مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی
زهرا جلیلی مقدم با بیان اینکه برای اولین باغ مادری کیوی در گیلان احداث خواهد شد، یادآور شد: سال گذشته این کار کلید خورده و امسال توسعه پیدا می کند،
کد خبر: ۱۱۰۷۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۸ 26 May 2023

اولین باغ مادری کیوی در گیلان احداث خواهد شداولین باغ مادری کیوی در گیلان احداث خواهد شد

به گزارش تابناک گیلان زهرا جلیلی مقدم در حاشیه جشنواره چای لاهیجان در گفت‌وگو با تابناک گفت: امنیت غذایی و حمایت از محصولات داخلی از رسالت‌هایی است که وزارت جهاد کشاورزی بر عهده دارد.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به شعار امسال افزایش تولید و مهار تورم گفت: وزارت جهاد کشاورزی افزایش محصولات کشاورزی و باغبانی را پیگیری می‌کند و از برنامه‌هایی که برای افزایش تولیدات در بخش باغبانی در دست اجرا است شامل اصلاح و نوسازی بالغ بر ۳۰۰هزار هکتار باغات سراسر کشور است.

جلیلی مقدم ادامه داد: از دیگر برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی توسعه برخی از گونه در محصولات کشاورزی که نیاز به آب فراوان نداشته باشند و از ارزش اقتصادی خوبی برخوردار هستند.

وی در مورد صادرات میوه نیز اظهار کرد: امسال بالغ بر ۹۵۰ هزار تن میوه‌های نیمه گرمسیری به ارزش ۷۵۰ میلیون دلار صادر شده است که نسبت به سال گذشته ۲۳۰ هزار تن افزایش داشتیم.

جلیل مقدم به برنامه امسال وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: با برخی از کشور گفتگوهایی در مورد افزایش صادرات داشتیم و گذاشتن مشوق‌های صادراتی و نیز بحث تهاتر صادرات در قبال واردات برخی از گونه‌ها ار جمله برنامه‌های وزارت کشاورزی است.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی افزود: با توجه به سطح برنامه‌هایی که داریم متاسفانه اعتبارات در این حوزه یعنی در باغبانی و گرمسیری بسیار کم است.

جلیلی مقدم با بیان اینکه در حوزه میوه‌های گرمسیری و برای اصلاح و نوسازی اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان نیاز داریم، افزود: همچنین برای تولید میوه‌های گرمسیری در گلخانه و اصلاح و نوسازی باغات ۱۲۰۰ میلیارد تومان در پنج سال نیاز داریم.

وی با بیان اینکه برای اولین باغ مادری کیوی در گیلان احداث خواهد شد، یادآور شد: سال گذشته این کار کلید خورده و امسال توسعه پیدا می کند، همچنین باغ میوه مادری مرکبات در بهشهر مازندران و داراب فارس نیز احداث شده است.

جلیلی مقدم همچنین تولید نهال سالم و عاری از ویروس مرکبات، خزانه پاجوش خرما را از اقدامات این دفتر ذک کرد.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۵۵۰ هزار تن در سال متوسط موز مصرفی داخل کشور است که از این میزان ۱۲۰ هزار تن آن در داخل کشور تولید می‌شود.

جلیلی مقدم یادآور شد: امسال خوشبختانه جهت خوبی در تولید موز با رقم ۲۰۰ هزار تن در سیستان و بلوچستان داشتیم و به دنبال کاهش واردات و افزایش تولید داخل هستیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار