به پیشنهاد یونسکو "سازمان اموزشی ، علمی ، فرهنگی ملل متحد " پنجم اکتبر (سیزدهم مهرماه) هرساله به عنوان روز جهانی معلم نامگذاری گردیده است.
کد خبر: ۱۱۲۹۹۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸ 17 October 2015
معلمان قشرفرهیخته ای که با عصاره ی جان دراذهان ودلهای فرزندان واتیه داران این مرزوبوم انگیزه وعشق راشکوفا میکنند. زحمتکشان وایثارگرانی که مردان وزنان بزرگی راتحویل جامعه داده واین بزرگان موفقیت های چشمگیر خودرا مرهون زحمات بی دریغ این قشر زحمتکش وبی اعا می باشند .
 به پیشنهاد یونسکو "سازمان اموزشی ، علمی ، فرهنگی ملل متحد " پنجم اکتبر (سیزدهم مهرماه) هرساله به عنوان روز جهانی معلم نامگذاری گردیده است.

این سازمان درسال 1945میلادی ، درست پس از جنگ جهانی دوم وبااستدلال اینکه جنگ ها نخست درذهن بشر شکل می گیرد ، پس دفاع از صلح نیز بایداز ذهن بشر شروع گردد و به منظور توسعه اخلاق وعقلانیت بشر ونیزبه عنوان وسیله ای برای ایجاد صلح پایدار درسراسر جهان تاسیس گردید.
عضویت قطعی ایران در این سازمان ، باامضای اساسنامه ی یونسکو درسال 1945 (1325ش)توسط نماینده وقت ایران وتصویب درمجلس شورای ملی درتیرماه 1327 قطعی گردیده واساسنامه کمیسیون یونسکو درسال1328شمسی توسط هیات وزیران تصویب گردید.
پس از انقلاب اسلامی نیز این اساسنامه پس از بازنگری وتایید وزارت فرهنگ وآموزش عالی درجلسه مورخ 29 شهریور1366درهیات وزیران به تصویب رسید.
یونسکو ازجمله سازمان های تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است که هدف ازتشکیل آن کمک به صلح وامنیت در جهان ازراه همکاری بین المللی درزمینه های آموزشی ، علمی ،  فرهنگی و تربیتی به منظور افزایش احترام به عدالت وقانون مداری وحقوق بشر ، برپایه منشور سازمان ملل متحد می باشد.
درچهل وچهارمین اجلاس یونسکو که درآن وزرای آموزش وپرورش شرکت داشته ودرتاریخ سوم تا هشتم اکتبر 1994  در ‍‍ژنو برگزارگردید.
فدریکو مایور مدیر کل وقت پیشنهاد نامگذاری روزی جهانی به نام معلم توسط مجمع رااعلام کرد.
این پیشنهاد بااستقبال وزرای آموزش وپرورش کشورهای مختلف که ازسرتاسر جهان شرکت داشتند روبه رو وبه تصویب مجمع رسید.
دراین اجلاس که هفتاد وزیر، 27معاون وزیروسی وهشت ناظر که از135 کشور جهان حضور داشته وهیات ایرانی به ریاست محمدعلی نجفی وزیر وقت آموزش وپرورش به پیشنهاد مطروحه ی مایور مبنی برانتخاب روزی به عنوان روزجهانی معلم رای مثبت دادند.
پس ازاین رویداد تاثیرگذاردرعرصه ی علم وفرهنگ درسطح جهان ازسال1995 تاکنون پنجم اکتبر مصادف با13 مهر باصدور اطلاعیه وچاپ پوستر وطرح شعارهای جذاب در مورد معلمان جشن گرفته می شود. پنجم اکتبر تنها به دلیل بیانیه مشترک یونسکو وسازمان بین امللی کار I L O پیرامون وضعیت آموزگاران که در همین روزوسال 1966به امضا رسیده به عنوان روز جهانی معلم انتخاب گردید.
درپنجم اکتبر 1966میلادی پس از کنفرانس ویژه ای که توسط یونسکو درشهرپاریس برگزار گردید .توصیه نامه ای در 13 فصل و146 بند جهت ارج نهادن به مقام ومنزلت معلم تدوین گردید که مورد توجه کشورهای جهان ازجمله ایران قرارگرفت.
هدف یونسکو ازنام گذاری   5اکتبر به عنوان روز جهانی معلم رسانن این مطلب به دولتمردان وملت هاست که رسیدن به آرمانهای بزرگ همچون عدالت ، صلح ، عدم خشونت، توسعه ،  پیشرفت وامنیت تنها ازدریچه کار و خدمات معلمان وازکلاس های درس ومدرسه محقق می شود وبردولت مردان فرض است که موانع وگره ها ومحدودیت ها راازمسیر معلمان برداشته وبا حذف موانع سیاسی وعقیدتی ازمسیر حرفه معلمی اجازه دهند معلمان بتوانند درمدارس با تفکر انتقادی ، پردازش اطلاعات از منابع مختلف وانتخاب آگاهانه به بچه ها آموزش دهند.
نامگذاری پنجم اکتبر (13مهر)به عنوان روز جهانی معلم رامی توان چرخشی دردیدگاه یونسکو نسبت به آموزش وپرورش دانست.                                   
تاقبل از این اجلاس مشکلات اموزش وپرورش راناشی ازکمبود سرمایه گذاری درامور فیزیکی مانند ساختمان مدرسه و...می دانستنداما بابحث هایی که دراجلاس 44 یونسکو صورت گرفت این نظرتقویت شدکه برای بالا بردن کیفیت آموزش باید کیفیت کارو زندگی معلمان ارتقا یابد ومعلم ازجایگاه اجتماعی مناسبی درجامعه برخوردار شود.     توصیه ی یونسکو به کشورهای عضو ایجاد شرایط مناسب کارو زندگی برای معلمان وتقویت امید واعتماد درمیان آنهاست . واین درحالیست که براساس امارهای یونسکو یک سوم از جمعیت هفتادمیلونی معلمان جهان زیر خط فقر زندگی می کنند وسطح زندگی ورفاه معلمان درکشورهای درحال توسعه سال به سال کاهش یافته وجاذبه های شغل معلمی هر ساله کمتروکمتر می گردد.
 
 
روز جهانی معلم باکم لطفی وبی مهری دولتمردان درتقویم های ایشان نادیده گرفته شده واساسا هیچگونه ارزش واهمیتی برای این روز بین المللی قائل نبوده وبا وجود اینکه ازسوی وزیروقت آموزش وپرورش جناب آقای دکترنجفی براین مناسبت مهرتایید زده شده اما این روز، ازطرف نهادهای رسمی ووزیران آموزش وپرورش پیشین به معلمان تبریک گفته نشده وسالهاست بابی مهری وبی تفاوتی وفراموشی و سکوت عمدی همراه بوده است وتنها معلمین هستندکه خودبه ارسال پیام های تبریک و یادآوری این روز به بزرگداشت مقام رفیع معلم می پردازند واین درحالی است که انتظار می رود تامسئولین با شکستن سکوت تعمدی خویش و صدور اطلاعیه ودرخواست از واحدهای آموزشی جهت برپایی مراسم ویژه روز جهانی معلم به گرامیداشت این روز بپردازند.
گروهی دلیل فراموشی روزجهانی معلم در ایران، را به مناسبت ملی وبومی این روز یعنی 12اردیبهشت که درتقویم روزمعلم نامیده اند ، گره زده ومی گویند باوجوداین روز دیگر نیازی به گرامیداشت 5اکتبر روز جهانی معلم نمی باشد ، چنانچه روز 12اردیبهشت روزملی بومی معلم تبدیل به یک مراسم کلیشه ای شده که شاخص ترین وجهش ، تعریف وتمجید های زبانی مسئولان ازحرفه معلمی بوده وکمترین فرصت به معلمان داده شده تاهمانند کارگران یااصناف دیگر به بیان خواسته هاومشکلات صنفی خود بپردازند وذهن جامعه ومسئولان رامتوجه چالش های موجود دربرابر شغل معلمی نمایند. 
واین درحالی است که کشورهای اروپایی در چنین روزی مسئولین دولتی باپرپایی مراسمات مختلف وگرامیداشت روز جهانی معلم ، پای صحبت ها ودرددلهای این قشر فرهیخته نشسته و سعی دارندتا مشکلات ومعضلات رابه دقت به یاد سپرده ودرکنار آان پیشنهادات معلمین رانیز باصبروحوصله فراوان گوش دهند تابا استفاده ازراه کارهای متخصصین راهی جهت برون رفت ازاین موانع یابند وجهت پیشبرد وتعالی سیستم آموزشی وارتقاءمنزلت معلمان کشورشان تلاش کنند.
روزجهانی معلم ، رسانه هارادعوت کرده تا ازدشواری هاوچالش های حرفه ی معلمان گویند و بنویسند و متخصصان ودولتی هاراتشویق کرده که راهی برای بهبود شرایط معلمان کشورشان چاره اندیشی کنند واز سرمایه گذاری درآموزش وپرورش نهراسند.
  حال باروی کار آمدن دولت یازدهم،دولتی که باشعار تدبیروامید کار خود راشروع کرده وبا باز شدن فضای سیاسی کشور فرهنگیان ایران جهت رساندن درددل ومطالبات صنفی بحق خویش دست به کار شده وباتشکیل گروه هایی مختلف درفضای مجازی وبرگزاری تجمعات سکوت درمقابل ادارات کل استان ها ومجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی به وضعیت معیشتی وافزایش حقوق ومزایای خود ورفع تبعیض بین معلمان وسایر کارمندان دولت شده اند.
حال باتوجه به شعار امسال روزجهانی معلم ازسوی سازمان یونسکو ((میدان دادن به معلمان ، ساختن جوامع پایدار)) به پاره ای از مطالبات فرهنگیان ایران اشاره مکنیم.
-         اجرایی نشدن کامل وبه موفع قانون خدمات کشوری توسط دولت وقت و کنونی به گونه ای که تفاوت های فاحشی بین احکام صادره برای کارمندان آموزش وپرورش وسایرارگان های دولتی دیده می شود.
-         عدم افزایش حقوق براساس نرخ تورم واقعی ویاحتی نرخ تورم اعلامی ازسوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، چراکه طبق ماده 125 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب مورخ 8مهرماه 86 مبنی برافزایش حقوق سالیانه براساس نرخ تورم اعلامی ازسوی بانک مرکزی ، حداقل افزایش حقوق به اندازه نرخ تورم که هرساله ازسوی بانک مرکزی اعلام می گردد می باشد. واین درحالی است که براساس بندالف ماده 5قانون برنامه توسعه ، دولت به صراحت ملزم به رعایت ماده 125 قانون مدیریت خدمات کشوری شده است . واین درحالی است که افزایش حقوق فرهنگیان هیچ همخوانی با نرخ تورم اعلامی از سوی مرجع مذکور نداشته به طوریکه سالیان 86تا93نرخ اعلامی بانک مرکزی به ترتیب سال ، نرخ  تورم وافزایش حقوق عبارت است از (سال 86 ، نرخ تورم 13/7 %، افزایش حقوق 5%) ، (سال89، نرخ تورم4/12%،افزایش حقوق 6%) ، (سال90، نرخ تورم 5/21% ، افزایش حقوق 10%)، (سال 91 ، نرخ تورم 5/30% ، افزایش حقوق 15%) ، (سال92، نرخ تورم7/34% ، افزایش حقوق 25%)
-           واین خود ظلم بزرگی به فرهنگیان بوده وحتی همیشه افزایش حقوق براساس تورم سال قبل صورت می گیرددرحالی که هزینه کردن آن براساس تورم سال جدید است . تورم هیچگاه به طورواقعی اعلام نشده وافزایش حقوق ها حتی براساس همان تورم غیرواقعی اعلام شده هم نبوده بلکه بسیار کمتر نیز میباشد.
-          -فرهنگیان اعم از شاغل وبازنشسته هرماهه مبلغ قابل توجهی ازحقوق خودرا بابت بیمه های مختلف می پردازند که باز هم موثرنبوده وخواستار تجمیع خدمات بیمه ای بوده وهست.
-         آزادی ویارفع تبعیدفعالان صنفی فرهنگیان ایران .
حال باتوجه به پرپایی تجمعات سکوت ونامه نگاری های فراوان بامسئولین وارسال پیامک های دسته جمعی به نمایندگان ،  مسئولین دست به کار شده ودراولین اقدام وزارت آموزش وپرورش اقدام به اجرایی کردن طرح رتبه بندی معلمان نموده که بامشکلات واعتراضات بسیاری مواجه گردیده به گونه ای که رییس کمیسیون آموزش مجلس دراعتراض به این طرح عنوان نمود که دستگاه ها می توانند تا50% ازدرآمد های اختصاصی وسایر منابع خودرابه افزایش ضرایب حقوقی اختصاص داده که این طرح ربطی به رتبه بندی معلمان ندارد.زاهدی عنوان کرده که این اتفاق درخیلی از دستگاه ها افتاده واکنون هم قرار است همان اتفاق برای وزارت آموزش وپرورش صورت پذیرد بنابراین این موضوع هیچ ربطی به نظام جامع رتبه بندی ندارد . وی درادامه اعتراضات خود مطرح کرده چراچیزی که مربوط به قانون مدیریت خدمات کشوری است به نظام رتبه بندی معلمان نسبت داده می شود.  

مجلسیان نیز باتوجه به نزدیکی انتخابات ازقافله عقب نمانده ودراقدامی بنابه گفته ی جلیل جعفری بنه نماینده خلخال وکوثر درمجلس ، باتوجه به وضعیت معیشتی معلمان دریک طرح دوفوریتی که به امضای 145نماینده رسیده ، تلاش می کنند تا ازمحل یک درصد ارزش افزوده که به آموزش وپرورش اختصاص پیدا می کند بتوانند حقوق معلمان راافزایش دهند.

این درحالی است که هنوز اقدام عملی که گامی در جهت ارتقاء وضعیت معیشتی فرهنگیان باشد انجام نپذیرفته وتمام گفته ها درحد وعده وعید مانده است وحال باتوجه به خط فقراعلامی ازسوی مراجع ذیربط که چیزی معادل 2/3 میلیون تومان اعلام گردیده می توان گفت تمام فرهنگیان عزیزکشورمان درزیر خط فقر بوده وازآنجا که شرایط اقتصادی معلمان بانحوه ی تدریس ارتباط مستقیم دارد ، مسئولین رافرض است برای ارتقاء کیفیت آموزشی تلاشی دوچندان کنند .

به امید روزی که جهان فاقد معلم غمگین ودردمند باشد.
 رسول لشگری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار