رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان:
کد خبر: ۱۱۰۹۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵ 10 June 2023

به گزارش تابناک گیلان قاسم رضاییان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران با بیان اینکه استان گیلان با کشورهای قزاقستان و آذربایجان و روسیه مرز مشترک آبی و زمینی دارد، گفت: اتاق بازرگانی گیلان تاکنون اقدامات مناسبی در این کشورها برای استفاده از فرصت‌ها نداشته است.

رضاییان با اظهار تأسف از اینکه تجار کمی از کشور با قزاقستان ارتباط تجاری دارند، افزود: در حال حاضر عمدتاً کالاهایی که از بنادر شمالی به قزاقستان حمل می‌شود به علت پائین بودن هزینه‌های ترخیص آن است که پس از ترخیص به روسیه حمل می‌شود؛ چون قزاقستان عضو اوراسیا بوده و با روسیه تجارت آزاد دارد.

وی اضافه کرد: در آذربایجان نیز تعداد محدودی از تجار آستارایی ارتباط دارند که می‌توانیم بیشتر از این تجارت داشته باشیم.

این مقام مسئول در ادامه به آستراخان روسیه اشاره و افزود: باتوجه‌به بیشترین سفرها به آستراخان روسیه، تجار ما کمترین بهره اقتصادی را بردند و به نظر بیشتر شعار، شوآف و تبلیغات بود.

وی با بیان اینکه کشور روسیه سالیانه حدود بالغ ۲۹۰ میلیارد دلار از کشورهای جهان واردات دارد، یادآور شد: به علت عدم استفاده از فرصت‌های موجود کل صادرات کشورمان تا قبل از امضای موافقت‌نامه اوراسیا چیزی حدود ۳۶۰ میلیون دلار بود و بعد از اجرایی‌شدن این موافقت‌نامه در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۹۹۶ میلیون دلار افزایش یافت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان خاطرنشان ساخت: پس از مناقشه روسیه با اکراین و اعمال سیاست تحریمی علیه روسیه انتظار می‌رفت صادرات ایران افزایش یابد؛ ولی متأسفانه باید اعلام کنم کل صادرات کشورمان به روسیه در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۱.۱ میلیارد دلار افزایش یافت که این آمار باتوجه‌به فراهم بودن شرایط و تقاضای بالای بازار روسیه، یک شکست بزرگی برای کشور محسوب می‌شود در حالی ترکیه علی‌رغم درگیر بودن با بحران زلزله توانست حدود ۵ میلیارد دلار صادرات خودش را به روسیه افزایش دهد. یا هند توانست مبادلات تجاری خود با روسیه را طی یک سال از ۱۳.۵ میلیارد دلار به ۲۸ میلیارد دلار برساند که از نظر وزنی حدود ۴۰ میلیون تن کالا را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری روسیه برای احداث راه‌آهن رشت - آستارا برای کشور سودآور است، اظهار داشت: ما حتی در ترانزیت کالا هم موفق عمل نکردیم که عمدتاً به‌خاطر ضعف در زیرساخت و مدیریت ناموفق لجستیک بود.

رضاییان تأکید کرد: محصولات کشاورزی حدود ۷۱ درصد کل صادرات کشورمان را تشکیل می‌دهد و باید تلاش کنیم با ایجاد یک عزم و اراده ملی صادرات کشور از استان گیلان به روسیه را افزایش دهیم .

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان گفت: باید همه سفرهای هیئت‌های تجاری را از حالت نمایشی و فرمایشی خارج کنیم و به‌صورت هدفمند برنامه‌ریزی کنیم و تحقیقات برای شناسایی ظرفیت‌های بازار هدف را توسط متخصصان این بازار انجام دهیم.

وی با بیان اینکه استان گیلان دارای ظرفیت‌های ارزشمندی است که می‌تواند به اقتصاد، صادرات و ترانزیت کشور کمک کند، تصریح کرد: اتاق بازرگانی گیلان و ایران بالاترین قصور و کوتاهی را در این بخش انجام دادند و باید نقص و اشکال خود را بپذیریم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار