تدریس نیما یوشیج بنیانگذار شعر نو در سال های ابتدایی 1300 هجری خورشیدی و دانش آموختگی شخصیت های برجسته علمی ، فرهنگی و ادبی کشور از جمله سوابق درخشان آموزشی این مدرسه است.
کد خبر: ۱۵۷۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 04 January 2016
روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

تابناک گیلان: مدرسه تاریخی حکیم نظامی آستارا به مدت دو سال میزبان نیما یوشیج پدر شعر نو فارسی به عنوان آموزگار بود و حالا این مدرسه در دل خود هزاران خاطره دارد.

علی اسفندیاری مشهور به نیما یوشیج در 21 آبان 1276 چشم به جهان گشود و در 13 دیماه سال 1338 چشم از این دنیا فروبست.

اینک به این بهانه می خواهیم از مدرسه ای یاد کنیم که هزار و یک خاطره از نیمای شعر ایران در سینه اش به یادگار دارد.

مدرسه ای در آستارا که با نیما یوشیج خاطره دارد (+عکس)

پر واضح است اگر امروز حکیم نظامی آستارا از درجه و اعتبار فرهنگی خاصی در منطقه برخوردار است یکی از دلایل روشن این امر تدریس دو ساله نیما در این مدرسه است.

ناگفته نماند خسرو گلسرخی از مبارزان دوره حکومت پهلوی و حمید نطقی بنیان گذار و پدر روابط عمومی ایران نیز از جمله افرادی بودند که دوران تحصیلی خود را در این مدرسه تاریخی سپری کردند.

اکبر اکسیر از شاعران برجسته آستارا در خصوص حضور نیما یوشیج در آستارا به خبرنگار ایرنا گفت: نیما یوشیج به عنوان معلم در مدرسه حکیم نظامی و عالیه جهانگیری همسر وی به عنوان مدیر مدرسه ای با عنوان تربیت بنات آستارا خدمات شایان توجه فرهنگی را در این شهرستان انجام داده اند.

وی با اشاره به اینکه اوایل سال 1300 اوج شکوفایی هنری نیما بود ، افزود: نیما منظومه افسانه خود را در سال 1301 خورشیدی سرود و پس از آن از سال 1309 تا 1311 با عزیمت به آستارا در مدرسه حکیم نظامی به تدریس پرداخت.

وی با اشاره به اینکه طبیعت بکر آستارا همواره در سروده های نیما جایگاه ویژه ای داشته است ، اضافه کرد: دوران خاص شکل گیری اندیشه نوگرایانه نیما یوشیج با سرودن زیباترین اشعارش در شهرستان آستارا اتفاق افتاد.

وی در ادامه با بیان اینکه نامه های نیما در کتاب هایی نظیر دنیا خانه من است و ستاره ای در زمین گردآوری شده است ، اظهار کرد: نیما در طول دوران تدریس خود شاگردان زیادی را در این شهرستان تربیت کرد .

مدرسه ای در آستارا که با نیما یوشیج خاطره دارد (+عکس)

اکسیر در ادامه با بیان اینکه تمام جریان های اصلی شعر معاصر فارسی حرکت خود را مدیون انقلاب تحول نیما در حوزه شعر می دانند ، بیان کرد: نیما هیچ وقت در اشعار خود از نیازهای جامعه غافل نبوده و شاید همین امر دلیلی بر ماندگار بودن نامش باشد.

نیما با حضورش برگ زرینی را بر تاریخ فرهنگ آستارا افزود و حالا از آن دوران و خاطرات زیبایش مدرسه حکیم نظامی به سال تاسیس 1287 هجری خورشیدی باقیمانده است.

مدرسه ای که بند بند در و دیوارش شاهد عینی گذر تاریخ بوده و حالا بی صبرانه منتظر تبدیل شدن به موزه تخصصی است تا شاید برای همیشه در اذهان فرزندان این سرزمین کهن نفش بکشد.

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در اوایل آذرماه امسال در سفر یک روزه خود به آستارا در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به قدمت بیش از یکصد ساله مدرسه حکیم نظامی افزود: با اختصاص یک میلیارد ریال اعتبار، پیگیر کار مربوط به مرمت و ایجاد موزه در این مدرسه با هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش گیلان هستیم.

رضا علیزاده اضافه کرد: قرارداد با پیمانکار در خصوص ایجاد موزه حکیم نظامی منعقد شده که در دهه فجر امسال، تکمیل و به بهره برداری می رسد.

وی ادامه داد: در قالب آیین بهره برداری از این موزه ، همایشی نیز با هدف گرد هم آوردن مفاخر برجسته کشوری که در آن مدرسه به تحصیل پرداخته اند، برگزار می کنیم. 

مدرسه حکیم نظامی در سال 1287 هجری خورشیدی بنیان گذاشته شده و در فهرست آثار ملی ایران به شماره 15220 به ثبت رسیده است. 

مدرسه ای در آستارا که با نیما یوشیج خاطره دارد (+عکس)

تدریس نیما یوشیج بنیانگذار شعر نو در سال های ابتدایی 1300 هجری خورشیدی و دانش آموختگی شخصیت های برجسته علمی ، فرهنگی و ادبی کشور از جمله سوابق درخشان آموزشی این مدرسه است.

مدرسه تاریخی حکیم نظامی با دارا بودن حیاط بزرگ ، بام های سفالی ، در و پنجره های چوبی و شومینه های چدنی ترکیبی از معماری اصیل و بومی منطقه را در خود دارد./ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار