رئیس سازمان شیلات ایران در چمخاله شرستان لنگرود
رئیس سازمان شیلات ایران امروز در مراسم رهاسازی بچه ماهیان خاویاری در چمخاله لنگرود با تاکید بر اینکه نگاه سنتی به ابزیان باید تغییر کند، از افزایش ۱۳۵ درصدی اعتبارات مربوط به بازسازی ذخایر دریا در استانهای شمالی کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۱۰۶۶۳۱
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵ 23 May 2023

سال جاری ۹۰ میلیارد تومان به بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی در حوزه ی خزر اختصاص یافته استسال جاری ۹۰ میلیارد تومان به بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی در حوزه ی خزر اختصاص یافته استسال جاری ۹۰ میلیارد تومان به بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی در حوزه ی خزر اختصاص یافته استسال جاری ۹۰ میلیارد تومان به بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی در حوزه ی خزر اختصاص یافته استسال جاری ۹۰ میلیارد تومان به بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی در حوزه ی خزر اختصاص یافته است

به گزارش خبرنگار تابناک گیلان؛ سیدحسین حسینی در همین راستا اضافه کرد: سال گذشته ۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای باز سازی ذخایر اعتبار تخصیص یافته بود که این رقم امسال به ۹۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی همچنین افزود: حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هم در قالب اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استانها برای بازسازی و احیای ذخایر دریای خزر در نظر گرفته شده است.

وی همچنین با ارایه ی گزارشی از روند احیای زیستگاههای گونه های متنوع آبزی در آبهای جنوب کشور تصریح کرد: در جنوب کشور نیز علاوه بر بازسازی و احیای ذخایر، ۱۰ هزار زیست گاه مصنوعی برای آرام بخشی و چراگاه سازی گونه های متنوع موجود در آبهای جنوب کشور احداث و فعال شده است.

رییس سازمان شیلات ایران با اشاره به وجود ۴۵۶ گونه پرورشی در دنیا و اینکه تنها ۶ گونه در کشور استفاده می شود،گفت: در شیلات ایران برنامه ریزی شده تا روند پرورش آبزیان از ۱/۳ میلیون تن به ۲/۶ میلیون تن افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه اگر بازار و فرهنگ آبزی پروری را توسعه دهیم قطعا تولید در کنار مصرف معنا پیدا می‌کند ، گفت: نگاه سنتی به ابزیان باید تغییر کند در دنیا هم این اتفاق افتاده و از ۲۱۴ میلیون تن تولید ابزیان فقط ۹۰ میلیون تن حوزه صید است و ۱۲۰ تن از طریق آبزی پروری میسر می شود.

سید حسین حسینی در ادامه گفت: ماهیان خاویاری بعنوان فسیل های زنده معروف هستند و این نشان از قدمت و هویت دریای خزر است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه علاوه بر بحث معیشت، حفظ و صیانت از ذخایر شناسنامه دار از اهداف شیلات محسوب می شود، اضافه کرد: اهمیت رهاسازی در کشور روسیه و کشور ما در حدی است که ریاست جمهوری برای شرکت در رهاسازی گونه های ماهیان حضور پیداکرد.

حسینی گفت: دریا بر خلاف اسمش منبع دایمی نیست و اگر می‌خواهیم دریا همیشه دریا باشد باید در جهت ایجاد تعادل و حفظ ذخایر و سرمایه های زنده ی آن بکوشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درادامه تصریح کرد: از ۳۳۵ میلیون قطعه ماهی رهاسازی شده در حوزه ی خزر، ۳۰ میلیون سهم مشارکت مردم است و این یعنی ارتقای فرهنگ صیانت از دریا .

مدیرکل شیلات گیلان نیز در این مراسم از افزایش ۳۰ درصدی رهاسازی بچه ماهیان استخوانی و خاویاری در این استان خبر داد و اضافه کرد: از تعداد ۲۰۰ میلیون بچه ماهی، ۲ میلیون قطعه ماهیان خاویاری ۵ گرمی است که نسبت به مشابه سال گذشته یک میلیون افزایش یافته است.

کوروش خلیلی همچنین از رهاسازی ۱۵۰ میلیون بچه ماهیان در سال گذشته خبر داد و افزود: پیش بینی شیلات گیلان این است در حوزه بازسازی ذخایر آمار را به رهاسازی ۲۰۰ میلیون بچه ماهی در سال جاری برسانیم.

وی با اشاره به راه اندازی ۳۵ تعاونی استخر شنی توسط صیادان گیلانی اشاره کرد و گفت: این صیادان موفق به تولید و تکثیر طبیعی ۲۰ میلیون بچه ماهی شدند.

مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به فعالیت ۳ مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی و خاویاری در گیلان، افزود: گیلان در بخش تولید بچه ماهی و رها سازی در خزر مقام نخست کشور را دارد.

محمد رضا جلالی فرماندار لنگرود به نقش حاکمیتی دولت در احیای ذخایر ماهیان خاویاری اشاره نمود و نقش اقدامات اثر بخش ملی را در این حوزه در عرصه های بین المللی بسیار موثر دانست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار