کد خبر: ۱۵۹۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳ 07 January 2016
روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

تابناک گیلان: دیر زمانی از تلاش خالصانه عزیزانی همچون آقایان مقدسی رییس اداره ارشاد اسلامی شهرستان لنگرود، حسن ندافی و کارگردان خوب علیرضا کوشک جلالی و دیگر بزرگوارانی که در جهت تدارک و اجرای نمایشنامه "رعنا" می گذرد.

سعادت به نگارنده رو نمود که بعد از اجرای چند برنامه، در شب میلاد پیامبر ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) شاهد اجرای نمایشنامه باشم. آنچه که در سالن آمفی تاتر اداره ارشاد لنگرود توجه ام را جلب نمود حضور مشتاقانه مردم فرهنگ دوست و فرهیخته گیلگ و لنگرودی بود.  در این بین افتخار یافتم با نسل سوم انقلاب در یک مکان روبرو شوم. احساس و شادابی جوانان حاضر نشان می داد آنان به دنبال جستجوی هویت جدامانده از نسلهای پیشین خود هستند.

اجرای زیبا ،قوی و حرفه ای بازیگران تاتر جمعیت را بیشتر مجذوب خویش می نمود. دیالوگها همچون میرزای جنگلی و پیروانش، خسته شدن مبارز متعلق به دوره میرزا و بازگشت به زندگی، دهقان و رعیت، کدخدا، خان و نوچه هایش، عشق و دلداده گی، گناه و عقاب، مسله اجتماعی، عام زده گی، یغمای محصول، پاپوش دوختن، تملق و فساد و زور، رضاخان و... هر یک مخاطب را به سوی تفکر و اندیشه عمیق رهنمون می ساخت. تلفیق توامانی قصه با رقص و شادی و غم مطابق با رسوم و سنت های گیلگی و صدای زنده خواننده گیلگ آقای وحدتی، جذابیتهایی را برای مخاطب جوان و تشنه به ارمغان آورده بود.





واقعیت این است که جامعه شناسان و محققان ایرانی بر این نظرند نسل جوان به بسیاری از برنامه های فرهنگی و با هویت بومی و ملی نیازمند است. اندیشمندان معتقدند نسل نوجوان و جوان ما دچار بحران هویت شده و بین هویت ملی و غربی سرگردان مانده است.

فقدان برنامه های فرهنگی و در کنار آن رشد ابزارهای ارتباطی به این بلاتکلیفی در بحث هویت دامن می زند. در حال حاضر ابزارهای نوین ارتباطی و شبکه های اجتماعی همه سرزمینها، فرهنگها و تمدنها درنوردیده و به طور ناخواسته یک تحول عمیق را موجب شده است. یکی از تحولات بوقوع پیوسته، شکاف نسلی می باشد.

به نظر می رسد نسل های اول و دوم درک صحیحی از نسل سوم ندارند و این درک و ارتباط منطقی به آسیب های اجتماعی، فرهنگی دامن زده است و همین سبب پدیدار شدن بحران هویت شده است.

نادیده انگاشتن هنجارها و باورمندیهای گذشتگان و تبدیل ناهنجاریها به هنجار و شکل گیری باورمندیهای جدید، می تواند جامعه و حوزه فرهنگ را با چالش شدید مواجه نماید. همه ما از نوع رفتارها، بی اخلاقی ها و دیگر رذیلتها که در سطح حوزه فرهنگ عمومی گسترش یافته، بشدت ناراحت و گله مندیم.

اما به باور نگارنده همه این مسایل به فقدان اعتماد، انگیزه، نبود مشارکت و ... و تخیله نسل نوجوان و جوان بر می گردد و می بایست در گستره اجرای برنامه های متنوع مد نظر قرار گیرد. ارج گذاری به سرمایه های علمی، فرهنگی، اعتماد و واگذاری اجرای برنامه های متنوع فرهنگی از سوی آنان، می تواند راه پیوند نسل جدید با هویت ملی و بومی و کاهش شکاف نسلی و اتصال منطقی بین نسلها باشد.

ایمان دارم با پشتکاری که همه عزیزان برای اجرای موفق نمایشنامه رعنا از خود بروز داده اند، برنامه های متنوع دیگری را در نیز در دستور کار خود قرار دهند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار