رئیس امور عشایری گیلان عنوان کرد
رئیس امور عشایری گیلان، خانوارهای عشایری استان را دارای ۲۳۵ هزار واحد دامی دانست و متذکر شد: ۲۲ درصد گوشت قرمز استان توسط عشایر تولید می شود.
کد خبر: ۱۱۰۷۸۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹ 30 May 2023


فریدون طالبی، با بیان اینکه براساس سرشماری سال ۱۳۸۷ تعداد ۶۱۹ خانوار عشایر در شهرستان های تالش و رودبار شناسایی شدند، اظهار کرد: در حال حاضر اطلاعات ۴۵۰۰ خانوار عشایری استان جمع آوری و در سامانه آماری کشور ثبت شده است.

وی از معرفی ۱۵۹۸ خانوار عشایر در سال ۱۳۹۹ با جمعیت ۶۵۴۸ نفر خبر داد و اضافه کرد: آمار خانوارهای عشایری سالانه در سامانه به روزرسانی می شود و لذا هم اکنون اطلاعات ۳۴۰۰ خانوار عشایری استان را در سامانه آماری کشور ثبت کردیم بگزارش خبرانلاین گیلان.

رئیس امور عشایری گیلان در گفت وگوی ویژه خبری باران، با بیان اینکه در بخش عشایر حرف برای گفتن داریم، تصریح کرد: در بخش های عمرانی و خدماتی و اجرایی برنامه های خوبی را در مناطق عشایری دنبال می کنیم.

طالبی‌، خانوارهای عشایری استان را دارای ۲۳۵ هزار واحد دامی دانست و متذکر شد: ۲۲ درصد گوشت قرمز استان توسط عشایر تولید می شود و هر خانوار عشایر مصرف ۱۶ خانوار شهری را تولید می کند.

وی از تولید ۱۳۴۰ تن گوشت قرمز، ۵۵۸۰ تن شیر، ۱۹ تن عسل و ۳۵ هزار مورد انواع صنایع دستی شامل گلیم و جاجیم و کلاه و... توسط عشایر گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: سال گذشته ارزش تولید ناخالص توسط عشایر گیلان ۳۰۴۶ میلیارد ریال بود.

رئیس امور عشایری گیلان، عشایر را میراث دار آیین های سنتی و کهن دانست و بیان کرد: تولیدات عشایر در بخش پروتئین و لبنیات و گیاهان دارویی و صنایع دستی بسیار کیفی است.

وی با بیان اینکه در ایام سفر به ویژه نوروز و تابستان اقدام به نصب سیاه چادرهای عشایری در ورودی شهرستان های تالش و رضوانشهر می کنیم، ادامه داد: عشایر با لباس های سنتی خود به عرضه مستقیم تولیدات و محصولاتشان می پردازند.

طالبی،آبرسانی در سامانه های عرفی، تسطیح و شن ریزی ایل راه ها، پرداخت تسهیلات برای تولید، تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز و لبنیات و... را از جمله برنامه های خدماتی در حوزه عشایر دانست و تصریح کرد: چهار طرح توسعه ای در بخش های گوشت قرمز، گیاهان دارویی، صنایع دستی و گردشگری و بوم گردی عشایری داریم؛ همچنین نصب دکل های مخابراتی در مناطق عشایرنشین را دنبال می کنیم و تاکنون ۱۰۳ پنل خورشیدی را جهت تولید برق در اختیار عشایر قرار دادیم.

وی ضمن قدردانی از همکاری دستگاه ها برای اجرای پروژه های عمرانی حوزه عشایر، اضافه کرد: عشایر از طریق شرکت های تعاونی تولیدات خود را به دست مصرف کننده می رسانند؛ البته به دنبال راه اندازی بازارچه های دائمی در مناطق عشایرنشین هستیم؛ برپایی نمایشگاه های فصلی عرضه تولیدات عشایر استان در شهرهای بزرگ استان نیز در دستو کار است.

رئیس امور عشایری گیلان با اشاره به تشکیل صندوق های خرد زنان عشایر جهت حمایت از تولید مرغ بومی و گیاهان دارویی و عسل و لبنیات و قالی بافی و...، افزود: زنان عشایر در چادرهای خودشان این تولیدات را انجام می دهد و توسط زنان تسهیلگر به بازار عرضه می کنند.

طالبی با بیان اینکه اقدام به راه اندازی خانه های بهداشت سیار در مناطق عشایری خواهیم کردیم، گفت: با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان سوادآموزی عشایر را دنبال می کنیم.

وی همچنین از برگزاری جشنواره آیینی کوچ در ییلاق لرزره تالش خبر داد و متذکر شد: این جشنواره ۱۰ خرداد ماه امسال با محوریت عشایر گیلان و سنت های بومی و محلی برگزار می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار