رئیس سازمان شیلات کشور خبر داد؛
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور از اختصاص ۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی ذخایر ماهیان خبر داد و گفت: ۵۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی برای پایداری تولید هدفگذاری شده است.
کد خبر: ۱۱۰۶۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳ 23 May 2023

به گزارش خبرنگارتابناک گیلان، سید حسین حسینی  در همایش رهاسازی بچه ماهیان استخوانی و خاویاری خزر در چمخاله لنگرود اظهار کرد: هم پوشانی و تعامل بین ظرفیت‌های علمی و آموزشی با تولیدگران منجر به رشد و شکوفایی می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم تکثیر و ذخایر ماهیان افزود: بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی و خاویاری در دریای خزر بسیار اهمیت دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور با بیان اینکه دریاچه خزر قدمت دیرینه دارند و از ظرفیت‌های مهم در اقتصاد دریا پایه شمال کشور تلقی می‌شود، گفت: ماهیان خاویاری خزر از فسیل‌های زنده معروف هستند که به عنوان یک هویت و اصالت شمال کشور مطرح است.

حسینی با بیان اینکه بازسازی ذخایر و رهاسازی ماهیان خاویاری و استخوانی در خزر در اولویت قرار دارد، گفت: صیانت از آلودگی‌های دریا، عدم صید غیرمجاز، برداشت صحیح در فصل صید مصداق بارز ماهیگیری مسئولانه است.

وی با اشاره به نقش مشارکت مردم در ابعاد مختلف افزود: توسعه صنعت شیلات با کمک آحاد مردم و مردم محوری تحقق پیدا می‌کند.

از اولین تاس ماهی تکثیر شده بیش از یک قرن می‌گذرد

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور با بیان اینکه از اولین تاس ماهی تکثیر شده بیش از یک قرن می‌گذرد، گفت: همکاری مشترک ایران با روسیه در راستای حفظ و صیانت از دریای خزر بسیار عمیق و اثرگذار است.

حسینی با تاکید بر صیانت از دریا به عنوان انفال عمومی اضافه کرد: دریا برخلاف نامش منابع بی انتها نیست و باید در احیا و حفظ آن کوشا باشیم و فقط به نگاه برداشت به آن نگاه نکنیم.

وی ادامه داد: برای پایداری و تاب آوری صید، بیش از ۷۰۲ هزار تن سبد برداشت آبزیان را به خود اختصاص داده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور با اشاره به دخالت بشر از تکثیر طبیعی گونه‌های ارزشمند اضافه کرد: ایجاد مراکز بازسازی ذخایر ماهیان جهت جبران دخالت بشر به این گونه‌های ارزشمند است.

حسینی با اشاره به آغاز نهضت تکثیر طبیعی توسط دانش پژوهان و متخصصین بیان کرد: از ۳۶۵ میلیون قطعه، ۳۰ میلیون سهم مشارکت مردم بوده است.

وی با بیان اینکه فرهنگ صیانت از دریا ارتقا پیدا کرده است، افزود: شناخت و دانش مردم نسبت به حفظ و صیانت از دریا افزایش پیدا کرده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور از اختصاص ۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی ذخایر ماهیان خبر داد و بیان کرد: در سال گذشته این رقم بالغ بر ۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است.

حسینی با بیان اینکه ۵۰ میلیارد تومان برای تقویت مرکز بازسازی ذخایر گیلان اختصاص یافته است، گفت: ۱۰ هزار زیستگاه مصنوعی برای آرام بخشی و چراگاه سازی گونه‌های ارزشمند ماهیان ایجاد شده است.

هدفگذاری ۵۰۰ میلیون قطعه برای پایداری برداشت

وی با اشاره به هدفگذاری ۵۰۰ میلیون قطعه برای پایداری برداشت افزود: برای پایداری برداشت باید به این مقدار برسیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور با تاکید بر تقویت آبزی پروری بیان کرد: در دنیا ۴۵۶ گونه پرورش می‌دهند که این تعداد در ایران به کمتر ۲۰ گونه می‌رسد و باید تقویت شود.

حسینی با اشاره به پیش بینی افزایش دو برابری آبزی پروری اضافه کرد: بر اساس برنامه ریزی باید از تولید یک میلیون ۳۰۰ هزار تن به ۲ میلیون ۶۰۰ هزار تن گونه آبزی برسیم و خلاء در این پخش باید پوشش داده شود.

وی با تاکید بر ترویج فرهنگ آبزی مصرفی در کشور افزود: افزایش سرانه مصرف آبزی باید در اولویت قرار گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور با تاکید بر تشکیل کارگروه تخصصی در حوزه آبزی پروری و آبزی مصرفی، بیان کرد: همه ظرفیت‌ها و توان دانشگاهیان، نخبگان آموزشی و محققان در این بخش بکار گرفته شود.

حسینی با بیان اینکه نگاه سنتی به آبزی پروری جوابگو نیست، گفت: برای تحقق افزایش بهره وری و تنوع در آبزی پروری باید بر اساس نگاه دانش بنیان عمل شود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار