به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی تنوع زیستی مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت :
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت : گیلان بیش از يك هزار و ۸۰۰ گونه گياهي دارد همچنین حدود ۴۵ درصد از گونه‌هاي جانوري كشور نيز در این استان جاي گرفته‌اند.
کد خبر: ۱۱۰۶۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰ 23 May 2023

به گزارش خبرنگار تابناک گیلان حمزه عشوری اظهار داشت : یکم خرداد ماه برابر با ۲۲ ماه مه به عنوان «روز جهانی تنوع زیستی» نامگذاری شده است . هر چند استان گیلان جزو استانهای کوچک کشور با مساحت تقريبي ۱۴ هزار و ۷۱۱ كيلومترمربع است اما اكوسيستمهاي متنوع بسیاری از نظر دريايي، تالابي، رودخانه‌اي، جنگلي، کوهستانی و مرتعي با تنوع زيستي فراوان دارد.وجود طيف گسترده‌یی از تغييرات آب و هوایی و همچنین اقلیمی با کم و زیاد شدن ارتفاع و زيستگاه گونه‌های جانوری و گیاهی منجر شده است تا اين استان با وجود مساحت كم، يكي از متنوعترين گونه‌های جانوری و گیاهی را در خود جای دهد.
وی افزود: وجود جنگلهاي هيركاني،پهنه‌های جنگلی، 54 رشته رودخانه‌ اصلي ، ۴۲ رشته روخانه دائمی و درياي کاسپین مجموعه‌اي منحصر به فرد و متنوع را در استان گیلان تشكيل داده كه طیفی گسترده از گونه‌های جانوری همچون بزرگترين گياهخوار(مرال)، گوشتخوار(خرس قهوه‌اي) و بزرگترين گربه‌سانان(پلنگ) كشور را در خود جای داده است. همچنین وجود تنها پستاندار گوشتخوار آبهاي داخلي كشور(شنگ) و تنها پستاندار درياي کاسپین(فک کاسپی) از دیگر ويژگيهاي مهم این استان است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت : گیلان بیش از يك هزار و ۸۰۰ گونه گياهي دارد همچنین حدود ۴۵ درصد از گونه‌هاي جانوري كشور نيز در این استان جاي گرفته‌اند.
گفتنی است «روز جهانی تنوع زیستی» یک روز بین‌المللی است که سازمان ملل متحد برای ترویج فعالیتهای مربوط به تنوع زیستی ۲۲ ماه مه را به این عنوان نامگذاری کرده است. شایان ذکر است نقش حیاتی تنوع زیستی در توسعه پایدار در نتیجه سند کنفرانس سازمان ملل متحد در توسعه پایدار، «جهانی که ما می‌خواهیم: آینده‌ای برای همه است» به رسمیت شناخته شد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار