزارت خزانه داری آمریکا نیز اعلام کرد که به دنبال دستور اوباما،با اجرایی شدن برجام، مجوز لغو تحریم ها علیه دولت ایران را صادر می کند.

پیشتر در روز جمعه گزارش هایی به نقل از منابع دیپلماتیک در ژنو منتشر شده بود، مبنی بر اینکه از دفتر سازمان ملل در این شهر، خواسته شده برای نشست قریب الوقوع نمایندگان ایران و شش قدرت جهانی آماده باشد، اما رفته رفته با پر رنگ شدن احتمال انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در روز شنبه، وین به عنوان محل احتمالی چنین دیداری مورد اشاره قرار گرفت.

این رسانه آمریکایی تصریح کرد: ساعتی پیش از اعلام سفر جان کری به وین، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید گفته بود که ایران اقدامات مهمی در تکمیل تعهدات خود برای اجرایی شدن توافق هسته ای وین انجام داده است اما برچیده شدن تحریم ها نیازمند تأیید مستقل این اقدامات است.

منابع دیپلماتیک در سوی دیگر اقیانوس اطلس اعلام کردند که اتحادیه اروپا آماده است تا به محض تأیید آژانس مبنی بر اجرای تعهدات توافق اتمی وین از سوی تهران، تحریم های اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته ای ایران را رفع کند.

این منبع خاطرنشان کرد: در این زمینه کشورهای اروپایی دستورالعملی دقیق را تهیه کرده اند که هم اکنون در اختیار هلند، رئیس دوره ای اتحادیه اروپاست.



06:12: وزیرامورخارجه ایران در صدر یک هیات عازم وین شد

خبرگزاری ایرنا: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه بامداد شنبه درصدر هیاتی مرکب از سید عباس عراقچی معاون خود و همچنین علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و بهروز کمالوندی معاون وی تهران را به قصد وین ترک کرد.

روز شنبه با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره اجرای تعهدات ایران در چارچوب برجام، ظریف و موگرینی در بیانیه مشترک روز اجرای برجام را اعلام خواهند کرد که طبق آن تمام تحریمها علیه ایران لغو می شوند.

خبرگزاری ها روز جمعه گزارش داده بودند که اتحادیه اروپا آماده است تا به محض تایید اقدامات ایران در اجرای «برجام»، تحریم های اعمال شده علیه ایران را بردارد و همه چیز آماده است تا اتحادیه اروپا در کنار آمریکا و سازمان ملل با رسیدن «روز اجرا»ی برجام بتوانند به نظام تحریم ایران پایان دهند. 

یک مقام سازمان ملل پیشتر اعلام کرده بود که مقر سازمان ملل در ژنو برای میزبانی اجلاس ایران و 1+5 آماده می شود.

این مقام سازمان ملل گفته بود که مقامهای آمریکایی از ما خواسته اند تا (برای برگزاری اجلاس) آماده باشیم و از ساعت 12 ظهر روز شنبه به وقت ژنو در شرایط آمادگی بسر ببریم.

در همین حال منابع خبری اعلام کردند که در یکی از راهروهای مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو پرچم های بزرگ ایران و گروه 1+5 نصب شده است.

برخی از مقامهای کشورهای عضو مذاکرات 5+1 با ایران هم اعلام کرده اند که اجلاس ساعت شش بعد از ظهر شنبه به وقت ژنو برگزار می شود اما از پاسخ به این سوال که در چه سطحی برگزار می شود خودداری کردند.

خبرگزاری های بین المللی جمعه شب از سفر جان کری وزیر امورخارجه آمریکا به وین برای گفت وگو با «محمدجواد ظریف» و «فدریکا موگرینی» خبر دادند و همزمان کاخ سفید حکم تفویض اختیارات رئیس جمهوری آمریکا به جان کری در زمینه رفع تحریم های هسته ای را منتشر کرد.

به نوشته یک رسانه آمریکایی، بر اساس این گزارش ها وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه در وین نشست سه جانبه ای با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ظریف همتای ایرانی خود خواهد داشت، تا در مورد توافق هسته ای ایران گفت وگو کند.

توافق جامع و نهایی هسته ای با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام ۲۳ تیر ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه کشورهای عضو ۱+۵ شامل چین، فرانسه، روسیه، انگلیس، آمریکا و آلمان منعقد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار